Mikä hitto siinä on ettei omista lapsistaan voi huolehtia juhlissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fjonga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23896560]ja miksei uskovaiset hoida tai katso missä omat lapset kulkee.. pattiin ottaa kun kävelyn oppineet painaa pitkin tietä ja vanhemmat viis veisaa missä ne on.[/QUOTE]

Koska Jumala katsoo lasten perään.

No justhan uusimmassa meidän perhe lehdessä se yks nainen sanoi et käyvät ravintoloissa, konserteissa ja muissa aikuisten paikoissa ja lapsi saa siellä juoksennella vapaasti. Suomi on lapsikielteinen maa:) Tosi ihanaa kun joskus saat lapset hoitoon ja pääset romanttista iltaa viettämään ravintolaan niin joku 3v. siellä juoksentelee huutaa ja riekkuu ja vanhempien mielestä se on ihanan söpö. Sama nää kaikki juhlat. Mutta kun mun paskaperse on niiiiin vilkas.

[QUOTE="Puhina";23896671]Tottakai se oma murunen on joka paikassa tähti. Ei kai ketään oikeesti kiinnosta mitä esim.koulun juhlissa tapahtuu,koska kaikki tulee kattoo just MUN lasta. Tottakai se voi juosta ympäriinsä ei kai kukaan odota että joskus lapsen täytyy opetella istumaan hiljaa paikoillaan. Ja tietenkään lasta ei voi viedä juhlatilasta kesken kaiken pois,eihän sillon kukaan voisi ihailla MUN kultamussukkaa[/QUOTE]

Varsinkin jos sillä kultamussukalla sattuu olemaan ihan uudet lakerikengät jotka kopsuttelee mukavasti, eihän niitä esityksiä olekaan tarkoitus kuunnella vaan katsoa mukuloiden riehumisen riemua.

[QUOTE="vieras";23896590]Kyllä mä ainakin omieni perään katson myös juhlissa, mutta sellaisissa erikoistilanteissa ja muiden lasten seurassa omillani on taipumusta villiintyä ja meno on sen mukaista. en tietenkään anna heidän sabotoida mitään ohjelmanumeroita, mutta muuten kyllä juoksentelevat ja tohottavat muun lapsilauman mukana. Ei kai voi olettaa, että pienet lapset jaksaisivat istua esim. häissä koko ajan kiltisti ja hiljaa vanhempiensa vieressä???[/QUOTE]

Meille on sattunut ihania hääjuhlia siinä mielessä että niissä on osattu ottaa lapsivieraat hienosti huomioon, lapsille on järjestetty ohjelmaa joten ei tule noita ylilyöntejä kun lapset eivät turhaudu. Jännityksellä odotankin ensi kesän häitä joissa parina ja kaasona/bestmanina ovat lapsettomia ystäviämme, ovatko ymmärtäneet järjestää lapsille mitään omaa juttua ja kuinka paljon lapsia edes on tulossa. Täytyy varulta ottaa autoon leluja yms. mukaan jos sattuu ettei ole lapsille mitään.
Mutta nimenomaan vastuu lapsista on vanhemmilla, se käsitys tuntuu olevan hukassa tosi usein monelta eikä sitä voi muuksi muuttaa. Sit on parempi pitää jalat ristissä jos ei kykene kantamaan vastuuta jälkikasvustaan (jos siis joku uskonto kieltää ehkäisyn yms.)
Meidänkin naapurustossa asuu yksi perhe jonka meno on jo ilman juhlia semmoista rumbaa että enpä ihmettele jos eivät kovin usein saakaan kutsuja mihinkään hienompiin tapahtumiin...

Kyllä myönnän että omakin poika sortuu juoksemiseen jossain välissä, varsinkin jos on muitakin lapsia tai mun miehen nuoret sukulaispojat villitsevät. Yleensä tuo tohina on sitten jossain nurkassa.
Mut mulla on usein käsilaukussa jotkut pelikortit, kynä ja paperia, naposteltavaa tms. viimeksi yksissä häissä jossa ruoan tulo kesti tooooosi kauan niin poika rapsutti aikansa kuluksi ässäarvan ja sai pienen voiton.
Pojalla sen verran tilannetajua, että vakavissa tilanteissa pysyy hiljaa paikallaan. Hääpari saa tanssia tanssinsa, puheiden pitäjät puhua puheensa....

Meille on sattunut ihania hääjuhlia siinä mielessä että niissä on osattu ottaa lapsivieraat hienosti huomioon, lapsille on järjestetty ohjelmaa joten ei tule noita ylilyöntejä kun lapset eivät turhaudu. Jännityksellä odotankin ensi kesän häitä joissa parina ja kaasona/bestmanina ovat lapsettomia ystäviämme, ovatko ymmärtäneet järjestää lapsille mitään omaa juttua ja kuinka paljon lapsia edes on tulossa. Täytyy varulta ottaa autoon leluja yms. mukaan jos sattuu ettei ole lapsille mitään.
Mutta nimenomaan vastuu lapsista on vanhemmilla, se käsitys tuntuu olevan hukassa tosi usein monelta eikä sitä voi muuksi muuttaa. Sit on parempi pitää jalat ristissä jos ei kykene kantamaan vastuuta jälkikasvustaan (jos siis joku uskonto kieltää ehkäisyn yms.)
Meidänkin naapurustossa asuu yksi perhe jonka meno on jo ilman juhlia semmoista rumbaa että enpä ihmettele jos eivät kovin usein saakaan kutsuja mihinkään hienompiin tapahtumiin...

Niin mutta kun monet vastustaa sitä lapsille järjestettyä ohjelmaa, koska siinä lapset jätetään ulkopuolisiksi ja ne on pois silmistä ja mielestä, traumatisoituvat vielä...

[QUOTE="vieras";23899576]Niin mutta kun monet vastustaa sitä lapsille järjestettyä ohjelmaa, koska siinä lapset jätetään ulkopuolisiksi ja ne on pois silmistä ja mielestä, traumatisoituvat vielä...[/QUOTE]

JUST! Ja höpöhöpö sanon minä :) Kyllä se lapsillekin on paljon mieluisampaa olla muiden lasten kanssa, katsella vaikka kivaa leffaa tai pelata pihalla pelejä kuin että joutuisivat istumaan paikoillaan ja kuuntelemaan Tuttu juttu-leikkejä ja "ihastelemaan" häävalssia. Ei lapset arvosta semmoisia asioita ja sit voi sattua niitä ylilyöntejä kun lapset turhautuu. Pahimmassa tapauksessa lapsille sattuu vahinkoja mutta myös hääparille voi tulla paha mieli kun on kyse kuitenkin heidän päivästään...

[QUOTE="vieras";23896644]Aivan, jompi kumpi meistä vanhemmista aina juokseekin perässä ja pitää silmällä menoa. Mutta MIKÄÄN lelu, peli, kirja tms. ei kyllä meidän lapsia saa pidettyä aikuisten pöydässä kun kerrankin pääsevät sukulaislasten kanssa viipeltämään.[/QUOTE]
Jep! Kakarat juoksee ja vanhemmat juoksee... tilaisuus pilalla. Ei se 'viipeltäminen' ole tosiaankaan toivottavaa. Jos se on herttaista mielestänne niin osatkaa pysyä poissa toisten tärkeistä tapahtumista.

[QUOTE="vieras";23899654]Jep! Kakarat juoksee ja vanhemmat juoksee... tilaisuus pilalla. Ei se 'viipeltäminen' ole tosiaankaan toivottavaa. Jos se on herttaista mielestänne niin osatkaa pysyä poissa toisten tärkeistä tapahtumista.[/QUOTE]

Mutta tässä kohtaa peräänkuulutan myös hääparin ja juhlien järjestäjien vastuuta; lapsille oma leikkitila! Tai sitten kutsuun maininta että vain aikuisille...

Kaksipiippuinen juttu, mutta ihan mahdollista myös niin, että lapset saavat riehua ja silti kahvittelut ja puheet sujuvat rauhallisesti.

Mielestäni häät yms. on perhejuhlia, joissa lapset saavat leikkiä ja olla mukana. Mielestäni lapset saavat juoksennella ja vaikka pitää puheitakin. MUTTA lasten pitää osata olla hiljaa silloin kun toiset puhuvat ja antaa ruokarauha. Hyvällä ilmalla voi peuhata ulkona ja sisälläkin lapset saavat tanssien aikaan tanssia ja ehkä paikassa on joku halli tai eteinen, jossa ei syödä, niin sielä voi lapsetkin toteuttaa itseään tylsien puheiden ajan. Mielestäni vilkkaiden taaperoiden ja leikki-ikäistenkään ei tarvitse jaksaa olla hiljaa paikallaan tuntitolkulla, kunhan jaksaa tärkeimpien osuuksien ajan (esim. kirkossa ja ruokailun ajan).

Häät ovat morsiammen ja sulhasen juhlat. Miten niin perhejuhla...Mä en haluaisi omiin häihini yhtäkään pentua kirkumaan ja leikkimään puheiden aikana.

[QUOTE="iiris";23900194]Häät ovat morsiammen ja sulhasen juhlat. Miten niin perhejuhla...Mä en haluaisi omiin häihini yhtäkään pentua kirkumaan ja leikkimään puheiden aikana.[/QUOTE]

Se on sitten jokaisen parin oma valintansa, mutta yleensä häät on perhejuhlia, kuten viisikymppiset ja lakkiaisetkin. Suon kuitenkin jokaiselle valinnan olla kutsumatta niitä lapsia ja se on mulle ok. Mutta jos lapset on kutsuttu, niin heille on myös aikansa ja paikkansa juhlissa. Ei lasten tarvitse oppia olemaan kulississa 5 tuntia.

Meidän lapset kuuluvat niihin vilpereihin, jotka eivät aina osaa käyttäytyä ja kotona meno on tosiaan menoa. Mutta tosipaikan tullen osaavat käyttäytyä sen tunninkin kiltisti kuunnellen, mutta jossain vaiheessa vilkkailla lapsilla tulee se seinä vastaan, eikä ole mitään järkeä alkaa heitä istuttamaan tuntitolkuksi kuuntelemaan aikuisten puheita.

Onpa hikistä porukkaa.

Tottakai lapsiaan pitää valvoa koko ajan, pieniä. Mutta kyllä lapset liikkua saa. Jos on vapaata ohjelmaa taikka ohjelmaa joka ei ole "niin vakavaa", niin kyllä pienet lapset voi minun mielestä mukana menossa olla. Ruokailun ja häätanssin ym arvokkaampien tapahtumien aikana voi sitten laittaa lapsen istumaan paikoilleen toki.

Meidän lapset kuuluvat niihin vilpereihin, jotka eivät aina osaa käyttäytyä ja kotona meno on tosiaan menoa. Mutta tosipaikan tullen osaavat käyttäytyä sen tunninkin kiltisti kuunnellen, mutta jossain vaiheessa vilkkailla lapsilla tulee se seinä vastaan, eikä ole mitään järkeä alkaa heitä istuttamaan tuntitolkuksi kuuntelemaan aikuisten puheita.

Vauhdikkaat lapset on meilläkin mutta tämä perhe josta puhuin on kaikin puolin kaukana normaalista, lähinnä kaikki ongelmat lähtevät vanhemmista ja lapset oireilevat sitten kaikella päättömällä menolla. Mutta se on nyt sitten jo toinen juttu.
Kyllä mä edelleenkin oon sitä mieltä myös että jos järjestelyissä ei ole otettu lapsia mitenkään huomioon niin sitten on vähän turha valittaa jos lapset alkavat turhautumaan häissä.

Kaksipiippuinen juttu, mutta ihan mahdollista myös niin, että lapset saavat riehua ja silti kahvittelut ja puheet sujuvat rauhallisesti.

Mielestäni häät yms. on perhejuhlia, joissa lapset saavat leikkiä ja olla mukana. Mielestäni lapset saavat juoksennella ja vaikka pitää puheitakin. MUTTA lasten pitää osata olla hiljaa silloin kun toiset puhuvat ja antaa ruokarauha. Hyvällä ilmalla voi peuhata ulkona ja sisälläkin lapset saavat tanssien aikaan tanssia ja ehkä paikassa on joku halli tai eteinen, jossa ei syödä, niin sielä voi lapsetkin toteuttaa itseään tylsien puheiden ajan. Mielestäni vilkkaiden taaperoiden ja leikki-ikäistenkään ei tarvitse jaksaa olla hiljaa paikallaan tuntitolkulla, kunhan jaksaa tärkeimpien osuuksien ajan (esim. kirkossa ja ruokailun ajan).

Tässä olikin kyse siitä, että vahtivatko vanhemmat omia lapsiaan ettei pääse tapahtumaan ylilyöntejä ja mitään vahinkoa!!!
Sitten ite oon sitä mieltä ettei lasten tartte laukata sisällä niinkuin raviradalla hepat konsanaan.

No tottakai kaikki haluavat ihaillen katsoa minun nikopetteriä, kun se juoksee ja kiljuu. sehän on vain musiikkia kaikkien korville. eihän lasten voi olettaa istuvat paikoillaan, ei tietenkään, kyllähän sitä ehtii opetella sitten vankilassa kun kakara on 18v.

Ja kyllä, minä oletan että joka ainoa kakara osaa istua hiljaa juhlissa ja kylässä. Oli ikää sitten 1v tai 5v.

Jos juhlissa on joku paikka (ulkona tai eteisessä tms) missä lapset saa vapaasti olla hippaa tai juoksennella ja leikkiä, niin miksikäs ei, kunhan joku vanhempi on katsomassa ettei tule vahinkoja ja se paikka on sellainen, ettei häiritse muuta ohjelmaa/ihmisiä. Mun mielestä lasten pitää antaa olla lapsia ja aikuisten taas huolehdittava, että paikka on oikeanlainen tai sit jättää muksut kotiin, jos siihen ei pysty.

Kuitenkin HYVÄ juhlien järjestäjä, joka kutsuu myös lapsellisia perheitä juhliinsa, ottaa sen huomioon järjestelyissä, että lapset ei jaksa olla esim neljää tuntia paikallaan ja järjestää tiloihin paikan, jossa mukulat voi a. katsoa leffoja tai b. riehua kyllikseen keskenään häiritsemättä aikuisia.

Pahimmassa tapauksessa lapsille sattuu vahinkoja mutta myös hääparille voi tulla paha mieli kun on kyse kuitenkin heidän päivästään...

Ikävä kyllä virallisiin palstatotuuksiin kuuluu se, että hääpäivä EI ole hääparin päivä ja jos he moista olettavat, ovat he (ja varsinkin morsian) itsekkäitä nirppanokkaisia wannabe-prinsessoja...

Häät ovat vieraiden juhla ja vieraat saavat siis käyttäytyä miten sattuu, tuoda lapset mukaan vaikka kutsussa nimenomaan toivottaisiin että lapset eivät tulisi, koska hääthän ovat PERHEJUHLA. Ja juhlissa lapsia ei tietenkään tarvitse vahtia, koska häät ovat perhejuhla ja lasten äänet kuuluvat elämään.

Jeah.

[QUOTE="vieras";23901627]Onpa hikistä porukkaa.

Tottakai lapsiaan pitää valvoa koko ajan, pieniä. Mutta kyllä lapset liikkua saa. Jos on vapaata ohjelmaa taikka ohjelmaa joka ei ole "niin vakavaa", niin kyllä pienet lapset voi minun mielestä mukana menossa olla. Ruokailun ja häätanssin ym arvokkaampien tapahtumien aikana voi sitten laittaa lapsen istumaan paikoilleen toki.[/QUOTE]

Mitenkäs määrittelet "ei niin vakavan" ja "arvokkaampien ohjelmanumeroiden eron? Oletko varma, että esim. hääpari jakaa näkemyksesi?

Joillain on semmosia nukkelapsia, jotka vaan istuu hiljaa kiltisti vieressä tuntitolkulla. Muilla sitten on niitä normaaleja lapsia, jotka ei malta nököttää paikoillaan pitkiä aikoja, vaan tarvitsevat tekemistä ja liikkumista. Itse olen tosi tarkka siitä, ettei lapset pääse pilaamaan mitään, joten esim. kirkoissa tms. mä olen melkein aina lasten kanssa jossain eteisessä, kun en siedä sitä, että ne juoksentelevat saleissa. Komentaminen on aika turhaa, kun eivät kuitenkaan pysty istumaan tuntia hiljaa paikoillaan. Yhtä hyvin voisi vaatia jotain aikuista olemaan hengittämättä tunnin. Ei onnistu. Mulla lapset on 1 ja 3 v.

Risteilyalusten leikkitilat ovat näköjään myös tällaisia paikkoja, joihin lapsen voi jättää riehumaan ja mennä itse kahville. Eihän se meidän lapsi heittele pallomeren palloja, kiipeile liukumäkeä väärään suuntaan, terrorisoi kaikkia muita....

En vahdi lastasi, vain omaani. Lyökööt päänsä ja itkekööt, ei kiinnosta.

• Tykkää
Reactions: Riivinrauta
Suomalaiseen tapakulttuuriin ei kuulu "vipeltäminen pää kolmantena jalkana pitkin juhlapaikkaa", joten en opeta sitä 3-vuotiaalleni. Sen sijaan harjoittelemme paikallaan istumista, joka oli vilkkaalle lapselle haastavaa- mutta voi sitä tyytyväisyyttä, mikä hänestä oikein paistaa, kun kärsivällisyys kasvaa ja jaksaakin sitten istua aloillaan koko tilaisuuden (viimeksi häät)! :) Jos nyt kävisi niin että lapsi villiintyisi kesken juhlien enkä saisi häntä rauhoittumaan, ihan varmasti poistuisimme takavasemmalle. En tahdo pilata kenenkään juhlia!

Olen itsekin huomannut, että risteilyillä vain n. kolmasosa lapsista on aikuisten kanssa leikkitilassa. Muut juoksevat kuin hullut, pomppivat pallomeressä pienten päälle ja pahimmat jopa käyvät käsiksi heihin :(. Missä äidit ja isät?? Kaljalla...

yksissä häissä olessa oli lapsile järjestetty todella hyvin ohjelmaa. ruuan jälkeen lapset kerättiin kasaan ja kaksi "lapsenvahtia" (tilattu muistaakseni mll:tä) alkoi järjestämään ohjelmaa, leikkivät ensin pihalla ja sitten menivät askartelemaan toiseen huoneeseen. ja kaikilla näytti olevan hauskaa niin aikuisilla kun lapsillakin :)

Suomalaiseen tapakulttuuriin ei kuulu "vipeltäminen pää kolmantena jalkana pitkin juhlapaikkaa", joten en opeta sitä 3-vuotiaalleni. Sen sijaan harjoittelemme paikallaan istumista, joka oli vilkkaalle lapselle haastavaa- mutta voi sitä tyytyväisyyttä, mikä hänestä oikein paistaa, kun kärsivällisyys kasvaa ja jaksaakin sitten istua aloillaan koko tilaisuuden (viimeksi häät)! :) Jos nyt kävisi niin että lapsi villiintyisi kesken juhlien enkä saisi häntä rauhoittumaan, ihan varmasti poistuisimme takavasemmalle. En tahdo pilata kenenkään juhlia!

Olen itsekin huomannut, että risteilyillä vain n. kolmasosa lapsista on aikuisten kanssa leikkitilassa. Muut juoksevat kuin hullut, pomppivat pallomeressä pienten päälle ja pahimmat jopa käyvät käsiksi heihin :(. Missä äidit ja isät?? Kaljalla...

Mielipiteitä on monia. Ja tiedoksi, kukaan ei oletakaan teidän huolehtivan muiden lapsista. On se nyt jo vähän ääripään touhua jos edes leikkipaikassa ei saa pomppia tai jos olettaa 3v:n istuvan paikoillaan KOKO häiden! :(

Sinä joka "et pilaa kenenkään juhlia" pilaisit _minun_ juhlani sillä kireällä ilmapiirillä jota tuolla niuhotuksella luot. Pahimpia todellakin ovat juuri ne jotka seisovat marttyyreinä lapsilauman keskella ja luovat paheksuvia katseita muihin. "Voivat lyödä päänsä", voi herran jumala sentään. :D Minusta olisi myös kurjaa jos vieraani poistuisivat takavasemmalle juhlissani tai että he seurustelun ja rennon yhdessäolon sijaan pelaisivat korttia tai piirtelisivät nurkassa lapsensa kanssa.

Yhteistyössä