Mies töissä ja nainen kotona + oma asunto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikku87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pikku87

Aktiivinen jäsen
12.07.2007
1 547
0
36
Jos teillä on käytössä toi järjestelmä, niin miten ootte sopinu kaikki raha-asiat? Meillä tilanne niin, että mies on töissä ja ite jään marraskuussa äippälomalle, ja tulot on sitte melko pienet mulla. Mua mietityttää se, että miten tulevaisuudessa rahakäyttö siis ruoat, laskut kaikki tollaset hoituu mun osalta ku tulot on niin pienet. Vanhempainrahaaki saan sitte minimin, koska oon just lopettanu opiskelut ja töissä olin vaan kesätöiden ajan.

Mies aina sanoo et älä stressaa mistää rahoista et ku hän käy töissä ( tällä hetkellä viel portsarin työ vakkarityön lisäks ) , mut stressaan silti, koska must se on nin epäoikeudenmukasta miestäki kohtaa jos se joutuu kustantaa melkee kaiken. Ja vielä ku ei asuta vuokralla, ni mulla ei oo ees sitä vuokraosuutta minkä joutusin maksaa. Asuntolaina on miehellä.

Luulen et tää on kuitenki aika yleinen tilanne ni ois kiva kuulla et miten muilla on järestelty nää maksujutut sun muut..?

No onko se sun lapsi vai teidän yhteinen lapsi, joka syntyy ja jota sä hoidat kotona? Ja tämän kotona olemisen vuoksi sulla on tulot pienet. Tuli vain mieleen... Meillä ainakin on yhteiset lapset, yhteinen koti, yhteiset rahat, yhteiset menot...

Päätettiin laittaa rahat yhteiselle tilille, ja sieltä maksetaan laina ja yhtiövastike, auton vakuutus ja keväällä taas moottoripyörän vakuutus. Sähkölasku tulee meille kerran vuodessa, ja muita laskuja ei ole, paitsi ne vakuutukset mitä ei olla vielä hankittu.

Mä saan käyttää sieltä rahaa miten parhaaksi katson, mies tietty näkee mihin (jos näkee) mutta ei se mua haittaa. Multa tulee tilille tietty paljon vähemmän, mutta en ajattele sitä.

Meillä on ollut täysin yhteiset rahat siitä asti kun yhteen on muutettu, mies opiskeli silloin, joten minä elätin meidät. Nyt mies on töissä ja elättänyt minua, kun kerran kotona olen. Ei meillä ainakaan asiasta ole tarvinnut edes miettiä, olenhan minä kotona niiden YHTEISTEN lasten kanssa, joten..
Meillä yksi tili, sieltä hoidetaan kaikki, eikä meillä mietitä kuinkan paljon kumpikin sinne rahaa "tuo". Tilanne helpottaa sitten kun menen taas töihin, mutta se on sitten se.

ja juttu on just siinä että mies on just tolla linjalla ettei tarvii huolehtii et tottakai se maksaa ja mä maksan sen verran ku niistä muutamasta satkusta voin, mut mua HÄIRITSEE se että toinen on se perheen elättäjä, vaikka ei kai sille sitte mitään voi!

Alkuperäinen kirjoittaja pikku87:
ja juttu on just siinä että mies on just tolla linjalla ettei tarvii huolehtii et tottakai se maksaa ja mä maksan sen verran ku niistä muutamasta satkusta voin, mut mua HÄIRITSEE se että toinen on se perheen elättäjä, vaikka ei kai sille sitte mitään voi!

Noinhan se on mennyt sen parituhatta vuotta jo, että älä anna häiritä :D:D

Meillä se maksaa, kummalla on enemmän rahaa. Nyt mä olen kotona ja mies töissä, mies maksaa ehkä 2/3 menoista. En ole ihan minimillä kotona, joten hiukan helpompi tilanne. Mutta katselet ap rauhassa miten tilanne ja teidän talous ja jaksaminen kehittyy sitten vauvan kanssa. Älä vielä liikaa stressaa. Voit ottaa jotakin lisätöitä sitten aikanaan kotihoidontuen lisäksi tai mennä töihin jos liikaa kiristää.

Loppujen lopuksi se on ihan nautinnollista... :D (näinhän ei tietenkään ääneen saa sanoa, tai leimaudut siipeilijäksi)

Mutt kerkeet säkin sitten, ei ne lapset kotoa muuta vaipoista päästyään. Ja sitten kun muuttaa, ne tarvii astioita, lakanoita, koneita, huonekaluja, rahaa ruokaan jnejne... :xmas:

meillä mies maksaa kaikki laskut, minä yritän ostaa ruuat tuilla, mutta loppukuusta turvaudun mieheen...itekki tykkäisin jos ois enempi rahaa eikä tarttis turvautua niin toiseen, mutta lapset on yhteisiä ja niiden parasta ajatellaan...itselleni en kyllä juuri mitään ostele, en jotenkin kehtaa pyytää rahaa vaatteisiin tms...ja onhan noita!

Minä oon ollu kotona jo 5v. (tehnyt välissä kotoa töitä n. vuoden) ja nyt on tulossa vauvan vuoden alussa ja kotiäitiys jatkuu näinollen vielä hyvän tovin.

Mies tienaa ok, minä saan minimirahaa+lapsilisät. Omat tilit molemmilla. Miehen tililtä menee asuntolaina, vastike yms. juoksevat laskut ja mä maksan jotain pienempiä laskuja ja ruokaostokset+lapsille vaatetta.
Minä hoidan käytännössä meidän raha-asiat omalta ja miehen tililtä.

Molemmilta menee tietty summa säästöön kuussa.

Meillä mies töissä ja minä kotona ja omistusasunto.
Meillä kaikki rahat jne ollut suhteen alusta asti yhteisiä, ja sama homma jatkuu edelleen. Molempien rahoista ostetaan safkaa, molempien rahoista maksetaan lainaa jne. Ei sillä niin väliä kumpi maksaa enemmän ja kumpi vähemmän, sillä jokainen penni on koko perheen yhteiseksi hyväksi.

muoks. meillä siis yksi yhteinen asuntolaina.

Meillä sama tilanne... paitsi että asuntolaina on kummankin nimissä, vaikka en sitä pysty edes maksamaan. Meillä kaksi lasta ja olen heidän kanssa kotona. Saan kotihoidontukea+sisarkorotuksen+kuntalisän, käteen n.550?/kk. Siitä maksan yhtiövastikkeen 230?, omat laskut ja loput menee ruokaan... Mies maksaa sit lainanlyhennykset, omat laskut ja suurimman osan ruoista. Näin meillä. Omiin menoihin ei rahaa minulla ole... enkä ole kyllä tarvinnutkaan. Varmaankin mies antaisi jos tarttisin.

Minä en mitenkään ymmärrä asiaa näin, että toinen on elättäjä ja toinen ns. siipeilijä, vaikka meilläkin tilanne on se, että minä olen lasten kanssa kotona, mies kodin ulkopuolella töissä. Minähän olen töissä kotona, ja tärkeää työtä onkin, ja saan siitä "palkkaa" (äitiyspäiväraha/kotihoidontuki). Ja ollaankin joskus miehen kanssa puhuttu, että miehen ansio (samoin kuin minunkin tuet) on meidän yhteistä palkkaa.

Meillä tuossa vaiheessa maksut meni siten, että mies hoiti lainanlyhennykset, vakuutusmaksut, auton, ja lähes kokonaan ruokalaskut. Itse maksoin omat menoni (lehdet, puhelinlaskut, kampaajat jne. )Vauvan tarvikkeita maksettiin lapsilisistä, ja paljon saatiin lahjaksi niitä. Isompia hankintoja varten vähän säästettiin.
Meillä ei olla koskaan eroteltu, että sun ja mun rahat, vaikka olenkin ollu yli 2v kotona tytön ollessa pieni.

MITEN TEILLÄ SITTEN MENNYT NYT TÄHÄN ASTI JOS ET OLE SAANUT MUUTA KUIN OPINTOTUKEE ( ups sori et tuli isolla en jaksa korjata ) Niin siis jos nyt tulee enemmän rahaa vai?

Yhteistyössä