Mikä avuksi, kun lapsi ollut ennen hyvä nukkumaan päiväunet, mutta tarhaan mentäessä...????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väääääsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väääääsynyt

Vieras
Ei ole suostunut siellä päiväunia nukkumaan! Siellä ovat alkaneet väsymään lapseeni ja minä yh:na alan väsymään lapsen mahottomaan kiukkuiluun iltapäivällä kotona :/ Jotain pitäis keksiä, millä he saavat 3,5- vuotiaan nukkumaan päiväunet. Ja siis tarhaan lapsi mennyt 3- vuotiaana. Ja minun ja heidänkin mielestä lapsi tarvitsee pienet unet päivällä. Aina ollut hyvä nukkumaan, niin ihmetyttää suuresti. Siellä vain levitellään käsiä, että ei me saada lastasi nukkumaan. Mitä heidän pitäisi tehdä, että se onnistuu..? Meillä on viikon kuluttua tavoitekeskustelu mun lapsesta ja siellä pitää mun kertoa, millä tavalla he onnistuisivat laittamaan lapsen nukkumaan. Mä oon ihan loppu tämän asian kanssa. Yhdessä vaiheessa sovittiin, että ei tarvitse nukkua, mutta levätä pitää. Se tepsi hetken. Tarroilla olen kokeillut, mutta ei hirveemmin tulosta. Vaikka he olivat kannustamassa siinä asiassa mukana. He kuulemma laittavat aina lasta eteiseen patjalle olemaan, jos alkaa pitämään ääntä päiväunilla. Välillä tuntuu, että kun siellä he eivät saa lastani kuriin, että olen kotona ja kasvatan hänet itse :/ Huoh.. vaikeaa.

Sanot vielä tarhatädeille että unet on niin tärkeät et niiden olis pakko yrittää saada edes puoleksi tunniksi nukkumaan. Se on niiden työtä, jos ei auta tee vaikka valitus! Mun tyttö ei myöskään nukkunut ja puhuin siitä niin alkoivat vahtia enemmän että nukkuis

Meillä 1,5v lapsi aloitti tarhan syksyllä ja siihen loppui päiväunet. Sen jälkeen ei vaan suostu niitä enää nukkumaan noin kuukauden jaksoin yrittää ja yrittää, mutta kun niistä ei mitään tullut lopetin. Lapsi menee iltaunille n. klo19 ja herää aamulla n. 8.00 ja tämä ilmeisesti hänelle riittää, sillä päiväunet ei maistu, vaikka on kokeiltu uniaikojen muuttamistakin. Itse olen kyllä hieman huolissaan kun päiväunet loppui kuitenkin ihan liian varhain, mutta en mä voi sitä pakottaa nukkumaan...

Millaset peitot ja tyynyt niillä on päiväkodissa?
Itse olen töissä päiväkodissa ja muutaman kerran on ollu näin että lapsi tarvitsee unta, kotona nukkuu päiväunet hyvin mutta hoidossa ei onnistu. Eli lapsi on selvästi rajamailla että tarviiko unta vai ei. Kuten sanoit itsekin, pikku-unet tarvitsisi.
Usein päiväkodeilla on monta nukkujaa, eli peitot ja tyynyt on aika hepposia kun ei mahdu säilyttämään kunnon vermeitä.
Joskus asia on korjaantunut sillä että lapsi tuo kotoa oman paksun peiton ja tyynyn ja vaikka unikaverin.
Entä onko päiväkodissa millainen nukutusrituaali? Poikkeaako se paljon kotona opituista tavoista? Esim. musiikkia käytetää paljon päiväkodeissa nukkumahetkessä. Kuitenkin on lapsia jotka jäävät vain kuuntelemaan musiikkia, laulaa mukana ja täten siis häiriöksi koko porukalle. Eli toimii juuri väärinpäin, lapsi ei nuku ku kuuntelee musiikkia ja kokee sen häiriöksi itselleen ja täten häiritsee muita laululla tai muulla meukkaamisella..

[QUOTE="HEIPS";22523658]Millaset peitot ja tyynyt niillä on päiväkodissa?
Itse olen töissä päiväkodissa ja muutaman kerran on ollu näin että lapsi tarvitsee unta, kotona nukkuu päiväunet hyvin mutta hoidossa ei onnistu. Eli lapsi on selvästi rajamailla että tarviiko unta vai ei. Kuten sanoit itsekin, pikku-unet tarvitsisi.
Usein päiväkodeilla on monta nukkujaa, eli peitot ja tyynyt on aika hepposia kun ei mahdu säilyttämään kunnon vermeitä.
Joskus asia on korjaantunut sillä että lapsi tuo kotoa oman paksun peiton ja tyynyn ja vaikka unikaverin.
Entä onko päiväkodissa millainen nukutusrituaali? Poikkeaako se paljon kotona opituista tavoista? Esim. musiikkia käytetää paljon päiväkodeissa nukkumahetkessä. Kuitenkin on lapsia jotka jäävät vain kuuntelemaan musiikkia, laulaa mukana ja täten siis häiriöksi koko porukalle. Eli toimii juuri väärinpäin, lapsi ei nuku ku kuuntelee musiikkia ja kokee sen häiriöksi itselleen ja täten häiritsee muita laululla tai muulla meukkaamisella..[/QUOTE]

Juu tosiaan musiikkia heillä soitetaan, kysyin joskus että voisitteko kokeilla, että musiikki pois. Olivat kerran ottaneet, sanoi ei vaikutusta ollut niin ovat sitten musiikit pitäneet. Ihmetytti, miksi vain kerran kokeillut?? Ja yhden kerran oli tyyny mukana, mutta sanoi että käy vain leikkimään sillä tyynyllä, että vie se pois täältä. Ne ovat siellä ottaneet lapseni silmätikuksi ihan selvästi :/

Yhteistyössä