Miesten ja naisten kypsyyserot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmeissään

Vieras
Olemme pohtineet erään samanikäisen ystävättäreni kanssa viime aikoina, mikä saa ikäisemme miehet käyttäytymään niin kuin he käyttäytyvät. Olemme 26-vuotiaita, ja lähipiirimme miehet 25-30 v.

Minä ja ystäväni emme ole vielä siinä vaiheessa, että haaveilisimme perheestä, mutta haluaisimme vakaamman parisuhteen lyhytkestoisen venkoilun sijaan. Olemme kumpikin tehneet havainnon, että lähipiirimme samanikäiset miehet käyttäytyvät kuin teini-ikäiset. He viettävät kaikki viikonloput hillittömillä baarikierroksilla, vaihtavat tyttöystäviä kuin paitaa, tekevät tyttöystävilleen ohareita, ja moni kolmikymppinen on alkanut seurustella itseään 10 v. nuoremman kanssa.

Emme mekään mitään kotihiiriä ole, mutta olemme kiusaantuneet tavasta, jolla nämä miehet kohtelevat naisia ja suhtautuvat tyttöystäviin. Olen sitä mieltä, että jos seurustelee jonkun kanssa, yleensä laittaa hänet aika korkealle arvojärjestyksessä. Mutta olen itse huomannut, että 27-vuotiaalla poikaystävälläni menevät usein baari ja kaverit edelle. Asumme tällä hetkellä eri kaupungeissa, ja jos ilmoitan tulevani käymään päivänä X, hän saattaa sanoa, että "mä olin kyllä ajatellut mennä silloin baariin". Jos pyydän, että eikö voitaisi viettää edes yksi ilta kahdestaan kun nähdäänkin vain pari kertaa kuussa, hän saattaa loukkaantua ja sanoa etten saa asettua hänen tielleen. Jos taas hän tekee minulle oharit ja nukkuu krapuloissaan sovitun tapaamisajan yli, hän ei pidä suuttumustani oikeutettuna.

Hänen miespuoliset kaverinsa tukevat tätä käytöstä. Ystävättäreni yritti seurustella yhden tuttavapiirini 28-vuotiaan miehen kanssa, mutta kyllästyi siihen, että tämä kuolasi koko ajan muiden naisten perään, eikä häneen voinut luottaa.

Olemme molemmat sitä mieltä, että pitkä parisuhde on sellainen asia johon kannattaa panostaa, ja että jos vastakkain on esim. 5 v. jatkunut seurustelusuhde ja parin illan ihastus, kannattaa katsoa onko vanha suhde pelastettavissa ennen kuin säntää uuden matkaan. Mutta tuntemamme miehet eivät tunnu ajattelevan näin.

Onko naisissa ja miehissä vielä lähempänä kolmeakymppiäkin näin isot kypsyyserot, vai olemmeko me kaksi vain harvinaisen epäkypsien miesten ympäröimiä? Ja en nyt tarkoita tällä sitä että syyllistäisin miehet homogeenisenä ryhmänä, vaan puhun vain noin keskimääräisellä tasolla. Poikkeuksia on toki aina.

Nuorilla naisilla on etulyöntiasema parisuhdemarkkinoilla. Nuorten miesten on tyydyttävä siihen, mitä saavat. Lähempänä 30 naiset haluavat perustaa perheen ja osat kääntyvät ja alkaa miesten markkinat. Siitä täytyy tietysti nauttia jokunen vuosi, ennen kuin kannattaa uhrata ajatustakaan perheen perustamiselle.

Jos et halua olla kiertopalkintona, etsi joku muutaman vuoden vanhempi mies, jolla jo alkaa olla samansuuntaiset tulevaisuudensuunnitelmat kuin itselläsikin.

Vaihda tuttava/ystäväpiiriä! Oikeasti. Mun ystäväpiiriin kuuluu kaikenlaisia miehiä. Suurinosa kuitenkin kunnollisia ja mukavia ja valmiita sitoutumaan oikean kumppanin kanssa. Painoarvo sanalla oikea. Nuo sinun tutut miehet, onko heillä muuten päämääriä, tulevaisuuden suunnitelmia, opinnot suoritettu ja työelämässä mukana? Jos ei, niin unohda koko juttu. Nämä miehet ovat potentiaalisia keski-ikäisiä luusereita, joidenka vaimot miettii, että miksi ihmeessä retkahdin tuollaiseen pilipaliäijään.

Tuttavapiirini miehillä tuntuu olevan kovin oudot perusteet elämäntyylilleen. Esimerkiksi 28-vuotias mies sanoi 27-vuotiaan kaverinsa olevan täysin oikeutettu käytökseensä, koska "hän on niin nuori vielä", viitaten itseensä vanhempana. Kun hänelle muistutettiin ettei ikäeroa ole kuin vuosi, hän sanoi sen merkitsevän asiassa. Hmm...

Miehet tuntuvat kiinnostuvan kunhan vain joku nainen flirttaa heille. Ei ole väliä onko parisuhteessa vai ei. Kun heille on muistutettu, että "sinähän seurustelet", he saattavat vain tokaista: "niin, mutta oon miettiny eroa". Ja tämä seikka sitten oikeuttaa sen, että saa kuikuilla toisten naisten perään.
Mikä siinä on, että yhdessä koetut asiat ja keskinäinen luottamus eivät yhtään paina vaakakupissa kun joku vieras nainen tulee lirkuttelemaan? Jos tapaa naisen jonka kanssa natsaa kaikki yhteen, ei voi ajatellakaan olevansa vakituisessa parisuhteessa, vaikka siihen ei edes kuuluisi sormus, lapset ja asuntolaina. Ei, pitää aina pitää se jokin takaovi auki, josta sitten livistää. Nauttiiko joku kolmekymppinen oikeasti noin repaleisesta sosiaalisesta elämästä, vaikka ei perhe-elämää vielä haluaisikaan?

Olen törmännyt vastaavaan. Eletään sitä nuoruutta juomalla ja rellestämällä. Ilman viinaa kun ei voi olla kuulemma hauskaa. Humala oikeuttaa aivan millaiseen käytökseen tahansa, eikä sanoistaan ja teoistaan tarvitse ottaa minkäänlaista vastuuta,kun "olin niin humalassa"...Koskaan ei tehdä mitään väärää ja aihe ohitetaan kätevästi "oli miten oli"- tokaisulla.
Ikä on saattanut rauhoittaa tahtia, vaan ei menoa ja kyllä, 28v miehetkin vielä, eikä ole vierasta ollenkaan, että huomattavasti hillitymmin ja korrektimmin juovaa sitten syyllistetään ja haukutaan, jätetään yksin siksi, että "yksi raitis pilaa kaikkien muiden illan"...

Molemmista sukupuolista löytyy monenlaisia ihmisiä. Itse olen 29-vuotias mies, enkä ole elämäni aikana baareissa montaa kertaa käynyt tai muutenkaan "bilettämässä". En ole tupakkaa polttanut kuin passiivisesti, koska en näe polttamisessa mitään järkeä. Kerran käytin kaverin tarjoamaa nuuskaa vain mielenkiinnosta vaikutuksia kohtaan. Ehkä 4-5 kertaa olen humalaan itseni juonut 18-19 -vuotiaana, koska se oli "ihan kivaa". Jätin sitten pois, koska sitä ei ollut järkevää jatkaa. En teininäkään käyttäytynyt kuten teini, vaan ennemmin vietin aikaani pitkälti kuten aikuiset. Varsinkin teininä tunsin olevani vähemmistön edustaja. Nyt en varsinaisesti enää erotu joukosta tavoiltani.

Naisia minulle ei ole paljon ollut ja tunnen olevani useimpien naisten kanssa liian erilaisella aaltopituudella. Useimmat heistä eivät ole kuin ulkonäöltään kiinnostavia ja tuntuvat olevan kiinnostuneita bilettämisestä ja BB:stä siinä missä miehetkin, ainakin noin 25-vuotiaaksi. Onneksi löysin minulle sopivan naisen samasta yliopistosta opiskeluaikoina.

Jos näet vain vääränlaisia miehiä ympärilläsi olet luultavasti väärissä ympyröissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keski-ikäinen.;11062632:
Nuorilla naisilla on etulyöntiasema parisuhdemarkkinoilla. Nuorten miesten on tyydyttävä siihen, mitä saavat. Lähempänä 30 naiset haluavat perustaa perheen ja osat kääntyvät ja alkaa miesten markkinat. Siitä täytyy tietysti nauttia jokunen vuosi, ennen kuin kannattaa uhrata ajatustakaan perheen perustamiselle.

Näinpä. Luulenpa että AP itsekin horosteli joskus 16-25 -vuotiaana aika rajusti menemään. Monilla miehillä vastaava aika alkaa vasta joskus 25-vuotiaana, sitä ennen on saanut tyytyä omaan käteen tai siihen mitä sattuu saamaan.

Tuosta voitte naiset sitten laskeskella missä iässä miestä alkaa vakavampi seurustelu kiinnostamaan.

Näin on, kyllä yleensä vasta 35 - 40 -vuotiaana miehet alkavat vakiintua. Siihen asti toki seurustellaan, mutta ei vakavissaan.

Mielestäni tuollaisten miesten kanssa ei kannata naisenkaan ottaa seurustelusuhdetta kovin vakavasti. Voihan sitä heilastella, mutta ne tulevaisuuden unelmat kannattaa toteuttaa jonkun vakiintuneemman miehen kanssa sitten myöhemmin.

Suoraan sanoen ihmettelen, miksi kukaan järkevä nainen edes haluaisi sitoutua tosissaan tällaiseen mieheen.

Kuten moni muu, minäkin jäin vähän miettimään tämän kaveripiirin koulutustasoa ja alkoholin kulutuksen tasoa. Tämä kuulostaa vähän tällaiselta amisjätkäporukalta ja pahimmassa tapauksessa meno ei tuosta parane, vaikka ikää tulee lisää.
Ap:n kannattaisi ehkä vähän katsella uudenlaisia sosiaalisia ympyröitä?

"Näin on, kyllä yleensä vasta 35 - 40 -vuotiaana miehet alkavat vakiintua. Siihen asti toki seurustellaan, mutta ei vakavissaan."

Olen pitkän elämäni varrella tutustunut monenlaisiin miehiin. Jos vakiintuu nuorena moni mies
alkaa viihtyä paremmin viihtellä nelikymppisenä. Otetaan avioero ja melko pian ollaan uudessa suhteessa.

Joten mikä on suomalaiselle miehelle paras vaihtoehto. Olla nuori isä vai vasta nelikymppisenä vakiintua. Itse henkilökohtaisesti aikoinaan valitsin ensimmäisen vaihtoehdon.

Nelikymppisten miesten kouluttaminen ei enää kiinnostanut vanhemmalla iällä.
Olkoot sitä mitä ovat.

Suosittelen palstan elleille järkevää elämänasennetta. Miesten takia ei kannata olla allapäin.
Hymyä huuleen ja menoksi. Jos miestä ei löydy kotimaasta niin kannattaa mennä merta edemmäs kalaan.

He ovat amk:ssa tai yliopistossa opiskelleita/opiskelevia.

Minusta tuo "horostella" on aika raflaava ilmaus, oli sitten innokas bilettäjä tai ei. Minä en ole koskaan ollut mikään kreisibailaaja. Baareissa on joskus hauska käydä, mutta en ole esimerkiksi koskaan kokenut yhtäkään irtosuhdetta.

En hae tällä hetkellä vielä perhettä, kun opinnotkin ovat kesken, mutta asia huolettaa toisinaan siinä mielessä, että jos vielä joskus lapsia haluan, sen on tapahduttava viimeistään 35-vuotiaana, mikäli olen tullut vähänkään äitiini. Hänelle lasten hankkiminen olisi jo hieman alle nelikymppisenä ollut myöhäistä. Sanotaanko, että hänen biologinen kellonsa pysähtyi aiemmin kuin naisilla keskimäärin.

En ymmärrä, minua repaleiset ihmissuhteet. Olenko sitten jotenkin vanhanaikainen?

Tottakai repaleiset ihmissuhteet satuttavat, eikä sellaisiin kannata jäädä. Miehiin pätee yleensä tämä totuus: "What you see, is what you get". Eli jos jo päältä päin näkee että kyseessä on joku raikulipetteri, niin sellaisen kanssa ei kannata alkaa yhteistä tulevaisuutta suunnittelemaan. Usko pois, ns. kunnollisiakin miehiä löytyy! Tuollaisiin tulevaisuuden alkoholisteihin ei kannata tuhlata aikaa. Ei ne siitä miksikään muutu.

En kyllä ymmärrä näitä miehiä yhtään. Heidän käytöksensä muistuttaa todella jotain 16-vuotiaan rajojen kokeilemista. Viime viikolla esimerkiksi huomasin 27-vuotiaan tuttavamiehen alkaneen tupakoida. Hän pitää sitä jotenkin coolina. Voi huokaus...Samaa meininkiä oli koulun takana pusikossa 8. luokalla.

Olisi kyllä todella mielenkiintoista tietää millaisia he ovat esimerkiksi viiden vuoden päästä.

Tunnen alkuperäisen kirjoittajan tarkoittaman miestyypin ja tiedän lähipiirissäni monta samaan sarjaan menevää kaveria (puhutaan siis noin 26 - 30 vuotiaista henkilöistä). Minun on kuitenkin pakko tunnustaa, että tuossa 18 - 23 ikävuoden paikkeilla elin itse kyseistä vaihetta. Alkoholi ei ole koskaan sopinut minulle mutta tykkäsin käydä tanssimassa usein ja kaveripiiri tuntui varsinkin viikonloppuisin menevän poikaystävän edelle. Jostain ihmeen syystä olen kuitenkin aina päätynyt yhteen sellaisten (oman ikäisteni) poikaystävien kanssa, jotka ovat olleet paljon koti- ja jopa perhekeskeisempiä kuin minä.

Luulen, että ilmiölle on kaksi mahdollista selitystä: Kuten nimimerkki Ikäistään fiksumpi jo mainitsikin, naisilla ja miehillä bailausvaihe tulee eri aikaan. Jos siis henkilö etsii seurustelukumppania oman ikäisestään vastakkaisen sukupuolen edustajasta, saattaa hyvin olla, että toisella on päällä bailausvaihe ja toisella ei. Toinen vaihtoehto on, että (iästä riippumatta) ihmiset yksinkertaisesti päätyvät yhteen sen vastakohtaisen ihmistyypin kanssa. Tämä voi ehkä selittyä sillä, toisaalta halutaan elää sitä omaa menovaihetta, mutta toisaalta kuitenkin tyttö- tai poikaystävästä haetaan läheisyyttä ja edes jonkinlaista pysyvyttä. Jos nyt ajattelen itseäni vaikkapa 22-vuotiaana, en olisi missään nimessä halunnut kreisibailaavaa poikaystävää, vaikka bilevaihe oli itselläni vielä selvästi päällä.

Me tässä mietiskeltiin ja todettiin että miehet on sitä ja tätä... huhuh.

Mä mietiskelin tässä itsekseni että olen maailman komein ja täydellisin mies. Tekeekö se siitä sitten totta? Miettikääs nyt vähän tätä maailmaa.

Mikä on aikuismaista käytöstä? Mielestäni jos nuorella miehellä on reaaliteettit noin hyvin halussa, että tajuaa että nuorena kannattaa mennä ja tulla kun vielä voi niin sitten kun se vaihe on ohi niin sitten voidaan leikkiä kotia koko loppuelämän tai jotain. Tuo on mielestäni aikusuutta ja kypsyyttä. Elät sellaista elämää kuin itse haluat kunhan on vain rehti toiselle. Toinen voi sitten itse päättää haluaako siinä olla mukana vai ei.

Toiseksi miettikääpäs nyt vähän tarvitseeko kaikkien kuvioita edes ymmärtää? Antaa kaikkien kukkien kukkia kunhan niistä ei ole harmia muille. Miksi juhliminen on lapsellista? Eikös se ole ihan mukavaa "varhaisaikuisestakin"?

Itse en usko että sukupuolella on niin valtavasti eroja kuin halutaan luulla. Naiset ja niin kuin miehetkin tekee ihan samalla tavalla ikäviä juttuja toisilleen.

Ainokainen! Koulutustaso ei todellakaan kerro ihmisen käytöksestä juuri mitään. Tiesitkö että ihmiset joilla on kova työstressi ovat myös kovimpia pettämään. Tästä on julkaistu tutkimus monessa maassa. Toiseksi itse olen koulut käynyt ja näen ympärillä melkoista touhua. Voin kertoa itsestäni olen nuori kaveri ja sinkku, koska haluan niin. En jaksa mitään nalkuttavaa jatketta itseeni. Haluan elää ja tehdä kuten haluan. Varmasti halveksut tälläistä erilaista elämää.

Jos olet kerran niin sivistynyt, varmaan huomasit minun myös kirjoittaneen, etten niputa miehiä samaksi ryhmäksi, vaan olen vain ihmetellyt, kuinka moni lähipiirissäni käyttäytyy näin.

Jokainen saa mielestäni käyttäytyä kuten käyttäytyy, kunhan ei satuta muita. Ja satuttavaa, sitä tämä lähipiirini miesten käytös on. He tekevät toisille ohareita, riehuvat humalassa, saavat kohtauksia jotka muistuttavat lähinnä teini-ikäisen angstausta, ja jota toiset sitten joutuvat sietämään.

Aikuistuminen ei ole sitä että muututaan tylsäksi, vaan sitä että otetaan vastuu omasta itsestä ja omista teoista, ja sitä nämä henkilöt eivät tee. En ymmärrä, miksi he alkavat seurustelemaan naisten kanssa luvaten heille sitä mitä he kaipaavat, eli rakkautta, lämpöä ja hyväksytyksi tulemista, mutta heittävät heidät surutta syrjään kun kohtaavat taas jonkun uuden. He eivät välitä toisten tunteista lainkaan, vaan ainoastaan omasta nautinnostaan, eivätkä koskaan tee näille naisille heti alussa selväksi sitä, että haluavat vain huvitella. Olen keskustellut usean näistä naisista kanssa, ja kaikki sanoivat suhteen päättyneen samasta syystä.

Ei kukaan vaadi näitä miehiä hankkimaan perhettä ja asuntolainaa, vaan kunnioittamaan toisia sen verran, että ottavat heidän tunteensa huomioon. Maailma ei ole mustavalkoinen, ja tämän asian tajuaminen on yksi niistä asioista joka tekee ihmisestä henkisesti kypsän. Ei ole olemassa kreisibailaaminen tai koti-isyys-, alkoholismi tai raivoraittius-, tai nalkuttava aviovaimo tai kuuma pikapano- vastakkainasetteluja, vaan niiden väliin mahtuu paljon kaikkea muutakin.

Minusta ei ole liioiteltua olla luulossa, että 26-30-vuotiaan miehen tulisi käyttäytyä eri tavalla kuin 14-vuotiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmeissään;11062622:
Olemme pohtineet erään samanikäisen ystävättäreni kanssa viime aikoina, mikä saa ikäisemme miehet käyttäytymään niin kuin he käyttäytyvät. Olemme 26-vuotiaita, ja lähipiirimme miehet 25-30 v.

Minä ja ystäväni emme ole vielä siinä vaiheessa, että haaveilisimme perheestä, mutta haluaisimme vakaamman parisuhteen lyhytkestoisen venkoilun sijaan. Olemme kumpikin tehneet havainnon, että lähipiirimme samanikäiset miehet käyttäytyvät kuin teini-ikäiset. He viettävät kaikki viikonloput hillittömillä baarikierroksilla, vaihtavat tyttöystäviä kuin paitaa, tekevät tyttöystävilleen ohareita, ja moni kolmikymppinen on alkanut seurustella itseään 10 v. nuoremman kanssa.

Emme mekään mitään kotihiiriä ole, mutta olemme kiusaantuneet tavasta, jolla nämä miehet kohtelevat naisia ja suhtautuvat tyttöystäviin. Olen sitä mieltä, että jos seurustelee jonkun kanssa, yleensä laittaa hänet aika korkealle arvojärjestyksessä. Mutta olen itse huomannut, että 27-vuotiaalla poikaystävälläni menevät usein baari ja kaverit edelle. Asumme tällä hetkellä eri kaupungeissa, ja jos ilmoitan tulevani käymään päivänä X, hän saattaa sanoa, että "mä olin kyllä ajatellut mennä silloin baariin". Jos pyydän, että eikö voitaisi viettää edes yksi ilta kahdestaan kun nähdäänkin vain pari kertaa kuussa, hän saattaa loukkaantua ja sanoa etten saa asettua hänen tielleen. Jos taas hän tekee minulle oharit ja nukkuu krapuloissaan sovitun tapaamisajan yli, hän ei pidä suuttumustani oikeutettuna.

Hänen miespuoliset kaverinsa tukevat tätä käytöstä. Ystävättäreni yritti seurustella yhden tuttavapiirini 28-vuotiaan miehen kanssa, mutta kyllästyi siihen, että tämä kuolasi koko ajan muiden naisten perään, eikä häneen voinut luottaa.

Olemme molemmat sitä mieltä, että pitkä parisuhde on sellainen asia johon kannattaa panostaa, ja että jos vastakkain on esim. 5 v. jatkunut seurustelusuhde ja parin illan ihastus, kannattaa katsoa onko vanha suhde pelastettavissa ennen kuin säntää uuden matkaan. Mutta tuntemamme miehet eivät tunnu ajattelevan näin.

Onko naisissa ja miehissä vielä lähempänä kolmeakymppiäkin näin isot kypsyyserot, vai olemmeko me kaksi vain harvinaisen epäkypsien miesten ympäröimiä? Ja en nyt tarkoita tällä sitä että syyllistäisin miehet homogeenisenä ryhmänä, vaan puhun vain noin keskimääräisellä tasolla. Poikkeuksia on toki aina.

Itse olen 37v, seurustelin 4 kk miehen kanssa joka teki samoin kuin kuvaamasi lapselliset jätkänpuolikkaat. Ikää tosin mun miehellä oli 46v ja lapsia 4 entisestä avioliitosta.

En ihmetteli että eksä heitti ulos.

Näin on, kyllä yleensä vasta 35 - 40 -vuotiaana miehet alkavat vakiintua. Siihen asti toki seurustellaan, mutta ei vakavissaan.

Mielestäni tuollaisten miesten kanssa ei kannata naisenkaan ottaa seurustelusuhdetta kovin vakavasti. Voihan sitä heilastella, mutta ne tulevaisuuden unelmat kannattaa toteuttaa jonkun vakiintuneemman miehen kanssa sitten myöhemmin.

Suoraan sanoen ihmettelen, miksi kukaan järkevä nainen edes haluaisi sitoutua tosissaan tällaiseen mieheen.

Kuten moni muu, minäkin jäin vähän miettimään tämän kaveripiirin koulutustasoa ja alkoholin kulutuksen tasoa. Tämä kuulostaa vähän tällaiselta amisjätkäporukalta ja pahimmassa tapauksessa meno ei tuosta parane, vaikka ikää tulee lisää.
Ap:n kannattaisi ehkä vähän katsella uudenlaisia sosiaalisia ympyröitä?

Vai amisporukat tekee noin ja muut ei? Tunnen ap:n kuvaamia miehenretaleita, ovat dippainssejä kaikki.

Viimeksi muokattu:
Tämä on tätä nykyaikaista miesten alistamista. Asiahan on täysin päinvastoin kuin erilaisissa tv-sarjoissa ja muissa naisille suunnatuissa medioissa esitetään. Naiset kypsyvät aikuisiksi noin 40-vuotiaina. Ennen tuota heidän ajattelunsa perustuu pitkälti todella lapselliseen perhe/prinsessa-höttöön. Noin 40:n vuoden iässä estrogeeni-tasot alkavat ilmeisesti laskemaan ja ajatteluun syntyy rationaalisiakin piirteitä.

Nykymaailmassa vain perhekeskeinen prinsessa-ajattelu nähdään aikuismaisena käytöksenä ja kaikki muu lapsellisuutena vaikka asia on tietysti täysin päinvastoin.