Mies vaan nukkuu!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 646733
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
6

646733

Vieras
Otsikossa se tulikin.. Mies vaan nukkuu..
Päivät käy töissä, suht raskasta hommaa kyllä. Mutta kotiin kun tulee iltapäivällä, niin ehkä syö jotain, tai katsoo telkkaria tunnin, sitten menee nukkumaan. Ottaa sellaiset 3h päikkärit, tai pitemmätkin, monesti voi olla niin että vetelee sikeitä iltamyöhään, sitten käy vessassa ja haukkaa jotain leipää ja painuu takasin maate, kun "hän on niin väsynyt" ja sitten nukkuu aamuun asti.

Tänäänkin tuli kivahdettua, että miten voit olla niin väsynyt, kun oot jo puoli päivää nukkunu. Selitti, että kun työt.. Sanoin että kyllä normaalit ihmiset jaksaa töidenkin jälkeen tehdä asioita, ja pitäähän kotonakin tehdä hommia, siivota, pestä pyykkiä, ulkoilla, jne. Mies vaan inttää että kaikki harrastuksetkin muka maksaa niin mitä sitä turhaan.. Sanoin miehelle tänään että no jos vaikka mun kanssa joskus tekisit jotain, mutta kun ikinä ei voi tehä mitään kun herra vaan VETELEE SIKEITÄ! Sanoin että kyllä tollanen nukkuminen ole enää normaalia, hällä voi olla joku sairaus kohta.. Mies vaan suuttu, että hän nukkuu nyt, ja kivahdin että etpä sinä muuta juuri teekään..

No on mullakin töitä mutta enpä ole samalla tapaa väsynyt. Liikun ja urheilen töiden jälkeen ja syön terveellisesti ja säännöllisesti. Mies syö töissä lounaan ja juo päiväkahvit ja monesti ei loppupäivänä kotona syö mitään, ehkä leipää. Eikä urheilu maistu, eikä kyllä salaatit tms terveellinen ruoka. Ihmekään että väsyttää, kiloja on kertynyt ja valittaa kun vatsakaan ei toimi kunnolla. Ja mies on vasta 25!!

Eipä ollu tämmöstä ennen ku mies pääsi töihin.. No samalla tavalla epäterveelliset elämäntavat mutta ainakin se oli HEREILLÄ..

No luulis että kilpparissa ois muitakin oireita kuin nukkuminen.. Mutta ei se oo normaalia että noin paljon nukkuu.. Meillä on vauvakin tulossa (raskaus tosin vasta alussa) niin miten hitossa mies meinasi, että jaksaa vauvaa hoitaa minun kanssa?? Aiemmin mies jaksoi olla hereillä paremmin.. Nyt on n. puoli vuotta ollut väsynyt.. Yritäppä häntä patistaa lääkäriin, kun on sellanen tyypillinen mies ettei mene ellei pää vieri lattialla pudonneena.. Sais kyllä käydä verenpaineet ja rauhasarvot yms tarkastuttamassa.. Ja jos lääkäri niistä kiloistakin sanois niin innostuiskohan mies munkin kanssa lenkillle useammin kuin kerran parissa kuussa..

vajiksen oireita on väsymys, lihominen, ummetus, aineenvaihdunnan hidastuminen, turvotus, masennus, ahdistuneisuushäiriöt, hius- ja iho-ongelmat, silmäluomien turvotus, yleistilan lasku... ja tuossa vain murto-osa oireista.

Sä kuulostat tältä :
NALKUTInalkutiNARINARINARInalkurinalkutijäkäjäkäjäkäjäkäkäläkäläkälänalknalk

Eli ei ihme että miestä ei kiinnosta kuin nukkuminen, miten ois jos lähestyisit asiaa jollakin muulla tavalla kuin nipottamalla?

No mies on tosi väsynyt nykyään. En usko että pelkät työt voi niin väsyttää! Lihonut on 1,5 v aikana mutta lähinnä sen takia varmaan, että hän lopetti pitkäaikaisen liikuntaharrastuksen silloin.. Ja sitten heittäytyi sohvapotuksi.. Valittaa kans että maha on turvoksissa ja kipeä.. Voi johtua siitä että hän syö niin huonosti ja epäsäännöllisesti mutta voihan olla muutakin.. Vessassa ainakin menee aikaa.. Hällä on kans tämän vuoden puolella ilmestynyt aknea mitä ei ole aiemmin ollut, yrittänyt hoitaa sitten ihovoiteilla sitä.. Mutta ei ole esim naama turvonnut tai silmät ja hiukset on normaalit..

Sä kuulostat tältä :
NALKUTInalkutiNARINARINARInalkurinalkutijäkäjäkäjäkäjäkäkäläkäläkälänalknalk

Eli ei ihme että miestä ei kiinnosta kuin nukkuminen, miten ois jos lähestyisit asiaa jollakin muulla tavalla kuin nipottamalla?

No eipä ihme että tulee nalkutettua! Niin pitkään oon yrittänyt käyttää muita keinoja.. Houkutellut että lähdetään käymään siellä ja täällä, katsotaan leffa, tehdään sitätätä tuota.. Ehdottanut kaikenlaista.. Mutta ei miehellä ole puhtia tehdä yhtään mitään ja sitten lähden mieluummin ulos omien ystävien kanssa, kun mies jää sisälle nukkumaan tai pelaamaan jotain..

Niin ja mietin miten sais miehen käymään lekurissa.. Oikeasti olen jo huolissaan, kun toinen on niin väsynyt ja puhki koko ajan.. Miehen suvussa on just paljon verenpainetautia ja kilpirauhasongelmia ja syöpääkin..

Jos on uusi raskas työ, niin se kyllä voi väsyttää ihan älyttömästi. Ja teidän uusi elämäntilanne siihen päälle. Onhan teillä / miehellä nyt paljon muutosta elämässä.. Ja sillon ainut keino on nukkua. Parempi se kuin et stressaantuneena valvois kaiket yöt.

Mut keskustelkaa.... Selität miehelle, et eihän täänäin voi jatkua. Jos se on se työ, niin ei presidentilläkään ole niin vaikeaa ja raskasta työtä, että se vie kaikki mehut, yhteisen ajan. Laittakaa joku takaraja. Vaikka vielä 3kuukautta aikaa tottua uuteen työhön jne.tai mitä nyt onkaan. Sit jos ei ala taas energiaa löytymään, niin sovitte että on lääkäriaika. Jos sielä ei löydy mitään selittävää, niin mies alkaa etsimään uutta työtä! Joojoo, miehet käy töissä turvatakseen perheelle hyvän elämän, ja sen uuden auton vauvalle. Mut pistä mies ymmärtämään, ettei mitään perhettä ole jos työ syö koko miehen.

Ja ehkä tuon 3kk aikana voisit järjestää teidät neuvolan kautta perhetyön psykologin juttusille. Sanot vaikka miehelle että kuuluu perhevalmennukseen tämmönen käynti. Ja anna miehen sielä avata elämäntilannettaan... vauva aika voi laukaista monenlaista ajatusta ja reaktioo mielessä

Mun miehellä juuri tuollainen nukkuminen diagnosoitiin vaikeaksi masennukseksi. En tullut itse ajatelleeksi asiaa aluksi, kun muita näkyviä oireita ei juurikaan ollut kuin tuo pohjaton väsymys ja tosiaan pystyi nukkumaan ihan hurjia määriä. Lopuksi menettikin sitten työkykynsä...

No vähän epäilen että muutama viikko sitten paljastunut vauvauutinen niin miestä väsyttäisi.. Se väsymys on ollut jo aiemmin.. Mies tykkää työstään muuten mutta sitten toisaalta taas on raskasta.. Ihan oman ammattinsa töitä tekee ja uskon että viihtyy niiden parissa mutta ei tollanen nukkuminen ole normaalia! Mutta eihän aikuista ihmistä voi pakottaakaan lääkäriin..

Masennukselta kuulostaa paljon ja jäkätys ei ainakaan sitä paranna vaikka se varmasti ketuttaakin. Jotenkin se mies pitäisi saada liikkumaan että jaksaisi työn lisäksi arkeakin. Onko teillä neuvola-aikoja mihin mieskin on menossa? jos ottaisit siellä asian puheeksi?

No nämä vauva-asiat ei nyt tähän kuulu, siis että en ala niitä tässä puimaan, ne on meidän omia asioita. Vaan ongelmana on se, että miehelle on iskenyt kamala väsymys.. Ja on se siellä työpaikallaan jo puolisen vuotta ollut, luulis että siinä olisi tottunut ja on tehnyt saman alan hommia eri työnantajalla aiemmin. Kyllä mies viikonloppuna on enemmän hereillä, vaikka silloinkin saattaa nukkua paljon, eikä ole fyysisesti hirveän paljon aktiivisempi.. Eikä tosiaan ole aina ollut tuollainen, ei ollut aiemmin laiska ja saamaton unikeko vaan tehtiin asioita yhdessä, kuntoiltiin, jne..

Ehdottomasti keskustelua aiheesta, nätisti. Ja mielellään käymään terveydenhoitajalla. Helpoilla testeillä/kokeilla voidaan sulkea jo monta ikävää sairautta pois. Tietenkin jos keskustelussa ilmenee, että on masennusta tms. voi siirtyä suoraan hoitamaan sitä.

Pakota lääkäriin ja vaadi että siellä mitataan kaikki sokerit ja ehdottomasti kaikki kilpirauhasarvot eli TSH, T4V, T3V, tpo ja oli vielä muukin kilpirauhastulehdusarvo. Älkääkä missään nimessä uskoko vain sitä jos lääkäri sanoo että kilpirauhasarvot on normaalit vaan vaatikaa tulokset paperilla. Itse kärsin vuosia kauheista oireista eikä mun arvot olleet edes yli viterajojen. Syön silti suurta tyroksiiniannosta koska arvot voi olla yksilölliset ja mulla paha vajis. TSH ei sit saa olla yli 2,5 vaikka lääkäreistä 90 % väittää rajaksi yli 5, nykysuositus on oikeasti 2,5. Mun isälle ei meinattu antaa lääkitystä vaikka oli noin 10.

T4V pitää monella olla suht ylälaidassa viitearvoja (9-23). Mun vajaatoiminta johtui endon mukaan siitä että T4v oli 12 mikä mulle oli ihan liian alhainen. Mun olo on hyvä kun arvo on lähellä ylärajaa.

T3V kertoo miten kilpirauhashormonit imeytyy vereen. Ne pitää kans olla ainakin puolivälissä suunnilleen.

Sun miehes voi ihan oikeasti olla niin poikki ettei sitä kukaan ulkopuolinen käsitä.

Minä olin tuollainen, kun sairastivat todella vaikeaa masennusta.
Mies lääkäriin ehdottomasti, kyse on jostain sairaudesta, oli se sitten fyysistä tai psyykkistä. Normaalia tuo ei missään nimessä ole. Eikä missään nimessä lapsia tehdä tuohon tilanteeseen, ei miehen terveys kestä sitä.

No ei minusta vaikuta masennukselta. Aamulla mies herää ilman ongelmia ja on silloin ihan normaalisti virkeä ja lähtee mielellään töihin, tykkää työstään. Ilmeisesti töissä jaksaa suht hyvin. Kotiin kun tulee niin nopeasti iskee väsymys. Hän on luonteeltaan samanlainen kuin aiemmin, ei ole töykeä tai mitään mitä varmaan masentunut olisi, mutta käy vaan kamalan väsyneeksi. Aivan puhkiväsyneenä saattaa tiuskia mutta olen itekin siinä tilassa sellainen.. Samoin jaksaa kyllä hoitaa laskut yms tarvittavat.. EI varmaan masentunut niitä jaksaisi.. Ystävällä oli kilpirauhasen vajaatoiminta ja ennen kuin todettiin hän oli samalla tavalla rättiväsynyt..

Mutta miten ihmeessä muka saan miehen lääkäriin. Ei hän ole mikään holhouksen alainen lapsi jonka voisi väkisin viedä, aikuinen ihminen kuitenkin kyseessä niin kukaan ei voi pakottaa..

Yhteistyössä