Mikä tekää istutetuista kukista parempia kuin luonnon kukat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:)

Vieras
Meillä on piha siinä kunnossa, että vois rueta puita pensaita ja kukkia istuttamaan. Viime keväänä, kun ei vielä ollut multaa ja nurmea pihassa kasvoi mm. leskenlehtiä ja olin innoissani. Tykkään luonnon kukista ja leskenlehti on varma kevään merkki :) Appiukko kiskoi kukat irti ja sanoi, että nämä kannattaa kiskoa, tunkeevat muuten nurmenkin läpi. Nyt meillä on nurmi ja muutamia voi kukka tupsuja kasvaa, appi taas kiskoi irti ja sanoi, että nää kannattaa ottaa pois, muuten leviää hirveesti.

Nyt sitten olivat käyneet virossa ja toivat tullessaan jonkun keltaisen kukan jota siellä kuulemma kasvoi paljon olisko ollut torilla? Kesti kävellä yli ja hyvin leviää. Ehdottivat, että sen vois meidän pihaan istuttaa.

Mutta mikäs siitä tekee paremman kuin voikukasta tai leskenlehdestä? Miksi luonnonkukat pitää hävittää? Moni muukin kiroaa voi kukkia, mutta sitten istutetaan kaikkea mahdollista. Minusta luonnonkukat on ihania, ne kuuluu kesään! Ja niityt olisi ihania, niitä ei vaan hirveästi enää ole. Meillä on isotontti ja ajattelin, että vois vaikka niittykukkia kasvattaa :)

Samaa mieltä kuin sinä :flower:

Mutta missä menee istutetun ja muun kasvin raja? Me ollaan esim. istutettu perinneniittykukkia pelloille jne. Ja hoidellaan 4 m rivistöä leskenlehtiä kukkapenkissä - mikä muu sopisi paremmin huhtikuiseen puutarhaan :D

On meillä istutettuja kukkiakin(esim. unikot), jotka leviävät kuin kulovalkea, jos niitä ei nypi. Eli jos haluaa erilaisia kukkia läpi kesän, ei kannata antaa yhden kukkalajin levitä jokapaikkaa. Luonnonkukat on mielestäni ihan yhtäkauniita usein, mutta jos ne valtaa koko pihan, niin kukkaloistoa voi huonoimmillaan olla vain yksi viikko kesästä.

kauneus on katsojan silmässä.

Itse en ole tarkka onko kukkapenkissä luonnonkasvia vai perennaa. Pidän monista kedon kukista. Vaikkapa kellot, päivänkakkara, sinilatva, metsäkurjenpolvi, jne

leskenlehti on kaunis vain hetken ja siksi se ei minusta ole kiva. Voikukan suhteen taisto on menetetty jo aikoja sitten. Suikeroalpi on se keltainen kukka joka kestää kävelyä päältä. Sitä myydään ihan taimimyymälässä mutta itselläni se kasvaa villinä nurmikolla. Hyvä kasvi sillä ei tartte niin paljon ajaa nurmikkoa

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
On meillä istutettuja kukkiakin(esim. unikot), jotka leviävät kuin kulovalkea, jos niitä ei nypi. Eli jos haluaa erilaisia kukkia läpi kesän, ei kannata antaa yhden kukkalajin levitä jokapaikkaa. Luonnonkukat on mielestäni ihan yhtäkauniita usein, mutta jos ne valtaa koko pihan, niin kukkaloistoa voi huonoimmillaan olla vain yksi viikko kesästä.

Minä taas tykkään juuri siitä, että esim. unikko leviää tietyllä alueella ihan valtoimenaan. Nimenomaan esim. niityn reunalla tms.

poppies2-1.jpg

Istutettavat kukat on usein jalostettu mahdollisimman näyttäväksi, monet luonnokukat kalpenevat rinnalla.

Jos haluat, niin voit niitä luonnonkukkia pitää. Tosin voikukka valtaa kyllä alaa ja lopulta nurmikkosi voi olla pelkkää voikukkaa eli ei appiukkosi täysin väärässä ole. Leskenlehti taas kasvattaa aikamoiset lehdet kesäaikaan, ei kaikki niitä kaunistuksena pidä.

Kaikki kukathan on luonnonkukkia, lähdetäämpäs siitä liikkeelle ;)
Huonekasvitkin on joissain maissa ihan vain tienvarsilla rehottavia tavallisia kasveja.

Mutta ymmärrän mitä tarkoitat. Jos mulla olisi puutarha, en kitkisi sieltä pois joka ikistä voikukkaa juurineen. Niittykukat yms ovat mitä kauneinta katsottavaa silmille myös. Kun on tavallinen, ei mikään supersuuri omakotitalon tontti, on mun silmälle hassua että siitä koitetaan tehdä kuninkaallista puutarhaa- se vie kaikelta pihalla puuhailulta rentouden ja lapsetkaan ei saa kirmailla vapaasti kun on aina kukkaa mitä ei saa talloa. Appivanhempani pitävät yllä vastaavaa kuninkaallista puutarhaa todella pienellä tontillaan... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos haluat, niin voit niitä luonnonkukkia pitää. Tosin voikukka valtaa kyllä alaa ja lopulta nurmikkosi voi olla pelkkää voikukkaa eli ei appiukkosi täysin väärässä ole. Leskenlehti taas kasvattaa aikamoiset lehdet kesäaikaan, ei kaikki niitä kaunistuksena pidä.

Jos katsahtaa hiukan yleisiin puistoihin yms. joista voikukkia ei revitä irti, niin voi huomata että vaikka voikukka leviääkin paljon, se ei kuitenkaan esim tukehduta nurmikon kasvua. Joten jos tykkää keväisin hetken iloisen keltaisesta pihamaasta, niin ei turhaa tarvitse huolehtia siitä nurmikosta niin paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Minä taas tykkään juuri siitä, että esim. unikko leviää tietyllä alueella ihan valtoimenaan. Nimenomaan esim. niityn reunalla tms.

Sama täällä!

Olen asunutkin villin unikkoniityn reunalla, voi että se oli kaunista katseltavaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:

poppies2-1.jpg

Unikko on kaunis kukkiessaan, mutta kukinta-aika on lyhyt ja lopulta rumat orret vain lepattavat tuulessa.

Yhteistyössä