Mikä olisi minulle sopiva laihdutustapa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The titityy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

The titityy

Vieras
Olen 160 cm ja painan 85 kg

Kilot ovat tulleet vain kahdessa vuodessa, ennen painoin 60-65 kg

Kasviksia en juurikaan saata syödä, ne inhottaa.
Kurkku, paprika, salaatti, raaka porkkana ja raaka kaali menee.
Keitettyjä en syö. :x

Suurin painonlisääjä taitaa olla leipä, vaalea sellainen ja runsaasti juustoa päälle. Sekä sipsit ja olut.

Miten oppisi vähentämään leipää, mitä tilalle?
Miten voisi kasvit piilottaa ruokaan, etten maistaisi niitä?

Mitä mieltä olette ruokakermojen käytöstä? Käytän niitä paljon.

Tässäpäs alkuun kysymyksiä. =)

Syö mahdollisimman paljon niitä vihanneksia joita tykkäät syödä, ei kai se mitään haittaa vaikkei keitettyjä söisikään..
Vaalean leivän vaihdat tummaan leipään, tai ainakin esim. täyskyvä leipään. Ja välillä syöt näkkileipää. Juustoksi valitset juuston jossa on alle 10% rasvaa. Sitten pikkuhiljaa vaan rupeat jättämään leipää pois ja loppujen lopuksi et syö sitä kuin esim. aamupalaksi.
Ruokakermat vaihdat vähärasvasiin kasvisrasva sekoitteisiin.

Nuo kun teet aluksi niin pitäis jo jossain näkyä..

Minä jätin kokonaan leivän. Eli mussutin yleensä joka päivä ja lähinnä ilta leipää,tietysti vaaleaan ja päälle juustoa ja makkaraa. Mutta nyt korvaan leivän joko hapankorpulla tai näkkileivällä jos välttämättä leivän haluan syödä.

Eli vaihda edes tummaan leipään tai sitten kokonaan pois. Olutta vain viikonloppuisin yksi saunaolut? Olutta kun en juo,mutta eikös sitäkin ole ligth nykyään,ainakin lapparia?

Meillä mies ei juuri vihanneksista välitä. Mutta syö kiltisti kun lautaselle valmiiksi laitan. En siis paapo häntä,vaan kun teen itselleni salaatin niin pilkon samalla hänelle kurkkua ja tomaattia. Menevät siinä sivussa huomaamatta. Koita sinäkin,huijaa itseäsi! :D

Kiitos vinkeistä. =)

Vuosi sitten laihdutin muutaman kilon pitämällä ruokapäiväkirjaa, auttoi kovasti.
Silloin tosin söin suht inhimillisesti muutenkin, eron jälkeen on revinnyt homma käsistä. :(

Ruokaisat salaatit on minun herkkua.

Miten jos söisin esim. keittolounaan ja päivälliseksi hyvän salaatin, jossa makaroonia tms. ruokapitoista?

Välillä ottaisin ruisleipää salaatteineen ja maitoa?

Riittääkö tuo kattamaan vitamiinit?

Omenaa ja banaania kun nälkä tai makeanhimo yllättää?

Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
Kiitos vinkeistä. =)

Vuosi sitten laihdutin muutaman kilon pitämällä ruokapäiväkirjaa, auttoi kovasti.
Silloin tosin söin suht inhimillisesti muutenkin, eron jälkeen on revinnyt homma käsistä. :(

Miten jos söisin esim. keittolounaan ja päivälliseksi hyvän salaatin, jossa makaroonia tms. ruokapitoista?

Välillä ottaisin ruisleipää salaatteineen ja maitoa?

Riittääkö tuo kattamaan vitamiinit?

Omenaa ja banaania kun nälkä tai makeanhimo yllättää?

En osaa neuvoa suo tässä asiassa kun itsenikin pitäis nyt aloittaa laihistelu.

Toinen kysymys kaatuko mitäs nyt palsta?

Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:

Tuo ruokainen salaatti kuulostaa hyvältä mutta käytä tummaa makaronia. Jos laitat vaaleeta ni sit on aika lihottava kuitenkin.. Paljon kurkkua ja tomaattia ja sit vaikka tonnikalaa. Ja jos on liian mautonta niin laita tonnikalaa öljyssä niin et tarvi salaattikastikkeita.

Teetkö keitot itse vai ostatko jostain valmiina? Kannattaa niissä varoa sitä että jos on esim. kalakeitto joka kuulostaa tosi terveelliseltä niin monesti sinnekin on heitetty purkki kermaa joka sitten taas kumoaa sen terveellisyyden..

Itse tekisin keitot.

Minulla on kaapissa proteiinipastaa ja muita tummia pastoja.
Tekisin välillä riisisalaattia ja välillä pastasalaattia.

Kananmunaa jos laittaisin välillä ja jotain kevyttä kinkkusuikaletta.

Miten muuten tuo asia kun kevytruoka on paljon kalliimpaa kuin tavallinen.
Esim. jauhelihassa huomaa hyvin hintaeron.
Elikkäs mitä edullisia kevyitä vaihtoehtoja olisi olemassa?

Minäkin suosittelen vaihtamaan vaalean leivän ruisleipään. Ja aloittamaan aamun täysjyväpuurolla, ja suosimaan muutenkin täysjyvätuotteita, ne pitää nälän poissa. Ja kuitu "puhdistaa" suolistoa vetäen mukanaan rasvaa ja kolesterolia.
Täysjyväpuurolla (keitetty veteen, lisukkeeksi ykkösmaitoa tai esim. sokerittomia marjakeittoja) voi korvata myös aterioita.

Illalliseksi voisit syödä vaikka täysjyväpastaa, sinne saisi "piilotettua" myös noita kasviksia! Eli kokeilepa höyryttää paloiksi pilkottua porkkanaa, kukkakaalia tai parsakaalia, kesäkurpitsaa ja paprikaa, ja sitten pannulla oliiviöljyssä ensin kuumennat muutamia valksipulinkynsiä ja lisäät sinne sitten nuo kasvikset. Kun kypsennät runsaasti kasviksia, riittää pastaa sellainen pikkulautasellinen. Ruokakermat kokonaan pois, mausta vaikka mustapippurilla. Ja päälle raastat kaksi lusikallista parmesaania, niin ei kermaa edes kaipaa.
:attn: Uusienkin kasvisten makuun tottuu ajan myötä, yritä syödä niitä kaksi viikkoa, niin huomaat, että ne masituvat ihan uudella tavalla.

Ja joka aterian jälkeen 1-2 hedelmää, niin ei makeaakaan kaipaa niin kovasti. Muutenkin, kun rupeaa herkkuja tekemään mieli, niin odota ennen niiden syömistä/ostamista vähintään 15 minuuttia. Nimittäin siinä ajassa tutkitusti aivot "muuttavat" mieltään, ja voipi olla, että jäävät herkut sillä kertaa syömättä.

Ja yritä kävellä joka päivä, aloita varttitunnista ja kasvata sitä sitten viikon välein vaikka 5 minuutilla, kunnes lopulta kävelet joka päivä tunnin verran. Saatpa nähdä, että kilot karisevat! Eikä siihen tarvitse edes kauheaa hikiliikuntaa, vaikka eihän sellaisesta haittaakaan ole.

Muista, että laihtuminen onnistuu vain pysyvästi elämäntapoja muuttamalla, eli pikkuhiljaa mutta päättäväisesti muutat elämäntapojasi parantamalla ruokavaliota ja lisäämällä liikuntaa. Itse pudotin näillä keinoin 12 kiloa 4 kuukaudessa.

Onnea elämäntaparemonttiin!

Yhteistyössä