Mikä siinä omassa henkilötunnuksessa on niin vaikeaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelijä

Vieras
Siis sen opettelussa?

Työssäni kun hoidan ihmisten asioita enkä soittajan tietoihin pääse ellei ihminen kerro hlötunnustaan, mutta juuri kukaan ei sitä osaa tai musita ja sitten huudetaan mulle kun näe ja löydä hänen tietojaan.

Samoin ihan tiedoksi teille, että 2000-luvulla tai sen jälkeen syntyneiden henkilötunnuksessa on A. Kun lähes kaikki vanhemmat sanovat tyyliin "101001 e niinkuin Eemeli ja loppuosa 111a... vai oliko se sitten ensin A niinkuin apeli ja lopuksi e?

Eli mikä tässä on oikeesti niin äärimmäisen hankalaa ja vaikeaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Ehdota, että tietojärjestelmä listaa ihmisiä syntymäajan mukaan ja valitset listasta oikean nimisen henkilön. Syntymäpäivänsä muistaa lähes jokainen.

Hei haloo, pelkällä synt. ajalla ei tämän kokoisessa kaupungissa kovin helpolla löydä, samana päivänä syntynyt siis satoja ihmisiä, joten siinähän olis selaamista... ja puhleujono kasvais.

Toisekseen, tälläisiä ei tosta vaan ehdotella, katsos potilastietojärjestelmät eivät ihan toimi niinkuin joku yksittäinen työntekijä toivoo.

Ja vanhemmat eivät musita kyllä lastensa syntymäpäiviä tai vuosia.

Omani osaan ulkoa, tosin kirjoittamalla se menee automaattisemmin kuin sanomalla. Lapsia on useampi ja täytyy sanoa, etten aina ole 100% varma, meneekö oikein, etenkin kahden lapsen viimeinen merkki vaihtuu helposti keskenään. Ei ole mitään hyvää muistisääntöäkään tuohon, mikä leimaisi sen juuri kyseiseen lapseen.

siis mä en käsitä mikä siinä nyt muka olis vaikeeta, itse muistan omani lisäksi sekä lapsen että miehen henkilötunnuksen ja usein varoiksi kaivan kelakortin tai kirjoitan sen paperille ennen soittoa mihinkään, jos tulee oikosulku.. eikös jokaisella ole lompakossa joku kortti mistä sen näkee, jospa ehdottasit seuraavalle joka ei muista että josko sieltä lompakosta sen näkis... se kelakortti on kanssa kova sana. ja kyllä kaikkien pitäisi kyllä oma tunnuksensa osata ja jos ei niin varautua että sitä saatetaan kysyä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ehdota, että tietojärjestelmä listaa ihmisiä syntymäajan mukaan ja valitset listasta oikean nimisen henkilön. Syntymäpäivänsä muistaa lähes jokainen.

Hei haloo, pelkällä synt. ajalla ei tämän kokoisessa kaupungissa kovin helpolla löydä, samana päivänä syntynyt siis satoja ihmisiä, joten siinähän olis selaamista... ja puhleujono kasvais.

Toisekseen, tälläisiä ei tosta vaan ehdotella, katsos potilastietojärjestelmät eivät ihan toimi niinkuin joku yksittäinen työntekijä toivoo.

500 Sörsselsson Caritaa? Syntymäajassa olisi toki vuosikin mukana.

Tuollaisessa systeemissä kyllä laitetaan niin nimi kuin syntymäaika. Ei pitäisi tulla kovin montaa samana päivänä syntynyttä samannimistä henkilöä. Ainakin meidän terkkarin ajanvarauksessa toimii hyvin, harvoin tarvitsee lasten loppuosaa sanoa ja yksi maan suurimmista kaupungeista on kuitenkin kyseessä.

Omani ja mieheni henkilötunnuksen päästelen kuin vettä vaan, poikanikin tunnus tulee ihan oikein, vaikka vähän epävarmuutta loppuosaa sanoessani aina tunnenkin, ja tyttäreni loppuosaa en todennäköisesti opi ikinä. Kolmekymppiseksi asti opin aina kaikki numerosarjat kerrasta ulkoa (en ikinä unohtanut kerran puhelinluettelosta katsomaani numeroa), mutta nyt, kun ikää ei ole 30+ vaan ennemminkin 40-, ei mitkään uudet numerosarjat meinaa jäädä edes pänttäämällä päähän :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja .:
siis mä en käsitä mikä siinä nyt muka olis vaikeeta, itse muistan omani lisäksi sekä lapsen että miehen henkilötunnuksen ja usein varoiksi kaivan kelakortin tai kirjoitan sen paperille ennen soittoa mihinkään, jos tulee oikosulku.. eikös jokaisella ole lompakossa joku kortti mistä sen näkee, jospa ehdottasit seuraavalle joka ei muista että josko sieltä lompakosta sen näkis... se kelakortti on kanssa kova sana. ja kyllä kaikkien pitäisi kyllä oma tunnuksensa osata ja jos ei niin varautua että sitä saatetaan kysyä.

Juu, olen ehdottanut, että olis hyvä olla kelakortti esillä kun soittaa, mutta ei se toimi. Tietty soittajia päivässä n. 4000 eli kuinka moni sitten soittaa mulle uudestaan, sitä en tiedä. Mutta tosissaan siis, suurin osa ei muista omaa henkilötunnustaan.

Omani muistan toki. En lapsen, saati miehen tunnusta! Kai se sulle on helppo muistaa miten 2000-luvulla syntyneiden tunnukset menee, mutta ei niiden, joilla vaan esim. 1 lapsi tältä vuosituhannelta. Ei sitä lasten sotuja niin usein tartte käyttää.

500 Sörsselsson Caritaa? Syntymäajassa olisi toki vuosikin mukana.

500 jotka on syntyneet esim. 11.11.56 ja nimellä kun sieltä alkaa hakmeaan niin TOOOOODELLA kauan menee, kokeiltu on. Monet kerrat ja pakkohan se on, kun eivät tunnusosaansa tiedä. Ja todella kestää selata sieltä se oieka nimi, varsinkin kun on ulkomaalaisiakin joiden nimen kirjotusasua ei oikein tiedä.

Mulla on ihan pimee numeromuisti. Muistan 7-henkisen perheen tunnukset, sen lisäksi exän, isäni ja veljeni tunnukset. Parin tuntemattoman tunnukset, jotka satuin vahingossa näkemään. Lisäksi muistan puhelinnumeroja joita en ole tarvinnut vuosiin, sekä vanhempieni autojen rekisterinumerot lapsuudestani.

Mutta jos joku multa kysyy mikä oli juuri tapaamani henkilön nimi, niin mullei ole hajuakaan.

Mä osaan mun henkilötunnuksen ilmeisesti liian hyvin kun aina kun sitä kysytään ja luettelen sen, niin vastareaktio on "8484-mitäh??" :D Minkä mä sille voi et mun henkilötunnuksessa ei ole muita numeroita kuin 0,4 ja 8 :D

Noo, minäpä täräytin joskus muinoin auton muksun nimille, niin kontorilla työntekijä vaan jankkas ja jankkas, että tämä ei huoli tämmöisiä erikoismerkkejä tänne, olin ihan että mitä ihmeen erikoismerkkejä. No se oli nimenomaan se iso A, mikä tulee viivan tilalle :whistle:

Minä muuten muistan omani, miehen, kaikkien lasteni, isäni, erään ikä-ihmisen ja hänen poikansakin henkilötunnukset kokonaisuudessaan, eikä tarvitse edes miettiä =)
Mulla tosin onkin hyvä numeropää :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja häh?:
Omani muistan toki. En lapsen, saati miehen tunnusta! Kai se sulle on helppo muistaa miten 2000-luvulla syntyneiden tunnukset menee, mutta ei niiden, joilla vaan esim. 1 lapsi tältä vuosituhannelta. Ei sitä lasten sotuja niin usein tartte käyttää.

mun lapseni on tätä vuosituhatta ja muistan helposti. Ei se sen vaikeampi ole kun omani tai miehen, vähän eri muodossa vain.

500 jotka on syntyneet esim. 11.11.56 ja nimellä kun sieltä alkaa hakmeaan niin TOOOOODELLA kauan menee, kokeiltu on. Monet kerrat ja pakkohan se on, kun eivät tunnusosaansa tiedä. Ja todella kestää selata sieltä se oieka nimi, varsinkin kun on ulkomaalaisiakin joiden nimen kirjotusasua ei oikein tiedä.
Teillä on vaan surkea systeemi, jos sitä nimeä ei voi kirjoittaa, että hakisi sillä.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja häh?:

mun lapseni on tätä vuosituhatta ja muistan helposti. Ei se sen vaikeampi ole kun omani tai miehen, vähän eri muodossa vain.

Eihän siinä ole muuta eroa kuin viivan tilalla A. Sitä ihmettelen ettei ihmiset tiedä sitä. ELi luullaan että se on B tai T tai C, tai että se on viiva ja A.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Teillä on vaan surkea systeemi, jos sitä nimeä ei voi kirjoittaa, että hakisi sillä.

Hah, mä olen monessa kunnassa ollut töissä ja kaikissa sama systeemi. Osaatko yhtään miettiä että miks? Onko salassapito ihan vierasta? Että jokainen pääsisi toisten tietoihin vaan nimellä hakemalla.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä