Mikä ihme tuota poikaa valvottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lilja

Vieras
Meillä viime aikoina ollaan nukuttu korkeintaan puoli tuntia päiväunia (normaalisti on nukkunut pari tuntia). Poika on herännyt kesken unien, hätääntynyt kun ei äiti olekaan vierellä (kun saatan olla vessassa tai suihkuun menossa tai vähän haukkaamassa jotain murkinaa) ja sitten sen jälkeen ei suostutakaan enää unille. Illalla ihan pakostakin valvotaan myöhään, yleensä jonnekin yhteentoista, joskus jopa yli puolen yön. (Eilen tosin nukahti jo kahdeksalta.) Pyöritään ja hyöritään pedissä ja vastustetaann unta viimeseen saakka. Ja sitten aamulla herätään seitsemän aikoihin (eli suunnilleen silloin kun mies lähtee töihin).

Alkaa pikkuhiljaa rasittamaan tuon jatkuva valvominen, kun kuitenkin valveilla ollessaan kitisee ja on kärttyinen eli minun tulkinnan mukaan on väsynyt. Aletaan itsekin olla väsyneitä tähän tilanteeseen ja meistä tuntuu, ettei jää aikaa hoitaa parisuhdetta. Mies etenkin on väsynyt, kun hällä on suht rankka työ kuitenkin. Hän on sanonut, ettei ole kiva tulla kotiin, kun tietää että suurin osa loppupäivästä kuluu pojan kanssa riitelemiseen (no, kyllähän te tiedätte miten väsyneenä pinna kiristyy herkemmin).

Poika vajaa 3v (täyttää syyskuussa).

Rakentavia ratkaisuja kaivattais....

Alkuperäinen kirjoittaja Lilja:
Aletaan itsekin olla väsyneitä tähän tilanteeseen ja meistä tuntuu, ettei jää aikaa hoitaa parisuhdetta.

No sitä se kuule on kun on lapsia :whistle:
Ajattele, joillakin niitä mukuloita on jopa useampia; joutuu valvomaan yhden kanssa yömyöhään ja toisen takia heräilemään pitkin yötä.

tuossa iässä varmaan kuuluuki laittaa vanhemmille vastaan. "Uhmaikä alkaa noin 2-vuotiaana ja päättyy viimeistään 4-5 -vuotiaana" http://fi.wikipedia.org/wiki/Uhmaikä

Olisiko kuitenkin jättämässä unia pois? Annat nukkua sen minkä itse nukkuu ja sitten ulkoilua ja touhuamista, jotta illalla tulee uni hyvin.
Vähän korvaan kalskahtaa, kun lapsen kanssa pitää riidellä...

Niin, no sehän voi tietenkin olla syynä.

Tuli muuten mieleen, että mahtaakohan viime viikolla eräänä iltana päällekäyneellä ukkosmyrskyllä olla osuutta asiaan? Silloin nimittäin iski salama ihan viereen ja rikkoi modeemin. Kyllä sitä itsekin säikähti aika lailla.

Hmmm... tuosta ukkosesta vois kysellä, tai yleensäkin siitä, että pelottaako joku asia nukkumaan mennessä . Luulisin, että kotona ollessa voi olla päiväunientarve jo vähentynyt ja jos illalla laitetaan sänkyyn ennenkuin oikeastaan on väsynyt, niin uni ei meinaa tulla. Illalla voi laittaa musiikkia tai satukasettia pyörimään, niin saataisi rauhoittaa.

Mutta mutta. Nyt minä menen peuhaamaan tuon mukulan kanssa. Tulen ehkä illemmalla katsomaan, onko joku laittanut jotain uutta ja hyödyllistä vinkkiä.

Kiitos kaikille kärsivällisille, rakentavia kommentteja/vinkkejä lähettäneille ihanille ihmisille! Nyt on olo jo rauhallisempi tai ehkä virkistynyt on parempi sana. Olen saanut uutta energiaa samalla kun on voinut purkaa vähän sitä pientä turhautumista pois. Kiitos vielä kerran! <3

Yhteistyössä