Mies oli pahassa onnettomuudessa ja nyt muutaman päivän päästä mulla on aivan kuoleman väsy, Normaalia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
Mies oli pahassa onnettomuudessa keskiviikkona ja nyt mä oon fyysisesti todella todella väsynyt. Melkein nukahdin rattiin.

Lapset sain onneksi hoitoon täksi ja huomiseksi mutta töissä pitäisi jaksaa. Mitä tämä yhtäkkinen raju fyysinen vasymys on?

[QUOTE="vieras";26036968]Stressireaktio[/QUOTE]

Kuinkas siitä toipuu?
Hengis se on mutta ekana arkena joutuu leikkaukseen eikä lopputuloksesta ole varmuutta, hengis kuitenkin varmaan pysyy vaikkei sitäkään tiedä...

Ihan normaali reaktio tosiaan. Kroppa on käynyt aivan ylikierroksilla ja nyt tarvitset lepoa. Saako kysyä miten miehesi nyt voi? Paraneeko ennalleen? Millainen onnettomuus oli kyseessä? Anteeksi jos utelen :/ Paljon voimia sinulle ja perheellesi <3

Kuulemma ei saa palkallisena tällasesta sairaslomaa eli palkattomalla pitäisi olla. Siihe ei taas ole varaa kun ottaa huomioon että sairaalamaksut yms pamahtavat pian maksettavaksi... :(

mimmoinen onnettomuus, meinaan että voi olla että saatte sairaalamaksut vakuutusyhtiöltä, varsinkin jos oli työtapaturma.
Saat sinä sitä saikkua jos haet sitä omaan väsymiseesi.

Kyllä stressireaktiosta saa palkallista sairaslomaa ehdottomasti. Menet uudestaan lääkäriin, toisen lääkärin luo ja kerrot tosta olostasi ja että olet todella huonossa kunnossa. Vaadit sairasloman, tiedän että on raskasta mutta sun pitää pitääitsestäs huolta nyt kun mies on sairaana jo ihan lastenkin takia!

[QUOTE="sarabella";26037045]Ihan normaali reaktio tosiaan. Kroppa on käynyt aivan ylikierroksilla ja nyt tarvitset lepoa. Saako kysyä miten miehesi nyt voi? Paraneeko ennalleen? Millainen onnettomuus oli kyseessä? Anteeksi jos utelen :/ Paljon voimia sinulle ja perheellesi <3[/QUOTE]

Paha päävamma, sairaalassa on teholla edelleen ja yrittävät pelastaa silmät ja kasvojen luut+rakenteet. Aivovammaa ei vissiin oo mutta ikuiset arvet jäävät kasvoihin. Yllätyksenä sain tietää tapaturman ku olin menossa hammaslääkäriin työpäivän aikana ja kävelin ambulanssin ohi johon miestäni juuri lastattiin. Oli sokissa ja tajuton. Olivat yrittäneet soittaa mutta puhelin jäi työmaalle eli en tiennyt tästä...

Ihan normaalia. Mun mies oli vuosi sitten pahassa onnettomuudessa ja muistan saman reaktion. Koeta jotenkin saada aikaa pitää huolta myös itsestäsi ja ota kaikki mahdollinen apu vastaan. Halaus!

Aivan normaalia, tärkeintä on lepo. Olen koeknut saman monta kertaa, isommin ja pienemmin. Henkinen stressi vetää ihan älyttömästi energiaa ja kroppa vastaa vaatimalla lepoa. Parasta lääkettä on uni: jos et saa unta mene lääkräille samantien, muuten tahtoo lähteä järki. Myös leffoje katselu, kirjan lukeminen, mikä tahansa mikä on lepoa ja vie ajatukset pois on hyvästä. Hyvä (terveellinen) ruoka auttaa myös, paljon hedelmiä ja marjoja jotta kroppa jaksaa!

[QUOTE="vieras";26037059]mimmoinen onnettomuus, meinaan että voi olla että saatte sairaalamaksut vakuutusyhtiöltä, varsinkin jos oli työtapaturma.
Saat sinä sitä saikkua jos haet sitä omaan väsymiseesi.[/QUOTE]

Ilmeisesti joutuu tästäkin taistelemaan. Työtapaturma oli, mutta työnantaja väittää että oli rikkonut turvallisuusmääräyksiä vaikka työtoverit ovat ja itse on asiasta eri mieltä. Enempää en tästä kerro.

Kuulemma puolison vakavan onnettomuuden jäljiltä jos itse tarvitsee sairauslomaa, on kyse psyykkisistä ongelmista/asioidenhoitelu"lomasta" niin silloin sairausloma tulee palkattomana. Pomo ei luvannut hyväksyä palkallista sairaslomaa.

Lääkäri voi kirjoittaa sairauslomaa masennuksen tai unettomuuden tähden, mutta ei varsinaisesti uupumuksen tai burn out:in takia. Mene uudestaan lääkäriin. Jos jäät itse saikulle, niin pistä lapset silti hoitoon, että saat levätä ja pystyt käymään miestäsi katsomassa. Todella surullinen tilanne teillä:(

• Tykkää
Reactions: Arwen Undomiel
[QUOTE="alkup";26037047]Kuulemma ei saa palkallisena tällasesta sairaslomaa eli palkattomalla pitäisi olla. Siihe ei taas ole varaa kun ottaa huomioon että sairaalamaksut yms pamahtavat pian maksettavaksi... :([/QUOTE]

Aivan takuulla saat palkallista sairauslomaa ja nyt ei puhuta muutamasta päivästä vaan vähintään kuukudesta. Diagnoosi on todennäkäisesti F43.0 äkillinen stressireaktio.

Kuulopuheisiin ei kannata luottaa, eikä sellaiseen lääkäriin joka ei tuosta määrää sairauslomalle. Itse olin aikoinaan sairauslomalla 6 kk. äkillisen stressireaktiön takia. Se täytyy sanoa, että paranet kyllä aivan itsestään ajan kanssa. Stressireaktio on vain vienyt voimasi. Sinulla ei kuitenkaan nyt riitä energiaa keskittyä työhön, vaan sinun on saatava sairastaa ja toipua rauhassa.

[QUOTE="alkup";26037110]Saa saa mutta työnantajan ei tarvitse myöntää sairauslomaa palkallisena jos kyseessä on masennus/burnout yms psyykkiset mielen sairaudet. Eli sairauslomaa saa mutta palkattomana ja ov päivät menee omaan piikkiin ja pitää kelalta hakea päivärahaa...[/QUOTE]

Tämä ei pidä paikkaansa. Psyykiset sairaudet oikeuttavat palkalliseen sairauslomaan. Poikkeuksena uupumus, mutta lääkärit eivär kirjoitakaan sitä diagnoosiksi juuri siksi ettei se välttämättä oikeuta palkalliseen sairauslomaan. Masennus on yksi suurimmista sairausloman syistä ja stressirekatio oikeuttaa palkalliseen sairauslomaan.

Kuulopuheisiin ei kannata luottaa, eikä sellaiseen lääkäriin joka ei tuosta määrää sairauslomalle. Itse olin aikoinaan sairauslomalla 6 kk. äkillisen stressireaktiön takia. Se täytyy sanoa, että paranet kyllä aivan itsestään ajan kanssa. Stressireaktio on vain vienyt voimasi. Sinulla ei kuitenkaan nyt riitä energiaa keskittyä työhön, vaan sinun on saatava sairastaa ja toipua rauhassa.

Näillä sanoilla mun pomo sanoi kun kerroin tapahtuneesta ja olin 1 päivän pois töistä.

Näistä oireista vielä:

Mulla on kuumeinen olo ilman kuumetta
Flunssainen olo ilman flunssaa
Tajuton sairaankova väsy, hengästyttää ja meinasin jo nukahtaa rattiin
En jaksanut olla lasten kanssa vaan pyysin mummua ottamaan heidät luokseen
Aamulla en millään meinannut herätä herätyskelloon.
Sydän hakkaa tajuttoman lujaa, kuulen huminan korvissa.
Jos nyt menisin nukkumaan, nukkuisin varmaan aamuun asti.
Järjetön nälkä/makeanhimo/ahmimismieliteko...
Olen kiukkuinen, äreä yms.
Olen itkuinen.

[QUOTE="alkup";26037153]Näillä sanoilla mun pomo sanoi kun kerroin tapahtuneesta ja olin 1 päivän pois töistä.

Näistä oireista vielä:

Mulla on kuumeinen olo ilman kuumetta
Flunssainen olo ilman flunssaa
Tajuton sairaankova väsy, hengästyttää ja meinasin jo nukahtaa rattiin
En jaksanut olla lasten kanssa vaan pyysin mummua ottamaan heidät luokseen
Aamulla en millään meinannut herätä herätyskelloon.
Sydän hakkaa tajuttoman lujaa, kuulen huminan korvissa.
Jos nyt menisin nukkumaan, nukkuisin varmaan aamuun asti.
Järjetön nälkä/makeanhimo/ahmimismieliteko...
Olen kiukkuinen, äreä yms.
Olen itkuinen.[/QUOTE]

En ole lääkäri, mutta olen varma, että kun kun menet lääkäriin, hänenkin mielestään kysessää on sellainen sairaus joka oikeuttaa sairauslomaan. Luulisin, että diagnoosi on todennäköisimmin äkillinen stressirektio. Yksi ohje kannattaa muistaa: Älä milloinkaan anna pomon tehdä diagnoosia vaan ainostaan terveydenhullon ammattilaisten, ja tällaisessa tapauksessa se on lääkäri. Alkuvaiheessa eli ensimmäisellä käynnillä saattaa riittää tavallinen lääkäri, mutta seuraava aika on syytä varata psykiatrille.

Voit myös soitella liittoon tästä asiasta ja kysyä sieltä pelisäännöistä. On se kyllä niin väärin, kun joissain työpaikoissa ihmiset ovat tuon tuosta palkallisella burn-out-lomalla ja sellaisilla sairauslomilla, että kaikki epäilevät olevan kyse vain työhaluttomuudesta mutta kukaan ei viitsi puuttua asiaan ja sitten kun tällainen ilmiselvä katastrofi elämässä, niin ei tipu saikkaria:(

Alkuperäinen kirjoittaja lepsussa paikassa töissä;26037242:
Voit myös soitella liittoon tästä asiasta ja kysyä sieltä pelisäännöistä. On se kyllä niin väärin, kun joissain työpaikoissa ihmiset ovat tuon tuosta palkallisella burn-out-lomalla ja sellaisilla sairauslomilla, että kaikki epäilevät olevan kyse vain työhaluttomuudesta mutta kukaan ei viitsi puuttua asiaan ja sitten kun tällainen ilmiselvä katastrofi elämässä, niin ei tipu saikkaria:(

Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että ap oli kysynyt pomolta mahdollisuutta jäädä sairauslomalle. Ei niin pidä toimia, vaan pomolle ilmoitetaan, että minä jään nyt sairauslomalle. Jopa työuupumustapauksissa lääkärit yleensä kirjoittavat nykyään sairauslomaan oikeuttavan diagnoosin, kuten stressireaktion tai masennuksen.

Aivan takuulla saat palkallista sairauslomaa ja nyt ei puhuta muutamasta päivästä vaan vähintään kuukudesta. Diagnoosi on todennäkäisesti F43.0 äkillinen stressireaktio.

Äkillinen stressireagtio menee ohi yleensä noin viikossa, eli sillä diagnoosilla ei pitkää lomaa kovin monelta lääkäriltä heru ja toisaalta, työnantaja voi silti evätä palkan maksun ap:lta vaikka hakiskin todistuksen, se on vaan suositus ei mikään pakote työantajalle myöntää työntekijälleen sairaslomaa. niin ja voi myös määrätä jonkun toisen lääkärin arvioitavaksi epäselvissä tilanteissa.

[QUOTE="mä";26037294]Äkillinen stressireagtio menee ohi yleensä noin viikossa, eli sillä diagnoosilla ei pitkää lomaa kovin monelta lääkäriltä heru ja toisaalta, työnantaja voi silti evätä palkan maksun ap:lta vaikka hakiskin todistuksen, se on vaan suositus ei mikään pakote työantajalle myöntää työntekijälleen sairaslomaa. niin ja voi myös määrätä jonkun toisen lääkärin arvioitavaksi epäselvissä tilanteissa.[/QUOTE]

Ei siinä mitään tulkinnanvaraa ole. Lain mukaan työkyvyttömänä olevalla työntekijällä on oikeus sairausajan palkkaan, jos hänen työskentelynsä on estynyt sairauden tai tapaturman vuoksi. Harva työnantaja yriittää kävellä lääkärin ja varsinkin psykiatrin kirjoittaman diagnoosin yli. Liitto vetää työnantajan herkästi oikeuteen ja työsuojelupiirikin voi puuttua asiaan jos kerran työnantaja rikkoo lakia. Itse olin tosiaan stressireaktion takia 6 kk. sairauslomalla.

Yhteistyössä