Mikä ehkäisyksi???

H-E-P-P-U-L-I

Aktiivinen jäsen
21.07.2006
2 415
1
36
Elikkäs nyt alkais olemaan ajankohtaista hommata ehkäisy jo pikkuhiljaa. Mikä olis hyvä ehkäisykeino. Siis mie oon viimeks käyttäny muuta kuin kortonkia joskus ööö 6 vuotta sitten. Ja silloin kokeilin varmaan 3-5 erimerkkistä pilleriä ja mikään niistä ei sopinut, josta johtopäätös ettei pillerit sovi mulle. Ja josta vedän jonninlaisen johtopäätösken ettei mahdollisesti muutenkaan oikein hormoonipitoiset ehkäisyt sovi. Sitä paitsi päivittäinen muistaminen on ongelma. Ehkäisyn tarve olis ainakin 3 vuodeksi eteenpäin.

Auttakee

Ja ennenkuin kommentoidaan et lääkäriin, niin joo, sinne kyllä,mutta jos aluksi itse vertailisin vähän nykyaikaisia ehkäisymenetelmiä, niin tietäis ees vähän suuntaa ennen kuin varaan aikaa

Alkuperäinen kirjoittaja H-E-P-P-U-L-I:
en ole kokeillut minipillereitä,ja just sen takia kun tuo unohtamisen riski on suuuuuuuri, ja eikös ne ollu et piti muistaa hyvinkin tarkasti ottaa

Cerazetessa oikeastaan samanmoinen kuin tavis e-pillereissäkin, mut en välttämättä minipillereitä silti suosittele :). Jos tarve kuitenkin 3 vuoden ehkäisylle ja unohtelet, niin tosiaan tuo hormonikierukka voisi olla "paras" vaihtoehto. Kallis se kylläkin on, et jos ei sitten sovikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en ole kokeillut minipillereitä,ja just sen takia kun tuo unohtamisen riski on suuuuuuuri, ja eikös ne ollu et piti muistaa hyvinkin tarkasti ottaa

Cerazetessa oikeastaan samanmoinen kuin tavis e-pillereissäkin, mut en välttämättä minipillereitä silti suosittele :). Jos tarve kuitenkin 3 vuoden ehkäisylle ja unohtelet, niin tosiaan tuo hormonikierukka voisi olla "paras" vaihtoehto. Kallis se kylläkin on, et jos ei sitten sovikaan.

mutta siis niillä vois ensin kokeilla et sopiikohan tuo hormonikierukka?

Mitäs muita vaihtoehtoja nykyään on?

Se ero vielä minipillerissä ja hormonikierukassa, vaikka ns samaa ainetta. Kierukasta tulee tasaisesti sitä hormonia, mut pilleristä ei, joten pillereistä voi tulla enemmän haittavaikutuksia kuin kierukasta.

Se ero vielä minipillerissä ja hormonikierukassa, vaikka ns samaa ainetta. Kierukasta tulee tasaisesti sitä hormonia, mut pilleristä ei, joten pillereistä voi tulla enemmän haittavaikutuksia kuin kierukasta.

Mut mulle ei gyne suostunut laittamaan hormonikierukkaa, kun ei nuo minipilleritkään sopineet. :)

Mut tuo tasaisesti imeytyminen on silti hyvä pointti. Sama pätee esim. ehkäisyrenkaaseen/laastariin jne. menetelmiin verrattuna pilleriin. Niistäkin se imeytyy tasaisesti kun pilleristä se huippu on aina hetki sen jälkeen, kun se on otettu. :)

Sit on niitä ehkäisykapseleita. ...mut se pitää laittaa joku 30 min ennen yhdyntää. Sulaa tonne... ei hormonaalinen juttu. Mut tossa on minusta tuo 30 min minkä takia se ei kiinnosta. Onpas romanttista sopia, että tavataan tuolla makkarissa klo 8.45 eikä yhtään aikaisemmin. :saint:

toisaalta piinallisen pitkä 30min odottaa, saattaa olla kivaakin kun on pakko odottaa... :laugh:

Puolessa tunnissa meillä on mieli muuttunut jo moneen kertaan... :snotty: Se on joko heti tai ei ollenkaan. :saint:

Vielä noista e-pillereistä. Mitä merkkejä kokeilit ja millaisia haittavaikutuksia tuli?

merciloneja ekaks, sitten harmonet, ja sit mi-me- joku naisen nimen tyyppinen, nää ainakin muistan, saatto olla useampiakin.

Mulle tuli hirveä migreeni, haluttomuus, mielialan vaihteluita (löytyy kyllä normioloissakin), itkuisuutta, näppyjä yms. en muista enää muuta kun siitä on jo niin kauan. Migreeni pahin vaivoista, kun ilman pillereitä migreenikohtaus ehkä kerran pari puolessa vuodessa pillereiden kera pari kertaa kuusssa, ja loppua kohden vaan lisäänty.

Jos migreeni on aurallista (äänet ja valot ottaa yleensä muutenkin migreenissä päähän, mut nuo näköharhat ja sahalaidat kertoo aurallisesta) ei suositella edes e-pillereitä, kasvanut riski saada joku aivojuttu (en muista mikä, mut aivoverenvuoto, -halvaus tms).

tarkoittaako noi sahalaidat nyt sitä että on niinkuin vanhan telkkarin rikkinäinen näyttö, siis kuva silmissä? Kun sellasta monesti on, siis että äärinäkö katoaa, ja siellä sellaset sirpaleeta mustana reunoilla.

Jos migreeni on aurallista (äänet ja valot ottaa yleensä muutenkin migreenissä päähän, mut nuo näköharhat ja sahalaidat kertoo aurallisesta) ei suositella edes e-pillereitä, kasvanut riski saada joku aivojuttu (en muista mikä, mut aivoverenvuoto, -halvaus tms).

Niin ja tämä sama sääntö koskee myös sitten ehkäisylaastaria, -rengasta jne.

Mä en tuon aurallisen migreenin takia saanut enää e-pillereitä lääkäriltä, vaikka ne itsessään ei migreeniä mulla aiheuta ja aurallisia oli todella harvoin. Minipillereitä söin aikani ja nekin lopetin. Ei niissä mitään muuta kuin se, että välillä oli vuodosta taukoa monta kuukautta ja sitten taas tuli parin viikon välein.

tarkoittaako noi sahalaidat nyt sitä että on niinkuin vahan telkkarin rikkinäinen näyttö, siis kuva silmissä? Kun sellasta monesti on, siis että äärinäkö katoaa, ja siellä sellaset sirpaleeta mustana reunoilla.

Mä en nyt oikein osaa selittää sitä sahalaitaa...kuin olisi pitkulainen vilkkuva valo (valokaan ei oikein ole oikea sana) toisella puolella näkökenttää. Lisäksi mulla pahassa aurallisessa voi ihmisiltä puuttua päät, autosta toinen etuvalo jne sekä toinen puoli kropasta puutua.

Yhteistyössä