Mikä kaveria vaivaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hattara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hattara

Vieras
Miksi erään ystäväni on äärimmäisen vaikea tulla käymään kylässä meillä, tai kutsua minua tai perhettäni kylään heille? Kaikki tapaamiset kyllä onnistuu kahvilassa mutta kun meillä on nyt 11kk vauva niin olisi paljon kivempaa treffata jossain muualla kuin kahvilassa.

Onko tää siis joku Helsingin tapa, josta tällainen maalais-urpo ei taaskaan tajua mitään? Että kyläilyt puolin ja toisin on ihan tylsää, aina pitäisi istua jossain kuppilassa?

Kaverini on avoliitossa ja olen pyytänyt heitä pariskuntanakin meille mutta sekään ei ole vielä toistaiseksi - eli yli vuoteen - onnistunut.

Sitten mikä mua kanssa ihmetytttää on se että kaverini ottaa ihan hirveästi stressiä ystäviensä tapaamisesta. Jos joskus nähdään / soitetaan / meilataan ja kyselen mitä hän on tehnyt, niin hän aloittaa narisevalla nuotilla valituksen siitä kuinka "oli aivan pakko nähdä Riitta viime viikolla kun ei olla nähty puoleen vuoteen" tai "käytiin Hannan kanssa viimein syömässä kun on mennyt monta kuukautta niin ettei olla oltu missään tekemisissä".

Tai sitten hän huokailee sitä miten kauheaa on kun ei ole ehtinyt pitää Sirkan kanssa yhteyttä moneen kuukauteen, että hänellä on ihan kauhea syyllisyydentunne.

Jos sitten minä ehdotan tapaamista niin hän sanoo että " joo, katotaan tässä pian, mutta ei oteta siitä paineita". Hänelle siis normaali yhteydenpito kavereitten kanssa on jotain, josta tulee vain paineita!

Ongelma ei voi olla meidän vauva, koska kaveri on ollut ihan samanlainen jo ennen raskauttani, mutta asia ei vaivannut niin paljoa kun oli helppo sopia treffit aina johonkin kahvilaan tai baariin.

Nyt sitten meilasin hänelle ja pistin samaan yhteyteen sellaisen sähköisen kutsukortin, jossa kutsun hänet ja miehensä (ja miehen 4v tytönkin) meidän lapsen 1v synttäreille. Tähän ei ole tullut mitään vastausta! Varmaan ottaa ihan hirveät paineet siitäkin!

Kuulin nimittäin jälkikäteen, miten hän oli valitellut eräälle yhteiselle ystävällemme että halusi tulla katsomaan meidän vauvaa heti synnytyslaitokselle, koska siellä se vierailu sujuu kaikkein joutuisammin eikä tartte jäädä istuskelemaan liian pitkäksi aikaa!

Sinänsä tämä kyseinen ystävä on todella lojaali, rehellinen, tosi kivaa seuraa. Ei koskaan juoruile tai haasta riitaa tai vastaavaa. Ihmettelen vain, että onko tosiaan olemassa ihmisiä joille kaverit on vain lisä-stressin aiheuttaja? Tämä ihminen osaa kyllä stressata niin työstään, parisuhteestaan, sukulaisistaan, harrastuksistaan... Mitä ihmettä mun nyt pitäisi tehdä? Mullekin alkaa nousta stressin hiki pintaan kun ei nähdä enää juuri koskaan!

Kuinkas vanha tuo sinun ystäväsi onkaan? Ainakin minun tuttavapiirissa tuonkaltainen "pakko mennä kun ei olla vuoteen käyty" -mentaliteetti on hyvinkin yleinen. Ystävistä halutaan kyllä pitää kiinni, mutta aikaa ja voimia ei aina löydy. Syy ei ole todennäköisesti sinussa vaan ystäväsi kokee olevansa ylikuormitettu. Älä siitä loukkaannu. Tosin synttärit pitäisi olla sellainen "pakollinen" meno johon pitäisi jaksaa raahautua. Jos ei niihin ilmesty niin silloin voit mielestäni huomauttaa asiasta.

Ai niin, ja itse asun maalla joten kyllä täällä maallakin osataan.

Hmm... asun itse Helsingissä ja aika usein tavataan kavereitten kanssa kahviloissa. Ei jotenkin tule mieleenkään kutsua ketään kylään, kun sitten pitäisi siivota ja leipoa :)

Ja sama juttu jos menee jonkun luo kylään. Sitten pitää melkein aina viedä jotain ja istua iltaa pitkään sen sijaan että voi käydä vain kahvilassa kääntymässä esim. ostosten lomassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Marja:
Hmm... asun itse Helsingissä ja aika usein tavataan kavereitten kanssa kahviloissa. Ei jotenkin tule mieleenkään kutsua ketään kylään, kun sitten pitäisi siivota ja leipoa :)

Ja sama juttu jos menee jonkun luo kylään. Sitten pitää melkein aina viedä jotain ja istua iltaa pitkään sen sijaan että voi käydä vain kahvilassa kääntymässä esim. ostosten lomassa.

Jep, vaivatonta ja mukavaa tuo kahvilla käyminen, eikä kummallekaan aiheudu ylimääräistä vaivaa esim. leipomisen tai siivoamisen takia. Jotenkin kynnys ehdottaa tapaamista on paljon alempi kun käydään kahvilassa, ja ainakin minusta paljon mukavampaa. Kahvit on joku muu laittanut ja leivokset leiponut...:)

Tuo on sitä ihmistyyppiä, joka kehittelee joka asiasta stressiä ja ongelmaa, ei sen kummempaa. Aina on kiire ja nyt on kiire ja taas on kiire ja huh huh. Sano sille että relaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kaverini on vähän päälle kolmekymppinen kuten minäkin.

Onnenkantamoinen: mitä tarkalleen ottaen aloitukseesi kirjoitit ja millaisia vastauksia sait?
No itse asiassa otsikko tais olla, että kaipaisin sellaista spontaania ystävyyttä.. En taida osata nostaa sitä esiin
:ashamed:

yritän löytää sen..

Yleensä se tuppaa menemään noin. Missään ei olevinaan jouda istumaan ja aina on kiire jonnekin.
Ihana oli tässä joku aika sitten, kun yks kaveripari tuli meille iltaa istumaan, nyyttärimeiningillä eli toivat syömisiä mukanaankin ja otettiin parit kaljat/siiderit/lonkut, mitä kelläkin nyt oli.
Jauhettiin pjaskaa, pelattiin lautapelejä ja katottiin telkkaa--ihan vaan oltiin. Loppujen lopuks he jäivät sitten vielä yöksikin meille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuo on sitä ihmistyyppiä, joka kehittelee joka asiasta stressiä ja ongelmaa, ei sen kummempaa. Aina on kiire ja nyt on kiire ja taas on kiire ja huh huh. Sano sille että relaa.

Arvaa olenko sanonut. Olisi kiva tietää onko tällaisia yli-stressaajia sitten paljonkin, menee elämä ihan ohitse kun kaikesta pitää vain stressata ja huolehtia. Muistan esim., yhden kerran kun hän lähes väänsi itkua siitä hyvästä että oli unohtanut sulkea työpaikalla tietokoneensa ja juuri edellisellä viikolla oli tullut ohjeet että koneet pitää ehdottomasti sulkea tietoturvan takia yön ajaksi.

Ottaa vain päähän kun kaveri on mitä mukavin, mutta hänellä ei ole aikaa oikein kenellekään.

Ystävälläsi ei oe lapsia? Otatko lapset mukaan kun tapaatte esim kahvilassa? Ensimmäisenä tuli mieleeni jos ystävälläsi ei ole lapsia niin voi kärsiä lapsettomuudesta. kokemuksesta tiedän että ko henkilöt välttelevät ystäviensä lapsukaisia koska omia ei saa.

Minulleki tulee paineita siitä, jos pitäis pitää yhteyttä johonki, siis ihan sen takia vaan että kun pitää. Onneksi ainut kaverini ei tykkää pahaa, vaikkei minusta pariin kuukauteen mitään kuuluiskaan.

Toiset on erakompia.

Asutteko te lähekkäin? jos ette niin ehkä akupungilla tapaaminen on molemmille lähempänä
?

Mulla on yks kaveri jonka tapaaminen stressaa. Mukava, olis kiva tvata useemminkin. jostain kumman syystä tällä kaverilla on aina vaikka miten paljon aikaa vaan olla, mun taas on paljon vaikeemi löytää aikaa edes kahvilassa tapaamiseen, saatikka sitten että istuisin siellä koko päivän. 9 kymmenestä kerrasta mun on kieltäydyttävä kun kaveri haluais tavata, sekään ei oo kivaa ja siitä syntyy stressi.

On vauva ollut mukana kahvilassa moneen kertaan, se asia ei ole ongelma. Itsekin yritin miettiä olisiko lapsi muuttanut meidän ystävyyttä mutta ei ole... Nää ongelmat oli jo ennen raskautta.

Onnenkantamoinen: olisi kiva kuitenkin lukea se sun juttusi vaikkei se tähän ihan suoraan liitykään :)

On vauva ollut mukana kahvilassa moneen kertaan, se asia ei ole ongelma. Itsekin yritin miettiä olisiko lapsi muuttanut meidän ystävyyttä mutta ei ole... Nää ongelmat oli jo ennen raskautta.

Onnenkantamoinen: olisi kiva kuitenkin lukea se sun juttusi vaikkei se tähän ihan suoraan liitykään :)

Mä oon niin pönttö etten osaa hakee sitä :xmas: :ashamed:

"Kaipaisin niin sellaista spontaania ystävyyttä" oli se otsikko..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Arvaa olenko sanonut. Olisi kiva tietää onko tällaisia yli-stressaajia sitten paljonkin, menee elämä ihan ohitse kun kaikesta pitää vain stressata ja huolehtia. Muistan esim., yhden kerran kun hän lähes väänsi itkua siitä hyvästä että oli unohtanut sulkea työpaikalla tietokoneensa ja juuri edellisellä viikolla oli tullut ohjeet että koneet pitää ehdottomasti sulkea tietoturvan takia yön ajaksi.

Ottaa vain päähän kun kaveri on mitä mukavin, mutta hänellä ei ole aikaa oikein kenellekään.

Ehkä kaverisi tuntee olevansa tärkeämpi, hyödyllisempi, tarvitumpi jne, kun muka aina on kiire? Täyttää sillä stressillä ja kiireellä jotain.

Jos olette niin hyviä ystäviä, että viitsit, niin anna hänelle vaikka lahjaksi joku itsehoito-opas rentoutumiseen tms.

Yhteistyössä