Mikä auttaa hormoniperäiseen akneen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 20 vuoden ongelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

20 vuoden ongelma

Vieras
Olen kärasinyt aknesta n. 14-vuotiaasta asti ja kaikenmaailman apteekinvoiteet yms on kokeiltu. Myös antibiootteja (tetracyklinia tms) söin aiemmin vuosikausia ilman apua. Ainoastaan raskausaikana ja täysimetyksen aikana iho oli hyvässä kunnossa, joten oletan että tämä on hormoniperäistä. Mikä tähän voisi auttaa? E-pillereitä en haluaisi, koska suvussani on ollut paljon veritulppia ja myös niistä aiheutuneita kuolemantapauksia, ja myös e-pillereiden sivuvaikutusten takia. Roaccutan taas pelottaa, koska se on niin vahva. Minulla akne ei ole kai vaikeimmasta päästä, koska esim. meikillä sitä saa aika hyvin peitettyä, mutta on se tehnyt sen ettei ilman meikkiä tee mieli kulkea missään :( Ja finnit ovat usein aika syvällä ja tekevät kipeitä isoja paukamia, eli mistään pienistä mustapäistä ei ole kyse. Kuitenkin senkään vuoksi roaccutan ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta, kun eikö se ole tarkoitettu paljon vaikeimpiin tapauksiin...? Tai en tiedä.

Mutta mitä muita vaihtoehtoja on? Mikä teillä on auttanut, mikä taas ei ole auttanut? Ja ruokavaliolla en ole huomannut olevan mitään vaikutusta, vaikka kaikenlaista on kokeiltu. Ainoa, mikä auttoi oli raskaus... mutta ei sitä nyt voi loppuikäänsä olla raskaana.

Kuinka pitkä se roaccutan kuuri oli? Rajoittiko se jotenkin elämää? Entä seurattiinko maksa- yms arvoja? Tuliko sivuvaikutuksia? Onko jotain rajoituksia sen suhteen, kenelle sitä voidaan määrätä?

Kuinka pitkä se roaccutan kuuri oli? Rajoittiko se jotenkin elämää? Entä seurattiinko maksa- yms arvoja? Tuliko sivuvaikutuksia? Onko jotain rajoituksia sen suhteen, kenelle sitä voidaan määrätä?

Mulla kesti 9kk. Ei rajoita mitenkään elämää, raskautua ei saa tuona aikana eikä puoleen vuoteen lääkityksen lopettamisesta. Alkoholia ei suositella paljoa nautittavaksi kun sen verran maksaa rasittaa muutoinkin tuo lääke. Maksa-arvoja seurattiin verikokeilla tuona aikana kahteen kertaan. Sivuvaikutuksina mulla tuli vain se ihon kuivuus, mitä tuolla lääkkeellä haetaankin. Eli ihan hilseili joistain kohin kunnolla pois, sai rasvata ihan tosissaan ja varsinkin huulet oli tosi kovilla. Mulla jonkinverran kuivui myös limakalvot.

Mulla auttoi vasta hormoniehkäisyn lopettaminen. Nyt mennään kumeilla. Mutta sinä et ilmeisesti käytä mitään hormoneja, joten lopettamisesta ei ole apua. Kyllä minä kannustaisin edes kokeilemaan roaa, kuurinhan voi lopettaa jos sivuoireita tulee liikaa. Itselläni se auttoi jonkin verran, mutta luonnollisesti ei lopullisesti kun syy (hormonit) jäi jäljelle.