Mikä avuksi vauvan pätkäuniin!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kääks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kääks

Vieras
2 kk ikäinen vauva nukkuu päivällä vain pätkäunia. Päivät ovat siten pelkkää nukuttamista,kun ei siis ole sitä lajia että nukahtaisi syliin tai mihin vaan. Yöt nukkuu suht ok. Nukahtaa päivällä kitinän jälkeen, saattaa nukkua pari minuuttia eikä häntä saa uudelleen nukkumaan, hyvässä tapauksessa nukkuu 30-40 min.

Ole tuosta vaan onnellinen. Meillä 1kk nukkuu päivät ja valvoo yöt. Se vasta hulvatonta onkin :D.

Aikansa kutakin, eipä vauvoja oikein voi, eikä saakaan "koulutta"a nukkumaan.

Itsellä kokemusta vastaavasta ja lisäksi vauva nukkui yötkin tosi huonosti. Olisi ollut mukava ottaa itsekin päivällä päiväunet rikkonaisen yön jälkeen, mutta ei voinut, kun vauva ei nukkunut kun ihan vartin-puol tuntia, paitsi jos sitä lykkäsi vaunuilla. Tuon ikäisille ei kuitenkaan pysty vielä mitään rytmiä opettamaan. Jaksuja! :)

Esikoinen oli tuollainen, ainoa mikä auttoi oli aika. Olisiko ollut n.3kk tai vähän yli kun alkoi nukkumaan pidempiä aikoja. Tai no kantoliinassa nukkui mut eipä sen kanssa itse voinut levätä.

[QUOTE="Mammuli";30102995]Itsellä kokemusta vastaavasta ja lisäksi vauva nukkui yötkin tosi huonosti. Olisi ollut mukava ottaa itsekin päivällä päiväunet rikkonaisen yön jälkeen, mutta ei voinut, kun vauva ei nukkunut kun ihan vartin-puol tuntia, paitsi jos sitä lykkäsi vaunuilla. Tuon ikäisille ei kuitenkaan pysty vielä mitään rytmiä opettamaan. Jaksuja! :)[/QUOTE]

Niin, ja meillä päikkäreiden ottaminen on mahdotonta kun on tuo puolitoistavuotiaskin tuossa. Eli nukutaan sitten joskus toiste :D.

Niin, ja meillä päikkäreiden ottaminen on mahdotonta kun on tuo puolitoistavuotiaskin tuossa. Eli nukutaan sitten joskus toiste :D.

Niin, nyt kun on itse ollut välillä työelämässä ja taas odotan lasta, niin ihan eri asenteella lähden vauvailuun ja valvomisiin, kuin esikoisen kanssa. En stressaa ja nukun kun mies vauvan kanssa tms. Tuntuu, että tuo vauvan kanssa kotona olo on kuitenkin niin rentoa työhön verrattuna. :)

[QUOTE="Mammuli";30103078]Niin, nyt kun on itse ollut välillä työelämässä ja taas odotan lasta, niin ihan eri asenteella lähden vauvailuun ja valvomisiin, kuin esikoisen kanssa. En stressaa ja nukun kun mies vauvan kanssa tms. Tuntuu, että tuo vauvan kanssa kotona olo on kuitenkin niin rentoa työhön verrattuna. :)[/QUOTE]

Samaa mieltä. Vaikka teen ja touhuan joka päivä vaikka mitä, niin omalla ajalla oleminen on paljon rennompaa ja sitä jaksaa väsyneenäkin. Toisin kun töissä. Iltapäivällä on jo kuolemanväsynyt ellei ole nukkunut kunnon yöunia.

Niinpä ja kotona voi touhuilla omassa tahdissa (ja vauvan tahdissa), mutta joka tapauksessa kukaan ei hengitä niskaan ja sun ei tarvi olla "palkkasi" arvoinen. Pääasia, että vauva saa hoidon. Itse saa näyttääkin vaikka räjähtäneeltä lökäpöksyltä. ;)

Vauvan voi kyllä opettaa nukkumaan pidempiä unia. Itse olen kaksi lasta opettanut nukkumaan rem-univaiheen yli, niksit luin jostain kasvatuskirjasta tms. Jos nukutat ap vaunuissa, niin heijaa vaunuja niin kauan että vauva nukahtaa ja sitten vähitellen lopetat leijaamisen. Kun vauva herää niin ole valmiina jatkamaan heijaamista, kunnes vauva nukahtaa uudelleen. Kun tätä jatkaa muutaman viikon, niin vauva oppii nukahtamaan itse uudelleen kun univaihe muuttuu. Kannattaa kokeilla ja soveltaa oman vauvan nukkumiseen.

Oisko kantoreppu tai vaunut sellainen missä nukkuisi pidempään? Ota vaunut sisälle jos sisällä viileämpää niin on hyvä nukkua ja tosiaan aina kun herää niin heijaat takas uneen.
Mutta helpottaahan tuo jossain vaiheessa sitte kun lapsi kiinnostuu virikkeidtä ja jaksaa touhuta lattialla niin jaksaa valvoa pidempään ja sitten nukkuukin pidempiä pätkiä.

Esikoinen nukkui maks 40min kunnes siirtyi vuoden iässä yksiin päiväuniin. Mikään ei auttanut. Ei heijaaminen, maito, silittely. Kun heräs, niin se oli siinä. Nukkui yöt erittäin hyvin. Jälkikäteen ajateltuna todella helppo lapsi.

Esikoinen oli just tuollainen. Aika auttoi. Noin 5kk ikäisenä rupesi nukkumaan kahdet pidemmät päikkärit. Samoihin aikoihin aloin myös nukuttamaan vauvan omaan sänkyyn päikkäreille. Kyllästyin niin totaalisesti siihen vaunujen heilutteluun. Voi olla että sekin vaikutti.