Mikä 2 vuotiaalle paras vaihtoehto hoidon suhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en tiiiiiiiiäääää..........
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en tiiiiiiiiäääää..........

Vieras
Mitä mieltä olette.... Tarvitseeko 2-vuotias vielä ikäistensä seuraa? Mietin, koska 2 vuotias lapsemme on aloittanut pienessä päiväkodissa ja jotenkin on alkanut tuntumaan että olikohan tämä nyt oikea ratkaisu sittenkään. Hänellä on suuria sopeutumisvaikeuksia nimittäin. Saisimme mahdollisesti järjestymään että lähisukulaisemme voisi katsoa myös lasta päivittäin, mutta hänellä ei ole omia lapsia. Saisimme kotihoidontukeakin vielä. Mutta raha ei tässä asia ole nyt tärkeintä, vaan se mikä olisi parasta lapselle. Vai olisi parempi kuitenkin noin pienelle vielä perhepäivähoitaja..Olen ihan ulalla nyt tämän asian kanssa... mikä olisi lapselle paras vaihtoehto...

Jos minulta kysytään, niin äidin hoiva on usein paras ratkaisu noin pienelle. Rahastahan ei ollut kiinni, joten äiti kotiin lapsen kanssa.:)
Meillä reilu 2 vee kotihoidossa ja käydään puistoissa ja kerhoissa joissa näkee toisia lapsia sen mitä tuon ikäinen edes lapsiseuraa tarvitsee.:)

Meillä taas 2v tykkää todella paljon olla tarhassa, en vaihtais enää pois! Alku on ymmärrettävästi vaikeaa, helpottaa kuitenkin ajan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No siis unohtui se kyllä kirjoittaa että töissä joka tapauksessa käyn itse.

Miksi?? Justhan sanoit että lapsi tärkein??

mm. siksi että esimieheni ei anna enää hoitovapaata ja olen virkasuhteessa.

Kaikilla on oikeus hoitovapaasen, jos nuorin lapsi alle 3.:)

Paitsi jos on jo hakenut sitä 2 kertaa aiemmin.

Mä oon taas huomannu, että meidän pojalle (2v) päiväkoti on ollu tosi hyvä vaihtoehto. Nyt pohdinkin sitä, että kun jään tän kuun lopussa äitiyslomalle ja otan myös pojan pois pk:sta, että miten ihmeessä saan tarjottua ja opetettua niitä sosiaalisia taitoja, mitä pk:ssa päivittäin käydään läpi. Mua ei hirveesti kiinnostais perhekerhot yms, mutta kaippa se on pakko, että poika oppii olemaan ihmisten kanssa.. Meille se ei kuitenkaan ois ollu vaihtoehto pitää poikaa tarhassa, kun itse oon kotona vauvan kanssa.

No siis unohtui se kyllä kirjoittaa että töissä joka tapauksessa käyn itse.

Miksi?? Justhan sanoit että lapsi tärkein??

mm. siksi että esimieheni ei anna enää hoitovapaata ja olen virkasuhteessa.

Kaikilla on oikeus hoitovapaasen, jos nuorin lapsi alle 3.:)

hohhoijakkaa. tämä asia ei nyt ollut juttuni ydin. mutta kerrottakoot se sinullekin. esimiehen ei tarvitse jatkaa hoitovapaata kuin 3 kertaa. ja sen kolme kertaa olen jo jatkanut ja nyt hän kiletäytyi. itsekään en tästä siloin tiennyt. voit asiasta lukea tarkemmin jostain. en tähän asiaan nyt kaivannut kommenttia. kiitos.

Riippuu kyllä ihan lapsesta. Toiset ovat arkoja ja hiljaisempia ja toiset taas sosiaalisia ja vilkkaampia. Meillä molemmat lapset on alottanu 2v:nä päiväkodissa pienten ryhmässä ja hyvin on menny. Halusin molemman heti päiväkotiin, koska pph:sta ei koskaan tiedä millaisen saa ja varahoito on meillä yleensä päiväkodissa kuitenkin ja sitten pitää vaihtaa kuitenkin ainakin eskariin tai mieluummin jo aikasemmin päiväkotiin. Nyt voivat siis olla koko ajan saman katon alla ja samassa paikassa, ei tartte toista viedä pph:lle ja toista päiväkotiin.

Luota vaistoosi. Jos tuntuu, ettei päiväkoti ollut sinun lapsellesi tässä vaiheessa oikea vaihtoehto, se ei todennäköisesti ollut. Lapsia ja päiväkoteja on niin erilaisia.

Minä ottaisin tuon tutun hoitamaan ja jos mahdollista voihan hän käydä lapsen kanssa kerran pari viikossa jossain kerhossa, jos sellaisia on lähistöllä.

lapset (2 ja 4-vuotiaat) alotti kotonaolon jälkeen ryhmäperhepäivähoidossa. Hankalan alun jälkeen pienempikin on sopeutunut hyvin ( meni 5kk, ovat hoidossa kolmena pnä/vko) ja lähtee jo mielellään hoitoon. En tiiä minkä kokonen teiän päiväkoti on kun mainitsit et pieni. Tossa ryhmiksessä on about 8 lasta, iältään vuosikkaasta viiteen vuoteen.

Alkuperäinen kirjoittaja en tiiiiiiiiäääää..........:
Mitä mieltä olette.... Tarvitseeko 2-vuotias vielä ikäistensä seuraa? Mietin, koska 2 vuotias lapsemme on aloittanut pienessä päiväkodissa ja jotenkin on alkanut tuntumaan että olikohan tämä nyt oikea ratkaisu sittenkään. Hänellä on suuria sopeutumisvaikeuksia nimittäin. Saisimme mahdollisesti järjestymään että lähisukulaisemme voisi katsoa myös lasta päivittäin, mutta hänellä ei ole omia lapsia. Saisimme kotihoidontukeakin vielä. Mutta raha ei tässä asia ole nyt tärkeintä, vaan se mikä olisi parasta lapselle. Vai olisi parempi kuitenkin noin pienelle vielä perhepäivähoitaja..Olen ihan ulalla nyt tämän asian kanssa... mikä olisi lapselle paras vaihtoehto...

Minne ihmeeseen se maalaisjärki ja tunne oman lapsen tarpeista on kadonnut!
On vaikea uskoa että on äitejä (jotka ovat lapsiaan syntymästä hoitaneet) jotka eivät ihan nahoissaan ja sydämessään tunne miten riippuvainen taapero on äidin jatkuvasta tuesta ja läheisyydestä. Rankkaa se kieltämättä on tämä kehitysvaihe, mutta sen tärkeämpi koko tulevan kehityksen kannalta. Yritä ihmeessä olla taaperosi kanssa mahdollisimman paljon jos siihen vaan on mahdollisuutta ja jos hoitoon on vietävä niin vie tutulle turvalliselle aikuiselle jonka kanssa voit päivittäin kunnolla lapsesi päiväämiettiäsitten kun töistä palaat.

Omani meni reilu 2 vuotiaana pph:oon ja olen ratkaisuun ollut todella tyytyväinen. Yksi hoitaja tulee nopeasti tutuksi, kotiympäristö, 3 samanikäistä kaveria ja säännöllinen päivärytmi. En pystyisi parempaa tuon ikäiselle kotona tarjoamaan.

Yhteistyössä