[QUOTE="mie";26366902]Onpas teillä myöhäiset "elintavat", varmaan aika epäsosiaalista elämää vietätte verrattuna muihin lapsiperheisiin. Teillähän herätään vasta kun muut lapset (pienet) menevät päikkäreille ja vastaavasti kukutte ylhäällä ja ulkona vielä kun muut lapsiperheet laittavat lapsensa unilleen. Ei tuossa ainakaan mihinkään perhekerhoihin yms ehtisi...
No, mikäs siinä, toimii varmaan hyvin vielä kun ei päiväkotia/eskaria/koulua lapsella ja jos itse on vielä kotosalla. Jos lapsi aloittaa lähiaikoina hoidon, kannattanee alkaa ajoissa muuttamaan lapsen vuorokausirytmiä.

[/QUOTE]
Kerhossa ei käydä joka viikko, ja jos sinne ollaan menossa niin lyhennän hiukan päiväunia edellisenä päivänä, jolloin lapsi menee yöunilleen aiemmin. Onhan noita poikkeustapauksia kaikenlaisia, eikä lapsi niistä ole koskaan ongelmaa tehnyt. Nukkuu sitten pidemmät ja aikaisemmat päiväunet, jos on aamulla herännyt tai herätetty aiemmin. Asiaa ehkä helpottaa se, että poika on rauhallinen ja suurisieluinen sortiltaan.
Toisaalta olen nähnyt neuroottisen kellontarkkoja hevosiakin, ja jokainen niistä on meillä oppinut päivässä, että ruoka tulee hosumattakin ja elämä on hauskempaa rentoutuen. Epäilen hiukan, että moni lapsi on laitostettu kellon orjaksi samaan tapaan, ja sielussa olisi kapasiteettia enempään kuin on käytössä. Kyllähän maha ja väsykohtaus osaa minuuttiviisaria tuijottaa, jos elimistö siihen opetetaan.
Olen laskenut kylmästi, että jos lapset selviävät jetlagista, niin kyllä se tarhavaiheen rytminsiirtokin onnistuu. Kyllä minäkin tieni kouluun löysin ensimmäiselle tunnille jo, enkä muista liikaa väsyneeni - tulen yökukkujen suvusta.
Hyödyt ovat sitten niin suuret, että peittoavat myöhäisrytmin haitat mennen tullen. Minä ehdin tekemään monta tuntia töitä ja saan omaa rauhaa joka on minulle välttämättömyys, lapsi saa olla kotona ja ennen kaikkea ehtii seurustelemaan töistä palaavan isän kanssa vielä kuutisen tuntia. Ja se jos jokin on pojalle tärkeää.
Muita lapsia nähdään sitten iltapäivästä tai alkuillasta, etukäteen miettien onnistuu kyllä. Olisi vain niin mukavaa, jos muutkin voisivat siirtää lasten rytmiä myöhemmäs. Vaan meille ei ole yhtä enempää tulossa, varmasti useamman lapsen pallottelu olisi jo vaikeampaa, etteivät joudu eri rytmiin keskenään.