Mikä on paras ikä aloittaa pottailu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen lukenut että varhain aloitettu pottailu on haitallista. Anoppi puhuu varhain aloitetun pottailun nimeen. Hän laittoi jo 6kk ikäiset lapsensa potalle. Käskee meidänkin aloittamaan hyvissä ajoin ennen 1-vuotissyntymäpäiviä. Itse kannatan lapsentahtisuutta, sitten kun lapsi vaikuttaa olevansa valmis kokeilemaan pottaa. Haluaisin edetä kaikessa rauhassa ilman stressiä, ei ole kiirettä. Onko varhain aloitettu pottailu haitallista? Alkaako lapsi pelätä pottaa, jos lykätään harjoittelua yli yksivuotiaaksi? Oppiiko silloin huonommin? Varmasti kaikki oppivat kuivaksi ennen kouluun menoa :D

Olen samaa mieltä että lapsen tahtiin, sitten kun hän sitä haluaa. Toki voi kokeilla istumista siinä ihan vaikka jo heti kun osaa istua, mutta jos lapsi ei mielellään siihen istu, ei sitä kannata tuputtaa vaan odottelee niin kauan että lapsi on valmis pottaharjoitteluun :)

Lapsen tahtiin on menty meilläkin, kumpikin n. 2,5 vuotiaana täysin vaipattomia. Esikoinen aloitti ite n. vuoden iässä, mutta "unohti" sit useemmaks kuukaudeks ko. taidon kunnes innostui uudelleen. Kuopus taas oli reilu 2 v. ennen kuin malttoi yhtään istua :)

http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/Terveys/Ravinto-ja-syominen/Vauvasta-vaipaton-viheltelemalla/ ”Varhain aloitettu pottaharjoittelu saattaa johtaa myöhempiin ongelmiin, kuten yökasteluun, ummetukseen, virtsatietulehduksiin sekä pissa- ja kakkavahinkoihin”, " Pidätysongelmat ovat kasvaneet viime aikoina. Hellström pohtii, voisiko myöhäinen kuivaksi oppiminen vaikuttaa asiaan. "
http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/Kasvu-ja-kehitys/Lapsi-1-3-v/Varhain-aloitettu-pottailu-haitallista/

Mä ajattelin aloittaa nyt viikonloppuna, vauva on 7,5 kk. Jos tykkää istua siinä, niin laitan aina heräämisen jälkeen, jos ei tykkää, niin parin kuukauden päästä uudelleen.

[QUOTE="pede";28194927]Olen samaa mieltä että lapsen tahtiin, sitten kun hän sitä haluaa. Toki voi kokeilla istumista siinä ihan vaikka jo heti kun osaa istua, mutta jos lapsi ei mielellään siihen istu, ei sitä kannata tuputtaa vaan odottelee niin kauan että lapsi on valmis pottaharjoitteluun :)[/QUOTE]

juu samaa mieltä, voi pottaa pitää esillä ja kokeilla siinä istumistakin, mutta ei saa pakottaa, jos lapsi ei siinä viihdy.

• Tykkää
Reactions: Kumikameli
[QUOTE="vieras";28194892]Olen lukenut että varhain aloitettu pottailu on haitallista. Anoppi puhuu varhain aloitetun pottailun nimeen. Hän laittoi jo 6kk ikäiset lapsensa potalle. Käskee meidänkin aloittamaan hyvissä ajoin ennen 1-vuotissyntymäpäiviä. Itse kannatan lapsentahtisuutta, sitten kun lapsi vaikuttaa olevansa valmis kokeilemaan pottaa. Haluaisin edetä kaikessa rauhassa ilman stressiä, ei ole kiirettä. Onko varhain aloitettu pottailu haitallista? Alkaako lapsi pelätä pottaa, jos lykätään harjoittelua yli yksivuotiaaksi? Oppiiko silloin huonommin? Varmasti kaikki oppivat kuivaksi ennen kouluun menoa :D[/QUOTE]

Kyllä heti kannattaa aloittaa pottailu kun lapsi osaa istua eli siinä 6kk iässä. Meillä 1-vuotias teki aina kakan pottaan kun oli siinä oppinut istumaan eikä sen jälkeen tarvinnut kakkavaippoja vaihdella kun tajusi että on paljon mukavampi päästää se kakka pottaan. Herkkyyskausi taisi olla juuri oikeaan aikaan eli mitä aikaisemmin sen parempi. Minusta on outoa, että vielä 2-vuotiaat käyttää kakkavaippoja...

Ei varhain aloitettu pottailu nopeuta yhtään kuivaksi oppimista. Mulla on ollut hoitolapsia, joita on kotona istutettu potalla jo alle vuoden ikäisestä, mutta täysin kuivia he ovat olleet n. 2-vuotiaana. Omat lapseni laitoin potalle muutamaa kuukautta ennen kahden vuoden ikää. Kaksi oppi kuivaksi 1 v 10 kk:n iässä, loput kolme aika lailla tasan 2-vuotiaana.

meillä esikoinen sai 1v lahjaksi potan ja kävi siinä siitä lähtien säännöllisesti. Vähän sen jälkeen tajusi et kakat on kivempi tehdä pottaan, joten kaikki kakat tehtiin pottaan n.1v3kk lähtien. päivä-ja yökuivaksi kerralla 2v7kk iässä. kuopus kävi ekan kerran potalla 8kk iässä kun oli niin kiinnostunut isosiskon tekemisistä. homma ei oikeim ottanu tulta alleen, enkä jaksanu niin tiuhaan käyttää potalla kun esikoista. Joka päivä kuitenkin käytiin vähintään pari kertaa. 2v 7kk iässä kerralla päivä-ja yökuiva. :)

Kyllä heti kannattaa aloittaa pottailu kun lapsi osaa istua eli siinä 6kk iässä. Meillä 1-vuotias teki aina kakan pottaan kun oli siinä oppinut istumaan eikä sen jälkeen tarvinnut kakkavaippoja vaihdella kun tajusi että on paljon mukavampi päästää se kakka pottaan. Herkkyyskausi taisi olla juuri oikeaan aikaan eli mitä aikaisemmin sen parempi. Minusta on outoa, että vielä 2-vuotiaat käyttää kakkavaippoja...

Pyh, liian myöhäistä! Kannattaa aloittaa jo vastasyntyneenä, pissaattaa lavuaariin ja kokeilla vessahätäviestintää. Sitten kun osaa istua niin potalle.

Meillä kokoeltiin esikoisella pottaa ensin n.1-vuotiaana mutta oli niin lyhyt ettei jalat yltäneet maahan ja oli ihan paniikissa joten suosiolla siirrettiin ja nyt reilu 2-veenä pottailtu 3vko ja on jo päiväkuiva ja käy itse potalla. Toinen on nyt vajaa vuoden ja istuskelee potalla mutta ei mitään tee sinne.

Esikoisen laitoin ekaa kertaa potalle n. 10kk ikäisenä, ensin istui siinä vaipat päällä hetken ja totuteltiin pikkuhiljaa. Vuoden ikäisenä alkoi tehdä pissoja pottaan ja 1v2kk ei enää suostunut enää tekemään kakkoja vaippaan kun hoksasi idean. Päiväkuivaksi oppi 2-vuotiaana.
Kuopus täytti juuri vuoden ja vajaan viikon ajan on nyt pottailtu. Tekee jo monet pissat päivässä pottaan kun vien aina aamulla, päikkäreiltä ja ulkoa tullessa suoraan. Kakkaa ei ole vielä suostunut pottaan tekemään vaan odottaa että saa vaipan mutta treenatan pikkuhiljaa sitäkin.
Väkisin en lasta potalla istuttaisi mutta meidän lapset on ainakin ihan mielellään siinä istuneet. Pari minuuttia ollaan ja jos ei oo mitään tullut niin sit nostan lapsen pois. Ei siis mitään pakkoa. Ainakin tuo 1v oppii nyt hirveästi asioita muutenkin, joten saattaa olla hyvä vaihe pottatreeniinkin.

meill aloitettiin kun lapsi oli 6kk. eikä ole stressiä, eikä pakotusta. lapsi on tottunut pottaan eikä pidä sitä elottavana vaan ihan jokapäiväseen elämään tarkoitettuna juttuna. 1.5vuotiaana alettiin yhä enemmän ja enemmän pitään kotona ilman vaippaa(oli kesä) nyt talvella(reilu 2v.) vaippa vain yöllä ja ulkona-kylässä. meillä ei ole ikinä tarvinnut taistella potalla käymisestä, ei lahjoa tms.

Suosittelen aloittamaan varhain. itse aloitettiin aamupotalla. eli kun menin itse pissalle niin lapsi potalle istumaan. aika nopeasti sinne alkoi tulemaan kakka myös ja ei tarvinnut enää niitä kakkavaippoja vaihtaa, oli paljon helompaa tuo kestovaippailu!

Meillä 10kk pissaa aaumuisin pottaan, koska vaippa on yleensä kuiva tai ainakin kuivahko. Päivällä muuten pottaillaan, kun muistan. Kannatan aikaista pottailua, mutta pottaankin on tutustuttava rauhassa. Yleensä meillä on alettu kakkaamaan pottaan n. vuoden ikäisenä. Jotkut alle toiset vähän yli. Päiväkuivia ovat olleet 1- 1,5-vuotiaina ja yökuivia n. 2-vuotiaina. Äidiltä vaatii viitseliäisyyttä, että ottaa selvää lapsen tavoista. Kellontarkan kakkaajan kanssa on tosi helppoa, mutta joskus kannattaa odottaa vähän, että onnistumisen kokemuksia saataisiin mahdollisimman usein. Jos vauva kiljuu paniikissa, silloin on parasta laittaa housut jalkaan ja antaa potta leikkikaluksi, että siihen voi tutustua ja istuskella vaatteet päällä. Kylmä potta on isollekin lapselle inhotus!

Meillä potatetaan eli kokeillaan vaipanvaihdon yhteydessä että josko sinne pissa tai jopa kakka tulisi. Ei opeteta potalle vaan harjoitellaan ja totutetaan. Vauva vasta 6 kk, joten kiire ei ole.

Yhteistyössä