Mies! Miten vanhana olet vielä tullut isäksi?

  • Viestiketjun aloittaja me kaksi ja lapsi?
  • Ensimmäinen viesti
me kaksi ja lapsi?
Olemme mieheni kanssa miettineet, josko perheenlisäystä. Minä 38, mieheni 65. Jotenkin myös meitä mietityttää tuo "ajankulku". Lapsi olisi 5-vuotias mieheni täyttäessä 70. Jaksaako hän enää leikkiä lapsen kanssa? Ikä tuo myös sairautta jne. Te parit, joilla kokemusta: kertokaa meille suunta, mihin lähtisimme! Miehenikin lukee palautteet ja kiitämme etukäteen vastauksista, miten teillä asiat ovat lutviutuneet... :)
 
sukusoluista
Kannattaa ottaa huomioon sekin, että nykytiedon mukaan lapsen terveyteen voi vaikuttaa myös isän ikä, ei vain äidin. Erilaisia kehityshäiriöitä esiintyy iäkkäiden isien lapsilla nuoria isejä useammin.
 
Lapsellinen vanhus
Kun sain lapseni olin jo 35 v ja ei kuule ollut helppoa vaihdevuosissa hoitaa murrosikäistä, juosta illat sen perässä, etsiä ja huhuilla kotiin.
Ei teidän yhtälö mahdoton ole, jos miehesi on terve. Jos olette hyvin innostuneita, mikä ettei, mutta helppoa siitä ei tule, sen voin sanoa, mutta ihan hyvin voitte onnistua kaikessa, jos rakkaus riittää.

Vanhemmat ihmiset eivät stressaa turhasta, osaavat asennoitua rauhallisesti ja pystyvät antamaan rakkautta. Lapsi ei olisi koskaan yksin, ei tarvitsisi viedä pienenä hoitoon jne.
Tiedä noista sukusolujen vanhenemisista. Vanheneehan ne naisillakin, koska munasolun alkiot ovat jo tyttösikiön munasarjoissa. On monia vanhempia miehiä, jotka ovat onnistuneesti hankkineet lapsia.Nykyisin ne neuvoloissa seuraavat, että kaikki menee hyvin. Ultrataan ja kaikkea mahdollista tehdään.

Siitä vaan yrittämään, voi onnistua helpollakin.
 
Leena
Mekin alamme yrittelemään, ajankohdasta emme ole sopineet mutta puhuimme alustavasti että olisi kuitenkin mukavaa saada se perhe.Niin minä olen 33 ja mieheni 48v. =) Eihän sitä voi edes olla varma että tärppääkö se.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja Leena:
Mekin alamme yrittelemään, ajankohdasta emme ole sopineet mutta puhuimme alustavasti että olisi kuitenkin mukavaa saada se perhe.Niin minä olen 33 ja mieheni 48v. =) Eihän sitä voi edes olla varma että tärppääkö se.
No, ainahan voi pitää talkoot:)

 
kadu
Jos miehesi ei käytä alkoholia, ei tupakoi, liikkuu säännöllisesti eikä ole ylipainoinen, niin ihan hyvin voisi harkita lapsen hankkimista. Jos taas jo nyt on ongelmia esimerkiksi verensokerin ja/tai verenpaineen kurissa pysymisen kanssa, niin eivät ne arvot uomiinsa asetu silloin, kun pitää pientä lasta hoitaa.

Et kerro, olisiko kyseessä miehen ensimmäinen lapsi vai sinun ensimmäinen lapsi. Jos miehellä on aiemmasta suhteesta lapsia, niin ymmärrän silloin, että sinulle äidiksi tulo olisi tärkeää, mutta miehelle se ei olisi välttämätöntä enää.

Jos mies on huonossa kunnossa, niin hän ei välttämättä pysty eläkkeellä ollessaan hoitamaan lasta, vaan joutuu viemään lapsen päivähoitoon. Toisaalta kun seuraan omia vanhempiani (65 ja 70 v) lasteni kanssa, niin eivät he muutenkaan leiki lasten kanssa legoilla, junaradalla tms, vaan tekevät enemmän yhdessä toisenlaisia asioita esim. leipovat yhdessä, käyvät onkimassa. Omassa lapsuudessanikin lapset leikkivät keskenään ja opettelivat itse viihdyttämään itseään. Äiti luki satuja ja askarteli meidän kanssa, mutta isän kanssa käytiin pulkkamäessä, hiihtämässä ja luistelemassa. Koko perhe käytiin uimassa, marjametsässä jne.

Minusta oleellista tässä jutussa ei ole yksittäiset asiat kuten se, jaksaako leikkiä hiekkalaatikolla (joillekin se on vastenmielistä koko iän ja oleellista onkin se, että osaa olla omalla persoonallisella tavallaan vanhempi), vaan se, jaksaako sitä kokonaisrumbaa kunnolla. Pienen vauvan syntymä tarkoittaa sitä, että vaikka äiti huolehtisi imettämisestä ja ehkä vaipan vaihdoistakin, niin miehen vastuulle jää nykyään aika paljon kodinhoitoa, ruoanlaittoa jne. Jaksaako mies herätä yöllä nostamaan tuttia lapselle tai lohduttamaan painajaisia näkevää lasta vai sovitteko jo etukäteen, että nainen hoitaa ne asiat? Entä sitten, jos sinä naisena lupaat hoitaa kaiken, mutta väsyt ihan totaalisesti? Jaksaako miehesi silti eläkeläisenä ottaa isompaa osuutta vauvan- ja kodinhoidosta?

Jos eläkkeellä ollessa mies tulee isäksi, niin siihen pitää asennoitua jo etukäteen, että ei ole mitenkään mahdotonta, että lapsi menettää isänsä ennen aikuistumistaan. Jos miehen suvussa on syöpätauteja tai vaikkapa dementiaa ja alzheimerin tautia, niin otatteko tietoisen riskin, että vaimolle jää pahimmassa tapauksessa hoidettavaksi pieni lapsi ja sairas mies, joka on jo taloudellisestikin aika kova paukku.
 
hoo moilanen :O
Alkuperäinen kirjoittaja me kaksi ja lapsi?:
Olemme mieheni kanssa miettineet, josko perheenlisäystä. Minä 38, mieheni 65. Jotenkin myös meitä mietityttää tuo "ajankulku". Lapsi olisi 5-vuotias mieheni täyttäessä 70. Jaksaako hän enää leikkiä lapsen kanssa? Ikä tuo myös sairautta jne. Te parit, joilla kokemusta: kertokaa meille suunta, mihin lähtisimme! Miehenikin lukee palautteet ja kiitämme etukäteen vastauksista, miten teillä asiat ovat lutviutuneet... :)


En ymmärrä, miksi "isä ja tytär" haluavat lapsen keskenään?

 
vanha päiväys
En ikinä hankkisi lasta vanhan miehen siittiöillä. Miehen siittiöiden parasta ennen päiväys on mennyt jo parikymmentä vuotta sitten. Tuota asiaa on viime aikoina tieteellisestikin tutkittu.
 
sukusoluista
Alkuperäinen kirjoittaja Lapsellinen vanhus:
Tiedä noista sukusolujen vanhenemisista. Vanheneehan ne naisillakin, koska munasolun alkiot ovat jo tyttösikiön munasarjoissa. On monia vanhempia miehiä, jotka ovat onnistuneesti hankkineet lapsia.Nykyisin ne neuvoloissa seuraavat, että kaikki menee hyvin. Ultrataan ja kaikkea mahdollista tehdään.
Tietysti, tarkoitinkin että ap:n omatkaan munat ei ole enää ihan "priimaa", ja siihen päälle vielä ikämiehen siittiöt. Siittiöitä syntyy jatkuvasti lisää, mutta silti niihin tulee iäkkään miehen elimistöstä keskimääräistä enemmän "leimavirheitä" kuin nuorella miehellä. Siitä on viime aikoina tullut useampikin uusi tutkimustulos, esim. tässä yksi viimeisimmistä:
http://www.terve.com/News_Item.2008-11-28.2106

Keskiarvojahan nämä on, ja tilastoja. Voihan ketjupolttava täysalkkiskin saada terveen lapsen, mutta riskit on isommat kuin raittiilla odottajalla. Mainitsin vain siksi, että jos ap vaikka haluaa pohdinnassaan ottaa tämmöisetkin asiat huomioon.
 
keski-ikäinen rva
Ei kuulu mulle, mutta sanon mielipiteeni. Jos oisin alle nelikymppinen, en ikinä ottaisi yli kuusikymppistä miestä enkä tekisi lapsia? Ja ottaisin hieman varauksella, jos olisin kolmekymppinen en haaveilisi viisikymppisestä miehestä? yleisesti miehet vanhenee keski-iän kynnyksellä ja on se kiva, kun vaimo on vielä nuori ja pirteä. Miehet rupsahtavat ennen aikoja ja eikä vanha mies jaksa lapsen kanssa leikkiä tai muutenkaan mukana olla, muutoin kuin miellyttääkseen vaimoa? Jos olisin parikymppinen, en missään nimessä nelikymppisestä miehestä haaveile. Mieluimmin minua nuorempi mies, kuin vanhus. Voi se olla näin, jos ei saa oikein vastakaikua samanikäisistä tai hiukan vanhemmasta miehistä. Pysyy paremmin nuorekkaana, kun mies on nuorekas eikä tarvi hoitaa kahta, vauvaa ja vanhusta samanaikaisesti. Entäs sitten kun vanhus sairastuu tai jotain muuta ilmenee? Kannattaisi nyt miettiä asioita monelta kannalta. Mutta en nyt lopullisesti tahtoisi masentaa mieltä, kun tuollaista suunnittellaan.
 
Old Spice
Oma isäni oli 61 kun synnyin. No sitten se kuolikin kun olin 10. Isovanhemmat olivat jo tietysti kuolleet kauan ennen syntymääni.
65 on jo vanha lasta tekemään, mutta jos lapsen teette niin varaudu hoitamaan yksin.

Olen 48 ja 2-vuotiaan isä. Silti mietin itsekin näitä ikäjuttuja.

Vanhuus ei tule ilman merkintöjä sairauskertomuksessa!
 
Leena
Pointtina tähän väliin pakko sanoa, että voi sitä nuorikin sairastua.Elämää ei voi etukäteen tietää.Ja jos sitä nyt on sattunut löytämään sen elämänkumppaninsa ja sen ihanan rakkauden ja se sattuu olemaan vanhempi mies, niin pirunkos sille mahtaa.Minä en ainakaan ala lopettamaan ihanaa parisuhdetta vain sen takia että mies on 15 vuotta minua vanhempi.Monesti olen harmitellut ettemme kohdanneet aikaisemmin, tiedä sitten olisiko silloin synkannyt näin hyvin...mutta että nyt laittaisin kaiken jäihin? Haloo???
Näkyy monella nuorellakin parilla olevan ongelmia perheen perustamisessa ja syntyy sitä sairaita lapsia heillekkin, toki niin voi meillekkin käydä, rukoilen ettei kuitenkaan.Ei sitä voi etukäteen tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan.Mutta miehestäni ainakin olen kiitollinen, parempi että myöhään kuin ei milloinkaan ja kun meillä kerran on mahdollisuus yrittää sitä lasta niin kyllä me aiomme siihen tarttua.
 
lapsellinen aikuinen
Alkuperäinen kirjoittaja me kaksi ja lapsi?:
Olemme mieheni kanssa miettineet, josko perheenlisäystä. Minä 38, mieheni 65. Jotenkin myös meitä mietityttää tuo "ajankulku". Lapsi olisi 5-vuotias mieheni täyttäessä 70. Jaksaako hän enää leikkiä lapsen kanssa? Ikä tuo myös sairautta jne. Te parit, joilla kokemusta: kertokaa meille suunta, mihin lähtisimme! Miehenikin lukee palautteet ja kiitämme etukäteen vastauksista, miten teillä asiat ovat lutviutuneet... :)
Iästä huolimatta ette ole kypsiä vanhemmiksi jos asiaa täytyy kysellä keskustelupalstalla! Olette molemmat muutenkin jo vanhoja saamaan lapsia. Lapsella on oikeus edes oletettuun turvalliseen lapsuuteen, ei elämään kahden eläkeläisen kanssa.

Jos tosissasi täältä vastauksia haette, niin olisi ollut asiallista laittaa edes perusfaktoja kehiin: kauanko olette olleet yhdessä, onko ennestään lapsia, ymym.

 
40-v. synnyttänyt
Alkuperäinen kirjoittaja lapsellinen aikuinen:
Alkuperäinen kirjoittaja me kaksi ja lapsi?:
Olemme mieheni kanssa miettineet, josko perheenlisäystä. Minä 38, mieheni 65. Jotenkin myös meitä mietityttää tuo "ajankulku". Lapsi olisi 5-vuotias mieheni täyttäessä 70. Jaksaako hän enää leikkiä lapsen kanssa? Ikä tuo myös sairautta jne. Te parit, joilla kokemusta: kertokaa meille suunta, mihin lähtisimme! Miehenikin lukee palautteet ja kiitämme etukäteen vastauksista, miten teillä asiat ovat lutviutuneet... :)
Iästä huolimatta ette ole kypsiä vanhemmiksi jos asiaa täytyy kysellä keskustelupalstalla! Olette molemmat muutenkin jo vanhoja saamaan lapsia. Lapsella on oikeus edes oletettuun turvalliseen lapsuuteen, ei elämään kahden eläkeläisen kanssa.

Jos tosissasi täältä vastauksia haette, niin olisi ollut asiallista laittaa edes perusfaktoja kehiin: kauanko olette olleet yhdessä, onko ennestään lapsia, ymym.
Minkäs ikäinen Linda Lampenius on nyt, kun saa ekan lapsen?
 
me kaksi ja lapsi?
Alkuperäinen kirjoittaja hoo moilanen :O:
Alkuperäinen kirjoittaja me kaksi ja lapsi?:
Olemme mieheni kanssa miettineet, josko perheenlisäystä. Minä 38, mieheni 65. Jotenkin myös meitä mietityttää tuo "ajankulku". Lapsi olisi 5-vuotias mieheni täyttäessä 70. Jaksaako hän enää leikkiä lapsen kanssa? Ikä tuo myös sairautta jne. Te parit, joilla kokemusta: kertokaa meille suunta, mihin lähtisimme! Miehenikin lukee palautteet ja kiitämme etukäteen vastauksista, miten teillä asiat ovat lutviutuneet... :)


En ymmärrä, miksi "isä ja tytär" haluavat lapsen keskenään?
Jos olen kohta nelikymppinen, en ole käsittääkseni enää teini. Sukurutsaus on kai jo ihan eri asia vai kuinka? Siitä on aika mautonta vääntää edes vitsiä.
 
nyt ei hoksaa..
Alkuperäinen kirjoittaja 40-v. synnyttänyt:
Alkuperäinen kirjoittaja googlasin tuon:
Minkäs ikäinen Linda Lampenius on nyt, kun saa ekan lapsen?

Linda s. 1970 syntynyt ja mies on niin komea ruotsalainen..ahh..
Niinpä.[/quote]

Ööh, mitens Linda tähän ketjuun liittyy? Vai sekö se tän ketjun on aloittanut?
 
huhuhuh
Juna meni jo,ja MONTA vuotta sitten menikin!!!Mun mummuni on 65,ja mulla on sentään kaks lasta.
Järki jumankauta nyt käteen!!!!!
Vähän vastaavaa kun miehes laitattais rastat ja ostais skeittilaudan,olisko se normaalia niin ei!
 
tosi mies ja haluttu...
Alkuperäinen kirjoittaja huhuhuh:
Juna meni jo,ja MONTA vuotta sitten menikin!!!Mun mummuni on 65,ja mulla on sentään kaks lasta.
Järki jumankauta nyt käteen!!!!!
Vähän vastaavaa kun miehes laitattais rastat ja ostais skeittilaudan,olisko se normaalia niin ei!
Ei oo kuule juna menny viä.
 
Anni62
No, mun mies oli 38-v kun isäksi tuli eka kerran. Meillä on neljä lasta ja kolme lastenlasta ja mies jaksaa tään vanhimman lastenlapsenkin kans olla, on 4-v. Piti nuorintakin lastenlasta sylissä, hän reilun kuukauden.
Niin ja jaksoi hypittää vanhimman tyttäremme tyttöäkin joka 8:kk ikäinen vesseli, ei paikallaan kyllä pysynyt lainkaan sylissäkään.
Mies nyt 62-v ja työelämässä vielä.
On aina jaksanut touhuta lasten kans ja nyt lastenlapsien.
Minä ite olen 10 lapsisen perheen kuopus. Äiti oli 45-v ja isä 47-v kun synnyin. Äiti vaan oli ajatellut, ettei nää nuorinta ollenkaan aikuisena kun niin vanhana teki, olin neljän lapsen äitikin kun äitini kuoli 82-vuotiaana. Isä kuoli 78-v kuusi vuotta äitiä aikaisemmin.
Anoppi oli samoin ajatellut, ettei nää kun meidän vanhin pääsee ripille ja nyt on 84-v ja on jo kuusi lastenlastenlasta.
 
itse vanhojen lapsi
Eipä käy kateeksi noin vanhojen vanhempien lasta. Isovanhempia lapsella ei tietenkään ole (ainakaan miehen puolelta) ja isä (joka on muuten 71 kun lapsi on 5 vuotias, jos teillä heti tärppää) on vanhempi kuin koulukavereiden isoisät... ei ei ei! Aika edesvastuutonta edes ajatella asiaa ja jos meinaatte ruveta sikiämänn, niin lapsen parasta ei ainakaan ole ajateltu.
 

Yhteistyössä