mikä ihme kikka sämpylöiden tekemisessä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja adolfiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

adolfiina

Aktiivinen jäsen
15.05.2007
2 125
0
36
Mun tekemät sämpylät "repeää" paistettaessa! Eli ala- ja yläosa erottuu. Plaah, en minä osaa selittää. Tajuaakohan kukaan mitä tarkoitan?

Monta kertaa jo onnistuin tekemään sellaisia nättejä sämpylöitä jotka ei revennyt, mutta nyt ei millään meinaa onnistua vaikka kuinka yritän tehdä samoin kuin ennenkin. Mikä se kikka on?

Alkuperäinen kirjoittaja adolfiina:
Mun tekemät sämpylät "repeää" paistettaessa! Eli ala- ja yläosa erottuu. Plaah, en minä osaa selittää. Tajuaakohan kukaan mitä tarkoitan?

Monta kertaa jo onnistuin tekemään sellaisia nättejä sämpylöitä jotka ei revennyt, mutta nyt ei millään meinaa onnistua vaikka kuinka yritän tehdä samoin kuin ennenkin. Mikä se kikka on?

Sä et anna kohota niiden rauhassa. Kun laitat ne liian aikaisin uuniin, niin hiiva kohottaa ne liian nopeasti ja se aiheuttaa tuon repeämisen.
Hyvä kikka pullien ja sämpylöiden paistajalle on se, että paina kevyesti sormella reunaa, ja jos taikina kohoaa noeasti takasin silleen, ettei jää painamisen jälkeä niin sillon on tarpeeksi kohonneita.

Mä ostan sunnuntai sämpyläjauhoja, ja teen siitä.
5 dl vettä, 1 hiiva, suolaa, ripaus sokeria, öljyä ja jauhoja. Vaivaan tarpeeksi, ja annan kohota kaikessa rauhassa ennen leipomista.
Voitelen ne aina piimällä enne paistamista.

Kiitos Sisu! En oo vielä kertaakaan saanut sämpylöitä onnistumaan täydellisesti...jotenkin ovat aina sellaisia liian "sitkeitä":D Yleensä sen vuoksi teenkin patonkia, joka onnistuu aina:p

Yhteistyössä