Mikä koirarotu ulkokoiraksi lapsiperheeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Asumme maalla ja pihanvahti hakusessa. Lapset allergisia,koskaan ei voi koiraa sisälle tuoda. Iso piha on aidattu ja pihassa talon oven vieressä lämmitetty koppi odottaa :) Koira ei siis tule pihanperälle häkkikoiraksi. Meillä maatilan eläimiä ja paljon koko perhe ollaan ulkona muutenkin.
Koiran pitäisi siis jollain tasolla vartioida pihamaata,en kuitenkaan mielelläni laumanvartijarotuihin sotkeentuisi (vaikka koirakokemusta on useammastakin koirasta joita oli joskus ennen lasten allergioita). Pitäisi olla lapsiystävällinen ja mielellään pysyä suht näköpiirissä marjametsällä (ei niinkuin suomenpystykorva joka häipyy kun päästät irti).
Itse olen katsellut malamuuttia ja huskya. Onko ehdotuksia/suosituksia?

Koiran seisottaminen pihalla yksin tarhassa on mielestäni eläinrääkkäystä, teidän ei kannata ottaa mitään koiraa.
Sellaisen patterikäyttöisen voitte ottaa, ei allergisoi.

Niin, munkin mielestäni koira on laumaeläin. Jos se ei saa olla laumansa kanssa niin jättäkää ottamatta. Ei yksinäistä koiraa johonkin pihan perälle koppiin.
Rekikoirat huskyt ym. on eriasia, niitähän on harrastajilla useampia samassa tarhassa, eivätkä ne edes viihdy sisällä.

[QUOTE="aloittaja";26953545]Pitäisi olla lapsiystävällinen ja mielellään pysyä suht näköpiirissä marjametsällä (ei niinkuin suomenpystykorva joka häipyy kun päästät irti).
Itse olen katsellut malamuuttia ja huskya. Onko ehdotuksia/suosituksia?[/QUOTE]

Kyseisiä koiria ei missään nimessä voi pitää irti, lähtevät helposti livohkaan. Etkö ole lukenut uutisia niistä ammutuista malamuuteista?

Kannattaa varmaan mennä tekemään es-ilmoituksia sitten pohjoiseen suomeen,siellä kun monet koirat ovat ulkona. Noh,turhaanhan mä täältä edes kysyin kun vastaukset aina yhtä negatiivisia..
Pihavahti maalle tarvitaan ja rotua mietin siis itsekseni nettiä selaillen enkä kysele mitään mistään :)

tulikko taitaa olla ainut joka _osaa_ lukea. Koiran on tarkoitus olla VAPAANA aidatulla pihalla ja viettää aikaa perheen kanssa,me kun emme istu päiviämme sisällä täällä maalla. "Pihan perälle koppiin", juupajuu, sanoinkin sen kopin tulevan pihan perälle,pimeimpään nurkkaan;)

Ja ei,en ole lukenut ammutuista muuteista :o

Lapset kun on pahasti allergisia, koiran sylki aiheuttaa jo ihottumaa, myös vaatteisiin tulleet karvat ja koiran hilse voi aiheuttaa oireilua, miettisin vielä koiran ottoa allergia perheeseen. Jos kuitenkin päädytte ottamaan koiran, ottakaa vasta ensi keväällä niin pentu ehtii kasvaa ja kasvattaa ulkokoiran turkin talvea varten, en ottas talvea vasten pentua ainakaan. :( Suosittelen huskyä, alaskanmalamuuttia, lapinkoiraa, jne....ei missään tapauksessa lyhytkarvaista koiraa ne ei sovellu suomen talveen ulkokoiriksi.:/

Sanoi, mutta noilla kriteereillä en muita rotuja keksinyt ja tuo on käsittääkseni se "helpoin" laumanvartija. Itse en pihakoiraa ottaisi ollenkaan, mutta tunnen perheen jossa tuollainen slovakki on ja se on pääosin pihakoirana. :)

Itsekään en ottaisi kyllä pihakoiraa mistään hinnasta, paras varmaan kaikille jos ostaa kyltin ja lätkäsee siihen vaikka kaukkarin kuvan. Räksyttäminen ja vahtiminenkin on aika kaukana toisistaan ja miksi ihmeessä koira joka ei pääse koskaan kunnolla pennusta asti leimaantumaan laumaansa sitä haluaisi edes vartioida tai suojella?

• Tykkää
Reactions: Tepadj

Yhteistyössä