MIKÄ on sinulle PALJON RAHAA?

24.05.2007
360
0
16
Lueskelin tuossa tuota palkkaketjua ja jos saisin käteen 2000e olisin todella rikas. Mutta saan käteen vain 1200? ja sillä pärjää. Minulla kun on ollut paljon peinempi'kin tuloja.

Tuota aina ihmettelen kun joku sanoo"en todellakaan nostasi ahteria penkistä 1500? tuloilla".

Mä en käsitä että miksi? Miksi mieluummin on sit kotona tukirahoilla?

Mä en ole kellekään katkera..jokainen kouluttakoon itsensä mihin haluaa/pääsee ja nauttikoon ISOISTA tuloistaan.

Mutta vähälläkin pärjää...

Minulla on ammattikorkeakoulututkinto ja olen pienyrittäjä. Yritys pyörii, elättää minut ja perheeni (toki miehen palkka lisänä mutta sekin on nk. keskipalkkoja.) ja olen onnellinen.

piste :)

Niin ja siis minulle on 20e jo iso raha.

No jos pyörittäisin tätä taloutta yksin niin varmaankin kouluttautuisin lisää ja vaihtaisin siis alaa jotta tienaisin paremmin. Mutta kun meitä on kaksi ja mies tienaa noin puolet enemmän niin mä olen ihan tyytyväinen palkkaani, joka on päälle tonnin luokkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Riippuu niin paljon tilanteesta. 300? apteekkilasku ei tunnu paljolta mutta saman verran paidasta on ökykallista

300?:n apteekkilaskukin olis mulle järkytys...

Oli se alkuun, mutta kaikkeen tottuu. Kun mä hain itselleni penisilliinikuurin mä järkytyin siitä että se maksoi vain jotain kolme euroa :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Räntäntänttä:
Lueskelin tuossa tuota palkkaketjua ja jos saisin käteen 2000e olisin todella rikas. Mutta saan käteen vain 1200? ja sillä pärjää. Minulla kun on ollut paljon peinempi'kin tuloja.

Tuota aina ihmettelen kun joku sanoo"en todellakaan nostasi ahteria penkistä 1500? tuloilla".

Mä en ole kellekään katkera..jokainen kouluttakoon itsensä mihin haluaa/pääsee ja nauttikoon ISOISTA tuloistaan.

Minulla on ammattikorkeakoulututkinto ja olen pienyrittäjä. Yritys pyörii, elättää minut ja perheeni (toki miehen palkka lisänä mutta sekin on nk. keskipalkkoja.) ja olen onnellinen.

Minulle on paljon rahaa jokainen sentti. Olen tottunut elämään todella vähällä ja ylisopisto-opiskelujen aikana elin opintorahalla, en käynyt töissä, en nostanut lainaa eikä vanhemmilta tullut senttiäkään, kuten ei nytkään. Eli mielestäni todella hyvin, kun ei ollut tietystikään autoa eikä muutakaan mikä vie rahaa.

Mutta mitä tulee palkkoihiin, mielestäni suomessa palkat ovat todella heikot korkeakoulutetuilla, kun käteen jää 2000, ja kaupungeissa perheellisten vuokrat ja lainat ovat yleensä noin 1000 euroa /kk. Eli tarkoittaa, että perheillä jää toisen palkasta käteen noin 1000 euroa.

Muualla keski-euroopassa ja itä-euroopassa äideillä on varaa hoitaa lapsensa kotona tai käydä vain osa-aikatöissä, kun taas suomessa naiset joutuvat käydä töissä kuin lapsia ei olisikaan.

Mielestäni siis on otettava huomioon nykyiset valtavan suuret asumismenot, jotka on saatu aikaa poliittisin päätöksin myöntämällä joillekin ryhmille asumistukia ja näin nousevat vuokrat, jotka ovat suomessa noin kaksi kertaa suuremmat kaupungeissa kuin muissa euroopan kaupungeissa neliö. Tämä saa taas aikaan sen, että ihmiset mieluummin laittavat oman ja sekin on kallista, mikä on myös poliittisin päätöksin aikaansaatu tila. Valtio ja kunnat säästävät, eli vähentävät työpaikkoja, ja näin ihmiset joutuvat muuttaa kasvukeskuksiin, mikä aiheuttaa korkeat asumiskustannukset, koska tulijoita on paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Minulle on paljon rahaa jokainen sentti. Olen tottunut elämään todella vähällä ja ylisopisto-opiskelujen aikana elin opintorahalla, en käynyt töissä, en nostanut lainaa eikä vanhemmilta tullut senttiäkään, kuten ei nytkään. Eli mielestäni todella hyvin, kun ei ollut tietystikään autoa eikä muutakaan mikä vie rahaa.

Mutta mitä tulee palkkoihiin, mielestäni suomessa palkat ovat todella heikot korkeakoulutetuilla, kun käteen jää 2000, ja kaupungeissa perheellisten vuokrat ja lainat ovat yleensä noin 1000 euroa /kk. Eli tarkoittaa, että perheillä jää toisen palkasta käteen noin 1000 euroa.

Muualla keski-euroopassa ja itä-euroopassa äideillä on varaa hoitaa lapsensa kotona tai käydä vain osa-aikatöissä, kun taas suomessa naiset joutuvat käydä töissä kuin lapsia ei olisikaan.

Mielestäni siis on otettava huomioon nykyiset valtavan suuret asumismenot, jotka on saatu aikaa poliittisin päätöksin myöntämällä joillekin ryhmille asumistukia ja näin nousevat vuokrat, jotka ovat suomessa noin kaksi kertaa suuremmat kaupungeissa kuin muissa euroopan kaupungeissa neliö. Tämä saa taas aikaan sen, että ihmiset mieluummin laittavat oman ja sekin on kallista, mikä on myös poliittisin päätöksin aikaansaatu tila. Valtio ja kunnat säästävät, eli vähentävät työpaikkoja, ja näin ihmiset joutuvat muuttaa kasvukeskuksiin, mikä aiheuttaa korkeat asumiskustannukset, koska tulijoita on paljon.

Eli suomessa vuokrat ja asuminen maksaa 2 kertaa enemmän kuin muissa euroopan kaupungeissa, esim. Berliinissä, mutta palkat taas ovat ainakin korkeakoulutetuilla puolet siitä, mitä muualla.

Eli todella köyhiä ovat suomessa korkeakoulutetut, ja tästähän oli vastikään uutinen, jonka mukaan korkeakoulutetut ovat suomessa köyhiä.

No töihin en alle 1000 euron netto palkalla lähtis, koska mulle tulis 800 euroa kuussa kuluja töihin lähtemisestä :/
Iso raha on 200 euroa, jos lähtee shoppailemaan, jos pitää laskuja ruveta makselemaan, en kehtaa edes sanoa paljonko pitäis olla, et olis sellanen olo, että onpa kiva maksaa laskuja kun on rahaa...

Eli suomessa vuokrat ja asuminen maksaa 2 kertaa enemmän kuin muissa euroopan kaupungeissa, esim. Berliinissä, mutta palkat taas ovat ainakin korkeakoulutetuilla puolet siitä, mitä muualla.

Eli todella köyhiä ovat suomessa korkeakoulutetut, ja tästähän oli vastikään uutinen, jonka mukaan korkeakoulutetut ovat suomessa köyhiä.

Ja miksi puhun vain korkeakoulutettujen köyhyydestä, johtuu siitä, että he valmistuvat työmarkkinoille myöhään, ja heillä siten kiire perustaa perhe, ja joutuvat maksaa isot asumiskulut, kun taas ammattikoululainen pääsee työmarkkinoille aikaisin, ja ehtii säästää kaksion hinnan ennen perheen perustamista, ja usein vähemmän koulutetut jääävät pienille paikkakunnille, joissa asuminen on halpaa, ja siis saavat lähes saman palkan, tai nykyään jopa isomman ainakin rakennusalan ihmiset, ja maksavat vain pienen summan asumisestaan.

Riippuu tosiaan asiasta! Mä kotihoidontuella, mies suht pienituloinen, meillä ei ole liikoja rahaa. Me tienataan n. 2000 yhteensä nettona kaikkine tukine ja lapsilisineen. :whistle:

Eli mulle tuo 2000 käteen palkkaa olisi taivas! :D

mikä on paljon.. aikast vaikeaa sanoa!! no mulle voi kauppaan mennä komeesti yli huntti ja tuntuu ettei paljon mitään tullu ostettua. Nykymailmassa 20 euroa ei oo raha eikä mikään, valitettavasti.
no onneksi meidän perheessä on hyvät tulot.

mulle olis jo paljon jos jäis käteen joku 1500e kuussa =) ja ylibonusta jos 2000e.
Pääasia et sais laskut ja lainat hoidettua hyvin ja jäisi rahaa niin ettei joka penniä tarvis miettiä ja laskea mihin on varaa. Et voisi ostella itselle jotakin vaikka jos tekee mieli tms.

Yhteistyössä