Mikä teillä ollut kohdunsuun tilanne noin rv 34? Koska lapsi syntyi? ym ym...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuisku77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tuisku77

Aktiivinen jäsen
16.01.2005
7 497
0
36
Mulla ollut muutaman kerran aivan järkyttäviä kokonaisvaltaisia vatsakipuja perjantaista alkaen. Ei supistuksia, eikä liitoskipuja. Sen vuoksi olin edellis yön sairaalassakin synnärillä tarkkailuhuoneessa, jospa oltaisiin vaikka jouduttu hätäsektioon. Tulehdusarvot ovat kohalla (otettiin kolmeen kertaan vuorokauden sisällä). Epäilivät ekaksi istukan ennen aikaista irtoamista, sitten tulehtunutta umpilisäkettä, sitten pissatulehdusta (viljely tulee tänään tai huomenna) ja sitten veritulppaa... Hui! Pitää mennä heti takaisin jos yhtään siltä tuntuu.. Valkuaista oli virtsassa, verenpaine koholla (joka meni levolla hyväksi).

Kohdunsuu auki 1,5cm ja kanavaa jäljellä 1,5cm. Hui!!!!! Ja rv siis 34+1 tuolloin. Kuopuksesta olin 39+4 auki 1cm ja kanavaa 2cm. Syntyyköhän tämä siis ennenaikojaan? Pelottaa, kun sinne pelkopolillekin aika vasta parin viikon päästä :'(

Tuossahan on raskausmyrkytysoireitakin, kannattaa kyllä heti mennä takaisin, jos olo huononee. Pystytkö mittaamaan kotona verenpainetta? Mulla poika syntyi rv 35+0 just raskausmyrkytyksen takia ja tauti alkoi kehittyä just noilla viikoilla.

Mutta jos tilanne rauhoittuu, voi raskaus mennä yliaikaiseksikin. Serkulla oli kohdunsuu auki jo rv 33 lähtien, vauva syntyi lähes 2 viikkoa yli lasketun ajan käynnistämällä...

Mulla oli rv 33+1 kohdunsuu auki 2cm, kanavaa oli vielä jäljellä, mutta paikat ihan pehmeät, ei se lääkäri siitä huolissaan ollut, sanoi, että toissynnyttäjillä ihan normaalia, että paikat kypsyy aiemmin.

Sanoi, että saattaa vaan tulla vauhdilla kun on tullakseen. Noh, tyttö syntyi 40+0 ja vesien menosta alle 5 tuntia... :)

Niin ja raskausmyrkytystä myös epäilivät. Onko siinä noita kipujakin sitten? Eilen ja tänään tullut pari isoa kipua taas.

Mulla tää tulee varmasti syöksyllä, esikoinen tuli reilu 4t ja kuopus alle 2t vesien menosta... :o

Ainakin ylämahakipu on yksi toksemian oire ja jo aika vakava. Ootko turvoksissa? Se on yks 'näkyvä' oire raskausmyrkytyksessä. Missä lukemissa sulla oli verenpaine? Jännä, että päästivät kotiin, kun raskausmyrkytyksessä on aina kouristuksen vaara, siis just verenpaineen kohoamisesta johtuu. Toivottavasti pystyt seuraamaan sitä kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja berry76:
Ainakin ylämahakipu on yksi toksemian oire ja jo aika vakava. Ootko turvoksissa? Se on yks 'näkyvä' oire raskausmyrkytyksessä. Missä lukemissa sulla oli verenpaine? Jännä, että päästivät kotiin, kun raskausmyrkytyksessä on aina kouristuksen vaara, siis just verenpaineen kohoamisesta johtuu. Toivottavasti pystyt seuraamaan sitä kotona.

Siis se kipu oli pe ihan jotain järkkyä! Varmaan pahempi kuin synnytyskipu. Tänään ja eilen lievempiä mutta kipeitä!

Mulla oli esikoisesta myrkytys ja kuopuksesta sen oireet tää kipu on ihan uusi juttu, sitä ei noissa aiemmissa ollut!

Verenpaine oli siis 144/99. Huilaillessa laski normaaliin eli jotain 128/75... Kotona on rannemittari, nyt en ole mitannut. Vauva liikkuu vilkkaammin kuin yleensä, ollut hiljainen masukki mutta nyt oikein sattuu kun jumppailee. Painoarvio oli 2,5kg.

Mulla alkoi kova supistelu viikolla 33+4, jolloin sairaalassa sitten todettiin kanavan hävinneen kokonaan ja kohdunsuun olevan väljästi sormelle auki. Makasin ensin viikolle 35+4 sairaalassa ja sain supistustenestolääkitystä. Sitten vielä piti kotona olla pääosin makuullaan, kunnes 36 viikkoa tuli täyteen, sen jälkeen vauvalla oli "lupa" syntyä. Poika syntyi sitten 39+1. Eli ei välttämättä tarkoita kohdunsuun tilanne sitä, että vauva on syntymässä. Ap:lla tosin oli kyllä jo muitakin oireita...

Alkuperäinen kirjoittaja Kreecher:
Mulla alkoi kova supistelu viikolla 33+4, jolloin sairaalassa sitten todettiin kanavan hävinneen kokonaan ja kohdunsuun olevan väljästi sormelle auki. Makasin ensin viikolle 35+4 sairaalassa ja sain supistustenestolääkitystä. Sitten vielä piti kotona olla pääosin makuullaan, kunnes 36 viikkoa tuli täyteen, sen jälkeen vauvalla oli "lupa" syntyä. Poika syntyi sitten 39+1. Eli ei välttämättä tarkoita kohdunsuun tilanne sitä, että vauva on syntymässä. Ap:lla tosin oli kyllä jo muitakin oireita...

Eli voi hyvin mennä loppuun asti :D

Yhteistyössä