Mikä ihme on tuolla 2-vuotiaalla!?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Uhmaa on varmaan osa mutta on tullut muutakin. Kaikki siirtymät on hankalia. Ei halua tulla syömään, ei suostu potalle,puettavaksi jne. Sen lisäksi pelkää saman ikäisiä lapsia. Kun joku lapsi tulee lähelle niin alkaa läpsimään. Kylässä sanoo että haluaa kotiin ja pelottaa. Huoh. Päiväkodissa on 15-päiväisenä ja siellä menee kuulemma oikein hyvin. Nyt tullut sitäkin ettei missään nimessä halua lähteä hoitoon. Päiväkodissa roikkuu sylissä jne.

Mitä tässä pitäis tehdä ja ajatella!?
 
Uhmaa ja eroahdistustakin. Sita, etta hiljaksiin hoksaa ettei olekaan maailman napa vaan isopieni, joka tarvitsee aikuista, omaa vanhempaa. Jota pelottaa uudet asiat, toisinaan ne vanhat tututkin.

Ei muuta kuin sylia ja rakkautta. Aikaa. Kannustusta ja kehumista. Ja pitkaa pinnaa. Kasvun vaiheita tulee ja menee, tassa yksi niista :)
 
Kuulostaa niin tutulta.
Meillä on kanssa 2 v taapero.
Nyt on menossa vaihe, jolloin kaikkeen on vastaus "EI!"
Ei halua pesulle, ei halua pesulta pois, ei halua ulos, ei halua ulkoa sisälle, ei pueta päälle ja sit ei riisuta, ei sitä ja ei tätä..
Lisäksi päiväkotiin mennessä on monena aamuna taas hirmu kiukkukohtaus tullut siitä että muita lapsia ei oo vielä tullut/herännyt hoidossa.. tai muuten vaan heittäytyy heti eteisessä lattialle huutamaan. :/ Lievää eroahdistusta havaittavissa, mutta suurinosa on kyllä ihan uhmaa.

Pahin tästä vaiheesta ehkä alkaa mennä ohi, mutta edelleen joudun ennakoimaan tilanteet/siirtymiset/hoitoon viemiset etukäteen ja suunnittelemaan jotain uutta ihmeteltävää ettei tulis turhia kiukkukohtauksia.
Hämään esimerkiksi puhumalla jostain mielenkiintoisesta.. tai keksin heti jotain kivaa puuhaa esim sisälle tultaessa jne,..

Joskus toki tuntuu niin riittämättömältä ja avuttomalta kun mikään ei auta kiukun tullessa, mutta aina ei voi miellyttää.. täytyy vaan olla rauhallinen ja eikä antaa kaikkea periksi. :)
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Sitäkin olen miettinyt kun hän ei leiki edes juurikaan vierekkäin leikkejä ikäistensä kanssa. Isosisko on jo koululainen ja hänen leikit ja kaverit kyllä kiinnostavat. Nyt toiset samanikäiset siis lähinnä pelottavat :/
 
2 v on se ikä, jolloin on syytä aloittaa lapsen ruumiillinen kuritus, jotta tälle saadaan luotua ns. perustottelevaisuus. Esim. remmiä ei toki ole vielä siinä iässä syytä käyttää, vaan esim. muutama läimäytys avokämmenellä tai tukistus riittää.
 
Joo uhman vielä jotennin ymmärrän mutta on käynyt niin pelokkaaksi just joitakin lapsia kohtaan tms. Vähän joka asiaan tokaisee nykyään että pelottaa. :(

Se ilmeisesti toimii?
Tuon ikäinen ei välttämättä käsitä sanaa pelko samanlaiseksi kuin sinä ja toisaaltaan tuon ikäinen on niin fiksu, että hän saattaa saada haluamansa reaktion kun käyttää sanaa pelko.
Sitten on se mahdollisuus, että häntä pelottaa jokin.
Sinun pitää keksiä oikeat kysymykset, jotta voisit ymmärtää mikä lastasi oikeasti häiritsee.
 
Se ilmeisesti toimii?
Tuon ikäinen ei välttämättä käsitä sanaa pelko samanlaiseksi kuin sinä ja toisaaltaan tuon ikäinen on niin fiksu, että hän saattaa saada haluamansa reaktion kun käyttää sanaa pelko.
Sitten on se mahdollisuus, että häntä pelottaa jokin.
Sinun pitää keksiä oikeat kysymykset, jotta voisit ymmärtää mikä lastasi oikeasti häiritsee.


Niin. Sanoo sen esimerkiksi toista saman ikäistä nähdessä että "pelottaa tomi" ja siis oikeasti näyttää tätä poikaa pelkäävän. Voi sanoa että "pelottaa" kun kävelee vastaan kaupassa jotakin miestä joka häneen vilkaisee. Sitten tekee jökin eikä voi edes liikkua kun niin pelottaa jne. Eli useimmiten sanoo sen pelottaa varmaan ihan oikeassa tilanteessa. Joskus kyllä tilanteessa joka ei varmaan pelota vaan ehkä jotenkin muuten häiritsee. Siis asia mikä mietityttää, niin tuntuu että pelkää ihmisiä ja toisia lapsia ja tämä minua erityisesti jotenkin huolestuttaa.
 
Niin. Sanoo sen esimerkiksi toista saman ikäistä nähdessä että "pelottaa tomi" ja siis oikeasti näyttää tätä poikaa pelkäävän. Voi sanoa että "pelottaa" kun kävelee vastaan kaupassa jotakin miestä joka häneen vilkaisee. Sitten tekee jökin eikä voi edes liikkua kun niin pelottaa jne. Eli useimmiten sanoo sen pelottaa varmaan ihan oikeassa tilanteessa. Joskus kyllä tilanteessa joka ei varmaan pelota vaan ehkä jotenkin muuten häiritsee. Siis asia mikä mietityttää, niin tuntuu että pelkää ihmisiä ja toisia lapsia ja tämä minua erityisesti jotenkin huolestuttaa.

Sun pitäisi jotenkin saada selville, että mikä niissä muissa lapsissa pelottaa? Näkeekö hän kenties jotain, mitä sinä et näe? Tai ovatko ne tehneet jotain? Vai onko näillä pelottavilla tyypeillä jokin yhteinen ominaisuus?
 
Sun pitäisi jotenkin saada selville, että mikä niissä muissa lapsissa pelottaa? Näkeekö hän kenties jotain, mitä sinä et näe? Tai ovatko ne tehneet jotain? Vai onko näillä pelottavilla tyypeillä jokin yhteinen ominaisuus?

Niin varmaan joo. Isompia lapsia 6-8-vuotiaita ei ehkä niin paljoa arastele, koska isosisko sen ikäinen ja hänen kavereita meillä paljon käy. Näitä pieniä enempi sitten. Ja siis sellaisia jotka tuijottaa ja tunkee liian lähelle, sen olen huomannut. Sitten on nämä pelottavat miehet esimerkiksi jotka vaan ovat ja lapsi yhtäkkiä niihin huomionsa kiinnittää ja alkaa taas pelottaa.
 

Similar threads

Yhteistyössä