Mikä ehkäisyksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Hei
Minulla on hormonikierukka menossa "vanhaksi" ja kohta on pois oton
aika. Olen tässä miettinyt että laitanko sitten uuden kierukan vai...
Toisaalta tekisi mieli ottaa taas välillä pillerit käyttöön. Mitenkä teillä
muilla jotka olette yli 40 v. mitä ehkäisyä te käytätte. Suositellaanko
noita pillereitä enään edes yli 40 vuotiaille??

Itsellä on nyt tavallinen kierukka, mutta
jos on varma ettei halua enää lapsia kannattaa
varmaan harkita sterilisaatiota =)
Ikää mulla siis 40v. B)
Kerran mulla oli ehkäisykapselit viisi vuotta,
ne oli tosi vaivattomat kun ei tarvinnu mitään
huolehtia eikä oikeastaan ollu mitään sivuoireitakaan. ;)

mulle tehtiin steriilisaatio viimeisen synnärikäynnin yhteydessä. Koska tiedän varmasti, että enempää lapsia en aio synnyttää, niin se oli omalla kohdallani hyvä ratkaisu. Kokeilin ennen pillereitä ja ne ei sopinut mulle, kun tuli sydäntykytystä ja vaikka mitä. Ja kierukastakaan en tykännyt, joten tää oli vaihtoehto ja huoleton on.

Ootko aatellu esim ehkäisypiikkiä eli ehkäisyruisketta.
3 kk annos maksaa 7,40 euroa ja samat tehot kuin pillerissä ja laastarissa, pistetään kankun- tai käsivarren lihakseen.

täs vähän tietoo
http://metku.net/~pesu/ehkaisy/sisalto.html

Minulla hormoonikierukka. Pillerit eivät sopineet enään ja kuukautiset eivät ole säännölliset sekä runsas vuoto ja kivut, niin lääkäri ei suositellu sterilisaatiota, koska oli sitä mieltä että tulee kaksi ehkäisyä päällekkäin, koska joutuu määräämään joka tapauksessa hormoonikierukan kuukautishoitoon!
Ja kuulema kierukka on varmempi ehkäisykeino kuin sterilisaatio????Näin lääkäri kertoi...en kysellyt sen tarkemmin, mutta onkohan ihan näinkään? Mutta joka tapauksessa, itse olen ihan tyytyväinen tähän ratkaisuun!

MULLA TULEE, TÄYTEEN MAALISKUUSSA KOLME VUOTTA JOTEN KAKS, JÄLJELLÄ JA IKÄÄ 44v,

SAIN SEN AIKOINAAN KOVIEN VUOTOJEN TAKIA, JA EI OLE KUUNAAN VUODELLUT, JOTEN HYVIN TOIMII................... :wave: :wave:

Mullakin olisi mahdollisuus laitattaa joko hormonikierukka tai tavallinen, siis tavallisen saisin ihan ilmaiseksi koska on ensimmäiseni, hormonikierukka maksaa n. 150 e. Jotenkin mietityttää että eikö ole haitaksi jos vuotoa ei ollenkaan ole ? Onhan se kuukautisvuoto elimistön normaali tapa poistaa ylimääräinen aines...?? Mihin hormonikierukan vaikutus perustuu ? Mulla on runsas vuoto ja PMS-oireita, ikää kohta 44 v. Tavallinen vai hormonikierukka, kumpi parempi ?

Mammeli, jos sinulla on runsaat kuukautiset, niin lääkäri voi kirjoittaa sulle reseptin hormoonikierukasta ja saat siitä kelalta korvauksen, maksaa n. 98 euroa. minä sain aikoinaan h-kierukan juuri noihin vaivoihin. En oo huomannu mitään kummallista koko kymmenen vuoden aikana, toki olen käynyt papa-kokeessa vuoden-kahden välein.

Hormonikierukan teho perustuu sen paikalliseen keltarauhashormonivaikutukseen kohdun limakalvolla. Kun limakalvo ei paksuunnu, ei ole otollista kiinnittymiskohtaa alkiolle, eikä myöskään "tarvitse" kohdun tyhjentää sisältöään (=limakalvoa) vuotona eli hormonikierukan käyttäjillä ei tule sitä "luonnollista" vuotoa. Siksipä sitä käytetäänkin myös liian runsaiden kuukautisten hoitoon.

Yhteistyössä