Mikä ehkäisy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aktiivinen jäsen
27.08.2010
1 931
0
36
Helsinki
minalupaan.blogspot.com
Mä haluaisin sellaisen ehkäisyn, että ei pistäisi kroppaa sekaisin. E-pillerit esim ei oikein kiinnosta, kun olen kuullut ja lukenut niistä niin paljon huonoa. En halua mielialamuutoksia tai limakalvojen kuivuutta yms.

Mutta en mä haluaisi aina pelata kondominkaan kanssa, vakituisessa parisuhteessa kun kuitenkin elää. Ja kierukkakin pelottaa! En halua kivuliaita ja runsaita kuukautisia (eihän aina näin ole, mutta kuitenkin).

Mitä loogisia vaihtoehtoja jäisi jäljelle? Mistä ehkäisystä teillä on positiivisia kokemuksia?

Karma kiittää!

Mulle ei mitkään pillerit sopinu, liikaa mielialaoireita ja pahoinvointia. Kokeilin kyllä monia. Ehkäisyrengas oli parempi, mutta noin vuoden käytön jälkeen alkoi ilmetä sienitulehduskierrettä, mutta mielialaongelmat pysyi poissa. Nyt käytössä ehkäisylaastari, joka on ollut muuten hyvä, mutta aiheuttaa aina kutisevaa ihottumaa pakaraan jossa sitä pidän. Sen kyllä kestää, tää on kuitenkin ollut pienin haitta.

Mulla oli ihan samoja aatoksia noin vuosi sitten.

Pillerit heitteli mun mielialoja miten sattui. Aateltiin jo että miehen täytyy mennä piuhojen katkaisuun, ei ole muuta ratkaisua. Olisi sinänsä meille käynytkin, kun lapsiluku on täynnä.

Kuitenkin terkkari sai mut ylipuhuttua kokeilemaan hormonikierukkaa, vetosi siihen että vaikka ne hormonit on samoja kun pillereissä niin ne vapautuu tasaisemmin, jne.. Suurimpana houkuttimena toimi se, että hormonikierukka usein vähentää menkkoja. Mulla kun on aina ollut runsaat ja kivuliaat menkat. Aattelin että kokeillaan nyt sitten.

Hormonikierukka on ollut mulla nyt siis kohta vuoden ja olen niiiiiin tyytyväinen! Eipä heittele fiilikset enää. Menkat oli ennen sellaset niinko ois hanasta laskenu, nyt tarviin ainoastaan pikkuhousunsuojaa, YHTENÄ päivänä kuussa. Jos edes sitä. Aivan mahtavaa, ei tarvi muistaa mitään, ei tarvi tehdä mitään. Se vaan olla möllöttää siellä ja vaihto uuteen 5 vuoden käytön jälkeen.

pillerti nosti maksa-arvot
rengas kuivatti alakerran
kapselit käsivarressa, menkat 2 viikon välein
laastarista karmea ihottuma

hormoonikierukka! taivas :D asennus ei sattunu, 2pvä oli pientä jomotusta. laitettiin menkkojen aikana. kesti siihen mihin normaalistikki, ei tiputtelua yhtään.

Mun käsittääkseni ne on aika samoissa ne niiden hormonimäärät. Valitsisin sen kumman käyttö tuntuu luontevammalta, ja täytyy sanoa, että kyllä mun mielestä tää laastari, vaikka vähän kutiseekin ja kuivattaa ihoa siitä missä sitä pitää, on kuitenkin helpompi kun emättimessä pidettävä rengas, mulla se tuppasi pullahtelemaan ulos ja oli vähän kuin kokoajan olis saanu tampoonien kanssa pelata. Eli suosittelisin laastaria ihan käyttömukavuuden takia.

Ehkäpä mä kokeilisin tota laastaria. Täytyy vielä etsiä tietoa siitä, mutta ei mua pienet kutinat haittaa, jos ei muita mielialaoireita yms tule. Ihottumat on pientä siihen verrattuna!

Mitenköhän nopeesti saa lääkäriajan jos soittaa esim huomenna aikaa? Vai kannattaisko lapsen lääkärikäynnin yhteydessä hoitaa se? Olisi sekin muuten aika pian tulossa.

Mä en vaan uskaltais hormonikierukkaa laitattaa, kun niin monella tutulla tullut siitä sitten pidemmän käytön päälle samoja oireita kuin pillereistä. Kuparikierukasta kyllä haaveilen, ja olen ajatellutkin koittaa sitä seuraavaksi, kunhan kyllästyn tähän laastari-ihottumaan tai laastareistakin alkaa tulla jotain muita oireita.

Mulla on ollut ennen lapsia käytössä pillerit, sittemmin sekä kuparikierukka ja nyt vuoden ajan ollut hormonikierukka. Näistä jos on pakko valita ni en osaa sanoa. Kuparisen kanssa mä vuosin kuin seula aina menkkojen ajan. Vuoto kesti jopa viikon, vähintään 4 päivää ja pahimmillaan kävin 6 kertaa yön aikana tyhjentämässä kupin kun tulvi yli. Vuotoa tuli siis PALJON! Kuukautiset oli kivuliaat, mutta muuten voin hyvin, koin olevani oma itseni. Syy miksi kuparisesta luovuin, oli kohtutulehdukset. 3,5 vuoden aikana 3 kunnon ärhäkkää tulehdusta niin mulle riitti. Nyt siis vuoden ollut hormoninen versio ja alkuun olin TODELLA tyytyväinen. Kuukautiset niukkeni ihan älyttömästi, nyt noin joka toinen vuotokerta jää kokonaan väliin ja ne kuukautiset jotka tulee, vuotaa niin vähän että vain 2 päivänä tarvii kuppia ollenkaan, muuten pärjää pikkuhousunsuojalla. Tiputtelua noin viikon yhteensä, mutta tämä siis vain joka toinen kierto. Mutta tämä mielialapuoli. Mulla on elämässä kaikki hyvin enkä mä keksi näille mielialanvaihteluille mitään muuta selitystä! Mielialat menee ihan vuoristorataa, hilpeimmästä ilosta itkukohtauskiin, hermostun toisinaan ihan pienimmästäkin, olen väsynyt, masentunut ja alakuloinen.

[QUOTE="hmm";24878775]Mä en vaan uskaltais hormonikierukkaa laitattaa, kun niin monella tutulla tullut siitä sitten pidemmän käytön päälle samoja oireita kuin pillereistä.[/QUOTE]
No saahan sen sitten pois, jos ei toimikaan?

Kuparikierukka on varmaankin ihan hyvä valinta, paitsi jos on ennestään runsaat menkat. Mulle sitä ei laitettu juuri siks, kun se olis ennestään lisännyt jo tosi runsasta vuotoa.

No saahan sen sitten pois, jos ei toimikaan?

Kuparikierukka on varmaankin ihan hyvä valinta, paitsi jos on ennestään runsaat menkat. Mulle sitä ei laitettu juuri siks, kun se olis ennestään lisännyt jo tosi runsasta vuotoa.

Mulla on tosi niukat ja kivuttomat senkin takia uskaltaisin. Ja hormonikierukassa arveluttais myös tuo menkkojen poisjäänti, musta tuntuis että osa mun naiseuttani riistettäis, jos menkat katoais! Ja olisin sitten kokoajan huolissani että olenkohan raskaana jos niitä ei tuliskaan. Ja vaikka sen voisi ottaa pois, niin kyllähän se mun limistöä rasittaisi, turhaan laittaminen ja poisottaminen. (Muutenkin pelkään vielä kaikkia lääkäri- ja sairaalajuttuja...)

[QUOTE="hmm";24878956]Mulla on tosi niukat ja kivuttomat senkin takia uskaltaisin. Ja hormonikierukassa arveluttais myös tuo menkkojen poisjäänti, musta tuntuis että osa mun naiseuttani riistettäis, jos menkat katoais! Ja olisin sitten kokoajan huolissani että olenkohan raskaana jos niitä ei tuliskaan. Ja vaikka sen voisi ottaa pois, niin kyllähän se mun limistöä rasittaisi, turhaan laittaminen ja poisottaminen. (Muutenkin pelkään vielä kaikkia lääkäri- ja sairaalajuttuja...)[/QUOTE]

Aijaa. Mä taas olen ikionnellinen, kun menkat on poissa eikä niille tarvi uhrata ajatustakaan:)

Tässä sen taas näkee, erilaisia ollaan. Toivottavasti löydät sopivan menetelmän :)

Mun pitäis kans miettiä ehkäisyä tässä jossain vaiheessa... Lapsi syntyi pari viikkoa sitten. Onko se niin ettei ehkäisyä voi aloittaa ennen menkkojen alkua, muuta kuin minipillereitä (tms.)?

Meillä kolme lasta ja 90% todennäköisyydellä enempää ei tule. Viimeinen syntyi sektiolla ja kohtu on aika huonossa kunnossa, joten leikkaava lääkäri oli ensin sitä mieltä ettei enempää lapsia ja sitten kuitenkin teki operaation aikana kohtuun jotain korjuksia, jotta raskaus ei olekaan täysin poissuljettua. Mutta tällä hetkellä olen ainakin sitä mieltä ettei enempää lapsia.

Ehkäisy mietityttää... Pillereitä en haluaisi, koska en usko muistavani niitä ottaa, lisäksi kärsin migreenistä. Ruiskeita ei. Kierukoita ei, sillä niiden laitto epämiellyttävää ja lisäksi en tiedä olisko muutenkaan arpeutuneelle kohdulle hyväksi.
Laastareita oon vähän miettinyt, et niitä voisin kokeilla. Mut ehkäisytehon pitäis myös olla kohdallaan, sillä kohtu ei kestäisi uutta raskautta lähiaikoina.

Sterilisaatiota oon myös miettinyt tosissani, mutta kun en ole täysin varma etten enää lapsia halua, niin ei varmaan sitäkään. Tosin oman terveyden takia raskaus ei muutenkaan ehkä nyt olis paras valinta.

Mun puolesta voitais kyl käyttää vaikka kortsuja, mut mies ei niistä niin tykkää.

Mun pitäis kans miettiä ehkäisyä tässä jossain vaiheessa... Lapsi syntyi pari viikkoa sitten. Onko se niin ettei ehkäisyä voi aloittaa ennen menkkojen alkua, muuta kuin minipillereitä (tms.)?

Meillä kolme lasta ja 90% todennäköisyydellä enempää ei tule. Viimeinen syntyi sektiolla ja kohtu on aika huonossa kunnossa, joten leikkaava lääkäri oli ensin sitä mieltä ettei enempää lapsia ja sitten kuitenkin teki operaation aikana kohtuun jotain korjuksia, jotta raskaus ei olekaan täysin poissuljettua. Mutta tällä hetkellä olen ainakin sitä mieltä ettei enempää lapsia.

Ehkäisy mietityttää... Pillereitä en haluaisi, koska en usko muistavani niitä ottaa, lisäksi kärsin migreenistä. Ruiskeita ei. Kierukoita ei, sillä niiden laitto epämiellyttävää ja lisäksi en tiedä olisko muutenkaan arpeutuneelle kohdulle hyväksi.
Laastareita oon vähän miettinyt, et niitä voisin kokeilla. Mut ehkäisytehon pitäis myös olla kohdallaan, sillä kohtu ei kestäisi uutta raskautta lähiaikoina.

Sterilisaatiota oon myös miettinyt tosissani, mutta kun en ole täysin varma etten enää lapsia halua, niin ei varmaan sitäkään. Tosin oman terveyden takia raskaus ei muutenkaan ehkä nyt olis paras valinta.

Mun puolesta voitais kyl käyttää vaikka kortsuja, mut mies ei niistä niin tykkää.

Mä varmaan tossa tilanteessa pistäisin nips naps vaan. Ihan oman terveyden takia. Ettei sit tarviis huolehtia enää asiasta :S

Muuten en kyllä sterilisaatioon menisi, jos ei oma terveys olisi siinä myös vaarassa. Vaikee asia toi kyllä.

Yhteistyössä