Mihin ekaluokkalainen koko kesäksi, kun yh-äidillä ei päivääkään lomaa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lisäystä vielä... Mun siskon kaksi ystävää keksi loistavan ratkaisun. He ovat molemmat yh-äitejä ilman sukulaisten suomaa tukiverkkoa ja molemmilla oli pienet koululaiset (toinen ekalla, toinen tokalla). Niinpä he järjestivät lomansa peräkkäin ja toisen ollessa lomalla toinen huolehti molemmista lapsista. Tämä siis tietysti onnistuu vain jos molemmilla on lomaa ja molemmat voivat vaikuttaa loman ajankohtaan.

Ainakin Helsingissä on ohjattua ja valvottua toimintaa joissakin leikkipuistoissa juhannukseen saakka.
Mistä päin olet ap? Kannataa ainakin kartoittaa tuo leikkipuistojen tilanne.

Nyt sosiaalikeskukseen kyselee niillä voi olla tavallisia perheitä tiedossa jotka haluaisi ottaa lapsia "kesälapsiksi" sosiaalivirasto maksaa niille siitä korvauksen. Tämä on tarkoitettu yh-lapsille.
Itse olen ollut siskoni kanssa useina kesinä eri perheissä maalla. Koimme sen kaupunkilais lapsina elämää rikastuttavilla kokemuksilla opimme maalaiselämää. Oli hevostallia, navettaa ja sikalaa.Traktorin kyydissä, heinätöitä, uimista, marjastusta ihan tavallista perhe elämää. Kaikki meni hyvin ja olimme kokokesän. Yhdessä paikassa vietimme kaikki talvilomatkin ja olemme pitäneet viellä nytkin yhteyttä harvakseltaan. Mukavat muistot ovat jääneet noilta lapsuus ajoilta. Näistä ei kerrota ne pitää osata kysyä ja vaatia. Oma äiti oli tuohon aikaan 80-90 luvulla yh ja yrittäjänä teki paljon vuorotöitä eikä aikaa juuri ollut.

Mä oon saanu just mahtavan duunin. Ja näyttää siltä että siitä pitää luopua . koska ei ole hoitopaikkaa!! Ja ei tarvitse muistuttaa muakaan suvusta ja tuttavista. Sehän olis ihan älytöntä koko kesä soitella ja kysellä kuka millonkin pääsee hoitaa, entäpä kun tulee päivä että se yksikin hoitaja/kaveri sairastuu...yms niin jääkö siinä töistä pois. Ja hirvee ressi kaikilla koko kesän...Mitä yhteiskunta sillä voittaa, että kaikki yh äidit istuu kotona työttöminä tai luopuvat ttöistään siksi, kun ei ole lapselle pariksi kuukaudeksi kaitsijaa...väärässä paikassa kunnat kiristävät.

Mites leikkipuistot? Eikös niissä ole henkilökuntaa paikalla ainakin aamu- ja iltapäivisin, ja niissä yleensä on toimintaa myös koululaisille? Eikä pitäisi olla maksullistakaan?

[QUOTE="Vieras";23041645]Kyllä ekaluokkalainen pärjää kotona yksinkin, ei se enää mikään vauva ole. Eihän kaikki lapset ole ekaluokallakaan iltapäiväkerhossa koulun jälkeen. Kotona lapsi voi sitten leikkiä barbeilla, little petshopeilla, katsoa tv:tä, pelata tietokonetta ja leikkiä kavereidensa kanssa, jos niitä lähistöllä asuu (toivottavasti asuu...). Kännykät on lisäksi keksitty eli sellanen lapselle kaulaan, niin tarpeen tullessa ottaa yhteyttä sinuun. Ja itsekin voit välillä soittaa lapsellesi.

Miten on mahdollista, että ei ole sukulaisia tai ketään joka voisi hoitaa lastanne? Eikö edes lapsenne kavereiden vanhemmat vietä kesälomaa? Jos viettävät, niin kysy heiltä voisiko lapsenne tulla heille päiväksi, jos vain ovat kotonaan. Ei tietenkään joka päivä, mutta välillä.
Onko siellä kauppakeskus, jossa on lastenhoito mahdollisuus? Jos on, niin koita sitä.

Miksei sulla ole kesälomaa? Lapsen kesä on ihan surkee, jos joutuu yksin olla eikä saa perheen kanssa viettää vapaa-aikaa ja lomailla.[/QUOTE]

Samat ajatukset. Ekaluokkalainen pärjää jo jonkin verran yksinkin, mutta kannattaa hoitaa ihmissuhteet kuntoon, että joku on tukena edes.

ai et siksi kun on joutunut yh:ksi niin pitäs alkaa lastensuojelun asiakkaaksi,alkakaa itse! ei sellasta leimaa kukaan halua turhanpäiten.En siis usko että ap:lla on tämä ekana mielessä.

Aika huonosti on tosiaan järjestetty, ip:kin on kiinni tosiaan kaikki koulujen loma-ajat, tosi fiksu systeemi,kaikillahan on opettajien lomat!

Yhteistyössä