Mies on perheen pää

  • Viestiketjun aloittaja Sakari6
  • Ensimmäinen viesti
Sakari6
Mies on perheen pää ollenkaan riippumatta siitä, kumpi sattuu ansaitsemaan paremmin. Yhteiskunnat niin meillä kuin muuallakin ovat sekasorrossa ja epäjärjestyksessä täsmälleen sen takia. että naissukupuoli on kaapannut miehelle kuuluvan aseman ja vallan.
 
Riituliini
Voiko tuota kärjistää ihan noin? Joka tapauksessa suhteessa ei ole hyväksi, jos siinä kilpaillaan ja käydään koko ajan valtataistelua. Tämä artikkeli avasi ainakin mun silmät parisuhteelle:

http://www.suhdesoppa.fi/parisuhde/lopeta-parisuhteen-valtataistelu/
 
eronnut45
Niin, nykyisin kaikista miehistä ei ole olemaan perheen pää. Sukupuolten välinen ero hämärtynyt. Elelin reilut 20v miehen kanssa tehtiin kolme lasta. Minä hoitelin kaikki raha asiat ym. asiat koska hänestä ei ollut siihen? No 40v hän halusi hoidella ja ottaa vastuuta. Olin mielissäni, 5 vuoden jälkeen tulos: Velalla 50 000,00 auto
, 40 000,00 euron uisteluvene, ralliauto noin 20 000,00 euroa, maksamatttomat luottokortiti 5000,00 euroa, salarakas (6 v vanhempi mutta varmasti kiihkeemi) Eroan siitä tuli, minulta meni velkoja vastaan(koska tietenkin takasin ja annoin panttiosuuteni omaisuudesta) kaikki vielä velkaa jäi kontolleni 14 000,00 + luottotiedot meni... Tänäpäivänä asiani on kunnossa kaikinpuolin ja toivon terveyttä riitävän. Totean vaan et aikamoinen mies oli:)
 
yhteispäät
Minä kysyn vaan miksi miehen pitäisi olla "pää"?
Lähiympäristössäni on tällainen mies, joka kuvittelee olevansa myös naapureiden pää. Ei riitä oman akan ja tyttären alistaminen ja tyhmäksi haukkuminen. Jos olisi minun mies, olisi saanut monoa pyllyyn aika päiviä sitten.
 
Beatriz
Alkuperäinen kirjoittaja Sakari6:
Mies on perheen pää ollenkaan riippumatta siitä, kumpi sattuu ansaitsemaan paremmin. Yhteiskunnat niin meillä kuin muuallakin ovat sekasorrossa ja epäjärjestyksessä täsmälleen sen takia. että naissukupuoli on kaapannut miehelle kuuluvan aseman ja vallan.
Joo, siksi tuolla Lähi-Idässäkin asiat ovat niin huonosti, kun akoilla on liikaa valtaa.

 
Jaspis*
Alkuperäinen kirjoittaja Sakari6:
Mies on perheen pää ollenkaan riippumatta siitä, kumpi sattuu ansaitsemaan paremmin. Yhteiskunnat niin meillä kuin muuallakin ovat sekasorrossa ja epäjärjestyksessä täsmälleen sen takia. että naissukupuoli on kaapannut miehelle kuuluvan aseman ja vallan.
Mihin tämä väittämä Sakari6 perustuu että Mies on perheen pää? Fyysiseen voimaan vai mihin?
Lapsuudessani isäni oli perheenpää mutta käsittääkseni se johtui siitä että hän oli ainut joka
rahaa talouteen toi.
Mielestäni ajat ovat muuttuneet, yleensä kumpikin puoliso käy kodin ulkopuolella töissä, useat miehet osallistuvat lastenhoitoon ja myös noihin kodin askareisiin.
Hassua sinänsä että nykyajan miehet ovat muuttuneet niin paljon etteivät he kaipaa tuota perheenpää asetelmaa kuten ennenvanhaan, mutta heidäthän ovat kasvattaneet ne naiset aikoinaan joiden taloudessa mies oli perheenpää. Eli voisi tähän loppuun sanoa että perheenpäät aikoinaan käyttivät asemaansa ja valtaansa väärin;).

 
ilimi
Alkuperäinen kirjoittaja yhteispäät:
Minä kysyn vaan miksi miehen pitäisi olla "pää"?
Lähiympäristössäni on tällainen mies, joka kuvittelee olevansa myös naapureiden pää. Ei riitä oman akan ja tyttären alistaminen ja tyhmäksi haukkuminen. Jos olisi minun mies, olisi saanut monoa pyllyyn aika päiviä sitten.
Tuohan on aika kaukana perheen eikä kenenkään päästä.
Noin huonolla itsetunnolla varustettu miehenkuvatus...

Olen sitä mieltä jos molemmat puolisot ovat edes jonkinlaisessa balanssissa itsensä kanssa..ei tarvitse esittää päätä eikä häntää...;)





 
Juu-u, m..
Riituliini, enhän kärjistänyt! Se pää, joka kaulaa kääntelee, toimii viisaasti ja fiksusti. Ei meitin mies ainakaan pakolla tee mitään, äkkääntyy kerrassaan kannalleen. Vaan jos olen sitä mieltä, että nyt olisi parempi toimia/tehdä/hankkia tämä tai tuo, puhelen asiat sille mallille, jotta mieskin hoksii, miksi näin kannattaa menetellä. Miettii edes sitä, onko hänen kantansa ainoa oikea vai onko vaihtoehtojakin.

 
onnellisessa suhteessa kohta 10 v.
Varmaan tuo isäntä + alamainen -malli sopii niille, jotka on vielä niin elukoiden asteella, että kaipaavat selkeää laumahierarkiaa. Me sivistyneemmät ihmiset muodostetaan parisuhteita, joissa asioista keskustellaan ja hommat jaetaan sopuisasti taitojen ja toiveiden, ei sukupuolen mukaan :)
 
yaks...
mä en hyväksy ketään toisen päätä!! hemmetti sentään, mulla on omat aivot ja omia toivomuksia ja unelmia, kukaan äijä ei tule mulla sanomaan miten menetellään ja toimitaan ja halutaan,ja mitä mä saan tehdä, päätän itse, en kysy siltä pöllöltä edes neuvoa! olen niin itsenäinen, ihanaa!
Vain epävarma ja alistuneet naiset kysyvät mieheltään kaiket, lupàa ja ties mitä.
onko ihme että joku TYYPPI alkaa leikkiä sulle sitten sellaista ' perheen päätä??
kun ette osaa itse mitään päättää tai tehdä, kaiket kysytte siltä teidän kodin pääliköltä, buoh!!
Naiset olkaa enemmän itsenäisiä suhteessa niin, kyllä tuo vanhanaikaien käsitys perheelämän suhteen haihtuu unholaan, eli mies on perheen pää??? no haloooooooo!!
elätään anno 2008! kaikilla on OMA Pää!
 
karismaako.
Alkuperäinen kirjoittaja ilimi:
Alkuperäinen kirjoittaja yhteispäät:
Minä kysyn vaan miksi miehen pitäisi olla "pää"?
Lähiympäristössäni on tällainen mies, joka kuvittelee olevansa myös naapureiden pää. Ei riitä oman akan ja tyttären alistaminen ja tyhmäksi haukkuminen. Jos olisi minun mies, olisi saanut monoa pyllyyn aika päiviä sitten.
Tuohan on aika kaukana perheen eikä kenenkään päästä.
Noin huonolla itsetunnolla varustettu miehenkuvatus...

Olen sitä mieltä jos molemmat puolisot ovat edes jonkinlaisessa balanssissa itsensä kanssa..ei tarvitse esittää päätä eikä häntää...;)






Kyllä joskus joutuu esittämään hännän ja sen päänkin.. varsinkin jos oikein tiukka paikka tulee eteen. Siinä on vain sitten pysyttävä jämynä ja pidettävä tiukasti kiinni peräs..periaatteestaan ihan loppuun asti.
 
Sivupersoona
Jännä lukea tätä perheenpää asiaa, jota aina silloin tällöin tarjoillaan. Ensinnäkin nykynaiset ei näytä ymmärtävän alkuunkaan mitä tuolla perheenpäänä olemisella tarkoitetaan. Itsekin olen siitä joskus yrittänyt kirjoittaa, mutta joka ikinen kerta asia on ymmärretty väärin. Jos joku haluaa tosiaan tietää ja lukea vääristelemättä asiasta, niin voin kirjoittaakin enemmän. Alustavasti voin sanoa, ettei kysymys ole alistamisesta, joksi sitä yleensä väitetään.
 
ilimi
Alkuperäinen kirjoittaja Sivupersoona:
Jännä lukea tätä perheenpää asiaa, jota aina silloin tällöin tarjoillaan. Ensinnäkin nykynaiset ei näytä ymmärtävän alkuunkaan mitä tuolla perheenpäänä olemisella tarkoitetaan. Itsekin olen siitä joskus yrittänyt kirjoittaa, mutta joka ikinen kerta asia on ymmärretty väärin. Jos joku haluaa tosiaan tietää ja lukea vääristelemättä asiasta, niin voin kirjoittaakin enemmän. Alustavasti voin sanoa, ettei kysymys ole alistamisesta, joksi sitä yleensä väitetään.
Justihi!

Soot aivan oikias... `/´
 
Leena
Luulen ehkä tietäväni mitä Sivupersoona tarkoittaa, mutten tohdi ruveta tässä selvittämään...en kuitenkaan ole täysin oikeassa.Olisi mukava kuulla mitä tarkoitat.

Meillä päätetään asioista yhdessä, kumpikaan ei alista toista.Mutta vanhanaikaista ehkä mutta minustakin mies on se perheen pää. =)
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja uteliasss:
Jos kumminkin kerran asioista keskustellaan, päätetään yhdessä, ollaan tasavertaisia jne. niin mitä hittoa se "perheen pää" oikein TARKOITTAA?
Perheen pää, tarkoittaa sitä, että hän päättää mihin aikaan lähdetään kauppaan, ei muuta.

 
Leena
Alkuperäinen kirjoittaja uteliasss:
Jos kumminkin kerran asioista keskustellaan, päätetään yhdessä, ollaan tasavertaisia jne. niin mitä hittoa se "perheen pää" oikein TARKOITTAA?
Sitä on niin vaikea selittää.Se on sellainen tunne, että mies on se "vahvempi" persoona siinä liitossa/perheessä...tukeudun häneen kun on vaikeaa...niin se vain on, ehkä mies myös sanoo sen viimeisen sanan luulisin ainakin.
 
mies miehenä ja nainen naisena
En oikein minäkään ymmärrä, että miksi miehen pitäisi olla jonkinlainen "kuningas" tai "hallitsija" perheessä. Ymmärrän minäkin, että jos vaimo on kotiäiti ja tuloton, niin totta hemmetissä miehellä pitää ja kuuluukin olla sanavaltaa kotiasioissa.

Jos taas kumpikin käy työssä ja osallistuu parisuhteen/perheen asioihin, niin miksi toisen pitäisi olla jotenkin "parempi" tai "enemmän". Minun mielestäni mies saa olla mies ja nainen saa olla nainen, vaikka yhdessä tehtäisikin ruokaa. Minun mielestäni lasten kanssa pulkkamäkeen menevä mies on tosi miehekäs. Paljon vähemmän macho on sellainen nykystandardien mukainen perusmies, joka röhnöttää sohvalla ja kaukosäädin on maatunut kämmeneen kiinni ja joka haluaa pitää itseään perheen päänä, mutta todellisuudessa hän on vain kapinoivan (?) orjalauman johtaja. Silti mies on sellainen johon tukeudun, mutta onnekseni myös mieheni uskaltaa tukeutua tarvittaessa minuun, sillä en edes haluaisi niin itsenäistä miestä, jolle vaimo ja lapset eivät merkitsisi juuri mitään, sillä itseriittoisuuden kyllästämä mies on mielestäni jotakin todella vastenmielistä.

Suurimmassa osassa maailman valtioita on miesvalta. Esimerkiksi Lähi-idän maissa on paljon arabikulttuureita, joissa miehet päättävät kaikesta. Naiset eivät saa käydä koulua, eivät peri, eivät saa omistaa mitään jne. Myös afrikkalaisia kulttuureita on paljon, jossa mies määrää. Sellaisen kulttuurinko suomalaiset miehet haluavat Suomeenkin?
 
Lillukka-
Alkuperäinen kirjoittaja Sakari6:
Mies on perheen pää ollenkaan riippumatta siitä, kumpi sattuu ansaitsemaan paremmin. Yhteiskunnat niin meillä kuin muuallakin ovat sekasorrossa ja epäjärjestyksessä täsmälleen sen takia. että naissukupuoli on kaapannut miehelle kuuluvan aseman ja vallan.
Tämän täytyy olla provo?

Yhteiskunta ja maailma muuttui radikaalisti viimeistään suurten sotien myötä. Miehet lähtivät rintamalle ja naiset menivät tehtaisiin töihin ja itsenäistyivät muutenkin miehen ikeen alta huomaten pärjäävänsä mainiosti ilman turhaa kukkoilijaa -"viisasta miestä".

Luopa meidän iloksemme visio, jossa miehet ovat perheen päänä ja yhteiskunta tästä johtuen järjestyksessä.

Oikeasti. Jos toinen on pää ja toinen (pelkkä) häntä, niin voi mikä katastrofi siitä tulee, kun hännältä syystä tai toisesta häviää pää.
 
turun tyttö
Sakari6
Hätää ja sekasortoa on ollut niin kauan kun luolamies kömpi luolastaan.
Nainen ei ole kaapannut valtaa, se on annettu hänelle, koskapa nyt nainen voi näyttää olevansa henkisesti vahvempi. Vahvuus on tullut siitä vuosisatoja eri sukupolvien kestävistä selkäsaunoista. Geneettinen sitkeä muutos.
 
inhimillisyyttä puolin ja toisin
Alkuperäinen kirjoittaja Leena:
Sitä on niin vaikea selittää.Se on sellainen tunne, että mies on se "vahvempi" persoona siinä liitossa/perheessä...tukeudun häneen kun on vaikeaa...
Eikö tämä ole aivan normaali asia parisuhteessa, että kumppaniin voi tukeutua kun on vaikeaa?
Meillä ainakin itsestäänselvyys - ja toimii molemmin päin, minä myös tuen miestä silloin kun hänellä on vaikeaa.

Jokainen on heikko silloin, kun tarpeeksi vaikealta tuntuu. Mielestäni on väärin miestä kohtaan, jos hän joutuu nielemään omat murheensa ja surunsa näyttääkseen parisuhteessa "vahvemmalta persoonalta". Ei ihme, että miehet tekevät enemmän itsemurhia kuin naiset.
 
päätön
Aloittaja puhuu vain vallasta kun hän puhuu päänä olemisesta. Tarkoittaako se, että nainen on jalat ja kädet jotka juoksevat ja tekevät kun miehen pää käskee? Onko pää se, joka päättää mitä tunnetaan ja ajatellaan? Onko miehellä aivojen tehtävä molemmille kun taas nainen on aivoton, jolla on vain ruumis?
Mies oli päänä aikoihin, jolloin oletettiin ettei naiset aivot riitä esim. opiskeluun. Tänä päivänä tytöt valloittavat yliopistot ja korkeakoulut kun ei enää vallitse sama käsitys naisen "aivottomuudesta".

Tuntuu siltä, että aloittaja haluaa poimia vain rusinat kakusta koska hän ei mainitse mitään "pään" vastuusta. Päänä oleminen ennenvanhaan tarkoitti myös sitä, että miehellä oli päävastuu perheestä. Naisella oli lapsen asema perheessä mitä päätösvaltaan tulee, vaikka hän teki aikuisen työmäärän perheen hyväksi.

Haluaako nykymies pääksi? Tuskin, jos hän on oppinut mitä jaettu vastuu tarkoittaa. Aikuinen mies haluaa aikuisen naisen, eikä lapsen roolissa elävää, huolenpitoa tarvitsevaa naista.
 

Yhteistyössä