Mikä avuksi äidin väsymykseen? Ja vauva nukkumaan paremmin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3kuisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

3kuisen äiti

Vieras
Vauva 3kk, tosi vaativa tapaus. Ei halua olla kuin sylissä, kitinää ja lopulta suoraa huutoa jos joutuu olemaan yksin esim leikkimatolla. Eikä reagoida liian äkkiä, mutta paniikkikarjumiseen jo pakko reagoida ja mennä ottamaan syliin..
Iltaisin keikkuu puoleen yöhön ja myöhäisillassa vain äiti ja tissi kelpaa. Isän kanssa on huutoa, vaikka päivällä isi kelpaakin (tosin töissä yleensä). Kolmelta eka yösyöttö ja sen jälkeen loppuyö levoton, vaatii tissiä jatkuvasti, tutista alkaa huuto. Nukkuu vieressä, omassa sängyssä on entistä levottomampi. Olen äärimmäisen väsynyt, ei jaksaisi mitään ja ihan kipeä olo yliväsymyksestä. Korviketta ei tälle voi antaa koska vauvan maha ei kestä. Lypsäminen onnistuu tosi huonosti, maitoa tulee vain vähän sillä tavalla vaikka muuten hyivin. Päivisin kun olisi mahdollisuus, en osaa nukkua vaikka kuinka väsyttää. En tiedä mistä se johtuu=( Rauhallinen tila, peitto päällä yms. mutta en saa unta vaikka miten yritän. Mikä avuksi? Miten vauvan yöt paremmiksi?

Muuten hyvä idea, mutta esim. tuo maissivelli on tehty lehmänmaitoon eikä se käy vauvallemme. Apteekistahan saa erityisvastikkeita, mutta aivan tajuttoman kalliita. Ei olla käyty ainakaan vielä allergiatesteissä, niin ei saada kelakorvauksiakaan.

ota yksi päivä, kun miehelläsikin on vapaata ja pyydä häntä hoitamaan KAIKKI vauvan hoito (paitsi tietty imetys). Vaikka vaunulenkille tai kauppaan tms. Meidän 3kk ainakin rauhottuu kun mennään kauppaan ja hän näkee kaikkea outoa ympärillään. Mutta siis yksi päivä, kun mies hoitaa kaiken muun ja sinä saat vaan olla ja yrität sitä unta saada. Mulla oli ekan kanssa sama juttu tuo päiväuni, eli siis en saanut nukuttua vaikka olisi pitänyt. Oli jo niin yliväsynyt ettei uni tullutkaan enää. Sitä univelkaa kertyi aina viikon kaks ja sit olin jo niin loppu että itkin yhden päivän. Sen jälkeen pidin aina tuon "vauvanhoitovapaan" ja sit taas jaksoi jonkin aikaa. Tärkeintä siinä nukahtamisessa olisi se, että saisit itsesi rennoksi. Varmaan olet jo niin stressaantunut tilanteesta, että sekin vaikeuttaa unen saantia. Käy saunassa tai lenkillä. Ryyppykin auttaa rentoutumaan. Siis yksi vain :). Ja yritä ajatella, että se ei ikuisesti kestä! Tsemppiä!

Kyllä siitä selviää, juuri ja juuri. Kävin itsekin ihan sielä jaksamisen äärirajoilla. Vauva nukkui 30 minuutin pätkissä ensimmäiset 8 viikkoa, ja senkin jälkeen vain yhden 3 tunnin pätkän alkuyöstä ja sitten loppuyö 30min-1h pätkissä. Noin nelikuisena alkoi nukkua kolme 3-tunnin pätkää yössä. Siitä sitten pikkuhiljaa piteni yöt ja unet.
Ei auttaneet mitkään neuvot.

Eli minä tarjoan sinulle täältä valtaisan lohtuhalin ja myötätunnonrutistuksen!!! Kyllä sinä selviät!!

Vauvasi on vielä niin kovin pieni ettei mikään ihme, ettei viihdy yksinään lattialla. Ei meidänkään vauva viihtynyt ennen kuin oppi tarttumaan leluihin, kääntymään tms eikä silloinkaan kuin n. 5-10 min kerrallaan.

Oletko kokeillut kantoliinaa? Vauva saisi olla lähelläsi, nukkuakin, ja itse voisit tehdä jotain pieniä kotitöitä tai surffata netissä. Kantoliinassa hyssyttely voisi auttaa myös iltalevottomuuteen, ja sitä isäkin voi hyvin tehdä.

Yrittäkää pikkuhiljaa hilata vauvan iltanukahtamista aiemmas, vaikka 10 min. kerrallaan. Yritä ruveta hämärtämään valoja, vaihtaa yöpuku ja aloittaa iltaimetys joka ilta pikkuisen aikaisemmin. Tämä olisi tosi tärkeää, että saisitte vauvan vähän aikaisemmin nukkumaan. Ei siis ilta-aikaan enää leikkimistä, ei tv:tä kovalla äänellä tms. Varmaan tiedätkin...

Päiväsaikaan vauvan ei kannata antaa nukkua missään nimessä yli 4 h päikkäreitä.

Itsellänikin oli ekat 6 kk se ongelma, etten pystynyt nukkumaan päivällä vaikka olin kuolemanväsynyt (ennen vauvaa päikkäreiden otto onnistui mainiosti). Uni ei vaan tullut. Mutta n. 6kk=> alkoi helpottaa ja aloin taas saada unta päivälläkin!

Tarvitset tosiaan hiukan omaa aikaa - voisiko miehesi/äitisi/anoppisi tms vaikka kerran päivässä viedä vauvan vaunulenkille, että saisit hetken rentoutua kotona? tai mene itse ulos kävelylle tai kauppaan, tai saunaan, tai uimahalliin jos lähellä on.

Tiedän kokemuksesta että alku voi olla TOSI rankka, sellaista väsymystä en olisi osannut etukäteen kuvitellakaan - olisin voinut maksaa siitä, että saisin nukkua. Ainoa lohdun sana on, että aika auttaa aivan varmasti. Olet jaksanut jo 3 kk, ihan varmasti tilanne alkaa pikkuhiljaa helpottaa, varmasti kuukauden tai parin sisällä. Voimia!

Kiitos teille kommenteista, sekin tuo voimaa kun joku ymmärtää ja neuvoo. Välillä tosiaan ihan kipeä olo, olen selvästi ylirasittunut ja varmaan siksi eivät päiväunetkaan onnistu. Odotan, milloin vauva taas alkaa itkemään jne. Kädet tärisevät ja palelee.

Yrittänyt olen, että isä hoitaisi vauvaa yhden päivän ja minä vain imettäisin, mutta huonoilla tuloksilla.. Vauva kitisee ja itkee silloin niin paljon, että minä vain rasitun enemmän sitä kuunnellessa. Ja kun kuulen että mies hermostuu, en ainakaan pysty enää rentoutumaan. Lenkillä käyn yksinään ja se sentään helpottaa.

Ollaan yritetty tuota nukuttamisen aikaistamista, mutta siitä tosi huonoja kokemuksia. Jos vauvan antaa nukahtaa siinä puoli yhdeltätoista-yhdeltätoista niin herää täysin virkeänä keikkumaan puolen yön aikaan ja valvoskelee pitkään. Eli pakko pitkittää sinne lähelle kahtatoista.

Tuntuu, että tämä kolme kuukautta olisi yksi vuosi, niin rankkaa ollut...

Jos vauvan maha ei kestä korviketta niin vatsa ei ehkä kestä myöskään sinun käyttämääsi maitoa rintamaidon kautta. Onko tätä asiaa selvitelty?

Mainitsit, että allergiatestejä ei ole tehty. Välttämisdiettejä ei pidä ihan omin päin aloittaa, mutta voit kokeilla itse maidotonta ruokavaliota auttaako vauvan oloon (ei ole edes mitenkään erityisen hankalaa). Myös eri korvikemerkkejä voi kokeilla, jotkut sopii paremmin vatsalle.

Käsittääkseni suurimmalla osalla vauvoista (meilläkin) juuri tuo 3 kk on ikä, jolloin alkaa huudot helpottaa.
Mä sain päivisin nukuttua, kun vauva ei suostunut enää nukkumaan missään muualla kuin mun mahani päällä. Eli löhösin sohvalla vaavi päälläni ja siitä tulikin aina niin lämmin ja hyvä olo, että sammahdin itsekin.
Nyt meillä on mitä aurinkoisin vesseli joka nukkuu omassa sängyssään, ja niin on kohta teilläkin, usko pois! Isäkin alkaa kelvata pian, tällä hetkellä sä olet se turvallisempi.

Kuulostaa niin tutulta!!

Meillä nuo kitinät ja nukkumiset helpottui vähän, kun siirryin kokonaan maidottomalle dieetille. Tyttö muuttui hyväntuulisemmaksi! Meillä ei vieläkään tehty kaikkia testejä, jotta kela korvaisi kalliin korvikkeen, joten imetän edelleen..Tyttö täyttää 9kk. Minulla on kanssa ollut äärimmäisen rankkaa, mutta pienet ilot saavat jaksamaan..välillä on aivan loppu, mutta jotenkin sitä vaan jaksaa. Yöt takkuaa vieläkin, mutta huomattavasti helpommin menee kuin 6kk sitten. Voimia!! Ja suosittelen tuota maidottoman dieetin kokeilua..parissa viikossa huomaa kyllä. Muistat vain ottaa reilusti kalsiumia purkista.

Ehdottomasti lääkäriin ja maitoaltistukseen, ensin kuitenkin se aloitetaan äidin maidottomalla ruokavaliolla. Saattaa itkeä mahaansa, jos korvike ei käy ja sinä käytät kuitenkin lehmänmaitoa.

Ja tietenkin niin kuin muutkin sanoi, ajan myötä alkaa helpottamaan, mutta minulla särähti tuo et korvike ei käy.

Kiitos taas vastauksistanne. Olen jo maidottomalla dieetillä ja se auttanut suunnattomasti noihin huutoihin. Joko siis maitoallergia, tai sitten vain niin herkkävatsainen vielä ja ajan kanssa lehmänmaitokin käy. Mutta nyt siis ei voi ajatellakaan vastikkeita. En tiedä missä vaiheessa kannattaisi mennä allergiatesteihin..? Nyt tiedän välttää maitotuotteita, mutta varmaan muutkin ainekset ärsyttävät helposti koska ilmavaivoja ja kitinää on. Välillä vauvan taipeet ovat aivan punaisina.

Heti vain lääkäriin ja sieltä lähettävät eteenpäin. Mitä aikaisemmin, sitä parempi. Kuulostaa nuo teidän vauvan oireet tosi selkeiltä. Ja se on hyvä, että olet jo aloittanut maidottoman ruokavalion, niin sinulla on jo vertailupohjaa maidon käytöstä ja sen lopettamisen vaikutuksista.

Kokeile jättää vielä kananmuna pois, koska minulle lääkäri sanoi ennen vauvan maitoaltistusta, että muutama viikko (olikohan kuukausi?? En muista ihan tarkkaa) olla itse käyttämättä maitoa ja kananmunaa. Ovat ilmeisesti niitä yleisimpiä allergisoivia juttuja.

Jaa että vauvan pahaa oloa ei saa yrittää helpottaa eikä miettiä kitinän aiheuttajia, koska olen vauvan hankkinut ja se pitää ottaa sellaisena kuin on..? Jep, jollain taas paha päivä ;-)

Alkuperäinen kirjoittaja -----------:
..valivali..mitäs hankit sen vauvan? Sellasia ne on. Ryhdistäydy

Hei, sun ei varmaan kannattas lukea näitä palstoja =) tai ehkä voisit jättää noi maidot pois omasta ruokavaliostasi, niin ei tarvis olla kiukkunen koko aikaa ;)

Yhteistyössä