Mies synnytyksessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietinpä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietinpä vaan

Vieras
Heippa!

Onko kaikilla mies mukana synnytyksessä? Eikö se pökerry sinne? :)
Mietin mitenköhän mun mussukka kestää pyörtymättä kun sitä inhottaa kaikki verijutut yms.

Miehestä oli korvaamaton tuki synnytyksessä henkisesti. Miehen ei tarvitse mennä alapään puolelle kurkkimaan, ellein hän halua tai kykene. Mies voi keskittyä pelkästään pääpuoleesi. Antaa juotavaa, auttaa kohentamaan asentoasi, pitää kädestäsi, hieroo tarvittaessa jne. Minun mieheni pelkäsi traumatisoituvansa, jos näkee alapääni ammollaan, joten hän pysyi visusti näyn tavoittamattomissa. Hyvä niin.

Mieheni on ollut molemmissa synnytyksissä mukana ja lähtee nytkin tähän kolmanteen mukaan. Avautumisvaiheessa hän on ollut juttuseurana ja itse synnytyksessä hän on tukenut minua yläpäässä. Se synnytys on miehillekin sellainen kokemus (ainakin kaikille minun jututtamilleni), jota tuskin vaihtaisivat mistään hinnasta pois! Olemme olleet mieheni kanssa 10 vuotta yhdessä, enkä ole hänen nähnyt itkevän muulloin kun silloin kun vauva on saatu maailmaan *2.

Mainitsemasi verijutut yms, niin ei hänen niitä tarvi välttämättä edes nähdä, ellei omasta uteliaisuudestaan halua kurkkia alapäähän päin.

Ja ainakin meillä tuore iskä on saanut kylvettää vauvan heti syntymän jälkeen, kun äitiä vielä paikkaillaan. Näin suhde pääsee käynnistymään heti syntymästä saakka.

meille mies ollut mukana ekassa synnytyksessä ja aikoo ainakin tähän toiseenkin tulla.. ei saanut traumoja ekasta.. siinä vaiheessa kun pää alkoi näkyä niin kävi kurkkaamassa miltä näyttää vaikka käskin pysyä pääpuolella mutta ei ainakaan sen jälkeen ole "vierastanut" vaikka näky ei varmastikaan ollut mukava.. itse en olisi halunnut nähdä vastaavaa näkyä..

Minulle synnytyksessä oli tärkeää, että mies oli mukana. Avautumisvaiheessa oli ihanaa kun oli juttuseuraa ja joku joka puolesta sanasta tiesi mitä ajattelin. Toisaalta yhdessä myös jännitimme mitä tuleman pitää kun esikoisesta oli kyse. Kun sitten tosi paikka oli kyseessä, niin oli edelleen tärkeää että mies oli paikalla, mutta en halunnut hänen koskevan saati kannustavan ponnistamaan, tmvst. olisko mies kerran erehtynyt sanomaan jotain että 'hyvin menee' tmvst. ja kyllä ärsytti!! Teki mieli karjaista, että mistä sinä mitään tiedät/ miltä tämä tuntuu/ tulepa itse tähän ponnistamaan, jne. Ponnistusvaiheessa olin hyvin sisäänpäin kääntynyt ja keskityin siihen täysillä, kuuntelin tarkasti kätilön joka sanan. Onneksi miehellä hyvä tilannetaju ja tuntee minut hyvin, en ottanut häneen mitään kontaktia (katse, puhe, tmvst.) joten oli vain hiljaa ja seuraili ja oli lähellä - mikä kuitenkin oli tosi tärkeä juttu. En osaa tätä paremmin selittää, mutta tältä minusta tuntui. Omat reaktiot toisaalta yllättivät, mutta toisaalta tuollainen kai minä olen muutenkin tyyliltäni, 'hihat ylös ja hoidetaan tämä homma'..
Jälkeenpäin mies kommentoi, että hän ei osannut tehdä mitään, oliko hänestä mitään iloa, yms. mutta sanoin hänelle, todenmukaisesti, että hänestä oli todella paljon apua olemalla paikalla ja että ei hänen siellä mitään tarvinnut tehdäkään. Ennen synnytystä olin puhunut kaikenmaailman erilaisista kivunlievitysmetodeista ja miten mies voi autella, yms. mutta h-hetkellä monesta syystä niitä ei käytetty.
Kesällä eräissä juhlissa tapasimme kätilön ja samaan juttuseuraan tuli tietysti myös synnyttäneitä naisia. Meillä oli vielä odotusta joitain viikkoja jäljellä, mutta he antoivat vinkin miehelle: olet vain sitten ihan hiljaa ja teet vain kaiken mitä vaimosi sanoo. Tämä kyllä meillä piti paikkansa.

en voisi kuvitellakkaan synnyttäväni ilman miestäni ja mieheni ei jäisi pois mistään hinnasta!yhdessä lapsi on alulle laitettu ja yhdessä myös synnytetään.ei oo kaunista kateltavaa miehen silmin välttämättä mutta toisaalta se voi olla yksi kauneimmista asioista miehen mielestä.osaa mieskin arvostaa naista eri tavalla kun näkee sen työn minkä nainen tekee kun synnyttää lapsen.eikä sinne jalkoväliin oo pakko miehen katella,mieheni on kyllä nähnyt myös sen eikä ole mitään traumoja saanu.

mie en olisi selvinnyt ilman miestäni, en ikinä!
synnytyksestäni ei puuttunut mitään mikä ei olisi ollut kamalaa ja en tiedä mitä olisin tehnyt jos olisin ollut yksin...mies oli NIIN KORVAAMATON, että ei koskaan voi tehdä mitään sen arvoista kuin se tuki ja apu mitä hän minulle oli sen 24h aikana mitä koko sessio kesti!

meillä myös mies ollut mukana kaikissa synnytyksissä (4), koskaan ei ole edes ollut juttua etteikö tulisi. Hän kuuluu myös siihen osaan miehistä, joilla verijutut tms. tekee pahaa. Onkin käynyt niin, että jossain vaiheessa on siirtynyt käytävän puolelle hetkeksi, mutta sitten on aina huudettu takaisin...

Viimeisin synnytys oli niin nopea, että siinä ei oikein ehtinyt edes voida huonosti, ja mitä tulee noihin alapääjuttuihin, niin eipä ole siellä suunnalla tiiraillut, ainakaan tarkoituksella.

Meillä mies on aina ollut tosi herkkä verelle ja yleensäkin sairaalalle. Taju meinasi lähteä jo kun käytiin tutustumassa synnärillä. Sitten kun synnytys alkoi niin olikin niin toprakkana, että ei tosikaan. Mulla oli vähän samanlainen tunne, että en halunnut mieheni koskevan minuun ollenkaan, haluan kivun tunteen tullessa muutenkin aina olla yksin. Synnytys oli hänen mielestään hieno kokemus, katkaisi jopa napanuorankin sekä tietysti kylvetti :) Nykyisin hän ei enää kammoa verta ollenkaan (tosin mulla ei juurikaan sitä synnytyksessä edes tullut) joten sekin hyöty tästä kokemuksesta oli. Niin ja tiesi kestoa, että ilokaasu on ihan höpöhöpöjuttu ;)

Ensimmäisen laskettuaika on marraskuun alussa ja ehdottomasti mies on tulossa mukaan, en edes haluaisi ajatella etteikö mies siellä olisi henkisenä tukena ja turvana. Ja tosiaan kun vauva on yhdessä alulle pistetty niin yhdessä sitten myös maailmaan saatetaan. Olen myös ajatellut ettei miehen tarvitse sinne alapäähän edes mennä vaan voi olla pään puolella. Tuleehan se epäilemättä sitten olemaan aikamoinen kokemus ja yhdessä haluamme sen jakaa. Saahan mies siellä sitten kuulemma leikata napanuoran ja kylvettää vauvan.

XXZZ miksi menit kaivelemaan tämän vuodelta 2006?
Polar circlen olisi varmaan kannattanut katsoa, että tähän ketjuun oli viimeksi kirjoitettu v. 06, joten ei ehkä ihan tuoreinta kamaa. :)

Meillä Kahdessa mies on ollut mukana ja kahdelle ei. Ensimmäisestä myöhäistyi 10 minuuttia toiseen kerkesi muutamaan minuuttia ennen kolmannessa oliko ko ajan mukana ja neljännelle joutui lähtemään kotai ennen kuin syntyi. Saas nähdä et mites tän viidennen kanssa käypi

Nykyään kaitten oletetaan automaattisesti, että mies tulee ja on henkisenä tukena, missä ei sinänsä mullakaan valittamista ole, jos kaikki osapuolet näin haluaa. Ehkä kuitenkin enemmän äidin toiveet huomioiden, koska miehen veripelko on aika kehno syy jäädä pois; yhdessähän sitä ollaan lasta tehty ja jatkossakin se on yhteinen homma ja äidin veripelkoa ei tod voida pitää esteenä tulla mukaan. MUTTA mulla ainakin (ja oon lukenu että näin voi monesti olla) oli tarve keskittyä tilanteeseen ja olinkin todella sisäänpäin kääntyny koko tapahtuman ajan, suorastaan niin että meni puhekyky. Uumoilin jo ennalta, että näin vois käydä, mutta poikkeuksetta tämän sanoessani (synnyttäneiden seurassa) mulle vakuutettiin että "tositilanteessa kyllä kaipaat ukkoas". Punnitsinkin kovasti vaihtoehtoa synnyttää yksin ja mies ois senkin hyväksyny. No, loppuviimein se kuitenkin tuli mukaan ja kaiken kaikkiaan meni homma hienosti. Kätilön kanssa oli kuitenkin PALJON helpompi kommunikoida ja tunsin jo synnärillä, että mies jäi kovastikin sivurooliin, koska en enää tositoimissa kerta kaikkiaan saanu sanottua mitä tarviin millonkin. Kätilö sen sijaan osas lukea tilannetta loistavasti (tietty oli onni matkassa että sattu niin loistokätilö) ja ties jo mun katseesta mitä kaipasin. Ilman sen kätilön apua ei varmaan ois jääny niin mahtavaa muistikuvaa synnytyksestä. Pointtini on se, että joskus voi olla enemmän apua sellasesta henkilöstä, joka tuntee synnytykset (esim. doula vois olla hyvä vaihtoehto, tai joku synnyttänyt ystävä) kuin omasta ukosta (voi olla rankka paikka, kun sua sattuu ja kaikki tekee pahaa, ja mitenkään ei voi auttaa). Se taas, mitä synnytys merkkaa miehelle, on tietty toinen juttu - varmaan korvaamaton kokemus heillekin. Mutta ennen kaikkea: naisesta kuitenkin löytyy tilanteen vaatima voima, joten älä pelkää ettet pärjäis ilman miestäskin, pärjäät varmasti!

moi,

mies mukaan vaan; se verinen osuus eli ponnistusvaihe, vauvan ja istukan syntymä ja sitä seuraavat minuutit on kuitenkin ajallisestikin vain murto-osa koko synnytyksestä, joten miehestä synnytyksen alkuvaiheessa eli avautumisvaiheessa seuraa ja apuakin. Ponnistusvaiheessa minä ainakin keskityin vain kätilön neuvoihin, eikä mies ehtinyt siinä oikein olla avuksi, se tosin kesti vain 8 minuuttia. Jos omaa miestäsi heikottaa, voi hän vaikka ponnistamisen alkaessa mennä käytävään odottamaan, tosin uskoisin että kun siinä vaiheessa maaliviiva eli vauva jo häämöttää, mahtaakohan malttaa lähteä pois... Tsemppiä synnytykseen!

Yhteistyössä