Mihin teidän rahat kuluu??? (lapsiperheet: 3-4 lasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaikki menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaikki menee

Vieras
Mä en ymmärrä, kun tuntuu ettei ole ylimääräistä rahaa, vaikka kuinka elämme säästeliäästi ja ihan kohtuulliset keskitulot on. Tosin itse olen ollut työttömänä pari viimeistä vuotta, mutta olen saanut koko ajan ansiosidonnaista, eikä lapsilla ole mennyt päivähoitomaksuja. Meillä on ollut tähän asti yksi auto (nyt sekin on 7 vuotta vanha), meillä on kyllä uudehko okt, opintolainaa mulla jäljellä alle tonni (eikä sitäkään koskaan paljon ollut), lapset harrastaa kohtuullisesti (tosin uusi viulu maksoi vastikään 500 e ja koira tonnin...). Ostan harvoin itselleni uusia vaatteita, lapsille ostan paljon kirppiksiltä ja saadaan lahjoiksi, leluja ostellaan lähinnä jouluna muutamia. Minun ja mieheni harrastukset on suht edullisia (ei golfia tms.). Tuntuu että kaikki rahat uppoaa asumiseen (sähkölaskut vaan kasvaneet), ruokaan ja bensaan. Kaikki nuo edellämainitut vaan koko ajan kallistuu, mutta palkat on jymähtäneet. Samoin päivähoitomaksuihin tuli korotus (lapset aloittaa elokuussa hoidossa). Tuntuuko teistä muista, että rahat ei riitä mihinkään sen kummempaan, kuin tähän normielämään. Jotkut ihmiset ympärillä käy kaukomailla vuosittain tai ostaa kesämökin....Miten heillä on siihen varaa??

meillä rahat menee:

1) Asumiseen, asuntolainaan, yhtiövastikkeeseen, sähkölämmitykseen
2) ruokaan
3) autolainaan + muihin auton kuluihin
4) lasten vaatteisiin, harrastuksiin, kenkiin jne.
5) 2 -3 krt vuodessa risteillään ja kerran vuodessa tehdään viikon reissu johonkin Pohjoismaahan, siihen meidän rahat pääasiassa menevät.

Meitä on viisi ja yhden palkalla eletään ja kolmen lapsen lapsilisä. Hyvin tullaan toimeen. Ollaan totuttu elämään niukasti. Ei matkusteluja eikä mitään luksusta. Lapset saa harrastaa mitä haluaa, mutta eipä noita kiinnosta. Vuokralla asutaan. Auton on 12 vuotta vanha.

meillä ja molemmat ollaan töissä, minä tosin osa-aikaisena että jää aikaa muuhunkin. Mutta kaikki menee asumiseen ja elämiseen. Kaikki kyllä saadaan ostettua mitä halutaan eikä kaupassa tarvitse halvinta ostaa. Ihan tyytyväinen olen tilanteeseen.

Joo, kaikki menee meilläkin ihan perus elämiseen. Miehen tulot + kotihoidontuki + lapsilisät. Ruokaan ja vaatteisiin uppoo ihan kivasti rahaa. Lapset vielä aika pieniä, että uutta vaatekertaa tarvitsee jatkuvasti molemmille sukupuolille. Uusia huonekalujakin pitäisi ostaa, kun eihän lapset pinnasängyissä aina nuku, ja isompi asuntokin tarvittaisiin. Ei matkustella. Ollaan kyllä ihan pärjätty, mutta välillä ollaan jouduttu katsomaan, että joku isompi hankinta on jouduttu siirtämään tulevaisuuteen. Ei ole harrastuksiakaan, jotka söisi rahaa.

minä tiedän lapsiperheitä, jotka matkustelee paljon. onkohan ne sitten kuitenkin niitä 1-2 lapsen perheitä aloin just tässä miettimään. onko kellään keskituloisella yli 3 lapsen perheellisellä oikeasti varaa ulkomaanmatkoihin säännöllisesti?

Meillä rahat menee ruokaan, asumiseen, lasten harrastuksiin ( omat harrastukset ei maksa ) ja vakuutuksiin. Säästössä ei ole mitään ja kaikki menee, mikä tuleekin.

Asumiseen, lasten harrastuksiin, vaatteisiin, tietysti ruokaan (S-bonusostoista seuraan, viime kuussa oli ruokaan mennyt jotain 1000e taas), auton kuluihin, matkustelemiseen.. Ja jonkin verran sitten omiin harrastuksiin (mulla vaeltaminen, kirjat, miehellä veneenrakennus ja muutama pikkuprojekti). Aika paljon tuntuu menevän myös vakuutuksiin.

Näin kesällä menee enemmän lapsiin, on kaikenmaailman sirkusta ja huvipuistoa. Säästöön menee joka kuukausi jotain. Neljä lasta, joista kolme kouluikäisiä, olen kotiäitinä.

Kertoisin jos tietäisin!!

Mies hyväpalkkaisessa työssä, mun tulot kht ja sitte lapsilisät kolmesta + elari yhdestä. Ja tuntuu, ettei mitään jää!!

Menoina asuntolaina, 2 ikivanhaa (toinen -93, toinen -95) autoa (täydet bonukset=edulliset vakuutukset), ruoka, vaatteet, yhden lapsen harrastus, vakuutukset ym.

minä tiedän lapsiperheitä, jotka matkustelee paljon. onkohan ne sitten kuitenkin niitä 1-2 lapsen perheitä aloin just tässä miettimään. onko kellään keskituloisella yli 3 lapsen perheellisellä oikeasti varaa ulkomaanmatkoihin säännöllisesti?

Ehkä näissä perheissä järjestetään niille matkoille jostain rahaa.. Säästämällä tai visaa vinguttamalla. Itse ainakin huomaan, että helposti saa ruokakauppaan menemään monta sataa euroa, vaikka ei osta mitään ihmeellistä. Ainakin meillä tili on ennen palkkapäivää aina aika tyhjänä vaikka vasta puoli vuotta sitten elettiin "kädestä suuhun" ja kun tulot nousivat n.1000€/kk niin tästä huolimatta saadaan kaikki rahat menemään tavalliseen elämiseen. Ehkä ostoksiaan ei tarkkaile enää niin paljon kun ei ole aivan pakko?

Meidän tuttavapiirissä matkustelevat perheet ovat kyllä 1-2 lapsen perheitä, mutta ei yhden taaperon matka periaatteessa kuitenkaan varsinaisen matkailun kustannuksia nosta. Muita elinkustannuksia ennemminkin.

Asumiseen. Autoihin. Ruokaan ja perustaloustarvikkeisiin. Puhelinlaskuihin, sähkölaskuihin, jätehuoltomaksuihin, vakuutuksiin... Kanin ruokaan, marsujen ruokaan, kissojen ruokaan, koirien ruokaan, kanojen ruokaan, hevosten ruokiin, heiniin, puruun, olkeen, kengityksiin... Luonnollisesti pidän myös omalta osaltani paikallista eläinklinikkaa aika hyvin pystyssä.

Ja jos joskus muka jotain jää yli, niin ihan rehellisesti mihin tahansa turhuuteen, mitä just silloin tekee mieli tai muka tarvitsee.

Yhteistyössä