Mikä sairaus ensiapupäivystyksen potilaalla voisi olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huomioija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla oli kerran selvästikin korvatulehdus ja yritin saada ihan varattua lähipäivälle lääkäriajan, mutta kun ei täällä ole lääkäreitä niin opastettiin menemään päivystykseen iltapäivällä. Ihan näinkin kiireellinen tapaus siis istui siellä kirjan kanssa myös.

Istuin siellä kerran muutaman tunnin ihan terveen näköisenä. Olin leikannut kämmeneen pitkän haavan, ja sain odottaa senkin tikkausta kolmisen tuntia. Käsi oli hyvin paketissa eikä vuotanut, ja pidin siinä hanskan päällä. Ei varmasti olis voinut tehdä diagnoosia päältä katselemalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;27760464:
Willi weikkaus, se oli sairas?

Tiiätkö, meidän poika kiidätettiin kerran ohi jonojen ja eristykseen samantein kun päivystykseen päästiin sisälle. Parikin tyyppiä siinä aulassa kehtasivat jotakin nurista eriarvoisesta kohtelusta jne jne. Poika oli vähän kalpea, muuta ei päällepäin näkynyt. Epäilty sairaus kun ei näy helposti naamasta, se epäily oli aivokalvontulehdus.

Sama meillä. Poika kiidätettiin jonojen ohi heti kun päivytykseen päästiin sisälle. Paha astmakohtaus allergisoivasta aineesta. Ei näkynyt naamasta, että kroppa oli täynnä rakkuloita. Kaikki energia meni siihen, että pystyi just ja just hengittämään eikä vinkumista kuullut vaikka vieressä seisoin. Sen verran "hyvissä ajoin" oltiin, että pahin vaihe tuli siellä kun lääkäri oli jo vieressä, onneksi.

:headwall: kyllä on taas.. no esimerkiksi virtsatietulehdus, veritulppa epäily, paha kurkkukipu...
itsekkin olen istunut täydessä meikissä pokkaria lukemassa , sen näköisenä että ulkopuolisten
silmissä olin varmaan " turhaa aikaa tappava terve"

Ap:n kaltaisia ihmisiä on valitettavasti. Itselläni on eräs autoimmunisairaus, joka ei näy päälle päin. Oireita tulee ja menee, hetkeksi voi mennä jalat alta ja kohta olenkin taas ihan kuin ei mitään. Olen saanut kärsiä aika paljon ihmisten asenteista juuri tuon "sähän et edes näytä sairaalta" asenteen vuoksi :(

Rytmihäiriö, laskimotukos, antibiootti tiputus esim. kohonneen tulehdusarvon takia, korkea verenpaine, pissatulehdus... On noita monia sairauksia jotka ei välttämättä näy päälle päin, mut vaativat käyntiä samana päivänä.

Esim. syöpäpotilas jolla on jonkun infektion oireita, tai joku jolla on ongelmia esim. leikkaushaavan kanssa - you name it. Kaikki vaivat ja viat eivät välttämättä aina näy päällepäin.

Mä oon joutunut olemaan sairaalapäivystyksissä lapseni kanssa niin monta kertaa, että tiedän varautua siihen että siellä kuluu aikaa. Eli otan kirjan mukaani, tai neuletyön, tai räplään puhelintani tai mitä tahansa. Muillehan se ei kuulu lainkaan, olenko tulllut sinne vaikka 2 viikon unettomuuden vuoksi, akuutin virtsatulehduksen vai minkä vuoksi. Niitä filmaajia kyllä riittää, joiden mielestä ei ole oikeasti kipeä jos ei kilju ja vaikeroi.

Se oli yhden firman agentti, vahti kuinka moni jonotti oikeasti kipeän näköisenä saikkulappua, ja sit raportoi ne firmaan. Ja kaikki jotka haki teeskennellyn saikkulapun, saneerataan vuoden sisällä.
Ettekö tienneet että tällaisia on. Kännykällään laitteli tietoja pomolle.
Kirja oli vain hämäystä. Siellä on vakoojakamera sisällä. Mistä luulette että isot YT:t saa alkunsa.

Itse olen joutunut käymään ea päivystyksessä viikonloppuna hoidattamassa erittäin pahasti tulehtuneen leikkaushaavan muutaman kerran, arkisin kävin terveysasemalla ja haava siis oli yli 10cm syvä, huuhdottava=kotihoito alkuun mahdotonta.
Odottelin aina suht pitkään ja sairaanhoitajalle.

ite olen yöllä päivystyksessä istunut ja viettänyt aikaa koska pomolle oli pakko saada lääkäritodistuspoissa olosta,en varmaa kipeeltä näyttänyt mutta ääni oli poissa ja työni on pelkkää puhumista.