Mikä avuksi hiivaan?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hissukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hissukka

Aktiivinen jäsen
20.03.2005
2 833
1
36
Hermot menee jo tähän (ilmeisesti) hiivaan...

Joskus viitisen viikkoa sitten jo alkoi limakalvot kuivua ja mennä haavoille, neuvolasta kehotettiin kokeilemaan Cicatridina-kapseleita mistä olikin vähän apua. Mutta ilmeisesti sitten ehti jo hiiva iskemään... Soitin uudestaan ja käski voitelemaan Daktarin-voiteella, ja jos ei sillä parane niin sitten jokin raskausaikana sopiva hiivalääkitys.

No Daktarin auttaa kyllä, mutta heti kun lopettaa rasvomisen niin iskee uudelleen... eikä se kunnolla ole parantunut, oireet vaan helpottaa.

Nyt siis pitäisi sitten jokin hiivalääkitys löytää... mitäs teille on raskausaikana suosilteltu, mitä saa käyttää ja ennenkaikkea MIKÄ TOIMII?

Ilmeisesti tästä ei kuitenkaan missään näytillä pidä käydä? Kun puhelimen kautta olen vaan opastusta saanut, kaipa tämä sitten hiivaa on?

Terveisin hermoraunio Hissukka alapää haavoilla :whistle: rv20+4

Hissukka.... soitappa ma terkkarille ja pyydä aikaa lääkärille asian tiimoilta jos ei aikaa heru niin pyydä sitten lähete lapraan että katsovat onko se todella hiivaa...... itellä oli 2 raskaudessa tuon kuulosta ongelmaa ja sitten laprakokeella todettiin et ei ollu hiivaa olin käyttänyt jo 2 gyno dagtarin kuuria niitähän ei suositella käytettäväksi montaaperäjälkeen... lääkäri voi sitten määrätä jotakin lääkettä jos todetaan oikein hiivaksi

Mulla on ollut hiivan oireita raskauteni aikana jo 4-5 kertaa (nyt rv 15). Neuvolassa asiasta puhuttuani sain luvan Canestenia käyttää, mutta ensin neuvoi että heti kun alkaa oireilla niin niitä maitohappokapseleita sisään vaan. Lisäksi neuvoi että monet ovat saaneet avun piimästä, sivelemällä sitä jalkoväliin. Kuulostaa hurjalta, mutta itse ajattelin kokeilla seuraavan kerran kun oireet ilmaantuvat. :p Viimeksi kun oireet ilmaantuivat käytin muutaman päivän noita kapseleita, lisäksi rasvasin Canesten voiteella ja muutamassa päivässä oireet hävisivät. Raskauden aikana kun alapään ph saattaa heitellä paljonkin, joka aiheuttaa myös hiivan kaltaisia oireita, siksi kokeilin/kokeilen ensin muita keinoja kuin varsinaista lääkettä. Sillä tosiaan nyt ollut jo monta kertaa oireita, vaikka vasta tässä kohtaa mennään. Mutta sellaista se on. :p

Toivottavasti sulla pian helpottaa! :wave:

yksi ystäväni on myöskin vannonut piimän ja maustamattoman jogurtin nimeen. Auttavat sekä paikallisesti että ihan ravintona. Vältä kaikkea makeaa, se helposti laukaisee hiivatulehduksen.

Hmm...Kuulostaa aika tutulta... Kerron kyllä vähän ikävämmän tarinan! Mulla oli ekassa raskaudessa koko raskausajan hiivatulehdus! En saanut sitä pois lääkkeillä enkä muilla! Meni pari vuotta yhteensä sen kanssa taistellessa. Vasta pari vuotta olen ollut ilman tuota ikävää vaivaa! Sen kanssa vain oppi sitten elämään, kun ei mikään tepsinyt. Nyt pelon sekaisin tuntein odotan, että koska taas iskee. Raskausviikkoja kohta 9 kasassa... Mutta noiden happamien ruokatuotteiden pitäisi auttaa! Esim. puolukka tai karpalomehu, hapanmaito tuotteet, eli piimä, maustamatonjogurtti tai bulgarianjogurtti, puolukat ja karpalot marjoina yms. auttavat monilla. En kokeillut itse noita maitohappobakteereja kun köyhällä opiskelijalla ei moisiin ollut varaa! Niistäkin voisi apua löytyä! Voimia!

Kiitos paljon kaikille vihjeistä! Se voi siis olla muutakin kuin hiivaa... itseäkin vähän epäillyttää, kun olen ennenkin hiivasta kärsinyt eikä oireet ole ihan samat (se hillitön kutina puuttuu tai on paljon lievempää, ja nuo haavaumat ei viimeksi tulleet hiivan mukana).

Mulla on maanantaina äitiyspolilla rakenneultra, taidan kysäistä sieltä mitä sanovat... jospa vaikka siellä tekisivät jonkin hiivatestin. Jos eivät, niin sitten taidan kyllä soittaa lääkäriin jos ei oireet ala hellittää näillä täällä neuvotuilla konsteilla! =)

Karsin siis ruokavaliostani kaiken makean |O ja suosin hapanta. Nuo maitohappobakteerit... mulla löytyy kaapista purutabletteina, ajaako saman asian? Pitääkö ne siis tosiaan lykätä alakautta, ihan sinne pääkallonpaikalle? :D Kuulostaa hurjalle :D mutta olen valmis kokeilemaan! Vai pitäisikö hakea jotain kapseleita, onkohan nuo purutabletit huonoja siihen tarkoitukseen? Aion myös kokeilla piimää ja jugurttia paikallishoitona, vaikka mies kyllä vähän päätään pudistelin kun valistin häntä. :laugh:

Lisääkin vihjeitä otetaan vastaan... en varmaan ole ainoa tästä vaivasta kärsivä! :whistle:

semmonen tuli mieleen mitä vissiin kukaan ei ollut vielä maininnut.. Että sokerin lisäksi karsi ruokavaliosta vaaleat leivät, makaronit ynnä muut pois. Kun niissäkin on tavallaan sokeria. Eli tummat ja samalla terveellisemmät ruuat kehiin!

niin ja sit jos oot tavannu juoda vaikka omppumehua tmv. niin jätä seki pois.

sulla ei välttämättä ole hiivaa.mulla on molemmissa raskauksissa samana vaivana ollut runsas ja ajoittain todella pahanhajuinen valkovuoto.joudun pesemään alapäätä 3 kertaa päivässä ja usein vaihtamaan alushousut kesken työpäivän.kyllä tää rasittaa ja ärsyttää kun tietää että vielä ainakin 3kk edessä tätä vaivaa.

ekassa raskaudessa käytin kertaalleen flagyl-kuurin jossa bakteeri ja hiivalääke mutta oireet palasivat aika nopeasti.lääkäri silloin sanoikin että joillain vaan tuo valkovuoto vaivaa raskausaikana.

enkä ole huomannut ruokavalion vaikutusta pahentavana tai parantavana....

Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Nuo maitohappobakteerit... mulla löytyy kaapista purutabletteina, ajaako saman asian? Pitääkö ne siis tosiaan lykätä alakautta, ihan sinne pääkallonpaikalle? :D Kuulostaa hurjalle :D mutta olen valmis kokeilemaan! Vai pitäisikö hakea jotain kapseleita, onkohan nuo purutabletit huonoja siihen tarkoitukseen?

Apteekissa myydään nimenomaan emättimeen laitettavia maitohappobakteerikapseleita, jotka ainakin minulla auttavat tulehdusoireisiin. Esim. Gynocaps 14 kpl 10 euroa.

Tuosta valkovuodosta ja alapään pesemisestä...Tutulle oli gynekologi sanonut, että liiallinen peseminen kuivattaa limakalvoja ja hiivatulehdus tulee entistä herkemmin kuiville limakalvoille!!! Eli sillon jos käy suihkussa usein ja vaivaa on niin pitäisi myös kosteutusta jotenkin saada sinne puolelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Elz83N:
Tuosta valkovuodosta ja alapään pesemisestä...Tutulle oli gynekologi sanonut, että liiallinen peseminen kuivattaa limakalvoja ja hiivatulehdus tulee entistä herkemmin kuiville limakalvoille!!! Eli sillon jos käy suihkussa usein ja vaivaa on niin pitäisi myös kosteutusta jotenkin saada sinne puolelle.

Tän mäki olen kuullut joskus, että pitäis riittää 1 pesu päivässä.. Se on vähä niinku hiusten rasvoittumisen kanssa, eli jos peset usein- likaantuu nopeaa.

Eipä ne siellä äippäpolilla (oli siis se rakenneultra) hiivatestiä tehneet, sanoi että neuvolan kautta labraan pitäisi mennä... mutta oli vähän epäileväinen sen suhteen, onko kyseessä kuitenkaan hiiva. Ajattelin tehdä nyt niin, että lopetan tuon Daktarinin, ja rasvailen ihan vaan tavallisella vauvaöljyllä muutaman kerran päivässä. Jos on kyse vaan kuivista limakalvoista, niin luulisi riittävän. Jos edelleenkään ei ala helpottamaan, niin sitten pyydän neuvolasta lähetettä lääkärille. Kohtahan tulee se keskiraskauden lääkärineuvolakin, ehkä sitä voitaisiin vähän aikaistaa jos pyytäisin. Mutta katsotaan, mitä tuo öljy saa aikaan... :whistle:

Yritän silti noudattaa noita ruokavalio-ohjeita, niistä ei haittaakaan voi olla, on hiiva tai ei. Voisi jopa pysyä kilot kurissa! :D

Toivottavasti olet jo saanut helpotusta vaivaasi, mutta kerron vielä yhden "vinkin"

Ystävälläni oli monen monta vuotta aina kuukautisten jälkeen vaivaa alapäässä, jota luultiin hiivaksi.. Hiivalääkitys ei kuitenkaan useimmiten tepsinyt.. Sitten ystäni kokeili lactal-nimistä voidetta (? en tarkkaan tiedä millaista tavaraa on) ja vaivat ovat mennyttä elämää.. Auttaa aina tähän hiivaksi luultuun vaivaan,joka tulee kuukautisten jälkeen..

Lactal auttaa kun emättämen ph-tasapaino on järkkynyt ja käsittääkseni sitä voi käyttää myös raskauden aikana. Telkkarissakin on tätä lääkettä mainostettu..
Ehkäpä siitä saisit apua
=)

mulla ed.raskauksissa ollu hiiva kans oikee onkelma...
tässä raskaudessa ei ole ollu kertaakaan. syön maitohappobakteereja kapseleina(suun kautta) ja paljon kaikkea hapanta ruokaa, jos tuntuu et alkaa hiivaa tulemaan, jätän vähäksi aikaa vaalean viljan, sokerit pois ja runsaasti piimää, rahkaa...kyllä oikeesti auttaa!!!
Samoin jokaisen touhuilun jälkeen kun sipasee alapäähan onko se nyt canesteenia, niin ei mun oo nyt kertaakaan tarvinu hiivasta kärsiä!

Mulla iski myös hiiva ja nlatäti sanoi, että koska asetinta ei saa käyttää, täytyy laittaa gyno-daktarin puikkoja emättimeen se kolme päivää ja lisäksi rasvata vielä erikseen ulkosynnyttimiä viikon verran. Kuulemma hiiva on aina sisällä ensin ja leviää siitä ulkosynnyttimille, joten sisältä täytyy ehdottomasti hoitaa kunnolla ja jatkaa sen jälkeen ulkohoitoa... Näin neuvottiin minua tällä viikolla, mutta tiedä sitten onko tuokaan oikein... Mulla ainakin oireet helpottunut nyt huomattavasti... Onneksi :)

Lopetin tuon Daktarinin, ja oireet meni niin paljon pahemmaksi että totesin, että kyllä se hiivaa oli sittenkin. :kieh: Ainakin tässä vaiheessa, en sitten tiedä onko koko ajan ollut sitä. Mutta nyt alkoi se "kaipaamani" kutinakin |O ja valkovuoto on kokkareista, ihan selkeät hiivan oireet siis tässä vaiheessa ainakin. Ostin Canesten-kuurin, se on nyt toista päivää käytössä ja on kyllä tuonut suuren helpotuksen! =) Toivottavasti vaan hiiva ei iske heti uudestaan, kun kuuri loppuu. Kapseleita on siis kolmen päivän kuuri, lisäksi rasvailen Canesten-voiteella ja jatkan sitä vielä ainakin viikon verran. Sitten pitää vaan toivoa ettei uusi!

Ihmetyttää, kun neuvolasta ei mitään kapseleita neuvottu käyttämään... niinhän se varmaan on kuin Riikkuli sanoi, että pitää hoitaa kuntoon sekä sisäisesti että ulkoisesti, jos haluaa ettei uusi. Mutta tosiaan tuota Daktarin-voidetta vaan neuvottiin käyttämään, ja helpottihan se oireita mutta ei parantanut vaivaa. :/

Lisäksi aloin ottamaan maitohappobakteereita, ja yritän tuota ruokavaliota myös noudattaa. Ja kun Canesten-kuuri loppuu, jatkan rasvomista vaikka vauvaöljyllä ettei pääse enää limakalvot kuivumaan niin pahasti. Se oli kaiken pahan alku ja juuri. :kieh:

Kiitos kaikille hyvistä vihjeistä! =) Toivottavasti tästä ketjusta kaikkine vinkkeineen löytyy helpotusta muillekin tästä inhottavasta riesasta kärsiville!

Yhteistyössä