Meillä poika 2v8kk opettelee juuri näitä pottatouhuja. Tuossa viime vuoden lopulla painostettiin ehkä asiaan liikaa, joten potasta tuli pojalle "mörkö". Vietiin potta pariksi-kolmeksi viikoksi piiloon ja ajateltiin alkuvuodesta aloittaa puhtaalta pöydältä.
Päätettiin, että opetellaan ensin tekemään pissat pottaan. Jokaisesta pissasta tarrapalkinto ja kovat kehut (poika hulluna tarroihin, joten tiedettiin, että siinä on tarpeeksi palkintoa). Alkuun tein sitä, että järjestin päivästä meille kunnolla aikaa harjoitteluun. Otin vaipan ja housut pois ja annoin juoda reilusti, jotta varmasti pissattaa. Leikittiin yhdessä ja potta oli vieressä. Heti, kun pissaa alkoi tulla (tai näin tipan pippelissä), laitoin potalle. Lapsi ei pysty ikuisuuksiin pidätelläkään, joten se pissa kyllä tuli pottaan. Seuraava ehkä lattialle, sitä seuraava vaippaan, mutta saipa muutaman onnistumisen, että pääsee asiasta jyvälle. Vaatii aikaa kyllä, kun sai vieressä vahtia (selitykset: "ei mulla ole sellaiseen aikaa" on höpöhöpöä, hoidin siinä samalla vastasyntynyttä vauvaa!).
Tämän jälkeen yritettiin kotosalla olla mahdollisimman paljon ilman vaippaa ja housuja, koska housut jalassa pissa tuli joka kerta housuihin. Vahinkoja sattuu, tietenkin, mutta on itse hereillä ja läsnä, niin ei siinä mitään tulvaa pääse tulemaan. Vahingoista ei tehty, eikä edelleenkään tehdä, mitään numeroa. Jos ei ollut mahdollista olla ilman housuja, niin silloin oli vaippa. Kun alkoi sujua, niin ruvettiin laittamaan myös housuja jalkaan, kun oli kerran oppinut tunnistamaan hädän. Edelleen käytetään vaippaa kodin ulkopuolella, ihan varmuuden vuoksi. Joskus pissa tulee sinne, joskus pottaan tai pönttöön. En näe, että tämä olisi joko/tai -asia, meillä ainakin toistaiseksi käytössä molemmat.
Kakkaamista harjoitellaan ja alkaa sujua. Palkinto on isompi, koska työkin on hankalampi. Kotona, kun ei vaippaa enää ole, niin kakka tulee pottaan. Vielä usein käy niin, että kun joutuu ulos mennessä pukemaan vaipan, niin kakka tulee sinne. Odotankin innolla kesää, kun päästään tästä haalari-rumbasta. Kesällä kun ei tarvitse vaippaa ulkonakaan, niin kakkakin oletettavasti alkaa tulemaan joka kerta pottaan.
Asia kerrallaan, älä hermostu! Pissa ensin, sitten kakka. Kaikki ne jossain kohtaa oppii, jotkut vaan tarvii siihen enemmän apua. Älä stressaa ulkopuolisten sanomisista, itse tiedät lapsesi tilanteen parhaiten. Mua kun ahdisteltiin potta-asioilla loppuvuodesta, niin totesin, että "kyllä alikessut sen sitten armeijassa opettaa, jos en siihen mennessä ole onnistunut"...