Mies stressaa töistä ja työpaikan pysyvyydestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mies on firmassa pomosta seuraava merkittävä henkilö. Käytännössä kuitenkin mieheni pyörittää yrityksen toimintaa ja pitää sitä yllä.
Nyt viime kuukausina johtajasta on kuoriutunut paha alkoholisti, alko on maistunut ennenkin, mutta nyt ilmeisesti viinaa menee vähintään kaksinkertainen määrä edellisiin aikoihin nähden. Johtaja tulee joka ikinen päivä krapulassa töihin (ajaa itse autoa) ja mies siirtyy sitten ratin taakse. Johtaja on niin krapuloissaan, että pelkää auton kyydissä ja säpsähtelee, antaa kauhean paljon ajo-ohjeita "varo tota!!!" "näitkö ton?" jne. Eli aiheuttaa jo pelkästään kyytissä istumalla kovat paineet miehelleni. Johtajan kädet tärisevät niin, että ei saa edes sokeria laitettua kahvikuppiin.

Tuon kaiken lisäksi työpäivät ovat ihan naurettavan lyhyitä. Johtaja alkaa jo ennen klo 12 pikku hiljaa puhelemaan ja vihjailemaan, että "eiköhän tämä päivä ole niin nähty?!" Eli työtä tekevät klo 9-12, jonka aikana johtaja ehtii poltella askillisen tupakkaakin, joten tupakkataukoja on monta tunnin aikana. Nyt on viimeisen kolmen kuukauden aikana ollut vain kourallinen normaalimittaisia työpäiviä.

Lomia on aika nihkeästi ja mies ottaakin yleensä loman rahana, koska jos mies jää lomalle, niin jää johtajakin vapaille. Mieheni oli syksyllä 2 viikkoa ulkomaanmatkoilla ja firmassa ei sinä aikana ollut tapahtunut mitään. Ei reskontraa, ei uusia laskuja lähetettynä asiakkaille jne jne. Ja just varmaan sen kahden viikon loman aikana johtaja alkoholisoitui entistä pahemmin, jolloin nämä superlyhyet työpäivätkin tulivat kuvioihin mukaan.
Mies ressaa ihan hirveästi ja olenkin ehdottanut, että jos hän sopisi omatoimisia töitä päivisin niille ajoille, kun johtaja häipyy ottamaan uutta humalaa päälle. Ja olen myös ehdottanut, että jos tämä vaihtaisi työpaikkaa. Mieheni ei uskalla ottaa sitä askelta. Hänkin haluaisi työskennellä jossakin muualla, mutta ei vaan kerta kaikkiaan uskalla lähteä hakemaankaan mistään muualta töitä, kun pelkää, että tulee tulonmenetystä. :(
Onhan meillä tosiaan hirmu hyvät etuudet, mitä tulee tuon firman kautta, mutta minusta nekään eivät saisi olla vaikuttamassa työpaikan valintaan ja varsinkaan siihen ,kun mun miehestä tulee ihan loppu tätä menoa. Se nyt jo äksyilee paljon kotona, selkeästi sitä harmittaa tämä tilanne. :(

Oiskohan aika antaa poliisille nimetön vihjesoitto humalassa ajelevasta pomosta?

Ja todella, kannattaa hakea uutta duunia niin kauan kuin vanha vielä on. Jostain ihmeen syystä työssäkäyvänä saa työtöntä helpommin töitä.

Oiskohan aika antaa poliisille nimetön vihjesoitto humalassa ajelevasta pomosta?

Ja todella, kannattaa hakea uutta duunia niin kauan kuin vanha vielä on. Jostain ihmeen syystä työssäkäyvänä saa työtöntä helpommin töitä.
On puhallutettukin, mut puhalsi jostain ihmeen ja kumman syystä nollat, vaikka viina haisi metrien päähän :o
Ja sit hän aikoi kuulemma edelleenkin ajaa autolla, vaikka kortti otettais pois.

Mä luulen, että miehesi pärjää yrittäjänä samalla alalla missä nytkin on. Ja kun ton juopon yritys menee joka tapauksessa ihan just nurin, on asiakkaitakin tarjolla.

Ei miehesi kyllä tosiaan kuulosta minkäänlaiselta vastuuhenkilöltä, vaan ainoastaan pomon autonkuljettajalta. Jos hän oikeasti ottaisi vastuuta yrityksestä, hän tietysti tekisi vähintään normaalipituisia työpäiviä, vaikka johtaja painuukin puoliltapäivin ryyppäämään. Pikemminkin miehesi työpäivien pitäisi olla normaalia pidemmät, kun kerran yrityksen omistaja ei hoida omia hommiaan.

Miehesi voi joko ryhdistäytyä itse ja ottaa vastuuta tai odottaa firman menemistä konkurssiin krapulaista pomoa kuljetellen. Tai sitten voi toki myös etsiä uuden työn, mutta itse en kyllä pitäisi minkäänlaisena ongelmana sitä, että iso pomo on töissä vain aamupäivät, pikemminkin päinvastoin. Ei kai sitä nyt niin ressukka pidä olla, että tarvitsee pomon jatkuvasti olan taakse työmääräyksiä jakelemaan.

Ihmetyttää, missä firmassa noin työtä tehdään. Kuulostaa lähinnä joltain raksa/remppa/asennusfirmalta, missä pääpomo itsekin tekee hommia ja jolla on muutama palkollinen hommissa.

Miten siitä uuden työn hausta tulee pahemmin tulonmenetyksiä? Jos noin lyhyitä päiväkin tekee, niin silloin on aikaa sitä uutta paikkaakin hakea, soittaminen ja hakemusten lähettäminen ei nyt mahdottomia maksa. Vai meinaako kierrellä paikkoja henkilökohtaisesti paikan päällä kauempaakin?

Minustakin kuulostaa sille, että miehesi on lähinnä johtajan apupoika/autonkuljettaja/juoksupoika.
Jos miehelläsi olisi omasta työstään vastuu, hän tuskin lopettaisi päiväänsä samaan aikaan esimiehensä kanssa?

En ole muuten ennen kuullut juoposta esimiehestä, joka olettaa muidenkin lopettavan työnteon silloin, kun on itse lähdössä omille teilleen. Yleensä esimies olettaa muiden tekevän työnsä hyvin sensijaan, että yllyttää niitäkin lusmuilemaan.

Aika useasti firmoissa on niin, että jos työntekijä on poissa tai lomalla, niin työt odottvat työntekijän paluuta, ellei hänelle ole palkattu sijaista. Mielestäni on täysin normaalia, ettei pomo ollut tehnyt miehesi töitä hänen ollessa kaksi viikkoa poissa.

Miehesi pitäisi ottaa töistään jämäkämpi ote tai etsiä toinen työpaikka, jossa pomo ottaa vastuunsa vakavasti. Kertomasi ei ole mikään ainutkertainen tapaus, vaan monessa pikkufirmassa omistajapomo voi olla aika pihalla yrityksen paperiasioista ja muutenkin osallistuminen yrityksessä tehtävään työhön voi olla sitä sun tätä, mutta stä vartenhan pomo on palkannut työntekijät hoitamaan työtehtävät.

Yhteistyössä