Mihin paeta juhannuksena

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PikePitkospuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

PikePitkospuu

Vieras
Ostimme mieheni kanssa reilu vuosi sitten pienen mummonmökin jota olemme rempanneet näihin päiviin saakka. Siis sijoitus suhteella 70/30 miehen hyväksi joten onko hänellä ylin päätäntävalta sitten.
Mökille on patikkapolku, ei ole vettä eikä sähköjä. Vesi haetaan n. 2 km päässä olevasta lähteestä. Ajateltiin paikkaa piilopirtiksi, minä en ajatellut ollenkaan kestitä ja viihdyttää sielä ketään, siis suoraa sanoen ihan umpimetsä olosuhteissa.
Tuntuu että miehen suku löytää paikalle aina kun olemme sielä olleet remontoimassa. Kahvia odottavat ja monesti tulevat jaolle jos olemme vaikkapa nuotiomakkaraa paistelemassa. Valitetaan kun on muurahaisia, itikoita, kahvimaitoa ei ole, ketsuppikin on ollut väärää merkkiä.
Odotin kovasti että kun saan juhannuksen aikaan pidennetyn vapaan töistä, pääsen mökille lataamaan akkuja. Vaan mies ilmoittaakin että hänen poika perheineen haluaa tulla sinne myös.
On luonnollisesti oletus että minä kannan sinne kolmen päivän eväät ja valmistan herkullisia ateriakokonaisuuksia huomioiden allergiat ja nirsoilut (ei ole kuin nuotiopaikka rannassa). Lapsillehan sielä ei ole kertakaikkiaan yhtään mitään tekemistä joten luvassa äärimmäistä kiukuttelua.
Tämä oli ihan ilmoitus asia, minun mielipidettä ei taaskaan kysytty.
Miten muotoilla rakentavasti että vietän vapaani jossain muualla? Mutta missä?? Mihin yksin voi mennä, sitä mietin.

Mökkeily on kivaa, mutta jos saapuu näitä viiden tähden hotellipalveluita odottavia vieraita.
Vaihtoehtoja on monia.
Mies saa itse passata ja varata ruoat, siirrä vastuu hänelle.
Vedä perskännit, eivät ainakaan ensikesänä vieraile, saat kyllä huonon maineen.
Mun täti sanoi aina vieraille, että hänellä on ripuli. Ensikättelyn jälkeen.
Soita vieraille, mitä tuovat tullessaan.
Varaa vain makkaraa, leipää ja kahvia ja lapsille limukkaa. Paperilautaset ja kertakäyttö haarukat, veitset. Tee kauppalista miehelle.
Passaat 30% prosentin edestä, yleensä passaaminen menee yli 100%

Hyvää juhannusta

Sano miehellesi samanlaisena ilmoitusasiana kuin hän ilmoitti pojan perheen mukaantulosta päivää ennen juhannusta, että sinulla on iskias. Pysyttelet aaton sängyssä tai telkkarituolissa ja odotat, että mies lähtee mökille. Sitten voitkin lukea, loikoilla, katsoa telkkaria, kutsua omia vieraitasi kotiisi ym. mukavaa.

Jos mies joskus oivaltaa juonesi, sanot muina naisina, että iskias tulee aina kun vain ajatteletkin mökillä raatamista vieraiden takia. Panee miehenkin ajattelemaan asioita.

Hyvä idea, issias tai järjetön ripuli on vedenpitävä syy. Tarvittaessa voi käydä tiheään vessassa, varaa hyvää lukemista vessan kaappiin piiloon niin kuluu aikaa tai tee kynsihuoltoa. Kun mies sairastumistasi harmitellen lähtee, oikaisee nautinnollisesti sohvalle ja ota ilo irti omasta rauhasta ja vapaapäivää.

"Sairaaksi tekeytymisestä" minulla on hauskat kokemukset. Entinen anoppini sairasti lievää autistista sairautta, hän oli 24/7 hirveä suustaan ja heristeli vihaisena nyrkkejään, jopa lasten kuullen ja nähden.
Hän vaati että joka ikinen kerta kun lähdimme asioille, hänen luona piti käydä. Käydä kuuntelemassa sitä sättimistä ja meuhkaamista. Viimein rupesin jättäytymään näiltä pakkovierailuilta pois, vetosin siihen että olen kovin nuhainen ja kipeä, krooninen nuhani muuttui tarvittaessa aina pahemmaksi ;)
Jossain vaiheessa anoppi kyseli vihaisena mieheltäni että " Käykö SE missään muualla kylässä edes?" Mies tiesi että jos vastaa että tottakai käy, anoppi saa järjettömän raivokohtauksen. Mies valehteli että ei käy missään ei.
Niinpä anoppi levitti kaupungissa juttua että minä olen sairas, mikälie tauti, sääli kun poika otti niin sairaan vaimon taakaksi. Eikä se kuulemma käykään missään, ei poistu kotoa koskaan, mikähän sillä on.
Ei hemmetti ;D

Mies ilmoitti, että poika tulee kylään mökille.

Ilmoita sinä miehelle, että se sopii, mutta mies saa hommata ja laittaa heidän ruokansa tai pojan perhe saa hoitaa asiat itse. Ihan miten vain.

Sinä olet suunnitellut viettäväsi juhannuksen kirjaa lukien. Kuului siihen alkuperäiseen suunnitelmaan lemmiskelyä miehen kanssa.

Nyt on aika puhua siitä, miten sitä mökkiä käytetään ja kuinka sinne vieraita kutsutaan.
Täytyyhän miehen lapsen ja lastenlasten saada mökillä käydä, mutta jotkut sopimukset siitä voi olla, ettei se käy sinulle liian rankaksi.

Läheiset vieraat voivat tarvittaessa auttaa siinä remontoinnissa.

Kun mökki on keskellä metsää, niin lasten kanssa on huimasti tekemistä. Metsä on täynnä ihmeellisiä paikkoja ja kasveja. Lasten kanssa voi olla tosi mukavaa tutustua ympäristöön.

Miksi ihmeessä pitää passata ja höösätä (kiittämättömiä) vieraita loputtomiin!? Itse en ole tehnyt sellaista ikinä - en ole järjestänyt yksiäkään juhlia muille kuin oman perheeni jäsenillekään - niinpä saan olla lomani ja juhlapyhät rauhassa.

Jos ja kun joku tulee yllättäen kylään niin tarjoilu ei ole mikään itsestään selvyys.

On paljon parempi omata "itsekkään ja laiskan" ihmisen maine, kuin "hyväntahtoisen hölmän jolta voi vaatia hotellipalveluja."

Liiallinen kiltteys kääntyy itseä vastaan - lomalla on oikeus lomailla! Ellei se omalla mökillä onnistu, niin kannattaa mennä jonnekin muualle. Yksinkertaista ja helppoa, jos ei kantti kestä sanoa asioita suoraan ja niiden oikeilla nimillä!

Täytyy olla tosi nuija, jos noissa oloissa tullaan vaan kyläilemään. Meillä on aina ollut talkoita oli pyhä tai arki. Veden haku kuuluu kaikille, etenkin pennuille samoin puiden teko ja haku. Kaikki tuo luonnollisesti oman osansa syötävistä ja vieraat vähintäänkin tiskaa ja siivoaa. Jaa vain rohkeasti hommia vieraille jos sinne tulevat.☺ pieni puuha tekee hyvää.

Kerrohan aloittaja miten juhannus meni?

Itse olen sanonut miehelleni alusta alkaen, että hän hoitaa sukunsa ja minä omani. Eli kun miehen sukua tulee käymään on päävastuu miehellä, sekä siivouksesta, ruuan ostamisesta ja laitosta, sekä vieraiden viihdyttämisestä. Ja kun minun sukuni tulee käymään on vastuu minulla. En nyt tarkoita, että vain toinen siivooa/käy ostoksilla yms, mutta se kenellä on päävastuu tekee suurimman osan ja samoin myös sanoo vieraille mitä heiltä odotetaan tms. Ja jos esim. mieheni ei halua sanoa sukulaisilleen että heidän odotetaan osallistuvan talkoisiin, niin sitten mies saa itse hoitaa työpuolen. Tämä on aina toiminut niin ettei minun ole täytynyt ärsyyntyä hänen sukulaisiinsa tai hänen minun.

Yhteistyössä