mietityttää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma6v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mamma6v

Jäsen
26.02.2006
449
0
16
Olemme aina luulleet, että iso perhe on miehemme kanssa haaveenamme. Tykkäämme todella paljon lapsista miehellä vakituinen työ, itselläni sairaanhoitajan tutkinto ja pätkätöissä esikon ja tokan välissä. Esikoinen(poika) nyt 2vuotta 3kk ja tytteli 2kuukautta. muutettiin juuri ennen tyttelin syntymää omakotitaloon siis elämä mallillaan, mutta...

Tunnen koko ajan syyllisyyttä kaikesta. En ole tarpeeksi esikoisen kanssa, vauva itkee liian kauan ennen kuin ehdin syliin ottamaan. Väsymyksen takia huudan todella helposti miehelleni ja lapsille. Seksiä en jaksa edes ajatella. Kotitöistä en jaksa edes enää ottaa ressiä. Kotia tosin pitäisi laittaa kuntoon muuton jäljiltä.

Tykkään olla kotona ja rakastan lapsiani eikä väsymyskään kovin suurta ole, mutta mietityttää tuo ehkäisy. Ikää minulla 25 ja miehellä 31 ja ennen oli itsesttän selvyys että lisää lapsia haluttaisiin, mutta kun nyt on jo niiiiin syyllinen olo niin mitenkä minusta olisi kolmen-neljän lapsen äitiksi.

On kauheaa kun imettää vauvelia ja poika tulee vetämään hihasta, että äiti tule leikkimään ja se surullinen katse kun vastaan etten nyt voi tulla... :ashamed:

Onko muita saman asian kanssa painijoita ja kuinka olette asiat saaneet tärkeysjärjestykseen. :snotty:

Aika tutultahan tuo sun kirjoitus kuulosti. Minulla on 3v3kk ja 2v3kk ikäiset tytöt, ja kolmatta yritetään. Neideillä ikäeroa melko tasan vuosi ja parisen vuotta sitten tuntu, ettei koskaan enää lapsia, niin se vauvakuume vaan tuli puolisen vuotta sitten.Jos haluat vaihtaa ajatuksia laita privaa!

Aika tutultahan tuo sun kirjoitus kuulosti. Minulla on 3v3kk ja 2v3kk ikäiset tytöt, ja kolmatta yritetään. Neideillä ikäeroa melko tasan vuosi ja parisen vuotta sitten tuntu, ettei koskaan enää lapsia, niin se vauvakuume vaan tuli puolisen vuotta sitten.Jos haluat vaihtaa ajatuksia laita privaa!

Luin pyyntösi tuolta seuraavalta puolelta ja lyhyesti vastaan. Me äidit ollaan mestareita syyllistämään itseämme vaikka mistä. Mutta pitäisi opetella (minunkin) olemaan vähän armollisimpia itsellemme. Yritämme parhaamme eikä aina ole todellakaan helppoa luovia eri tilanteissa ja mielialojen kanssa. Olet varmasti nyt vielä väsynyt kun vauva on niin pieni, hormonit jylläävät, univelkaa on jne. Keskity vaan kaikkein olennaiseen eli uuteen arkeen totutteluun + perusaskareisiin kotona ja jätä kaikki muu vielä toissijaiseksi. Kotityöt kerkiää myöhemminkin ja varmasti seksikin rupeaa jossain vaiheessa taas innostamaan. Mutta muistathan osoittaa muilla tavoin miehellesi hellyyttä (suukkoja, haleja jne) ja kertoa, että toki häntä edelleen rakastat mutta olet vaan nyt yksinkertaisesti väsynyt ja toki synnytyksestäkin palautuminen kestää. Aikapula on todellinen kun on vauva. Mutta imetä esim.sohvalla ja pyydä esikoinen viereen vaikka lukemaan kirjaa tai muuten vaan kainaloon helliteltäväksi. Sitten kun vauva nukkuu, voit touhuta hänen kanssa jotain ihan kahdestaan. Tiedän kyllä tuon todella kurjan tunteen, mutta kautta aikojen sisarukset ovat joutuneet sopeutumaan tällaisiin tilanteisiin ja niin surullista kuin se onkin - odottamaan usein. Tässä kiireessä jotain ajatuksia. Toivottavasti auttavat edes vähän. Hyvää yötä ja tsemppiä! :hug:

Joskus on elämässä tilanne, että on pakko opetella ottamaan rennommin siis todellakin opeteltava!!! Ethän muuten nauti koskaan lastesi kanssa olosta ja oma olotilasi on ahdistava. Lapsesikin saavat sitä ns. laatuaikaa kun olet itse rennompi. Mietihän mitä varten koet syyllisyyttä? Luulen että olet laittanut itsellesi tavoitteita millainen äiti sinun tulisi olla ja kun nämä ei tunteet ei täsmää todellisuuden kanssa tulet äkeäksi. Opettele relaamaan niin huomaat kuinka tyhjästä olet stressanut, varmasti olet supermami lapsillesi vaikka sinusta tuntuu itse että on toisin... :hug:

Toisen lapsen myötä on kyllä meillä jäänyt vähitellen pois lasten kanssa leikkiminen. On silti tosi väsynyt. JOssain menee se omienkin voimavarojen raja, että paljonko jaksaa.

Lapset saavat itse keksiä leikkinsä. Lasten perushoito ja kodin muut työt vie kyllä ihan voimat. Ja itse vielä leikin juuri tuossa vaiheessa jonkin verran kun vauva nukkui paljon, isomman kanssa, mutta sitten kun pitäisi molempien kanssa leikkiä eri leikkejä kun ovat eri ikäisiä, ja pienemmän nostaminen alkaa ottaa voimille eri tavalla, niin ei tosiaan enää riitä aika eikä voimat, ja saavat ihan itse pärjätä leikkien suhteen. Jos jaksaisin niin leikkisin, mutta kun olen jo ilmankin todella väsynyt.

Tuosta lapsimäärästä, että "suosittelisin" nyt vaan keskittymään kahteen ihanaan lapseen jotka olette jo saaneet. Kunhan tilanne tasaantuu, rytmit löytyvät kahden kanssa ja voimat palaavat ehditte varmasti miettiä vielä lapsimäärää uudelleen. Olette vielä nuoria ja ehditte kyllä halutessanne yrittää lisääkin, eikö vaan :wave: Kahden lapsen kanssa on huomannut että mielialat vaihtelevat ja ailahtelevat samoin kuin väsymyksen määrä (enimmäkseen väsyttää vaikka onnellinen olen lapsista). Mutta kyllä se siitä kaikki ajallaan järjestyy. Rankkaa on kahden vaippaikäisen kanssa, mutta kun tietää että sekin kestää vaan tietyn ajan, jaksaa päivästä toiseen. :)

hei
itselläni on kolme lasta 7v , 4v ja 2kk.
vauvan syntymän jälkeen en ole paljoa ehtinyt lasten kanssa leikkiä mutta ulkoilemme päivittäin ja se piristää paljon ja kotityöt sujuvat paremmin ;) pulkkamäkeen menemme usein ja siinä kun itsekkin laskee mäkeä pitää myös isompien lasten kanssa hauskaa ja ovat tyytyväisiä :xmas: ... minulla on ollut myös sellainen tunne ettei ole tarpeeksi hyvä äiti kun vauva itkee hetkenkin aikaa eikä ehdi heti ottaa syliin vanhin lapsistani on kovin hellyyden kipeä ja tulee usein viereen kun imetän vauvaa ... joskus tuntuu että kaikki kaatuu niskaan eikä ehdi jotenkin täydeliseen kodin siisteyteen anoppi kommentoi aina jos on leluja lattioilla tai tiskejä pöydällä.
minulle tuli siivoomisesta pakokeino pikkuveljeni kuoleman jälkeen ei ehdi ajatella ja illalla vielä lasten nukkumaan menon jälkeen koiraa ulkoiluttamaan onneksi vauva nukkuu yöt hyvin mutta sen olen oppinut että jokainen on omien lastensa paras ja ihanin äiti ilman täydellisyyttäkin ! tsemppiä kaikille :wave:

Kiitos kaikille ihanista kommenteista. Tänään taas olen todella onnellinen, että olen lasteni kanssa kanssa ja saamme viettää laatu aikaa. Päivä päivältä enemmän pienempi seuraa isompaa ja isoveli kiinnostuu enemmän pikkusiskostaan. Vuoden päästä varmasti ovat jo parhaat kaverit mutta myös parhaat tappelu pukarit :kieh:
Olen todella kiitollinen lapsistani ja toivon että hekin tuntisivat sen :heart: :heart: :heart:

Voimia ja ainutlaatuisia elämän hetkiä lasten kanssa kaikille äideille :hug: :heart: :heart: :heart:

Yhteistyössä