Migreeni ja odotus/synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja särkypää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

särkypää

Vieras
Onko täällä muita migreenistä kärsiviä odottajia? Mulla on ollut migreeni murrosiästä asti ja nyt raskauden aikana särkykohtauksia ollut muutama. Selviän niiden läpi Panacodilla (todella olematon vaikutus, lähinnä turruttaa kipua sen verran, että pystyn nukkumaan) ja runsaalla levolla. Olo on joka tapauksessa täysin voimaton, eikä ruoka tai juoma pysy sisällä. Särkyä kestää 2-3 päivää.

Migreenin laukaisee helposti valvominen ja epätasainen syöminen, ja huolestuttaakin kovasti, josko migreeni pärähtää päälle synnytyksessäkin. Onko kellään kokemusta, voidaanko migreeniä tehokkaasti lievittää synnytyksen aikana? Ylimääräinen pyörryttävä särky ja siitä johtuva oksentelu ja voimattomuus ovat viimeiset, mitä kaipaan synnytyssaliin mukaan.

Soittelin ja selvittelin tuota aikanaan. Sain vastauksen, että voi ottaa tupla-annoksen esim. buranaa. Kerta annoksilla tuolla ei ole kuulemma ole haittavaikutuksia. Onko sitten vain näin varmuudeksi, että neuvotaan kaikkea lääkitystä välttämään.

Sain itse myös lääkettä migreeniin, heti synnytyksen jälkeen. Saman tien kun vauva oli maailmassa, alkoi migreeni. Ei siis haitannut, kun lääkitys auttoi. Asiat yleensä selviää. Voi olla, ettei migreeni iske kesken synnytyksen mutta heti sen jälkeen voi tulla. Mutta selvitä parilta asiantuntijalta tuota.

Näin itselleni vastattiin, kun tuota kysyin.

Kiitos vastauksesta. Pitääkin kysyä tuota Burana-juttuakin, reilumpi annos ibubrofeenia tosiaan auttaisi mullakin, jos sen ottaa kohtauksen vasta orastaessa. Olen käyttänyt konstia ennen raskautta, ja monesti ei ole tarvinnut varsinaisia vahvempia migreenilääkkeitä ottaakaan.

Jos muuten kysyt tuosta, laita vaikka viestiä tänne mitä sinulle sanotiin. Mutta kysy asiaa lääkäriltä, neuvolantädiltä saat aika varmasti tuon vakiovastauksen: kaikkia lääkkeitä pyritään välttämään raskauden aikana, sieltä tuskin apua tulee.

Kysyin neuvolalääkäriltä, ja tosiaan, ibubrofeenia voi hätävarana ottaa viikolle 28 saakka, ja siinäkin on lääkärin mukaan vielä reilu varoaika. En ole kyllä vielä kertaakaan ottanut, mutta jos ihan pahin painajaismigreeni tulee, niin hyvä tietää, että tuo keino on olemassa. Migreenissä kun ei kyse tosiaan ole mistään pikku kivistyksestä, vaan saatan jo aamulla herätä pistävään kipuun, oksentaa ensimmäisen vesilasillisenkin vatsahappoineen ja vapista kalpeana. Tämänhän migreenin kanssa elävät tietävät.

Ennen lääkärikäyntiä juttelin neuvolantädin kanssa migreenistä, kun kerran kyseli vointeja, ja niinhän se oli, hänen mukaansa ei mitään muuta kuin parasetamolia saa ottaa, hoitona vaan runsasta lepoa - huone pimeäksi ja ikkuna auki. Niinhän se pääasiassa meneekin.

Synnytykseen liittyen; itse kärsin sellaisesta, että mm. kovan urheilusuorituksen jälkeen päätä särkee. Ei ole siis varsinaisesti diagnosoitu mitään, mutta itse olen tämän todennut. Suosittelivat synnytyksessä ottamaan epiduraalin, se kuulemma myös tähän auttaa. Eikä pää kyllä sitten särkenytkään, joku muu paikka kyllä...

Raskauden ekalla kolmanneksella oli hirveitä migreenejä, jotka kärvistelin läpi 1000 mg Panacodia tai Panacod (500)+ibuprofeeni (400) -yhdistelmällä.

Sitten sain tarpeekseni tokkurairuutta aiheuttavasta Panacodista (sisältää jotain opiaattien esiastetta) ja menin kiinalaiselle lääkärille akupunktioon. Loppuraskaus menikin sitten ilman migreeniä.

Synnytyksen jälkeen säryt taas pikkuhiljaa alkoivatja äskettäin otin taas viiden kerran akuhoitojakson. Toivottavasti auttaa pidemmäksi aikaa.

Olen kuullut, että epiduraali voi myös laukaista joillekin "onnekkaille" migreenimäisen päänsäryn, vaikka nimimerkki"epiduraali?"lle oli suositeltu juuri päinvastaisesta syystä.

Yhteistyössä