Migreeneistä tietävät, APUA KAIVATAAN!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huju

Vieras
Mulla on ennen ollut sellainen migreeni, että kipu alkaa, sitten oksennan pari tuntia ja lopulta nukahdan ja kun herään, niin migreeni on pois. Alusta loppuun kestää max. viisi tuntia. Lasten synnyttyä migreeni on ollut pari kertaa, mutta en ole kertaakaan oksentanut ja kipu ei ole ollut yhtä paha kuin ennen.

Eilen tuli aurat oikeaan silmään, ensin sokea täplä, sitten särinää oikeassa yläreunassa ja vilkkumista. Meni ohi noin puolessa tunnissa. Pelästyin todella paljon, vastaavaa ei ole ennen ollut, pientä näköhäiriötä on ollut ennen, muttei tuollaista särinää. Mutta kunnon päänsärkyä ei alkanut ollenkaan. Aura näkyi kummallakin silmällä, siis suljin oikean silmän ja se näkyi oikeass yläreunassa, suljin vasemman silmän ja se oli taas siellä.Pientä jomottelua ja vihlaisuja oli, kun liikuin, mutta ei sen kummempaa. En edes ottanut lääkettä.

Nyt on ollut sellainen höntti olo eilisestä aurasta asti. Ihan kuin olisi vähän pöllyissä. Onko tämä migreeniä vai jotain muuta? Voiko migreeni muuttaa muotoaan?

Kiitos! Tämä höntti olo on aika ikävä, kun pitää kuitekin toimia ja olla lasten kanssa, mutta tuntuu, että pää on jossain ihan muualla ja ei tajua ihan kaikkea. Käyn vähän hitaalla.

En tiedä muuttaako muotoa, mutta välkkyvät sahalaidat kuuluvat ainakin minun migreeniin. Silmistä se ei ole kiinni, kun silmät kiinni näkee saman valospektaakkelin.

Ehkä hieman asian vierestä, mutta syötkö ehkäisypillereitä ap? Mulla oli nimittäin tarkalleen samanlainen migreeni, kunnes lopetin pillerit ja siihen loppuivat myös migreenikohtaukset...

En enää. Pahimmat migreenit loppuivat, kun ne lopetin, mutta sitten olenkin ollut aikalailla raskaana tai imettänyt viime vuodet. Ilmeisesti raskaus pitää mulla ainakin migreenin pois. Esikoisen jälkeen ei olleet menkat alkaneet ja tuli ihan kamala migreeni. Ja pari viikkoa myöhemmin alkoivat menkat, eli ovulaation aikana tuli se migreenikin.

Kauankohan tälläinen höntti olo voi kestää migreenin jälkeen?

Suunnilleen yhden päivän kestää höntti olo. Mulla on hormonihoitojen takia migreeniä nyt melkein joka päivä.. Pakko kai palata migreeninesto-lääkitykseen

Muuttuu useinkin aikojen kuluessa oireet. Minulla ollut lukioikäisestä saakka, kohtauksiin liittyy aina aura. Joskus särky kovempaa ja joskus vähän lievempää. Aina ei tule pahoinvontia. Itselläni melkein kurjimpia ovat neurologiset oireet; puhe menee epäselväksi ja joskus ihan "siansaksaksi". Ensimmäisiä kertoja oli tosi pelottavaa, kun tajusin itsekin, etten puhu oikein. Yhden kerran olen mennyt ambulanssila sairaalaan, kun heräsin yöllä ja koko vasen puoli oli "halvaantunut". Halvausoireita kesti kolmisen tuntia ja migreeniksi sekin lopulta paljastui. Silloin särky alkoi vasta noiden halvausoireiden jälkeen ja auravaiheen ajan olin kaiketi nukkunut ;). Ja joo on höntti olo ainakin seuraavana päivänä kohtauksen jälkeen, joskus parikin päivää.

Mulla alkoi kuten sulla, mutta lisäksi oli pahat näköhäiriöt ja jäsenet saattoi puutua kokonaan. Lastensaannin jälkeen aurat ja puutumiset lähti pois, kova kipu vain oli. Nyt vielä vähän vanhempana ei ole kuin tavallista päänsärkyä mihin ei auta lääke, monta päivää voi kestää mutta on jotenkin siedettävää kipua.

Mun molemmilla lapsilla alkanut nyt kanssa, samalla tavalla mitä itellä alkoi.

Mulla ei tule päänsärkyä ollenkaan itse kohtauksen aikana. Näkö lähtee toisesta silmästä, aurakuviota, puhe puuroutuu ja unohtelen sanoja/nimiä ja raajat puutuu.
Seuraavana päivänä on vasta päänsärky mutta se on ihan siedettävää, kun ottaa jonkun särkylääkkeen.

Aikaisemmin mulla kohtaukset oli pelkkää pahoinvointia ja saatanallinen päänsärky, etten pysynyt edes hereillä. Raskauden jälkeen muuttuivat. Tosin en tiedä johtuiko raskaudesta vai mistä, koska kohtauksia ei tullut johonkin pariin vuoteen.

Yhteistyössä