Mihin ratkaisuun teillä päädyttäisiin tässä tilanteessa? (turvaistuimista asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a a a"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a a a"

Vieras
Autossa tällä hetkellä istuu
1. Lapsi 7v (suhteellisen pienikokoinen kaveri) tämmösessä
A-T Lastenturva: Turvaistuimet - Turvavyistuimet 3-12v - Britax-Rmer Kid plus -10
2. Lapsi 3½v, painoa ehkä 13kg, pituutta n. 95cm ehkä tämmösessä
A-T Lastenturva: Turvaistuimet - Turvaistuimet 6kk-6v - Britax Multi-tech -10
3. Lapsi 10kk istuu kaukalossa.

Kun kohta alkaa kaukalo käymään vauvalle pieneks niin mihin ratkaisuun päätyisitte:
a) laittaisitte vauvan siihen missä 3½v istuu nyt ja tälle ostaisit vastaavanlaisen turvavyöistuimen kuin missä 7v istuu (lapsen paino ei tähän vielä aivan kyllä riitä) nyt
b) vauvalle oma vastaavanlainen turvaistuin kuin mikä 3½v:llä on jolloin molemmat pienemmät lapset istuisivat turvaistuimessa ja isompi 7v istuis turvavyöistuimessa.

Nyt heti auttakaa, en osaa päättää.

Noi on hankalia... Ainakin mä laittaisin jo 7v istumaan korokkeelle. Sitten miettisin miten paljon lapset on autossa siis kuinka pitkiä matkoja kerrallaan. Jos ajelut on vähäisiä niin siirtäisin kaukalosta tuohon 2,5v:n istuimeen ja hänet sitten turvavyöistuimeen. Mikä siinä turvavyöistuimessa on painoraja? Jos matkustavat paljon pitkiä matkoja autossa niin sitten ehkä harkitsisin jotain edullista vaihtoehtoa tuolle 2,5v:lle ennen tuota turvavyöistuinta ja vauva siihen hänen nykyiseen istuimeen.

Mä luulen, että tossa tilanteessa meillä tehtäisiin myös noin, että 7v korokkeelle ja muut siirtyvät pykälän ylölspäin..
Itsellä kohta kans ongelma, kun mun 2,5v istuu tossa multitechissä ja vauva 11kk turvakaukalossa, että pitääks meiän oikeesti ostaa sille oma istuin, vai joko uskaltais isomman siirtää turvavyöistuimeen.

Ok. Vanhinta en ole siirtämässä korokkeelle koska tuossa nykyisessä istuu hyvin ja tukevasti ja siinä on oikeesti todella hyvä istua pitkilläkin matkoilla.

Autoon mahtuu minkälainen istuin tahansa.

Äääääh. Voi ku tietäis mikä ois viisain :( Hintaero noissa kummiki on tosi iso.

Näin meillä: lapset 5v, 3v ja 9kk. Vauva siirretään kaukalosta selkämenosuuntaan-istuimeen ja 3vuotiaalle (13kg ja n 90cm) ostettiin sukulaiselta vähän käytetty turvaistuin, jonka saa kasvot menosuuntaan. Esikoisella on ollut turvavyöistuin.

Mä hankkisin vauvalle selkä menosuuntaan istuimen, josta sitten siirtyisi istumaan keskimmäisen istuimeen, kun vanhin kasvaa ulos omasta istuimestaan.

Keskimmäiselle en todellakaan ostaisi istuinta, johon ei kilomäärä vielä riitä!

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;22377361:
Mä luulen, että tossa tilanteessa meillä tehtäisiin myös noin, että 7v korokkeelle ja muut siirtyvät pykälän ylölspäin..
Itsellä kohta kans ongelma, kun mun 2,5v istuu tossa multitechissä ja vauva 11kk turvakaukalossa, että pitääks meiän oikeesti ostaa sille oma istuin, vai joko uskaltais isomman siirtää turvavyöistuimeen.

No teillä onkin sit aikalailla just sama tilanne ku meillä, lapsi vaan vähän nuorempi :) Teidän 2½ v tosin on todennäköisesti suurinpiirtein fyysisesti saman kokoinen ku tää meidän vuotta vanhempi tyttö :)

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;22377361:

2,5-vuotiasta ei todellakaan vielä pelkkään turvavyöistuimeen, pitäisi järjenkin jo sen verran sanoa!

[QUOTE="a a a";22377367]Ok. Vanhinta en ole siirtämässä korokkeelle koska tuossa nykyisessä istuu hyvin ja tukevasti ja siinä on oikeesti todella hyvä istua pitkilläkin matkoilla.

Autoon mahtuu minkälainen istuin tahansa.

Äääääh. Voi ku tietäis mikä ois viisain :( Hintaero noissa kummiki on tosi iso.[/QUOTE]

en mäkään siirtäs tuota isointa mihinkään, hyvän näkönen penkki. Noi sivutörmäyssuojat ja turvavyön ohjurit on hyvät, varsinkin jos ei ole pitkä lapsi kyseessä.

ajattele sitä sijoituksena lapsen turvallisuuteen. Jos sä nyt ostat sen 300e maksavan penkin sille vauvalle niin se menee vielä monta vuotta. Tuossahan tais olla että 25kg saakka?

ja toi multitech me näemmä niin selkä kuin kasvot menosuuntaan.

Eli vauva selkä menosuuntaan Multitechiin, kolmevee on varmaan jo käännetty Multiechissään kasvot menosuuntaan ja esikoinen saa istua siinä mikä nyt on.

Viimeksi muokattu:
Kai se täytyy päätyä sitte siihen, että ostetaan joku turvaistuin vielä lisäks. 3½v muuten istuu vielä selkä menosuuntaan :D

No oiskos kellään antaa vinkkiä mikä ois joku hyvä turvaistuin? Mitähän eroa noilla britax evolva 1-2-3:lla ja Multitechillä on? Oisko joku muu hyvä?

No toi Evolva 123 näyttäs käyvän vaan kasvot menosuuntaan kun Multitech menee molemminpäin.

Meillä ostettiin tuolle kolmeveelle kesällä kaverilta Maxicosin Priorifix... se on isofixillä kiinnitettävä ja kasvot menosuuntaan. Meillä kun toi neiti on tuollainen kirppu, painaa nyt n. 13kg ja täyttää siis kuukauden päästä 3v. Niin toi priorifix menee 18kg saakka joten neiti istuu siinä vielä hyvän tovin.

Ja meillä on tyttö matkapahoinvoiva niin käännettiin se penkki kesällä kasvot menosuuntaan. Tuossa on vielä tosi kiva penkin kallistus niin saa vähän asentoa vaihdettua kun mekin pitkää matkaa joudutaan ajelemaan.

kapps, niinpäs onkin tuo evolva, että saa vaan kasvot menosuuntaan. No, toisaalta, en tiedä haittaisko se jos laittais tuon 3½v istumaan siihen ja vauvan Multiteciin selkä menosuuntaan.

Mua niin ärsyttää tää tilanne. Kun jokatapauksessa jompi kumpi lapsista istuu liian isossa istuimessa hetken aikaa. Vauva ei paina vielä 9kg joka vaaditaan turvaistuimeen ja isompi taas ei paina vielä 15kg joka vaaditaan turvavyöistuimeen :'/

Miksi et voisi ostaa vauvalle selkä menosuuntaan olevaa istuinta? Esikoinen kuitenkin varmaan kasvaa muutaman vuoden sisällä ulos omasta istuimestaan ja sitten ns. ylimääräiseksi teillä jäisi se selkä menosuuntaan istuin.

[QUOTE="vieras";22377470]Miksi et voisi ostaa vauvalle selkä menosuuntaan olevaa istuinta? Esikoinen kuitenkin varmaan kasvaa muutaman vuoden sisällä ulos omasta istuimestaan ja sitten ns. ylimääräiseksi teillä jäisi se selkä menosuuntaan istuin.[/QUOTE]

Minkälaista istuinta tarkoitat? Tuo Multitech jossa keskimmäinen istuu on sekä selkä- että kasvot menosuuntaan oleva istuin.

Tein niin tai näin niin jompi kumpi pienemmistä lapsista joutuu istumaan liian isossa istuimessa enkä vaan osaa päättää, että kumman laitan liian isoon istuimeen :( Mutta ehkä me nyt päädytään siihen, että ostetaan toinen Multitech tai joku vastaava. Kai.

[QUOTE="a p";22377486]Minkälaista istuinta tarkoitat? Tuo Multitech jossa keskimmäinen istuu on sekä selkä- että kasvot menosuuntaan oleva istuin.

Tein niin tai näin niin jompi kumpi pienemmistä lapsista joutuu istumaan liian isossa istuimessa enkä vaan osaa päättää, että kumman laitan liian isoon istuimeen :( Mutta ehkä me nyt päädytään siihen, että ostetaan toinen Multitech tai joku vastaava. Kai.[/QUOTE]

Eli tarkoitan vain ja ainoastaan selkä menosuuntaan laitettavaa istuinta en siis tuollaista kombi-istuinta, mikä multitech on. Varmasti kilomäärästä löytyy pienimmän painoa vastaava ja kukin lapsista istuisi oikean kokoisessa istuimessa.

No paljonko vauvalta uupuu kiloja?

vauva on 7.5kg ja tosi hitaasti nousee paino. Tosin, ehkä voitas sitkutella vielä tämä vuosi loppuun tuolla kaukalolla ja vasta sitte vaihtaa istuinta. Kerkeehän se kasvaa edes vähän. Vyöt ei kovin kauan enää riitä, yhtään enempää vaatetta ei kärsi pukea päälle enää muuten vyöt ei mahdu kiinni. Surkea, ku muuten vauva mahtuis kaukalossa olemaan vaikka kuin kauan mutta vyöt ei vaan riitä :kieh:

[QUOTE="a p";22377498]vauva on 7.5kg ja tosi hitaasti nousee paino. Tosin, ehkä voitas sitkutella vielä tämä vuosi loppuun tuolla kaukalolla ja vasta sitte vaihtaa istuinta. Kerkeehän se kasvaa edes vähän. Vyöt ei kovin kauan enää riitä, yhtään enempää vaatetta ei kärsi pukea päälle enää muuten vyöt ei mahdu kiinni. Surkea, ku muuten vauva mahtuis kaukalossa olemaan vaikka kuin kauan mutta vyöt ei vaan riitä :kieh:[/QUOTE]

onko teillä gracon kaukalo?

[QUOTE="a p";22377498]vauva on 7.5kg ja tosi hitaasti nousee paino. Tosin, ehkä voitas sitkutella vielä tämä vuosi loppuun tuolla kaukalolla ja vasta sitte vaihtaa istuinta. Kerkeehän se kasvaa edes vähän. Vyöt ei kovin kauan enää riitä, yhtään enempää vaatetta ei kärsi pukea päälle enää muuten vyöt ei mahdu kiinni. Surkea, ku muuten vauva mahtuis kaukalossa olemaan vaikka kuin kauan mutta vyöt ei vaan riitä :kieh:[/QUOTE]

Osta kaukalopussi ensihätään. Sinne ei tarvita muuta kuin sisävaatteet joten saatte lisää aikaa kaukalossa. Missään tapauksessa en noin pientä vielä siirtäisi. Mikä kaukalo on tuollainen ettei noin pienelle mene vyöt kiinni? Meidän Britaxissa on nimittäin saman kokoiselle vielä reilusti tilaa.

Mulla itseasiassa on kaukalopussi ja mietinki, että laitanko sen mutta se on tän ikäsellä jo aika rasittava kun se ei kuitenkaan kaupassa viihdy kaukalossa niin kuin vastasyntyneet. Yleensä otanki pois kaukalosta kun mennään kauppaan. Niin siinä mielessä se kaukalopussi on hankala koska lapsi ois ilman päällysvaateita eikä sitä sillon vois ottaa kaukalosta pois. Toki sillä nyt saatais ens hätään ehkä hetken lisäaikaa ennen uuden istuimen ostoa :)

kaverilla oli kans joku gracon kaukalo ja siinä jäi vyöt tosi äkkiä lyhyeksi. Uudemmissa malleissa ilmeisesti on nyt tämä huomioitu ja riittää paremmin.

Ota se kaukalopussi käyttöön. Ja autoon joku viittatyyppinen hupullinen takki/poncho/luhka vaikka, jonka voi käärästä vauvan päälle kun kävelette sinne kauppaan. Jos ei oo parkkihallia.

Yhteistyössä