Miesystäväni vihamieliset nais-kaverit...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"muru"

Vieras
Olen kolmekympinen nainen ja suhteessa viisikymppiseen mieheen. Miehen naispuoliset ystävät suhtautuvat minuun vihamielisesti, piikitellen ja ulos-sulkien. Tiedän miehen olleen (tai olevan) melko haluttua tavaraa, mutta tuskin nämä kaikki naiset nyt mustasukkaisuuspäissään kiukuttelevat. Suurin osa naisista on siis miehen ikäluokkaa, osa toki sinkkuja, mutta ilmiö ulottuu myös mm. naimisissa oleviin ystävättäriin. Sama ongelma oli edellisessä suhteessani, jossa ikäero oli suunnilleen yhtä suuri.

Miten näitä naisia pitäisi käsitellä (kyllä, tahdon pysyä väleissä, sosiaalinen elämä on meille tärkeää), ja ennen kaikkea MIKÄ MÄTTÄÄ? Miten voi ihan kiva, tavallinen nainen ärsyyntyä ystävänsä nuoresta (eikä nyt kuitenkaan esim. 21-vuotiaasta) naisystävästä siinä määrin, että päätyy käyttäytymään tavalla, joka olisi yläasteella luokiteltu kiusaamiseksi? Ilmiö on kiusallinen siksikin, että se ei jää huomaamatta ulkopuolisiltakaan, ja kaikissa tilaisuuksissa menee iso osa ilonpidosta siihen, että saan ihmetellä esim. jonkun miespuolisen ystävän kanssa sitä että mikähän tonki Mirkun pipoa mun suhteen taas kiristää...

Ottaako SUA päähän ystäväsi nuorempi naisytävä? Miksi?

Jutussasi ontuu nyt se, ettet kerro millaisissa tilanteissa koet tulevasi kiusatuksi. Mistä lähtee, mihin päätyy ja miksi? On tosi vaikea ajatella kuka on väärässä ja kuka oikeassa, koska sinähän saatat olla tosi hankala tyyppi ja venytät ihmisten pinnaa kaiken aikaa? Arvostelet selän takana, jos joku uskaltaa sanoa sinulle vastaan? Puhut aina itsestäsi ja näet virheitä vain muissa? Sosiaalisuutesi saattaa olla sitä, että haluat olla äänessä ja ihmettelet, miksi kukaan ei kuuntele sinua tarpeeksi? Nämä siis ovat vain heittoja, jotka eivät tarkoita sinua, mutta yleensä toisia arvostellessa pitää olla oikeudenmukainen ja miettiä myös omaa osuuttaan tilanteissa. Ihmiset eivät ole tarkoituksella ilkeitä ja miettivät kuinka pääsevät olemaan ilkeitä sinulle, vaan taustalla voi olla sinustakin riippumattomia vanhoja juttuja vaikkapa miehesi historiassa.

No mä pistäisin miehen kiertoon, jos sillä on ystäviä jotka ovat mulle epäystävällisiä, eikä se tee elettäkään pistääkseen niitä järjestykseen. Ehkäpä se nauttii tilanteesta...
Ja joo, mä olen ollut tuossa tilanteessa, kun koko juhlien naisväki alkoi mua haukkumaan, ja hoki suureen ääneen tämän miehen tehneen väärän valinnan, ja olin basillipillu ja ties mitä.
Onneksi olen viisastunut noista ajoista.

Kyse on normaaleista sosiaalisista tilanteista, esimerkiksi juhlista. Käytös ilmenee naisille ominaiseen tapaan ensin vihjailevina ilmeinä, eleinä, monitulkintaisina lauseina, silmien pyörittelynä, jne. Yleensä sitten humaltuessaan alkavat avata keskusteluja, joiden sisältö on asiatonta tai ainakin normaaeiden kohteliaisuussääntöjen ulkopuolella. Vaativat mukakiinnostuneina selittämään ja puolustelemaan parisuhdettani, ulkonäköäni, milloin mitäkin. Tyypillistä kaksinaamaista kieroilua. Jotkut sitten ihan kunnon kännissä tulevat jotain suoraa avautumaan. Pääasiassa käyttäytyvät kuin olisin hiertävä kivi kengässä.

Olen toki vahva persoona. Siksipä en näissä piireissä juurikaan avaa suutani, ennenkuin olen jotenkin kotiutunut tilanteeseen. Siksi väitän etten omalla käytökselläni provosoi, sillä näen paljon vaivaa olla tekemättä niin.

Enkä toki nyt vielä tämän asian tähden ole miestäni jättämässä. Hänen kanssaan kyllä keskustelemme tilanteesta.

Niissä suhteissa joissa ikäeroa ei ole ollut, ei ole ollut ko ongelmaakaan.

Yhteistyössä