Mies nukuttaa vauvan "väkisin" aamulla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyttää

Vieras
Argh taas ärsyttää. Meillä on 8kk ikäinen poika jolla on erittäin säännöllinen päivärytmi ja päiväunet nukkuu aina lounaan ja päivällisen jälkeen.

No ongelma on siinä, että mieheni ei ole mikään aamuihminen eikä jaksa lasta aamuisin hoitaa. Minä aina herään pojan kanssa ja hänet hoidettuaan lähden koiran kanssa ulos ja mies jää pojan kanssa. Homma toimii silloin, jos poika on leikkimässä olkkarissa ja mies tulee sinne häntä vahtimaan. No tänäaamuna mies päättikin ottaa pojan sänkyyn viereensä ja yllätys yllätys poika oli siihen nukahtanut sillä välin kun olin lenkillä.

Poika ei todellakaan tarvitsisi noita "aamupäivän" unia, mutta kai nyt nukahtaa kun mies ottaa sen sänkyyn ja siinä silittelee ja rauhoittelee kunnes poika nukahtaa. Nytkin oli kerennyt olla hereillä vaan 1,5h. Ei muuten mitään, mutta nyt menee sitten koko päivän rytmit ihan sekaisin, koska poika on jo nukkunut toista tuntia enkä todellakaan saa häntä normaaliin aikaan päiväunille.

Joo pienet on ongelmat, mutta ärsyttää kun menee koko päivän suunnitelmat taas uusiksi. Mies ei tätä ymmärrä, koska on päivät töissä ja mä hoidan myös yöheräämiset jotka usein seuraa näitä "sekaisin" menneitä päiviä...

Eipä sille nyt sitten enää mitään mahda. Laitat normaalia aiemmin sitten niille toisille päiväunille, kirit sillä tavalla normaalia rytmiä kiinni. Ja puhuttelun paikka ukolle, ei ole kivaa, että sekoitetaan rytmi sen vuoksi, että ite ei jaksa olla hereillä!!

[QUOTE="vieras";28041150]Eipä sille nyt sitten enää mitään mahda. Laitat normaalia aiemmin sitten niille toisille päiväunille, kirit sillä tavalla normaalia rytmiä kiinni. Ja puhuttelun paikka ukolle, ei ole kivaa, että sekoitetaan rytmi sen vuoksi, että ite ei jaksa olla hereillä!![/QUOTE]

Juu koitan jos saisin jo ekoille noille lounaan jälkeisille unille nukahtamaan suurinpiirtein aikataulussa lähtemällä kävelylle.

Miehelle asiasta yritin puhua, mutta eipä se kuunnellut ja väittää vaan että mä liioittelen asiaa... Huoh.

Meillä ei noudatettu tiukkaa päivärytmiä kotona ollessa ja se toimikin meillä oikein hyvin. Muutokset ja poikkeukset ei sekoittanut meidän päiviä vaan aina mentiin tilanteen mukaan. Koimme tämän meille oikein hyväksi järjestelyksi. Palasin reilu kuukausi takaperin takaisin työelämään ja nyt meillekin on muodostunut jonkinlainen rytmi. Tarvitseeko niitä päiviä oikeasti aikatauluttaa niin tiukasti kun ollaan lapsen kanssa kotona? Jotenkin vaan ymmärrän oikein hyvin myös miestäsi.

Onko mies viikonloppuisin töissä? Pistä se hoitamaan vauvaa 2 peräkkäistä päivää - ensin "normaalilla" rytmillä ja toisena päivänä annat miehen nukuttaa vauvan "aamupäivä"unille. Ja mies hoitamaan myös näiden päivien jälkeiset yöt.

Meillä ainakin mies on tajunnu just lapsiin liittyen monet asiat vasta käytännön kokemuksen kautta.

Isä ei osaa hoitaa lasta niinkuin äiti haluaa. Mene kuule pilalle koko ÄIDIN vauva.

[QUOTE="vieras";28041227]Onko mies viikonloppuisin töissä? Pistä se hoitamaan vauvaa 2 peräkkäistä päivää - ensin "normaalilla" rytmillä ja toisena päivänä annat miehen nukuttaa vauvan "aamupäivä"unille. Ja mies hoitamaan myös näiden päivien jälkeiset yöt.

Meillä ainakin mies on tajunnu just lapsiin liittyen monet asiat vasta käytännön kokemuksen kautta.[/QUOTE]

[QUOTE="kissa";28041217]Meillä ei noudatettu tiukkaa päivärytmiä kotona ollessa ja se toimikin meillä oikein hyvin. Muutokset ja poikkeukset ei sekoittanut meidän päiviä vaan aina mentiin tilanteen mukaan. Koimme tämän meille oikein hyväksi järjestelyksi. Palasin reilu kuukausi takaperin takaisin työelämään ja nyt meillekin on muodostunut jonkinlainen rytmi. Tarvitseeko niitä päiviä oikeasti aikatauluttaa niin tiukasti kun ollaan lapsen kanssa kotona? Jotenkin vaan ymmärrän oikein hyvin myös miestäsi.[/QUOTE]

Kyllähän se toimisi, jos ei olisi muuta kuin lapsenhoito... Mä sovin aina menot pojan päiväunien mukaan, jotta saa nukkua aina rauhassa jne. Nyt käy pahimmillaan niin, että menee ekoille päiväunille myöhään, tokat jää välistä, menee yöunille aikaisin ja herää huomenna kukonlaulunaikaan...

[QUOTE="vieras";28041227]Onko mies viikonloppuisin töissä? Pistä se hoitamaan vauvaa 2 peräkkäistä päivää - ensin "normaalilla" rytmillä ja toisena päivänä annat miehen nukuttaa vauvan "aamupäivä"unille. Ja mies hoitamaan myös näiden päivien jälkeiset yöt.

Meillä ainakin mies on tajunnu just lapsiin liittyen monet asiat vasta käytännön kokemuksen kautta.[/QUOTE]

Mies tekee 5-6 päivää viikossa töitä eikä koskaan ole kokonaista vuorokautta kotona joten ei oikein onnistu...

[QUOTE="Vieras";28041258]Isä ei osaa hoitaa lasta niinkuin äiti haluaa. Mene kuule pilalle koko ÄIDIN vauva.[/QUOTE]

Voi kuule jättäisin heti vaikka vuorokaudeksi miehelle jos olisi mahdollista.

[QUOTE="Vieras";28041258]Isä ei osaa hoitaa lasta niinkuin äiti haluaa. Mene kuule pilalle koko ÄIDIN vauva.[/QUOTE]

Oikeesti.....katkeruusko puhuu???
Meillä aamu-uninen isäntä ja aamuvirkku mukula.....isäntä uskoi, että jos antaa valvoa vähän myöhempään, kun on aina mennyt kahdeksalta siksi nukkumaan, että herää joka aamu klo 6.
Noh, on kokeillut muutaman kerran, mutta kokeilut loppuivat, kun lapsi heräskin seuraavana aamuna klo 5 tai jopa puol 5!!

[QUOTE="...";28041275]Tiukka on aikataulu,ei voi muuta sanoa.Voitteko koskaan lähteä ilman kauheaa suunnitelmaa minnekään?Entä jos nukahtaa autoon,herätätkö?[/QUOTE]

Mun mielestä säännöllinen rytmi vaan helpottaa arkea... Harvoin nukahtaa autoon, mutta jos niin käy niin poika jatkaa uniaan sisällä (on siis turvakaukalo viä käytössä).

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;28041285:
Kyllähän se toimisi, jos ei olisi muuta kuin lapsenhoito... Mä sovin aina menot pojan päiväunien mukaan, jotta saa nukkua aina rauhassa jne. Nyt käy pahimmillaan niin, että menee ekoille päiväunille myöhään, tokat jää välistä, menee yöunille aikaisin ja herää huomenna kukonlaulunaikaan...

Meillä meni niin päin että menot sovittin kuinka sovittiin ja lapsi nukkui sitten matkan päällä tai kotona ennen tai jälkeen menojen. Ymmärrän kuitenkin tilanteesi erilaisuuden kun kerroit että miehesi tekee paljon töitä eikä ole koskaan kotona kokonaista vuorokautta. Toivottavasti löydätte molempia miellyttävän ratkaisun tilanteeseen.

[QUOTE="vieras";28041299]Oikeesti.....katkeruusko puhuu???
Meillä aamu-uninen isäntä ja aamuvirkku mukula.....isäntä uskoi, että jos antaa valvoa vähän myöhempään, kun on aina mennyt kahdeksalta siksi nukkumaan, että herää joka aamu klo 6.
Noh, on kokeillut muutaman kerran, mutta kokeilut loppuivat, kun lapsi heräskin seuraavana aamuna klo 5 tai jopa puol 5!![/QUOTE]

Niinpä... Mä oon 95% vastuussa arjen pyörityksestä, joten enköhän mä silloin paremmin tiedä miten se arki parhaiten sujuu.

Joillekkin lapsille ja vanhemmillekkin rytmitetty päivä sopii mainiosti. Ei tule ongelmia menemisten kanssa, ko ei tee siitä ongelmaa. Mä oli kolme vuotta lapsen kanssa kotona ja hyvin sujui, vaikka rymiä olikin.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;28041285:

"pahimmillaan".... Voi hirveetä että on tarkkaa... Ei siinä, tietysti kaikki tekee omalla tavallaan, mutta ehkä teidän pitäs keskustella sitten miehen kanssa että ootte samoilla linjoilla.

On lapsia, jotka tarvitsevat rytmin ja lapsia, joita epäsäännöllisesti ei haittaa. Meiltä esim löytyy tällainen, jolle rytmit ovat tärkeitä. Jos ei nukuta päivällä ja tarpeeksi, menevät törkyinen ihan pelleilyksi. Muutaman päivän jälkeen talosta löytyy yliväsynyt lapsi, joka vain kiukkuaa eikä jaksa edes ruokaansa syödä. Menkää siis sen mukaan, millainen lapsi on.

Sen lisäksi että säännöllinen päivärytmi helpottaa äidin elämää ja menojen suunnittelua, huomioittehan myös sen että pikkulapsille on myös hyvin tärkeää säännöllinen päivärytmi ja rutiinit. Lapsella on turvallinen olo kun kaikki toistuu aina melkein saman kaavan mukaan.

[QUOTE="vieras";28041403]"pahimmillaan".... Voi hirveetä että on tarkkaa... Ei siinä, tietysti kaikki tekee omalla tavallaan, mutta ehkä teidän pitäs keskustella sitten miehen kanssa että ootte samoilla linjoilla.[/QUOTE]

Ymmärtäisit ehkä paremmin, jos olisit lähes yksin vastuussa kaikesta...

[QUOTE="tikru";28041414]Sen lisäksi että säännöllinen päivärytmi helpottaa äidin elämää ja menojen suunnittelua, huomioittehan myös sen että pikkulapsille on myös hyvin tärkeää säännöllinen päivärytmi ja rutiinit. Lapsella on turvallinen olo kun kaikki toistuu aina melkein saman kaavan mukaan.[/QUOTE]

Olen täysin samaa mieltä, ja tätä yritän miehellenikin selittää...

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;28041438:
Ymmärtäisit ehkä paremmin, jos olisit lähes yksin vastuussa kaikesta...

Minä taas ymmärrän, miksi sinä olet lähes yksin vastuussa yhteisestä vauvasta.

Meille on ollut todella terveellistä, kun isä on ottanut päävastuun perheestä hoitovapaalla. Mutta minun on pitänyt tosissani sulkea suuni. Ei se taapero kuole, vaikka syö hunajamarinoitua broileria, katsoo areenasta lastenohjelmia kyllästymiseen saakka ja nukkuu päiväunia iltakuuteen mennen nukkumaan ihan milloin sattuu. Päinvastoin näyttää erittäin onnelliselta.

[QUOTE="mimmi";28041470]Aika tiukkapipolta kuulostat. Ei se nyt maailmaa kaada jos joku aamu lapsi köllii isänsä kainalossa.[/QUOTE]

No ehkä ei, mutta kyllä se silti ärsyttää kun vaikuttaa koko päivän menoihin. Esim jos olisin sopinut jotain menoa joutuisin sen perumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Entinen täydellinen äiti;28041484:
Minä taas ymmärrän, miksi sinä olet lähes yksin vastuussa yhteisestä vauvasta.

Meille on ollut todella terveellistä, kun isä on ottanut päävastuun perheestä hoitovapaalla. Mutta minun on pitänyt tosissani sulkea suuni. Ei se taapero kuole, vaikka syö hunajamarinoitua broileria, katsoo areenasta lastenohjelmia kyllästymiseen saakka ja nukkuu päiväunia iltakuuteen mennen nukkumaan ihan milloin sattuu. Päinvastoin näyttää erittäin onnelliselta.

No mulla ei ole muuta vaihtoehtoa, kun ei lasta yksinkään voi jättää.

Yhteistyössä