MIES pyytää rahaa äidiltään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sijaisäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sijaisäiti"

Vieras
Mies lähettelee äidilleen jatkuvasti viestejä, että vippaatko 20-50e (joita ei toki maksa takaisin). Ja mamma laittaa :)

Mitä ihmettä? Miten saan aikuisen miehen (lähemmäs 30v) ryhdistäytymään. Isä ja kaikkea, eikä vieläkään osaa tulla toimeen omillaan. Kun ensi kertaa tämän tajusin, nostin metelin. Pyytäisi vaikka minulta, vaimoltaan, rahaa mieluummin, yhteinen talous kuitekin.

Taas sain tietää, että tätä kerjuuta harjoitetaan selkäni takana. Anoppi muutenkin syytää ties mistä syistä satasia miehelleni joka välissä. En käsitä, mikä vaivaa miestäni ja äitiään, kun moista saamattomuutta ruokkii. Säästämään mies ei kykene euroakaan, vaikka yheinen tavoite-tili on avattu. Mies ei myöskään osaa selittää, mihin koko kuun rahat katoavat. Vaikka tienaamme suht saman verran, minä osaan rahaa säästöön laittaa parikin satasta kuussa + ostamaan itselleni ja lapselle vaatetta tms. Asumis- ja ruokakulut menevät suht puoliksi.

Ja nyt jotain järkeviä neuvoja tähän tilanteeseen, eikä "jätä se."

Jos teillä on yhteiset rahat, miksi LAINAA sulta? Meillä ainakin on yhteinen tili, missä on molempien rahat ja molemmille kortti sinne. Mutta ehkä teidän tapauksessa hyvä, että on omat tilit tai kohta yhteinen tili olis tyhjä. Lapsen kannalta hyvä, että edes toidella pysyy raha tallessa.

Munkin mies saa rahaa vanhemmiltaan vähän väliä. En näe asiassa ongelmaa. Mies maksaa kuitenkin väh. puolet laskuistamme, käy töissä, on hyvä isä. Jos vanhemmat haluaa sponssata ylimääräistä niin miten se tarkalleen ottaen on sulta pois?

ei yhteistä tiliä ja yhteisiä rahoja, mutta yhteinen talous siis siinä mielessä, että saman katon alla asutaan ja maksetaan asuminen ja eläminen puoliksi. ja näköjään osin myös anopin rahoilla. tai mitä lie mies rahoittaa, kun kaikki rahat katoaa kankkulan kaivoon.

ei tosiaan yhteistä tiliä olla tällä menolla hommaamassa.

Jos teillä on yhteiset rahat, miksi LAINAA sulta? Meillä ainakin on yhteinen tili, missä on molempien rahat ja molemmille kortti sinne. Mutta ehkä teidän tapauksessa hyvä, että on omat tilit tai kohta yhteinen tili olis tyhjä. Lapsen kannalta hyvä, että edes toidella pysyy raha tallessa.

Kyllä minusta se tilin ja rahojen hallinta kuuluu aapeelle, jos kerran aapeen mies on pahainen kakara ja raha polttelee näpeissä. Jos oot anoppis kanssa väleissä niin voisitteko jutella tästä? Sanoisit vaikka että yritätte säästää tavoitetta X varten ja että miehen täytyisi jo lastenkin esimerkiksi opetella terveet kulutustottumukset. Että rahahana mammankin suunnalta kiinni ja mies saa opetella järkevää rahankäyttöä.

[QUOTE="vieras";28212568]Munkin mies saa rahaa vanhemmiltaan vähän väliä. En näe asiassa ongelmaa. Mies maksaa kuitenkin väh. puolet laskuistamme, käy töissä, on hyvä isä. Jos vanhemmat haluaa sponssata ylimääräistä niin miten se tarkalleen ottaen on sulta pois?[/QUOTE]

siitähän tässä oli kyse, että olen vain kateellinen, kun minun vanhempani eivät lahjoita minulle "ruokarahaa" :)

ihan tosissasi on sinusta normaalia elää perheellisenä ihmisenä viel äitin ja isin rahojen varassa?

[QUOTE="aapee";28212580]siitähän tässä oli kyse, että olen vain kateellinen, kun minun vanhempani eivät lahjoita minulle "ruokarahaa" :)

ihan tosissasi on sinusta normaalia elää perheellisenä ihmisenä viel äitin ja isin rahojen varassa?[/QUOTE]

En puhunut kateellisuudesta mitään, vaan ihan oikeasti mietin että onko se sulta jotenkin oleellisesti pois? jos mies kuitenkin maksaa oman osansa laskuista, vai? Vai onko taustalla vaan periaate kun SUN mielestä vanhemmilta ei saa ottaa rahaa. Ja toi säästäminen, onko se yhteisesti päätetty vai onko se mennyt niin että SINÄ haluat säästää, ja mies oikeastaan ei edes ole kiinnostunut säästämään...

En sanoisi että mieheni on äitin ja isin rahojen varassa, jos käy töissä, maksaa omat laskunsa ja asuu omassa taloudessa :D hän saa vanhemmiltaan vain ylimääräistä rahaa, vaikka itsestään jo huolehtiikin.

Kyllä minusta se tilin ja rahojen hallinta kuuluu aapeelle, jos kerran aapeen mies on pahainen kakara ja raha polttelee näpeissä. Jos oot anoppis kanssa väleissä niin voisitteko jutella tästä? Sanoisit vaikka että yritätte säästää tavoitetta X varten ja että miehen täytyisi jo lastenkin esimerkiksi opetella terveet kulutustottumukset. Että rahahana mammankin suunnalta kiinni ja mies saa opetella järkevää rahankäyttöä.

oisikin niin helppoa. anoppi loukkaantuu jo siitä, etten ole suostunut vastaanottamaan heiltä kaikenmaailman krääsää ja lahjoituksia varaston perältä (siis esim jotain karmivaa lamppua tai kakkuvuokaa, jota ei oikeasti tarvita). heillä ilmeisesti rahalla voi ostaa rakkauden. itselle opetettu, ettei raha kasva puussa. hyvin hankala ymmärtää, miten anoppi ei näe tekevänsä vain karhun palvelusta.

[QUOTE="vieras";28212603]En puhunut kateellisuudesta mitään, vaan ihan oikeasti mietin että onko se sulta jotenkin oleellisesti pois? jos mies kuitenkin maksaa oman osansa laskuista, vai? Vai onko taustalla vaan periaate kun SUN mielestä vanhemmilta ei saa ottaa rahaa. Ja toi säästäminen, onko se yhteisesti päätetty vai onko se mennyt niin että SINÄ haluat säästää, ja mies oikeastaan ei edes ole kiinnostunut säästämään...

En sanoisi että mieheni on äitin ja isin rahojen varassa, jos käy töissä, maksaa omat laskunsa ja asuu omassa taloudessa :D hän saa vanhemmiltaan vain ylimääräistä rahaa, vaikka itsestään jo huolehtiikin.[/QUOTE]
Se on pois minun ja miehen välisestä luottamuksesta, kun harrastaa tälläistä mun selkäni takana, eikä sano MINULLE, että nyt on hänen tilillään tiukkaa.

Oli joo minun ideani alkaa säästää yhteistä asuntoa varten, mutta tästä keskusteltiin pitkään ja sovittiin summa, jonka molemmat pystyvät tilille laittamaan. Mies ihan itse suostui tähän ja nyt ei koskaan olekaan rahaa laittaa säästöön, muttei myöskään selitystä, mihin kaikki raha katoaa, kun ei ainakaan mihinkään minulle näkyvään.

[QUOTE="aapee";28212680]Se on pois minun ja miehen välisestä luottamuksesta, kun harrastaa tälläistä mun selkäni takana, eikä sano MINULLE, että nyt on hänen tilillään tiukkaa.

Oli joo minun ideani alkaa säästää yhteistä asuntoa varten, mutta tästä keskusteltiin pitkään ja sovittiin summa, jonka molemmat pystyvät tilille laittamaan. Mies ihan itse suostui tähän ja nyt ei koskaan olekaan rahaa laittaa säästöön, muttei myöskään selitystä, mihin kaikki raha katoaa, kun ei ainakaan mihinkään minulle näkyvään.[/QUOTE]

No jos mies sanoo sulle että on tiukkaa, niin miten suhtautuisit? Alkaako rääkytys että "miten voi olla sun rahat taas loppu kun minäkin pystyn säästämään 200 € joka kuukausi ja.. ". Enkä yritä syyllistää, mutta joskus me itse omalla käytöksellä aiheutetaan se miten kumppani meitä kohtaan käyttäytyy.

Varmaan teidän kannattaisi ihan paperille laittaa kaikki tulos ja menot, ja sitten sopia samalla kuka maksaa minkäkin laskun ja siirtää rahaa minkä verran tietylle tilille. Ja palkkapäivänä kummatkin voi tilin sitten tarkistaa, että näin on tehty. Lopuilla rahoillaan sitten saa tehdä mitä tahtoo tai ottaa vanhemmilta rahaa ylimäärästä, en mäkään kyllä tykkäis jos mun täytyisi aina raportoida miehelle mitä oon rahoillani ostanut tai että äiti nyt sattui muuten vaan antamaan 20€, mitä sillä tehdään?

[QUOTE="vieras";28212710]No jos mies sanoo sulle että on tiukkaa, niin miten suhtautuisit? Alkaako rääkytys että "miten voi olla sun rahat taas loppu kun minäkin pystyn säästämään 200 € joka kuukausi ja.. ". Enkä yritä syyllistää, mutta joskus me itse omalla käytöksellä aiheutetaan se miten kumppani meitä kohtaan käyttäytyy.

Varmaan teidän kannattaisi ihan paperille laittaa kaikki tulos ja menot, ja sitten sopia samalla kuka maksaa minkäkin laskun ja siirtää rahaa minkä verran tietylle tilille. Ja palkkapäivänä kummatkin voi tilin sitten tarkistaa, että näin on tehty. Lopuilla rahoillaan sitten saa tehdä mitä tahtoo tai ottaa vanhemmilta rahaa ylimäärästä, en mäkään kyllä tykkäis jos mun täytyisi aina raportoida miehelle mitä oon rahoillani ostanut tai että äiti nyt sattui muuten vaan antamaan 20€, mitä sillä tehdään?[/QUOTE]

no alkais räkytys :D

ei suostu laittamaan peperille, on ehdotettu. enkä vaadi mitään tilitystä joka menosta, mutta jos ei suoriudu niistä pakollisista menoista, niin vaadin selvityksä. säästämisen lasken itse pakolliseksi ja olen koittanut miehellekin selittää, että ajattelis tätä vaikka testinä, että pystyttäskö maksamaan vuokra + säästöt verran asumiskuluja. koska pakostihan ne oman ostaessa nousee. ei taideta pystyä.

on koitettu keskustella näistä tavoitteista ja olen pyytänyt, että laittais ukko edes JOTAIN sinne säästöön, mutkun ei tosiaan euroakaan ole varaa muka laittaa, vaikka satasista on sovittu.

se vanhemmilta rahojen pummiminen on vaan jotenkin säälittävää ja alentaa mieheni arvoa minun silmissäni. ei kolmekymppinen töissäkäyvä ihminen tartte mitään viikkorahaa.

[QUOTE="aapee";28212820]no alkais räkytys :D

ei suostu laittamaan peperille, on ehdotettu. enkä vaadi mitään tilitystä joka menosta, mutta jos ei suoriudu niistä pakollisista menoista, niin vaadin selvityksä. säästämisen lasken itse pakolliseksi ja olen koittanut miehellekin selittää, että ajattelis tätä vaikka testinä, että pystyttäskö maksamaan vuokra + säästöt verran asumiskuluja. koska pakostihan ne oman ostaessa nousee. ei taideta pystyä.

on koitettu keskustella näistä tavoitteista ja olen pyytänyt, että laittais ukko edes JOTAIN sinne säästöön, mutkun ei tosiaan euroakaan ole varaa muka laittaa, vaikka satasista on sovittu.

se vanhemmilta rahojen pummiminen on vaan jotenkin säälittävää ja alentaa mieheni arvoa minun silmissäni. ei kolmekymppinen töissäkäyvä ihminen tartte mitään viikkorahaa.[/QUOTE]

No minusta kuulostaa siltä että haluatte vähän eri asioita. Jos mies ei edes halua säästää, niin et sä sitä pakottamalla varmaan säästämään saa.

Jos toinen ei suoriudu pakollisista menoista (vaikka palkka juoksee), eikä asiaa saa edes keskustelemalla muutettua, niin näen kyllä aika hankalana sellaisen ihmisen kanssa elämisen saman katon alla.

En usko että teidän suurin ongelma on ne anopin rahat, todennäköisesti mies ei kykenisi laskuista suoriutumaan yhtään sen paremmin, vaikka anoppi laittais rahahanat kiinni.

Yhteistyössä