Mikä mulla on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"harmaana"

Vieras
Ei oo mitään sen kummempia muutoksia elämässä, siis kiireisempää juuri nyt jne. Olen 40 v perheellinen nainen.

Mä unohtelen jatkuvasti asioita, sellaisia mitä ennen en unohtanut. Kaikenlaista, En jaksa tehdä juuri mitään. Pari pyykkitupakeikkaa ja se on siinä. Nukun 10-12 h päivässä. Plus teen pöljyyksiä. Esim. maksan saman laskun 3 krt vaikka peräkkäisinä päivinä, kun en merkkaa päivämäärää laskuun (ennen merkkasin aina, nyt en jotenkin muista siinä tilanteessa). Tämä on nyt jatkunut pari kk ja pelkään että kohta sössin raha-asiat.

Mulla oli keväällä 2 tia-kohtausta, olin sairaalassakin. Sydämestä löytyi vikaa (PFO), mutta ei ole varmaa aiheuttiko ne nuo kohtaukset. Ms-tautiakin väläyteltiin, mutta likvor-testiä ei ole vielä tehty.

Onko nämä unohtelut ja muut jutut sellaisia, että pitäisi soittaa lääkäriin?

Mahdollista on myös että olet ihan uuvuksissa. Silloin ei pää toimi ja tulee tehtyä hölmöjä asioita ja unohdeltua. Onkohan sinulla ollu liikaa stressiä terveyden ym. kanssa. Anyway lääkäriin yhteys..

Onko tämä nyt sitten sellaista henkisen kyvyn alenemista, mistä keväällä kysyttiin sairaalassa?

Mulla siis todettiin keväällä, kun olin sairaalassa viikon, että kaikki suonet auki, ei verenpainetta, ei korkeat verensokerit... muuten olen siis terve.

Minulla MS ja siltä toi ainakin kuulostaa kovasti, mutta jos sulla muutakin neurologista vaivaa on ollut niin voipi olla jotain muutakin. Mutta ottaisin yhteyttä lääkäriin ja nimenomaan neurologilla pitäis käydä. Terveyskeskuksen lääkärit ei yleensä tiedä mistään mitään.

[QUOTE="vieras";22001238]Mahdollista on myös että olet ihan uuvuksissa. Silloin ei pää toimi ja tulee tehtyä hölmöjä asioita ja unohdeltua. Onkohan sinulla ollu liikaa stressiä terveyden ym. kanssa. Anyway lääkäriin yhteys..[/QUOTE]

Mä olin siis lääkärissä jo maaliskuussa ja nämä laskujen maksamisongelmat ja muut unohtelut (avaimet kotona jne.) alkoivat vasta nyt 2 kk sitten. Tuleeko se uupumus noiin viiveellä?

[QUOTE="mii";22001258]Minulla MS ja siltä toi ainakin kuulostaa kovasti, mutta jos sulla muutakin neurologista vaivaa on ollut niin voipi olla jotain muutakin. Mutta ottaisin yhteyttä lääkäriin ja nimenomaan neurologilla pitäis käydä. Terveyskeskuksen lääkärit ei yleensä tiedä mistään mitään.[/QUOTE]

Joo, mulla on sinne klinikalle yhteys. Toi PFO on siis sydämen synnynnäinen sairaus, eli eteisten väli on auki, falskaa. Se ei sinänsä ole neurologinen sairaus. Muuta ei ole. Pään magneettikuvassa näkyi pisteitä.

Nämä unohtelut ym. siis ovat MS:ssa tyypillisiä? Joudun siis varmaan likvoriin.

[QUOTE="mii";22001265]Miksi likvoria ei ole otettu? Ja mihin MS epäily perustui? Onko MRI otettu?[/QUOTE]

Se jäi kesken, kun sieltä sydämestä löytyi vika, jasitä selviteltiin + tuli kesätauko.

MRI otettiin ja päässä oli jotain pisteitä. Likvor on keskimääräistä vaikeampaa tehdä mulle, kun olen ollut 13 v sitten onnettomuudessa, jossa selkärangasta murtui lannenikama ja siihen silloin laitettiin tankoa ja ruuveja.

Siis pään magneetissa näkyi plakkeja? Juu kaikki kognitiiviset ongelmat on mäsälle tyypillisiä. Myös tolkuton väsymys. Suosittelisin kyllä hakeutumista sinne likvoriin. Erikoista että eivät ole sitä vielä ottaneet. MS diagnoosiin tekoon täytyy todeta plakkeja magneetissa, valkosoluja likvorissa sekä vähintään kaksi pahenemisvaihetta tai selkeitä MS tyypillisiä oireita.

[QUOTE="mii";22001345]Siis pään magneetissa näkyi plakkeja? Juu kaikki kognitiiviset ongelmat on mäsälle tyypillisiä. Myös tolkuton väsymys. Suosittelisin kyllä hakeutumista sinne likvoriin. Erikoista että eivät ole sitä vielä ottaneet. MS diagnoosiin tekoon täytyy todeta plakkeja magneetissa, valkosoluja likvorissa sekä vähintään kaksi pahenemisvaihetta tai selkeitä MS tyypillisiä oireita.[/QUOTE]

Joo, mutta pieniä ja vain 3. Täytyy soittaa ja odotella aikaa...

Jos tämä on joku uupumus tms., niin tuleeko ne näin viiveellä? Siis kun hommaa alettiin selvitellä maaliskuussa, niin vasta heinäkuussa tulisi uupumusoireita (siis näitä unohteluja).

Itselläni plakkeja oli kyllä enemmän mutta niitä voi olla myös selkäytimessä jota minulta ei kuvattu, vain pää. Oireina minulla on unohtelut, väsymys, saamattomuus, virtsaamis ongelmat, tasapaino ongelmat, lihasten puutuminen ja väsyminen, alakuloisuus ja hermosärky. Myös yhden näköhermon tulehduksen olen sairastanut. Suosittelen hoitoon hakeutumista pikaisesti sillä jos se on mäsä lääkkeet auttavat sitä paremmin mitä aiemmin ne aloittaa.

Jos tämä on joku uupumus tms., niin tuleeko ne näin viiveellä? Siis kun hommaa alettiin selvitellä maaliskuussa, niin vasta heinäkuussa tulisi uupumusoireita (siis näitä unohteluja).

Tästä en tiedä mutta mäsälle on tyypillistä että oireet tulevat ja menevät joten sikäli voisi kuvitella että nyt olisi pahenemisvaihe menossa. Minullekin sanoivat että vaikka plakkeja on ei se välttämättä ole MS. Nyt siis diagnoosi tehty ja en oikeen ymmärrä miksi niitä plakkeja siellä muuten olisi.

[QUOTE="mii";22001433]Tästä en tiedä mutta mäsälle on tyypillistä että oireet tulevat ja menevät joten sikäli voisi kuvitella että nyt olisi pahenemisvaihe menossa. Minullekin sanoivat että vaikka plakkeja on ei se välttämättä ole MS. Nyt siis diagnoosi tehty ja en oikeen ymmärrä miksi niitä plakkeja siellä muuten olisi.[/QUOTE]

Joo, en silloin maaliskussa oikein tajunnut mitä se tarkoittaa että olisi noita kognitivisia ongelmia (siistiedän sanan mutten osannut kertoa onko mulla ollut, eikä ollutkaan pahemmin ollut ainakaan). Nyt osaisin vastata että on tämmöisiä. Soitin aamulla yhteen paikkaan, kun maksoin taas kolmannen kerran saman laskun, niin olivat mulle jo vihaisia. Tajusin siis että oon maksanut kun katsoin tiliotetta alaspäin. Mun pitää laittaa kaikki meidän laskut suoraveloitukseen.

Joo, en silloin maaliskussa oikein tajunnut mitä se tarkoittaa että olisi noita kognitivisia ongelmia (siistiedän sanan mutten osannut kertoa onko mulla ollut, eikä ollutkaan pahemmin ollut ainakaan). Nyt osaisin vastata että on tämmöisiä. Soitin aamulla yhteen paikkaan, kun maksoin taas kolmannen kerran saman laskun, niin olivat mulle jo vihaisia. Tajusin siis että oon maksanut kun katsoin tiliotetta alaspäin. Mun pitää laittaa kaikki meidän laskut suoraveloitukseen.

Juu tää on vittumainen sairaus kun on hiukan vaikeeta saada ympäristöä tajuaan että ei oikeesti ole ihan terve vaikka siltä näyttääkin. Itse olen laiskan maineessa kun kärsin pahasta fatiikista.

Yhteistyössä