MIKÄ ON HÄTÄNÄ TOLLA LAPSELLA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APUA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

APUA

Vieras
Ikää 9kk. Ja JOKA ilta sama sirkus! Eli vaan huutaa, huutaa ja huutaa ihan raivoissaan. Ja nyt on sama efekti tullu myös päiväuniin:/ Tunti menee aina nukuttaessa. Jos ei nukuta, vaan antaa sen valvoa kunnes nukahtaa, se menee yli unien ja on entistä vihaisempi. Normaalisti menee siis nykyään tunti aina unille menossa. Syönyt on, imetetty on, vaippa on puhdas ja rakkautta saa!

Sä vastasit itse tuohon otsikon kysymykseen. Vastaus on tuo "ikää 9kk". :D
Meillä ainakin nuo molemmat lapset on olleet tuossa iässä melkoisen hankalia etenkin tuon nukkumaanmenon kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Sä vastasit itse tuohon otsikon kysymykseen. Vastaus on tuo "ikää 9kk". :D
Meillä ainakin nuo molemmat lapset on olleet tuossa iässä melkoisen hankalia etenkin tuon nukkumaanmenon kanssa.

Jääkö sille joku traUMA KUN ANNAN SEN KARJUA? Sori caps lock meni vahinkos päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaHeinonen:
ylikierroksilla käy pienen aivot... menee ohi kyllä, mutta on rankkaa. ajoissa vaan iltahommat, ennen kun tulee ihan yliväsyneeksi.

Mitä voisin tehdä ettei se ois tätä sirkusta? Tuntuu pahalta kun toinen itkee ja hieroo silmiään vähän väliä eli selkeesti on kumminki väsyny. Karjuu niin että tuntuu ettei se voi selvitä ilman traumoja tästä

Ei kai siinä ole oikein muita vaihtoehtoja kuin antaa karjua. :/ Lähellä kannattaa tietysti pitää silloinkin, pienellä on eroahdistusvaihe menossa joten läheisyys on erittäin tärkeää. Jotenkin vain tuossa vaiheessa jotkut lapset ei osaa nukahtaa ilman sitä karjumista.

Tuo helpottaa ajan kanssa, ihan oikeasti. :)

pysyt rauhallisena ja teet iltaRUTIINIT samalla tavalla ja ajoissa joka ilta... ennen kun karjunta alkaa. auttaisiko kylpy rauhoittamaan? saattaapa hyvinkin karjua silti, mutta pysyt itse vaan rauhallisena, etkä hätäänny. kyllä se siitä helpottaa ajan kanssa :hug: .

Kokeile rauhallista unimusiikkia. Meillä oli tytön kanssa tosi vaikeat illat kanssa ja saatiin homma toimimaan kun pantiin tyttö omaan huoneeseen omaan sänkyyn ja jätettiin yksin unimusiikin kanssa. Toki se kiljui ja nousi aina seisomaan sängyssä, itse asiassa kuukausi pari meni ennen kuin homma alkoi toimia. Mut siis silloin vaan mentiin sen luo, laitettiin pitkälleen ja peitto päälle ja sanottiin et nyt on yö, nyt nukutaan. Meinasi loppua usko ja toivo ja välillä rakkauskin, mut nyt on tilanne se, et ei tarvii kuin viedä ja panna musiikki niin tyty nukkuu. Suosittelen. Tuo on lempeä unikoulu.

Olen tähän asti pyrkiny pitää rutiineista kiinni, kun en ole keksinyt mistä pitäs vaihtaa. Toi karjuminen vaan on osa rutiinia ja se on pelottavaa kun näen sieluni silmin miten pikku-vesselistäni tulee uusi kouluampuja ku äiti ei osannu lohduttaa lapsena *olen väsynyt*

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen tähän asti pyrkiny pitää rutiineista kiinni, kun en ole keksinyt mistä pitäs vaihtaa. Toi karjuminen vaan on osa rutiinia ja se on pelottavaa kun näen sieluni silmin miten pikku-vesselistäni tulee uusi kouluampuja ku äiti ei osannu lohduttaa lapsena *olen väsynyt*

Toi on ikään kuuluvaa raivoa!!! Meillä kasvaa samanlainen kaveri sun tulevalle "raggarille" :)

Tää ei paljon helpota, mutta se tunti on kuule vielä lyhyt aika. Jossain vaiheessa meillä meni kahden tunnin molemmin puolin tytön kanssa. Kurjaa teillä on tietysti toi huuto jos se on jatkuvaa. Sille vaan ei oikein voi mitään. Traumoja ei varmaan jää, kunhan olette lapselle läsnä ettekä itse menetä hermoja.

Onks teitä kaks nukuttamassa? Sit vaan vuorot nukuttamiseen niin saa edes toisen illan olla rauhassa -korvatulpat kannattaa hankkia jos ei vielä ole hankittuna ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tää ei paljon helpota, mutta se tunti on kuule vielä lyhyt aika. Jossain vaiheessa meillä meni kahden tunnin molemmin puolin tytön kanssa. Kurjaa teillä on tietysti toi huuto jos se on jatkuvaa. Sille vaan ei oikein voi mitään. Traumoja ei varmaan jää, kunhan olette lapselle läsnä ettekä itse menetä hermoja.

Onks teitä kaks nukuttamassa? Sit vaan vuorot nukuttamiseen niin saa edes toisen illan olla rauhassa -korvatulpat kannattaa hankkia jos ei vielä ole hankittuna ;)

Ei siinä mitään jos tää on normaalia kehitysvaihetta. Tosissaan oon pelänny aiemmissa viesteissäni mainitsemaa traumatisoitumista.

Neuvolassa ei oikeim uskalla puhua "ongelmista" kun sieltä saa niin helposti äima-nettilinkin käteensä. Kaveri käy samassa neuvolassa ja yritti puhua jotain huoltaan siellä. Th yritti saada hänet ottamaan apua masennukseensa. Ja "vika" ei ollut hänen mielialassaan vaan lapsesta löytyi poikkeavuus joka todettiin yksityislääkärillä.

Tuo oli siis pohjustuksena sille että en uskalla neuvolassa sanoa miten meillä iltaisin itketään

No mitä se neuvola sitten vois tehdä? Tulla teille nukuttamana lapsen? Kyllä tuo on ihan normaalia, valitettavasti. Itse en ole antanut huutaa, vaan nukuttanu vieressä. Ohi on mennyt melko nopeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
No mitä se neuvola sitten vois tehdä? Tulla teille nukuttamana lapsen? Kyllä tuo on ihan normaalia, valitettavasti. Itse en ole antanut huutaa, vaan nukuttanu vieressä. Ohi on mennyt melko nopeasti.

No ei mutta olisi voinu kertoa että tuommoista se on. Tää on tähän asti ollut niin oppikirjavauva, vastasyntyneenäkin oli nälkissään vain 3-4 tunnin välein ja muutenkin helppo lapsi

No ei mutta olisi voinu kertoa että tuommoista se on. Tää on tähän asti ollut niin oppikirjavauva, vastasyntyneenäkin oli nälkissään vain 3-4 tunnin välein ja muutenkin helppo lapsi
Sitä aina joutuu oppimaan uutta ja ettimään tietoa, muualtakin kuin neuvolasta, että suosittelet, ettet tuudittaudu siihen, että neuvola jakaisi kaiken tarvittavan tiedon :) ihan ystävyydellä sanon, en kuittaile. Vaikka lapsi nyt itkisi ja karjuisi nukkumaanmennessä hysteerisenä, et ole tehnyt mitään väärin, vaan se on ikäänkuuluva vaihe ja menee ohi... ja uusia vaiheita tulee tilalle ;)

Ihan sitten sivuseikkana tuli mieleen, että eihän vaan ole korvatulehdus lapsella? Silloinhan lapsi voi huutaa kovastikin, kun makuullaanolo tekee kipeää.

Sama homma 9 kk:n kanssa parhaillaan. Oppi juuri vilkuttamaan eikä nukkumisesta tule mitään kun pieni kädenpullero vaan vatkaa unissaankin vink vink vink. Eli meillä ainakin selvästi liittyy uusiiin kehon taitoihin.

Sitä aina joutuu oppimaan uutta ja ettimään tietoa, muualtakin kuin neuvolasta, että suosittelet, ettet tuudittaudu siihen, että neuvola jakaisi kaiken tarvittavan tiedon :) ihan ystävyydellä sanon, en kuittaile. Vaikka lapsi nyt itkisi ja karjuisi nukkumaanmennessä hysteerisenä, et ole tehnyt mitään väärin, vaan se on ikäänkuuluva vaihe ja menee ohi... ja uusia vaiheita tulee tilalle ;)

Ihan sitten sivuseikkana tuli mieleen, että eihän vaan ole korvatulehdus lapsella? Silloinhan lapsi voi huutaa kovastikin, kun makuullaanolo tekee kipeää.

Torstaina oli neuvolalääkäri. Katsoi korvat, oli terveet. Ja tää vaihe on kestäny pitempään kuin viikon

Meillä sitä vaihetta kesti esikon kanssa kauankin ja lopetin nukuttamiset ja otin kundin vaan viereen, kun ite mentiin nukkumaan. Ihan hyvin se silti alkoi "vaiheen" jälkeen taas jäämään itse sänkyyn ja nyt nukkuu kuin unelma, 4v jo :)

Yhteistyössä