Mietin lastensuojeluilmoituksen tekoa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vanha ystävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vanha ystävä

Vieras
Tiedän että näitä alotuksia on miljoona, mut en oikeen tiiä mihin muualle avautuisin, ku en oo viel varma siitä teenkö ilmoitusta vai odotanko että joku muu tekee sen. Kyse on tyypistä, jonka oon tuntenut kymmenisen vuotta ja nää jutut mitä tiiän oon ollu joko itse todistamassa tai kuullut yhteisiltä ystäviltä samassa kaveripiirissä.

Elikkä tällä Ritvalla (nimi muutettu) on päälle parivuotias lapsi ja on yksinhuoltaja. Lapsen isä on narkkari ja näkee poikaa sillointällöin. Sillon ku tää Ritva sai tietää raskaudestaan, sillä meni itselläänkin silloin lujaa ja kuultuaan odottavansa lasta hän lähti vaan käyttämään päihteitä ja käytti niitä viikolle 12 asti. Ajateltiin jo sillon että mitähän tästä tulee, Ritva on aina ollu tosi hulivili, päihdeongelmaa jos jonkinmoista jne.. 2 viikkoa lapsen syntymän jälkeen oliki jo pakko päästä ryyppäämään, missä ei sinänsä ollut mitään pahaa jos lapsi ois jääny esim isänsä kanssa mutta ku se piti kiikuttaa mummolle. Tätä menoo on jatkunu ihan tähän päivään asti, lapsi on tosi usein hoidossa, lähes viikottain ku mamman on pakko päästä dokaamaan. Oon kuullu myös et Ritva olis vetänyt laittomia päihteitä, kotonaan, lapsen ollessa siellä myös. Kutsuu ihmisiä luokseen ryyppäämään kun lapsi on nukkumassa. Itsehän hän pitää sitä vain pienenä tissutteluna, mutta kyllä kaikki sen näkee et sitä se ei ole. Jos oon ollu esim heidän luona kylässä päiväsaikaan, on ollu niin muka suunnitelmissa viettää koti iltaa lapsen kanssa kerrankin jne jne, mut sit kuitenki seuraavan päivän selviää et "oli pakko päästä tuulettumaan".. Selittelee lapsen tiheää hoidossaoloa sillä, että "mä oon yksinhuoltaja niin mulla on oikeus rentoutua ja antaa aikaa itselleni" juu eihän siinä mitään, tiedän monia yksinhuoltajia jotka sillointällöin juhlivat, tai eivät juhli ollenkaan, mutta pääsääntöisesti heille riittää se parin tunnin "oma aika ja rentoutuminen" kun lapsi menee illalla nukkumaan. Hän on myös pari kertaa koittanut tarjoo mulle rahaa siitä hyvästä että hoidan hänen lastaan, mut en oo kertaakaan suostunut, en oo missään vaiheessa halunnu tukea sen juopottelua. Sillon ku lapsi oli viel pieni vauva, ritva valitti väsymystään ku lapsi valvottaa yöllä. Oisin siinä vaiheessa ymmärtäny sen lapsen hoitoonlaiton, jos äiti ois oikeesti levänny kotona ja nukkunu univelkojaan, mut siinähän sitä kertyy vaan lisää kun ryyppää ja vetää ties mitä muuta. Hän on myös tietääkseni ainakin pari kertaa jättänyt lapsen hakematta oman äitinsä luota, kun on jäänyt putki päälle tai sitten on yrittänyt kännissä hakea lastansa takaisin. Ritvan äiti on kerran tehnyt lastensuojeluilmoitukseen joka johti perhetyöntekijöiden käynteihin. Mua oikeesti säälittää se lapsi. Siit näkee oikeesti sen ettei sillä oo ees kehkeytyny kunnon sidettä omaan äitiinsä, mikä on hyvin surullista. Lapsi hakee tosi paljon huomiota, ja nauttii selvästi kun saa sitä muilta. Ihan hyvinkehittynyt se lapsi on sillain, mut kyllä sen huomaa että se oireilee äitinsä takia. Jos joku koittaa hienotunteisesti puhua tälle Ritvalle, että onhan kerrankin viikkoon dokaaminen aika paljon pienen lapsen äidillä, ja että aika paljon on lapsi hoidossa ikäänsä nähden, siitä saa vaan kiukuttelua ja kuittailua, "Mulla ei oo mitään ongelmaa ja mun on vaan pakko päästä välillä tuulettuu ku pienen lapsen opiskelija-yhna on rankkaa" ja sitä rataa. Ollaan yhteisten tuttujen kans puhuttu tästä monet kerrat ja nekin on samaa mieltä vaikka joukossa on myös lapsettomia. Oikeesti, jos sitä ihmistä ei tuntisi lainkaan ja olis sivusta seurannut sen touhuja, ei ikinä uskois että sillä on lapsi. Eikä tässä ees oo kaikkea, näitä juttuja on niin paljon etten voi ees muistaa kaikkea enkä varmasti edes tiedä.. Tämänhetkistä tilannetta en tiedä sen pahemmin, kun ei olla oltu vähään aikaan tekemisissä.

Ja tiedän, tämä asia ei kuulu mulle ja hanki oma elämä ja päläpälä, mikset tarjoa apua tälle ihmiselle jne, mutta olen yrittänyt kyllä neuvoa ja tukea häntä mutta palkaks saa vaan sen kiukuttelun "ikinä ei oo alkoholin kaa ollu ongelmaa", ja mua säälittää se lapsi niin paljon että rupeen olee niin kypsä että ls-ilmoitus on lähellä.

[QUOTE="vieraana";29670772]Se, että lapsi on jonkun vastuullisen ja fiksun aikuisen luona hoidossa, on vaan hyvä asia.

Muuten kuulostaa vähän huolestuttavalta.[/QUOTE]

Totta. Näin ei kuitenkaan oo aina ollut, niinku kerroin siellä saatetaan ryypiskellä vaikka lapsi olis kotona nukkumassa. Niin kuvottavaa ja vastuutonta.

Ja tosiaan niinhän sitä luulisi että kun haluaa päästä dokaamaan, hommais lapselle sen _vastuullisen_ hoitajan. Onko se sen parempi että lasta tulee hoitamaan subutexiä käyttävä henkilö, tässä tapauksessa lapsen isä joka epätoivoisena juo vaikka lapsen äidin hajuvedet saadakseen itsensä päihtyneeksi? Kun mennään hoitamaan lasta niin mukana on käsidesipullo ettei vaan tuu tylsää lapsen nukkuessa? Tällaisellekkin henkilölle voi hyvin jättää lapsensa moneksi päiväksi niin että ei ilmoita itsestään mitään tälle lapsen isälle, ja lopulta lapsen isä kiikuttaa lapsen Ritvan äidille koska subutex vierotusoireet alkaa painaa päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja vanha ystävä;29670794:
Ja tosiaan niinhän sitä luulisi että kun haluaa päästä dokaamaan, hommais lapselle sen _vastuullisen_ hoitajan. Onko se sen parempi että lasta tulee hoitamaan subutexiä käyttävä henkilö, tässä tapauksessa lapsen isä joka epätoivoisena juo vaikka lapsen äidin hajuvedet saadakseen itsensä päihtyneeksi? Kun mennään hoitamaan lasta niin mukana on käsidesipullo ettei vaan tuu tylsää lapsen nukkuessa? Tällaisellekkin henkilölle voi hyvin jättää lapsensa moneksi päiväksi niin että ei ilmoita itsestään mitään tälle lapsen isälle, ja lopulta lapsen isä kiikuttaa lapsen Ritvan äidille koska subutex vierotusoireet alkaa painaa päälle.

Miten voit tietää noin tarkasti mitä isä tekee, kun hoitaa lasta?

[QUOTE="äityli";29670818]Miten voit tietää noin tarkasti mitä isä tekee, kun hoitaa lasta?[/QUOTE]

Lapsen äiti on ihan itse kertonut minulle nämä asiat.

Juu, en mä usko, että kerran viikossa dokaaminen (kun lapsi on selväpäisellä hoitajalla) on vielä riittävä syy tehdä ilmoitusta. Tuossa nyt on kaikki vähän suhteellista. En uskaltaisi neuvoa näkemättä tapausta henkilökohtaisesti. En kehoittaisi tällä perusteella tekemään ilmoitusta.

Jos lapsesta on lapsen mummo tehnyt ilmoituksen jo, niin luultavasti hän yhä on lastensuojelun asiakkaana? En silti tiedä miten yleistä on, että kun vanhemmat on päihdeongelmaisia, että lastensuojelu katsoisi asiaa läpi sormien tai vanhemmat pystyisivät näyttelemään itsensä kunnollisemmiksi kuin ovatkaan...

Kun kerran tuttu olet niin juttele tämän lapsen mummon kanssa tilanteesta. Hän varmaankin tietää missä mennään ja on varmasti valmis tekemään toisenkin ilmon jos tilanne sitä vaatii

Minä mietin, miksi et ole tehnyt jo lastensuojeluilmoitusta. Jos asiat ovat kunnossa, ei lastensuojeluilmoituyksesta ole haittaa. jos asiat eivät ole kunnossa, kuten minusta tekstisi perusteella vaikuttaa, voi ilmoitus olla lapsen ja äidin elämän käänne parempaan suuntaan.

ja vielä mietit, pitäiskö tehdä ilmoitus? herää ja tee se heti! täällä kaksplussalla on alko-akkoja puolustelemassa viinanhuuruista elämää, mutta se ei ole lapsen elämää nädä päihtyneitä. ala tehdä asilalle jotain jo tänään!

Alkuperäinen kirjoittaja vanha ystävä;29670761:
missä ei sinänsä ollut mitään pahaa jos lapsi ois jääny esim isänsä kanssa mutta ku se piti kiikuttaa mummolle

Tässä kohdassa olisit pitänyt hyvänä asiana, että vastasyntynyt olisi jäänyt narkkari-isänsä hoitoon?

Jos vie lapsen hoitoon juhlimisensa ajaksi, se ei ole syy tehdä ls ilmoitusta. Parempi että lapsi on hyvällä hoitajalla, kun että jäisi narkki isälle. Päihteiden jatkuva käyttö lapsen ollessa paikalla taas on syy tehdä ilmoitus.

[QUOTE="Rea Listi";29671315]Tässä kohdassa olisit pitänyt hyvänä asiana, että vastasyntynyt olisi jäänyt narkkari-isänsä hoitoon?[/QUOTE]

Tähän asti mäkin jaksoin lukea, sit ajattelin että jaahas, joko ap on provo tai itsekin päästään sekaisin :D

itse soittaisin sinne lastensuojeluun ja kysyisin että onkohan niillä ollut huolta lapsesta kun sinulle se huoli on noussut. ei sitä ilmoitusta tarvitse tehdä mutta kannattaa kuitenkin jutella lastensuojelun tyypin kanssa, koska jos siellä ei tiedetä mitään niin ei sekään reilua lasta kohtaan ole, jos taas perhe on lasu-asiakas niin ulkopuolinen huoli perheestä voi tuoda lisäarvoa.
ei tuo normaalilta kuulosta (sorry vaan palstamammat) eli jos lapsi nukkuu ja yh äippä kavereineen vetää häppää...oma 3-vee ei taatusti nukkuisi koko yötä jos kännisten äänet ja musiikki sois :(

Jos hän juo silloin kun lapsi hoidossa niin ei pitää olla mitään hätä, toisalta alko. ongelmia hänellä selvästi on ja se ei kuuluu perheseen missä on lapsia, ehkä jonkilainen hoito hän tarvitse. Kerroit että hän juo kun lapsikin on kotona, niin jos se on kovin usein ja isot määrät se juo, kyllä minä olisin tehnyt ilmoituksen, ei se ilmoitus tee ainakaan pahaa, päinvastoin hänellä on sen verran sekava tilanne että siihen hän tarvitse apua ja saa sen avun. Ei se lastensuojeluilmoitus ole aina kamala asiaa

Yhteistyössä