Mies vanhempainvapaalla - ja silti töissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Opiskelijaäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Opiskelijaäiti"

Vieras
Hei kaikki!

Miten teillä meni, kun mies oli vanhempainvapaalla?

Mieheni halusi pitää vanhempainvapaan ja hoitovapaan, kun lapsi on 6kk-14kk. Näin teimme. Nyt poika on 9kk. Mutta: Mies tekee kuitenkin jatkuvasti keikkatöitä (on yksityisyrittäjä), ja kotonakin istuu ison osan päivää sähköpostin ja puhelimen ääressä hoitamassa työasioita. Lisäksi hän on päivätolkulla, jopa viikkotolkulla työmatkoilla sekä ukokunnissa että ulkomailla.

Meillä on asiasta sukset ristissä. Opintoni kärsivät tosi rajusti, sillä joudun olemaan jatkuvasti poissa koulusta. Jos ehdinkin kouluun, niin kotona odottaa uusi työmaa.

Mieheni taas sanoo, että hänen on pakko tehdä töitä, sillä muuten tipahtaa työkelkasta ja menettää asiakkaita. Ymmärrän kyllä hänen näkökantansa. Mutta miksi ihmeessä hän sitten välttämättä halusi olla vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla?

Jos olisin etukäteen tiennyt, milaista miehen "lapsenhoito" vanhempainvapaalla on, olisin joko itse pitänyt koko vanhempainvapaan ja muutaman kuukauden hoitovapaata tai olisin ilmoittanut lapsen ajoissa perhepäivähoitojonoon. Jos olisin pitänyt itse koko vanhempainvapaan, olisin voinut reilusti ilmioittautua kouluun poissaolevaksi, jolloin en olisi tuhlannut läsnäolokuukausia.

Haluaisin siis vain kuulla, miten teillä sujui miehen vanhempainvapaa. En halua kuulla niitä keskustelupalstoilla aina viliseviä haukkuja siitä, kuinka tyhmä/selkärangaton/ahne/... viestiketjun aloittaja on.

Meillä se meni kuten "kuuluukin" eli mies hoiti lapset. Mutta meillä on tilanne silleen eri, että kumpikin on ulkopuolisella töissä, yksityisyrittäjällä on tietenkin vähän eri juttu. On sulla aika kinkkinen juttu. En tiedä, mahtaisiko onnistua kesken lukukauden vaihto, jos itse jäisit kotiin, kuluuko silti läsnäolokuukaudet.

Aivan kuin meillä aikoinaan. Mies oli hoitovapaalla normaalista työstään, mutta pyöritti omaa yritystä. Palkkaa siitä ei saanut, mutta ooneksi sentään kulut sai katettua :(
Mies oli todella tyytyväinen hoitovapaaseensa ja sanoi, että olisi voinut olla vapaalla pitempäänkin. Itse olin täysin kypsynyt, sillä mies ei hoitanut lasta oikeastaan ollenkaan. Ehkä vain 5 % koko ajasta. Itse en päässyt opinnoissa eteenpäin ennenkuin hoitovapaan jälkeen vein lapsen hoitoon. Ärsyttää vieläkin, kun ulkopuolisten mielestä mies on supermies, kun on ollut hoitovapaalla. Tietäisivätpä miten asiat oikeasti olivat.

Minusta sinä käyt koulussa kuten muutenkin ja jos mies järjestää itselleen jotain muuta menoa, HÄN järjestää lapselle jonkun toisen hoidon. En minäkään lapsen kanssa kotona ollessani voinut järjestää itselleni opiskelumenoja tuosta vaan ja olettaa, että mies jää töistä kotiin, vaan aina jouduin järjestämään lapselle hoidon jollain tavalla.

Tee seinälle kalenteriin lista opiskeluaikataulustasi, jolloin et ole kotona. Tänä aikana mies vastaa itse siitä miten sovittaa yhteen lastenhoidon ja työt. Voihan hän hankkia vaikka MLL:n lastenhoitajan, jos ei muuten onnistu.

Hei ihanat! Kiitos myötätunnosta ja hyvistä ohjeista! Nimimerkille "samanlaista" lähetän oikein erityisesti kohtalontoverin sympatioita! Meillä on prikulleen sama tilanne. Miehen yrityksestä ei tunnu pennosia jäävän yhtään kotiin, kaiki tulot tuntuvat menevän kulujen peittoamiseen: erityisesti vakuutuksiin, veroihin, kirjanpitäjän palkkaan ja satunnaisen aputyövoiman palkaamiseen *huokaus*. Penniäkään ei mieheni ole pimeästi tehnyt, ja KELA:n suuntaan hän on myös ollut täysin rehellinen. Systeemihän on sellainen, että tehdyt työt ja tulot ilmoitetaan kuukausittain, ja mahdolliset tienestit vähennetään tuesta.

Tarkka seinäkalenteri lukujärjestyksineen meillä on ollutkin alusta asti käytössä. Siihen on selkeästi väritetty päivät vihreiksi tai punaisiksi sen mukaan, onko minulla läsnäolopakoa kouluun - ja saako mieheni lähteä keikoille tai työmatkoille. Kalenterin takiahan isoimmat sanaharkat ovat syntyneetkin. Puoli vuotta on eräskin tenttipäivä ollut punaiseksi väritettynä, ja mies ilmoittaa viime tipassa olevansa koko viikon Tanskassa. Mrrr! Mies kyllä aina LUPAA järjestää lapsenhoitajan, mutta viimeisellä hetkellä huomaan olevani kaksin vauvan kanssa. Ah!

Olkoon tämä tarinani varoituksena kaikille yksityisyrittäjille (ja keikkamuusikoille ja freelancer-toimittajille...), jotka suunnittelevat vanhempainvapaata!

Yhteistyössä