Mietinpä sellaista, että saako isäni myydä talonsa tai tontin, kun äitini on kuollut mutta perintöä ei ole jaettu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tytär"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tytär"

Vieras
Äitini ja isäni rakensivat isäni omistamalle tontille talon avioliiton aikana. Noh, äitini kuoli ja emme jakaneet perintöä sisarusten kesken, vaan annoimme isän vaan asua talossa (jakamatta ja omistussuhteita muuttamatta) ja päätimme, että jaamme perinnön sitten, kun isästäkin aika jättää. Nyt isä kuitenkin suunnittelee talon tai tontin (osa siitä) myymistä, jotta saisi rahaa. Saako isäni niin tehdä? Osa mielestäni kuuluu minulle ja sisaruksilleni äitini perintönä.

Ja en varmasti osannut selittää koko juttua tarpeeksi hyvin, joten kysykää lisää. Toivon, että edes joku osaisi auttaa minua tässä. :)

Se täytyy sitten jakaa, jos ei ole aiemmin jaettu ja teille tulee osa euroista. puolet isälle ja toinen puoli jaetaan teidän kesken ja kukin saa osuuden mukaisesti euroja myynnistä.

• Tykkää
Reactions: rops
Perukirjassa ei merkintöjä ko. asiasta. Ei siis millään tapaa jaettu tai ylipäätään mietitty tuossa vaiheessa omaisuuksien jakamista perinnöksi. Talo on isäni nimissä (ollut alusta alkaen) mutta eikös avioliitossa tehtynä siitä osa kuitenkin kuulunut äidilleni? Ja hänen kuoltuaan minulle ja sisaruksille perinnön muodossa? Perukirjan mukaan äitini omaisuus oli 0 euroa ja jäi miinukselle laskujen maksun jälkeen. Ei siis otettu huomioon lainkaan taloa tai tonttia eikä 3 kpl autoja ja yksi vene (jotka myös jostain syystä isäni nimissä, vaikka yhdessä ostettu, mutta osittain jopa ÄITINI rahoilla).

Entäs jos isäni myy talon tai tontin eikä kysy meiltä mitään? Ei pyydä mitään allekirjoituksia tms.? Mitä sitten käy...?

Perukirjassa ei merkintöjä ko. asiasta. Ei siis millään tapaa jaettu tai ylipäätään mietitty tuossa vaiheessa omaisuuksien jakamista perinnöksi. Talo on isäni nimissä (ollut alusta alkaen) mutta eikös avioliitossa tehtynä siitä osa kuitenkin kuulunut äidilleni? Ja hänen kuoltuaan minulle ja sisaruksille perinnön muodossa? Perukirjan mukaan äitini omaisuus oli 0 euroa ja jäi miinukselle laskujen maksun jälkeen. Ei siis otettu huomioon lainkaan taloa tai tonttia eikä 3 kpl autoja ja yksi vene (jotka myös jostain syystä isäni nimissä, vaikka yhdessä ostettu, mutta osittain jopa ÄITINI rahoilla).

Entäs jos isäni myy talon tai tontin eikä kysy meiltä mitään? Ei pyydä mitään allekirjoituksia tms.? Mitä sitten käy...?

No tämä kyllä kuulostaa oudolta

Eli nuo eivät ole olleet äitisi omaisuutta ja äitisi omaisuus on ollut 0€,ilmeisesti siis heillä on ollut avioehto ja omaisuus on vain isäsi.Siinä tapauksessa isäsi saa tehdä omaisuudelleen mitä haluaa.

No tämä kyllä kuulostaa oudolta

Kyllä se minustakin kuulostaa oudolle mutta niin se vain on... jostain syystä äitini ja isäni taloa rakentaessaan ja autoja sekä venettä ostaessaan ovat aina laittaneet kaiken isäni nimiin (ja tontti nyt oli alunperinkin isän oma)... äiti tästä jo eläessään minulle kertoi ja valitteli ettei hän omista mitään vaikka rahat on aina menneet ko. ostoksiin.

Kuoliko äitisi yllättäen vai oliko odotettavissa? Ehkä he siirsivät koko omaisuutensa isänne nimiin, ettei sitä tarvitse jakaa. Jos äitinne on todettu varattomaksi, niin ei teille perintöä ole tulossa.

Jos perukirjassa on äidin omaisuuden arvo 0e, ette ole perineet yhtään mitään.

No ei se nyt niin voi mennä, että äiti "lahjoitti" isälleni (tietämättään) koko omaisuutensa kuolinhetkellään? Kun kai nyt talosta ja muusta omaisuudesta puolet kuului äidilleni? Perukirjoittaja nyt jostain syystä ehdotti, että merkitään perukirjaan omaisuudeksi nolla jottei meidän tarvitse maksaa nyt perintöveroa kun emme ko. perintöä käyttöömme saa vasta kuin isän poismenon jälkeen.

Yhteistyössä