Mikä mussa on vikana (rintamaito asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voiko näin olla :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voiko näin olla :(

Vieras
Voiko oikeesti olla että rintamaito ei sovi vauvalle.. :( .. Olin siis ajatellut että imetän vauvaa ainakin 6kk asti. Nyt vauva on reilu 1kk ikäinen ja syntymästä asti ollu paljon mahakipuja. Pari viikkoa sitten aloin antamaan ennen yö unille menoa korviketta Nania. Tästä lähtien on nukkunut yöllä 7-8h putkeen. Yöllä herää noin 5-6 aikaan ja annan myös korviketta jonka jälkeen nukkuu vielä noin 5h (silloin kun imetin öisin vauva heräili 3h välein). Päivisin imetän ja vauva huutaa ja valvoo koko päivän. Haluaa tissiä 2h välein. Nukahtaa korkeintaan 20min ajaksi päivisin. Neuvolassa sanottiin että painoa tullut hyvin eli siis saa tarpeeksi maitoa rinnoista.
Keskustelin neuvolassa siitä että vauva valvoo ja huutaa pitkin päivää mutta öisin nukkuu erittäin hyvin. Kerroin että korviketta saa yöllä ja päivällä rintamaitoa. Minua neuvottiin että koitan jättää maidon pois omasta ruokavaliosta ja muut ilmavaivoja tuottavat aineet. Olen siis jättänyt kaikki ns. kielletyt ruoat pois (kahvi, suklaa, ruisleipä, omena jne..). Ei vaikutusta mahakipuun. Neuvottiin myös kokeilemaan pelkällä rintamaidolla ja sitten että antaa taas pelkkää korviketta. Nyt olen tullut siihen lopputulokseen että kun annan korviketta pelkästään vauva ei itkeskele yhtään ja on erittäin tyytyväinen, valvoo edelleen päivisin mutta ei huuda. Silloin kun annan pelkkää tissiä vauva huutaa koko päivän ja kiermurtelee huonoa oloaan. Voiko oikeasti olla että rintamaito ei sovi vauvalle?? Siis en voi käsittää miten näin voi olla :(

Ootko kysyny neuvolasta et mitä ruokia sun tarttis jättää syömättä? Kun sun syömiset vaikuttaa rintamaidon laatuun. Kannattaa kokeilla noi kaikki maidottomat, viljattomat yms dieetit jos vaikka sieltä löytyis ratkaisu :)

*muoks* Mä kyllä luin koko viestin mut miten mä noin paljon hyppäsin yli :o

Outoo :D
Joo sori, eipä mun viestistä ollu sit paljon apua : /

Viimeksi muokattu:
Voinko tästä nyt päätellä että olen ainut laatuani :( En voi ymmärtää miten niin luonnollinen asia kun vauvan imetys ei voi onnistua. Tai siis kyllähän se onnistuu mutta vauva vaan kärsii siitä :/

Alkuperäinen kirjoittaja voiko näin olla :(;23025771:
Voinko tästä nyt päätellä että olen ainut laatuani :( En voi ymmärtää miten niin luonnollinen asia kun vauvan imetys ei voi onnistua. Tai siis kyllähän se onnistuu mutta vauva vaan kärsii siitä :/

Ehei, kuule mä koitin kaikki mahdolliset esikoisen ja kuopuksen kanssa eikä koko hommasta tullut hevon **ttuakaan. Kuopuksen kanssa mulla palo pinna koko imetykseen ja annettiin yks päivä kokonaan korviketta kun mä en enää jaksanu, ja poika ei huutanu kertaakaan vatsavaivojaan niin mä päätin etten imetä enää ikinä.

Ihana kuulla Freiya (tai siis tosi harmillista) mutta siis lohduttavaa että en oo seonnu ku kuvittelin että voiko oikeesti niin olla että rintamaito muka olisi huonompi vaihtoehto kuin korvike. Rintamaitoa ylistetään aina niin paljon että tulee sellainen olo, jos ei imetä on huono äiti jne.. Haluaisin niin imettää mutta ketä nyt haluaa tarkoituksella että oma lapsi kärsii sen seurauksena!

vauvalla on todennäköisesti nälkä. Omat lapseni ovat syöneet noin tunnin välein rintaa ja se toiminut. jos väli menee 2 tunniksi, on jo kovin kiukkuisia. Mulla tulee kai tissistä vähemmän? ehkä sullakin? Pumppaamalla saan noin 40-50 ml pulloon. Jos annoin korviketta, syöttöväli piteni paljon. Imetin sitten lopulta kaikkia neljää noin tunnin välein ja pysyivät tyytyväisinä. Mua ei yösyötöt haitanneet, joten meillä näin

siis yritin ja yritin tosissani tuon imettämisen kanssa. Lapsi sai neuvolan mukaan tarpeeksi maitoa, tehtiin syöttäpunnituksia siellä (ja jo synnäreillä, kun olin siellä viikon). Sit kuitenkin sano, että voi antaa korviketta. No mistäs mä tiesin tarttiko sitä vai ei. Että mitä se itkee: nälkää vai syliä vai mitä. Vaikka sylissä oli lähes koko ajan, tissi suussa. Ehkä puoleks tunniks nukahti ja sitten taas syötiin. Ei puolta tuntia kaempaa nukkunut. Illalla annettiin aina korviketta, jotta ja nukkui 7-8 tuntia. Päivät meni huutaessa. Neuvolasta ei tullut mitään kommentteja.

Aattelin ettei tule maitoa tarpeeks, mutta joskus kun anto lisämaitoa, niin aika usein puklas sen ulos. Että sen perusteella oli saanut tarpeeks maitoa. Ei sitä kuitenkaan pumpulle liiemmin herunut.

Päästin vihdoin allergia testeihin ja sit kun annettiin Almironia ja mä maidottomalla dieetillä, niin helpotti vähän.

Vieläkään oikein sitten tiedä, oliko se maidon riittämättömyys vai allergiaa. Paino nousi neidillä, mutta ei yli 100 g/vk.

Alkuperäinen kirjoittaja voiko näin olla :(;23025838:
Ihana kuulla Freiya (tai siis tosi harmillista) mutta siis lohduttavaa että en oo seonnu ku kuvittelin että voiko oikeesti niin olla että rintamaito muka olisi huonompi vaihtoehto kuin korvike. Rintamaitoa ylistetään aina niin paljon että tulee sellainen olo, jos ei imetä on huono äiti jne.. Haluaisin niin imettää mutta ketä nyt haluaa tarkoituksella että oma lapsi kärsii sen seurauksena!

Terveitä lapsia kasvaa korvikkeellakin ;)

entä jos on kyse vilja-allergiasta?Kokeile jättää kahdeksi viikoksi ruokavaliostasi pois kotimaiset viljat.Maitoallergiasta tuskin on kysymys jos korviketta sietää.Omalla muksullani oli maitoallergia ja jätin maitotuotteet 2 viikoksi pois ja muutos oli huikea.Kyse voi myös olla siitä,ettei vielä maitoa tule riittävästi.Siihen autaa vaan imetys.

siis yritin ja yritin tosissani tuon imettämisen kanssa. Lapsi sai neuvolan mukaan tarpeeksi maitoa, tehtiin syöttäpunnituksia siellä (ja jo synnäreillä, kun olin siellä viikon). Sit kuitenkin sano, että voi antaa korviketta. No mistäs mä tiesin tarttiko sitä vai ei. Että mitä se itkee: nälkää vai syliä vai mitä. Vaikka sylissä oli lähes koko ajan, tissi suussa. Ehkä puoleks tunniks nukahti ja sitten taas syötiin. Ei puolta tuntia kaempaa nukkunut. Illalla annettiin aina korviketta, jotta ja nukkui 7-8 tuntia. Päivät meni huutaessa. Neuvolasta ei tullut mitään kommentteja.

Aattelin ettei tule maitoa tarpeeks, mutta joskus kun anto lisämaitoa, niin aika usein puklas sen ulos. Että sen perusteella oli saanut tarpeeks maitoa. Ei sitä kuitenkaan pumpulle liiemmin herunut.

Päästin vihdoin allergia testeihin ja sit kun annettiin Almironia ja mä maidottomalla dieetillä, niin helpotti vähän.

Vieläkään oikein sitten tiedä, oliko se maidon riittämättömyys vai allergiaa. Paino nousi neidillä, mutta ei yli 100 g/vk.

Tuo kuulostaa kyllä niin meidän touhulta. Koko päivän yrittää tissiä tarjota ja sitten vauva vaan puklailee kun varmaan liikaa tyrkyttää. Meillä myös tehty tota syöttöpunnitusta (myös jo synnärillä) ja tullut sen mukaan painoa. Ollaan myös annattu cuplatonia ja rela tabseja mutta ei vaan auta. Neuvolassa sanottiin että lääkäri voi tutkia vauvan mutta tuskin siitä on hyötyä.. näin sano siellä. Luulis että se lääkäri ny jotain osaa neuvoa :/ . Allergioita ei voi kuulemma vielä näin pieneltä testata.

vauvan kuuluu olla rinnalla lähes koko ajan tuon ikäisenä. Vauvahan on vasta 1kk!! Itkuisuus voi johtua siitä, ettei saa tarpeeksi olla rinnalla. Ei se tapahtuma ole pelkkää ravintoa. Vauva tarvitsee rintaa muuhunkin ( ihminen on keksinyt antaa tutin tähän tarpeeseen. Kokeile täysin lapsentahtista imetystä myös yöllä, niin takuulla alkaa helpottaa. Mulla oli rinnat ihan rikki noihin aikoihin, mutta n. 7 viikon ikäisenä kaikki alkoi sujua kuin itsestään. Imetys tosiaan vaatii työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja voiko näin olla :(;23025965:
Tuo kuulostaa kyllä niin meidän touhulta. Koko päivän yrittää tissiä tarjota ja sitten vauva vaan puklailee kun varmaan liikaa tyrkyttää. Meillä myös tehty tota syöttöpunnitusta (myös jo synnärillä) ja tullut sen mukaan painoa. Ollaan myös annattu cuplatonia ja rela tabseja mutta ei vaan auta. Neuvolassa sanottiin että lääkäri voi tutkia vauvan mutta tuskin siitä on hyötyä.. näin sano siellä. Luulis että se lääkäri ny jotain osaa neuvoa :/ . Allergioita ei voi kuulemma vielä näin pieneltä testata.

voi testata.Höpön höpöä. Ja meiläkin lapsella oli suolisto-oireisena, jonka joku promille lääkäreistä ei ymmärtää. Käykää yksityislääkärillä.

[QUOTE="essi";23026033]vauvan kuuluu olla rinnalla lähes koko ajan tuon ikäisenä. Vauvahan on vasta 1kk!! Itkuisuus voi johtua siitä, ettei saa tarpeeksi olla rinnalla. Ei se tapahtuma ole pelkkää ravintoa. Vauva tarvitsee rintaa muuhunkin ( ihminen on keksinyt antaa tutin tähän tarpeeseen. Kokeile täysin lapsentahtista imetystä myös yöllä, niin takuulla alkaa helpottaa. Mulla oli rinnat ihan rikki noihin aikoihin, mutta n. 7 viikon ikäisenä kaikki alkoi sujua kuin itsestään. Imetys tosiaan vaatii työtä.[/QUOTE]

on eri asia kuin tissi suussa 24 h/vrk

vauva on saanut kyllä olla rinnalla niin paljon kuin haluaa. rintaraivareita saa kun tyrkyttää väkisin. anna päivisin myös nukkua rinnalla mutta tosiaan hetken viihtyy ja huuto jatkuu.. Vauvaa pidän lähellä erittäin paljon enkä tosiaankaan yritä pitää vauvaa erissa tissistä! Imu ote tarkistettiin neuvolassa ja sanottiin että on oikea jne..

Yhteistyössä