Mikä siitä suurperheestä tekee raskaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siinäpä se kysymys. Miksi suurperheen pyörittäminen on raskasta? Tuli mieleen ihan vaan siitä, kun viime aikoina useat vl-yhteisöstä eroa pohtineet tai ehkäisyn käyttämistä harkitsevat valittavat suurperheen raskautta. Tarkoitukseni ei ole pottuilla eikä ivata! Olen vain utelias, että onko syynä jatkuvat raskaudet, pikkuvauva-ajat, lasten riitely, yleinen kaaos tms.? Mulla on vain yksi lapsi, joka on jo vähän isompi, koululainen, ja aika itsenäinen. Mietin, että eikös ne suurperheellistenkin lapset kasva ja tule jo enemmän "omillaan" toimeen, ei tarvi koko ajan hyysätä. Niin ja siis tämä tuli mieleen myös siitä, että on ihmisiä, jotka nimenomaan haluavat suurperheen, eli eivät ilmeisesti koe sitä raskaaksi.

Ja vielä korostan, etten haasta riitaa, olen vain utelias ja täysin tietämätön ison perheen asettamista haasteista!

mulla ei ole suurperhettä, mutta eihän se että lapset kasvaa auta esim. niihin yövalvomisiin ym pikkulapsen kanssa, jos muiden lasten tilalle tehdään aina se uusi vauva. Ja toki ne isotkin kaipaa huoltoa ja huomiota :D

Pyykkimäärä kasvaa, ruokaa pitää laittaa saaveittain, kaikki lapset pitää kuitenkin kasvattaa erikseenkin, ja jokaiselle pitää löytää henk.koht aikaakin...siinä nyt pari juttua.

Täällä yksi suurperheen äiti ja voin sanoa ettei mulle se ole koskaan ollut raskasta. Mulla on aika hyvä organisaatiokyky ja teen asiat aina samalla tavalla ja lapsilla on omat tehtävänsä. Kun asioita ei päästä kaaokseen, ne pysyvät hallinnassa. Lapsia löytyy 8 kpl 19-4kk väliltä:D

Normaali suurperheen arki ei mielestäni ole kummallisen raskasta. (meillä on 9 lasta)

Luultavasti suurperheen elämän raskaaksi tekevät asiat ovat samantyylisiä kuin pienessäkin perheessä. Lasten jatkuva sairastelu rassaa, mutta näitä sairastelijoita on vain 2.
Toki koti on lääkärireissujen ja jatkuvan sairaanhoidon jäljiltä pahemmassa kaaoksessa kuin 1-2 kahden lapsen perheessä, mut ongelmat johtuu kuitenkin siitä sairastelusta.
Toinen asia jonka olen kokenut ongelmaksi ovat erittäin HANKALAT raskaudet, tästä syystä meille ei voikaan tulla lisää lapsia vaikka haluaisimmekin ...

Sinänsä siis suurperhe ei tee elämästä raskasta, mutta niiden raskaiden asioiden lisänä ei sit aina jaksa enää lisää vauvoja.

Yhteistyössä