Mihin ylimääräiset rahat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "martta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"martta"

Vieras
Jos sinulla olisi 10 000e ylimääräistä rahaa niin mihin sen tuhlaisit? Meillä vaihtoehtoina on säästää vähän lisää ja remontoida, vaihtaa autoa uudempaan/ ostaa toinen auto, matkustella, jatkaa säästämistä "ei mihinkään".

Remontointi ei ole pakollista. Paikat on vähän kuluneet, mutta mikään ei ole rikki. Ei tartte mitään putki/sähköremppoja. Auto on ihan ok eikä toista autoa pakollisesti ainakaan vielä tarvita. Mies kyllä ajaa paljon, joten autonvaihto tulee eteen luultavasti n.2 vuoden päästä viimestään.

Mitä itse tekisit rahoilla?

Jotakin pientä remppaa kotona,sama täällä mikään ei rikki,mutta semmoista siistimistä.
Ulkoseinät voisi maalata ja terassia kohentaa...ja ehkä loput osamaksuksi sellaiseen autoon millä pääsisi talvella mökille pihaan asti :D..ei tarvisi olla mikään uusi ja hieno.Neliveto kyllä ja maavaraa reilusti.
Siinäpä se.

tällä hetkellä ei tarvetta mihinkään, eli säästöön laittaisin.
Aina noita rahareikiä löytyy kun lapset kasvaa. esim mopokortti, mopo, auton ajokortti jne

Meillä ei myöskään ole pakollinen tarve remontteihin mutta silti aion sellaisen säästöillä tehdä. Juurikin tuo että on kuluneet paikat. Lähinnä parkettilattia ja keittiön kaappien ovet ja pinnat. Haluan kuitenkin että meillä on ihan siistiä ja tuo yleinen kuluneisuus ei anna sellaista vaikutelmaa vaikka kuinka olisi puunattu. Vanhojahan nuo kaappien ovet ja tasot ja lattia jo on mutta ei ne vielä pakollisia vaihtokohteita olisi. Toinen mikä meinataan tehdä on hankkia uudempi auto myös. Mies ajaa paljon ja vaikka tuo ei ole kovin vanha on sitä ajettu jo todella paljon ja remontteihin alkaisi mennä sen verran rahaa että sama on melkeimpä uudempi ostaa, melkein halvemmaksi tulee pian. Tuo auto jää sitten mulle käyttöön niin kauan kun ei isompaa remppaa tarvitse tehdä, kauppakassiksi niin sanotusti.

Ei mulla vielä kymppitonni polttele kauheesti tilillä. Mikäli tilillä olisi useita kymmeniä tuhansia voisin alkaa miettimään jotain isompaa hankintaa. Hyvä olla puskurirahaa mikäli isompia hankitoja tulee tai vaikka jää työttömäksi. Eli minä antaisin olla tilillä tai korkeintaan siirtäisin osakkeisiin tai rahastoihin. Eipä tarvii sitten itkeä, jos auto hajoaa tai vaikka haluaakin tehdä lomareissun.

Ei mulla vielä kymppitonni polttele kauheesti tilillä. Mikäli tilillä olisi useita kymmeniä tuhansia voisin alkaa miettimään jotain isompaa hankintaa. Hyvä olla puskurirahaa mikäli isompia hankitoja tulee tai vaikka jää työttömäksi. Eli minä antaisin olla tilillä tai korkeintaan siirtäisin osakkeisiin tai rahastoihin. Eipä tarvii sitten itkeä, jos auto hajoaa tai vaikka haluaakin tehdä lomareissun.

Joo, eihän se mikään kovin iso summa ole. :) On kuitenkin sellaista ylimääräistä puskurin jälkeen. Lähinnä täs mietin just, että pitää siirtää järkevämpään paikkaan säästöön tai käyttää pois. :P On siis taval. säästötilillä yhdessä sen puskurin kanssa.

[QUOTE="vieras";29129409]Ihan WT, jos 10 000e "ylimääräistä" tuhlataan. Ei se mitään ekstraa ole, vaan tavalliselle ihmiselle säästörahaa.[/QUOTE]

Mikä täällä nyt ei olis WT. Kiinnostavaa vaan kuulla mitä muut sillä tekis. Itse teen rahoillani tietenkin mitä tykkään.

[QUOTE="martta";29129413]Joo, eihän se mikään kovin iso summa ole. :) On kuitenkin sellaista ylimääräistä puskurin jälkeen. Lähinnä täs mietin just, että pitää siirtää järkevämpään paikkaan säästöön tai käyttää pois. :P On siis taval. säästötilillä yhdessä sen puskurin kanssa.[/QUOTE]
Onko nykyajan näkemys tosiaan tämä, että puskuriraha on riittävää säästöä ja 10 000e sen päälle pikkuraha, jonka voi pistää palamaan. Tyrsk.

[QUOTE="martta";29129424]Mikä täällä nyt ei olis WT. Kiinnostavaa vaan kuulla mitä muut sillä tekis. Itse teen rahoillani tietenkin mitä tykkään.[/QUOTE]
Jos kertoisit lisäksi vielä, että asuntolainasta on vielä osa maksamatta, niin kusisin housuun.

[QUOTE="vieras";29129431]Onko nykyajan näkemys tosiaan tämä, että puskuriraha on riittävää säästöä ja 10 000e sen päälle pikkuraha, jonka voi pistää palamaan. Tyrsk.[/QUOTE]

Minun mielipide tosiaan on nykyajan näkemys. Eikä kyllä ole edes minun mielipiteeni tuo mainitsemasi, ihan itse olet rivien välistä niin lukenut.

[QUOTE="vieras";29129440]Jos kertoisit lisäksi vielä, että asuntolainasta on vielä osa maksamatta, niin kusisin housuun.[/QUOTE]

Joo, on kuule asuntolainaa 250t e. Lisäksi pikavippejä 100t e. Enkä kyllä ymmärrä miksi sossu ei laske ulosottoa menoiksi! :(

Osa ilmeisesti ei remontoi, matkustele tai uusi autoaan ennen kun asuntolaina on maksettu?

Oisko sun martta pitänyt muotoilla kysymys että"mihin käyttäisit 10 000 euroa jos se olisi johonkin käytettävä..siis ei säästöön"...
Ilmeisesti vaikea aihe..kelle mikäkin summa on ylimääräinen,pikkuraha tms.

Ei kymppitonni kyllä tunnu vielä niin isolta rahalta, että sillä jotain tähdellistä tekisin. Luultavasti jäisi tilille makaamaan. Jos semmonen raha tulisi vaikka arvasta, niin varmaan juhlistettaisiin sitä ravintolaillallisella. :P

Jos puskuri on olemassa, niin totta helvetissä ylimääräinen laitetaan asuntolainan maksamiseen eikä makuuteta tilillä. Mitään ylimääräistä se ei silloin todellakaan ole. Lomailla voi muullakin rahalla ja ostella paskaa. Auton ostoon 10 000e on hyvä lisä.

[QUOTE="martta";29129486]En usko, että tulos olis ollut sen parempi. :D Hirvee vänkäys miksi on muka pakko käyttää.[/QUOTE]

Juu,huomasin.Mut kai se täällä on enempi sääntö kuin poikkeus että jossain vaiheessa keskustelua tulee noita vänkääjiä...*kiukuti-kiukuti* :D

[QUOTE="vieras";29129493]Jos puskuri on olemassa, niin totta helvetissä ylimääräinen laitetaan asuntolainan maksamiseen eikä makuuteta tilillä. Mitään ylimääräistä se ei silloin todellakaan ole. Lomailla voi muullakin rahalla ja ostella paskaa. Auton ostoon 10 000e on hyvä lisä.[/QUOTE]

Ei asuntolainaa kannata juuri nyt lyhentää yhtään. Meidän tilanteessa ainakaan. Mieluummin säästää johonkin rahastoon ja pistää sieltä sit lainaan, kun korot nousee.

Tai sitten porukka vaan alkaa ajatella asiaa liian laajasti...on-on asuntolainat ja muuta ja hyväntekeväisyyttäkin voi harrastaa.

Ettekö nyt vaan voi leikkiä mukana ajatuksella :D

[QUOTE="martta";29129499]Ei asuntolainaa kannata juuri nyt lyhentää yhtään. Meidän tilanteessa ainakaan. Mieluummin säästää johonkin rahastoon ja pistää sieltä sit lainaan, kun korot nousee.[/QUOTE]
Ei vaan nimenomaan nyt kannattaa lyhentää eikä pelleillä rahastoilla, joissa voi myös menettää rahaa.

Mä remppaisin viidellä tontulla (sillä saa jo oikeesti ihmeitä aikaan) ja lähtisin lomailemaan. Tosin maks 1000€ hölö matkalle, mielellään äkkilähdölle :) ja jos jotain jäis, niin tuhlaisin sen johonkin hyödylliseen :) Elämästä pitää myös osata nauttia :)